Views
3 years ago

2018-24 Duurzaamheid

  • Text
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • November
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Onze
  • Nieuwe
  • Meter
  • Varen

De Binnenvaartkrant 30

De Binnenvaartkrant 30 20 november 2018 VAKBLAD VOOR RIJN- & BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, RECREATIEVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & OFFSHORE 20 november - 4 december 2018 Editie 24 Rondvaartsector gaat over op elektrisch THEMA Duurzaamheid Arjan Kooijman aan het werk op een van de schepen van Rederij Kooij die bij Slot Jachtbouw compleet worden vernieuwd. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) DOOR EVERT BRUINEKOOL Arjan Kooijman, eigenaar van E-Ship, is gespecialiseerd in het elektrisch maken van kleine passagiersschepen. Hij valt met zijn neus in de boter omdat Amsterdam in 2025 alle schepen die in de grachten varen, elektrisch wil hebben. Met zijn drie werknemers heeft hij inmiddels voor veel rederijen schepen elektrisch gemaakt: Stromma, Lovers en een aantal kleine en middelgrote rederijen. Op dit moment werkt hij voor Rederij Kooij om alle schepen elektrisch te maken. Deze opdracht moet in 2023 afgerond zijn. Hij heeft inmiddels al tientallen schepen omgebouwd. Het is druk. Op dit moment werkt hij aan zes boten tegelijk, op meerdere locaties. Waaronder bij Slot Jachtbouw in Monnickendam. Werfeigenaar Ed Slot heeft in zijn werkplaats momenteel twee rondvaartboten van Rederij Kooij liggen. Hij stript de schepen en bouwt ze volledig opnieuw op: plaatwerk, hout en Interieur. Het leuke vindt Slot dat het oude schepen zijn en dat ze hun oorspronkelijke uitstraling behouden, maar straks toch volledig modern zijn uitgerust. Inmiddels vaart de derde generatie Kooij met deze klassiek ogende rondvaartboten, waarvan er een aantal nog geklonken is, in de grachten van Amsterdam. Het oudste schip van de 28 schepen tellende vloot stamt uit 1936. Milieuvriendelijker Het begon jaren geleden met hybride schepen en dat veranderde naar volledig elektrisch; er zijn inmiddels zelfs schepen die volledig op zonne-energie varen. “De volgende stap is waarschijnlijk dat alle dieselkachels eruit moeten”, stelt Arjan Kooijman. “5 tot 10 procent van het stroomgebruik is voor de catering; verwarming is een veel grotere post. Dat maakt het stroomgebruik tweemaal zo hoog. Dat is vooral van toepassing op schepen die slecht geïsoleerd zijn.” Een alternatief is het gebruik van infraroodpanelen. Luchtverwarming is moeilijk bij schepen met huikjes en dergelijke. Elektrisch varen is milieuvriendelijker. “Wij zien een winst van wel 50 procent ten opzichte van een dieselmotor in een schip”, vertelt Kooijman. “Deze uitstootwinst is er zelfs met stroom van vervuilende centrales.” Zodra de stroom van zonne- of windenergie komt, wordt echt emissievrij gevaren. Heftruckmotoren Kooijman heeft gekozen voor bij heftrucks toegepaste techniek en die geschikt te maken voor schepen. Er wordt gemiddeld met 30 tot 50 kW vermogen gevaren in de rondvaartschepen. Een heftruck rijdt met ongeveer 20 kW rond. “We hebben de motoren verzwaard en ook de regelaars. Daarnaast wordt er met waterkoeling gewerkt en niet met luchtkoeling.” Wat de accu’s betreft, vaart 50 procent met accu’s op lood en de andere helft op lithium. In principe zijn loodaccu’s geen probleem voor schepen, want er is gewicht nodig om de schepen te ballasten. Qua levensduur en capaciteit is lithium veel beter. Levensduur accu’s “Gemiddeld gaat een loodaccu zeven of acht jaar mee”, vertelt Kooijman. “Met lithium varen we nu vier jaar en er is nu een degradatie van 2 procent. Te verwaarlozen dus.” Met varen worden de batterijen niet misbruikt. Accu’s kunnen in twee uur ontladen, maar een schip doet daar gemiddeld tien uur over. Goed voor een langere levensduur. Er hoeft ook niet snel geladen worden, het ideale voor een batterij is tien uur voor het ontladen en tien uur voor het opladen. De gemiddelde rondvaart zit tussen de acht en twaalf uur varen.

De Binnenvaartkrant 29 Duurzaamheid 2 20 november 2018 MEER DAN 2500 DRAAIUREN ZONDER VERLIES VAN KWALITEIT Welk merk motorolie durft dit te garanderen? PANOLIN® Swiss Oil Technology kan deze garantie geven. Duport Lubricare BV compenseert u als de motorolie het beloofde aantal uren niet haalt* PANOLIN® motorolie is goedgekeurd door diverse motorenfabrikanten *vraag naar de voorwaarden: info@panolin.nl Duport Lubricare B.V. Archimedesstraat 9 7701SG Dedemsvaart info@duportlubricare.nl www.duportlubricare.nl

Binnenvaartkrant