Views
3 years ago

2018-24 Duurzaamheid

  • Text
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • November
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Onze
  • Nieuwe
  • Meter
  • Varen

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 20 november 2018 OMRU SCHEEPSRAMEN OMRU scheepsramen voor de beroeps- en pleziervaart Het beste zicht op service, kwaliteit en innovatie Omru Scheepsramen levert: • kwaliteitsramen die voldoen aan alle geldende normen; • standaard profi elen én geïsoleerde profi elen; • vaste ramen, schuiframen, buitenklap of binnenklap; • enkel glas, isolatieglas, noise reduction glas. SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV “voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten” +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Contante betaling Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com Offerte aanvragen? Kijk op www.omruscheepsramen.com/offerte Bij onze hoogwaardige aluminium scheepsramen krijgt u standaard de allerbeste service. Daar zorgen onze vakspecialisten voor. Zij begeleiden uw opdracht met veel aandacht en zorg. En informeren u van begin tot eind over de voortgang. Kelvinweg 12a . 6101 WT Echt 9 (afstand vanaf Maasbracht 2 km) T +31(0) 475 580 488 . E info@omruscheepsramen.com I www.omruscheepsramen.com

De Binnenvaartkrant 15 20 november 2018 ELV: 25 jaar dialoog in plaats van strijd De ELV bestaat 25 jaar. Dat jubileum vierde de Europese Logistieke Vervoerderscoöperatie donderdag 8 november met medewerkers, collega’s uit de binnenvaart en met klanten. Aan boord van het mps Inspire maakten ze vanuit ELV's thuishaven Dordrecht een vaartocht. Tata Steel is klant van het eerste uur. Pieter van Tongeren, directeur Outbound Logistics Supplychain (uitgaande logistiek), overhandigde ELV-directeur en -bevrachter Henk Schipper een ets van het Hoogovens-complex in IJmuiden. Hij gaf het cadeau “uit dankbaarheid voor al het goede dat jullie hebben gedaan en nog gaan doen.” Van Tongeren hoopt dat de samenwerking ook voor de komende 25 jaar blijft bestaan. “Wij gaan door met de ELV; wat jullie doen past ons goed. Voor het transport naar Frankrijk past de scheepsgrootte bij ons product: kleine en middelgrote schepen zijn heel belangrijk voor ons distributienetwerk.” De logistiek directeur bracht in herinnering hoe de gespannen de relatie tussen verladers en schippers in het verleden was. “In de vorige eeuw was er vooral strijd. Van mijn voorgangers weet ik over de blokkade van het Noordzeekanaal, gericht tegen Hoogovens. Nu gaan we met elkaar de dialoog aan en ontwikkelen we samen een beter product. Dát is de toekomst.” “Van de 7,5 miljoen ton die we vanuit IJmuiden te vervoeren hebben, gaat ruim 3 miljoen ton over water. Ik wil de coöperaties complimenteren met hoe ze dat uitvoeren.” Beter perspectief De ELV werd in 1993 opgericht nadat duidelijk werd dat de evenredige vrachtverdeling en de schippersbeurzen definitief zouden verdwijnen. “We wilden een betere positie voor de schipper én een beter product voor de verlader, met als doel een beter perspectief voor onze schepen”, blikte Henk Schipper terug. Hij stond samen met Johnny Scholten, die ook de eerste voorzitter was, aan de wieg van de coöperatie. Veertig andere schippers deden mee. Henk Schipper bekende destijds niet gedacht te hebben dat de ELV na 25 jaar nog zou bestaan. Hooguit tien jaar keken de initiatiefnemers vooruit. Wat waren de gevolgen van de vrije markt? Zou de geplande aanleg van de Seine- Schelde- verbinding de markt helemaal overhoop gooien… Zouden kleine schepen dan nog een functie hebben in de vaart op Frankrijk? Het nieuwe kanaal is er nog steeds niet en inmiddels is iedereen het erover eens dat kleine schepen onmisbaar zijn. Nu ziet Henk Schipper de ELV nog wel 25 jaar Leen Schipper (links) overhandigde aan Henk Schipper een model van het nieuw te bouwen containerschip. bestaan. “Maar ik denk dat ik dan gestopt ben; ik ga lekker biljarten.” Klein containerschip Vandaag de dag zijn bijna honderd schepen uit Nederland, België, Frankrijk en Duitsland aangesloten bij de ELV, voornamelijk (verlengde) spitsen en canal-dunord-schepen. Het gezamenlijk laadvermogen is ruim 50.000 ton. De ELV focust vooral op de vaart tussen Nederland en Frankrijk/ België. Er worden ook schepen van niet-leden bevracht. Voor de administratie en bevrachting van grotere schepen werkt de coöperatie nauw samen met Aqua Navis, dat op hetzelfde adres in Dordrecht is gevestigd en ook geleid wordt door Henk Schipper. Tijdens de jubileumviering presenteerde hij samen met zijn broer Leen Schipper van transportadviesbureau Schipco een nieuw schip dat qua afmetingen is afgestemd op het Canal du Nord en speciaal voor containers is ontworpen. Het kan 40 TEU, in twee lagen, vervoeren. De ELV heeft plannen om er meerdere van te laten bouwen. “Maar alleen als we zeker zijn van de lading”, vertelde Henk Schipper. “Anders doe je zo’n investering niet. We gaan hiervoor in overleg met geïnteresseerde verladers.” Ook nu kiest de coöperatie voor samenwerking en dialoog. ONDERNEMERS UIT NOORD-NEDERLAND Noordelijke scheepsbouwers: nuchterheid en kwaliteit ! www.webcam-harlingen.nl Werfkade 22 9601 LG Hoogezand T: +31(0)598-39 31 31 E: info@royalbodewes.com W: www.royalbodewes.com www.reddingmuseum.nl

Binnenvaartkrant