Views
11 months ago

2018-22

  • Text
  • Oktober
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Waar
  • Schip
  • Minder

De Binnenvaartkrant 6 23

De Binnenvaartkrant 6 23 oktober 2018 Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van De Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar ! Te Koop Patrouille-Peilboot in zeer goede staat. L 15x4.0x1.5 200 PK. Man Te Koop TELESCOPISCHE SPUDPALEN Beste kwaliteit prijs ! Tot 25 m onder het schip uit ! www.botermantechniek.nl T: 06 54 28 7373 Suchen Sie Personal ? ? ? Wir bieten Personal für Binnenschifffahrt : Deksmann, Matrose, Steuermann, Kapitän. Snel Groeiende Rederij met 12 Partyschepen in de randstad, zoekt Schippers, Stuurmannen en Matrozen die graag werk op oproepbasis zoeken. Ben je representatief, heb je een groot-vaarbewijs of papieren als Stuurman of Matroos ? Bel ons dan: 06-10647099 of diesel. Radar 2x marifoon etc. etc. Geldig scheepsattest. Vraagprijs 49.000 Euro. Inl. A. Witjes 06-229 747 13 Tel.num.: 00421 917 166 721, mail: planning@boot10.nl 00421 918 828 726 E-mail.: tmlg.info1@gmail.com KvK num.: 71401202 Verbijsterd en verdrietig zijn wij door het volslagen onverwachte overlijden van onze collega JOOST JANSEN Op donderdag 11 oktober 2018 is hij door een noodlottig verkeersongeval overleden. Joost werd slechts 60 jaar. Joost was sinds 1985 bij ons bedrijf werkzaam. Hij was een betrokken, meelevende collega met een grote expertise die hij met gedrevenheid inzette. Hij was voor ons allen een collega met het hart op de juiste plaats. Zijn humor en zijn ervaring gaan wij zeker missen. Wij wensen Tiny, Sharona, Joey en verdere familie heel veel sterkte toe bij het dragen van dit grote verlies. Directie en collega’s BEMANNING NODIG? Rondvaartschipper (m/v) Gerwil Crewing Letland SIA gezocht biedt u per direct aan : Oproep of ZZP, I.b.v. groot (licht)matroos/ goede vaarbewijs. condities. Schottel-ervaring en bekend in Email: office.nl@gerwil.com, Amsterdam zijn een pré. T. 0527-690032 Solliciteren? Mail naar werving@blueboat.nl Aziatisch Personeel of bel 020-820 4545 Vanaf Euro 92,50 per dag. Tel. +31-1089-00061. Gezocht : Schippers(echt) Of +49-3222-1094-892. paar E: sales@ Voor mvs Graveland continentalcrewing.eu 85*9,50m, 1600ton. Nette woning. Vaargebied: NL, HOLLAND SHIP CLEANING België. Scheepsruimen 500 BAR + Beneden-Rijn Dagvaart, verven Hydrojetten 2500 weekend vrij. BAR Nadere info: Vonk bv, Tel. 0617324458 Arnhem Tel. 026-442 34 02 WITJES TOLKAMER Gezocht! Schipper voor een 85 meter schip! Voor meer informatie over onze schepen, bezoek de website! www.witjestolkamer.nl Email: info@witjestolkamer.nl Telefoon: 06 53681317 KICKERS Kleine advertentie met een verzoek, een aanbod of een mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst direct op via onze website Te Koop Gevraagd : Licht(matrozen) en Aggregaten, Stuurmannen beschikbaar Scheepsmotoren etc. Zeer interessante tarieven. Ook loop en sloop motoren. Via Upstream Crew Defecten geen probleem. bel 085 8772324 E: vemodieselmotoren@live. of email ons info@ nl T: 0031-6551 868 23 upstreamcrew.com Kapt/Stuurman Gezocht Containerduwvaart, vnl. België, Lux. Condities. +35/226705261, transshipping@inos.lu Filipijns óf Roemeens personeel Vanaf 100 euro per dag. Tel. 06 52 68 82 52 óf www.alfuru.com Gemotiveerde ervaren Aziatische bemanning Afdrachten en verzekeringen conform wetgeving. Vanaf Euro 95,00 per dag, lange periode. Barko UG Duisburg. Tel. +49-3222-1096-896. Of : + 31-1025-799-22 E: sales@barkocrewing.eu www.barkocrewing.eu LNG Shipping SA is een Luxemburgs scheepvaartbedrijf PETROTRANS SA Voor het eerste LNG-cargo en bunkerschip zoeken wij mensen die een uitdaging willen aangaan: Kapitein In bezit van: - Vaarbewijs en/of Rijnpatent - Radarpatent - ADN Wij bieden u: - Werken op moderne schepen - Vrije tijdsregeling 2 w - 2 w - Aantrekkelijk loon Captain With: - Navigation Licence and/or Rhinepatent - Radarpatent - ADN We offer you: - Modern Barges - Work regime 2 w - 2 w - Attractive salary Stuurman Vaarbewijs - Pluspunt ADN G Matroos Volmatroos - Pluspunt gaservaring Dit is voor een schip van 110 m op 15 m, dat zal varen in het ARA-gebied vanaf 01-01-2019. Wij bieden interne opleidingen LNG door experten. U neemt uw werkzaamheden serieus en streeft ernaar om ongevallen en calamiteiten te voorkomen. U bent betrouwbaar, stressbestendig, collegiaal en zoekend naar een nieuwe uitdaging. Hebt u interesse? Dan maken wij graag kennis met u. Stuur uw sollicitatie met een salarisindicatie aan: LNG Shipping SA, Rue des Champs 9, L-5515 Remich (Luxemburg), E-Mail: lng@navigation.lu 19, Avenue des bains . L - 5610 Mondorf-Les-Bains + 35 226 119 081 · +(32) (0)3 235 75 75 · petrotrans@live.be U ZOEKT PERSONEEL? INFORMEER NAAR DE ADVERTENTIE MOGELIJKHEDEN +31(0)10-414 00 60 SALES@BINNENVAARTKRANT.NL

De Binnenvaartkrant 7 23 oktober 2018 “Maak tunnel in plaats van derde brug in Rotterdam” Een derde stadsbrug in Rotterdam tussen De Veranda in Feijenoord en De Esch in Kralingen, is een slecht plan, vindt de ASV. De schippersvereniging stuurde daarom de gemeenteraad alvast een brief over de nautische gevaren van een brug over de Nieuwe Maas op die plek. Ook havenwethouder Adriaan Visser, fractievoorzitter Joost Eerdmans van Leefbaar Rotterdam en Rijkswaterstaat ontvingen een exemplaar. Op de bewuste plek ligt namelijk een bocht in de rivier, met sterke (onder- en boven-)stroming. De ASV waarschuwt voor aanvaringen. Ook komt er door een brug minder ruimte voor schepen om te varen én zorgen brugopeningen voor vertraging voor het wegverkeer. De branchevereniging pleit daarom voor een tunnel. Pril RTV Rijnmond besteedde vorige week aandacht aan de waarschuwing van de ASV. In een radioreportage zegt schipper en ASV-lid Ronald Sipsma van motorschip Andamento: “Het is een drukke bocht met 340 scheepsbewegingen per dag. Dus moet je nagaan hoeveel schepen hier elkaar tegenkomen.” In de brief aan de gemeenteraad schrijft de ASV: “In de huidige situatie hebben lange schepen al weinig marge in deze bocht.” En: “Bovendien geeft elke brug storingen op radar apparatuur en marifoonverkeer aan boord. Dit verhoogt de kans op aanvaringen.” De plannen zijn nog pril. Of Rotterdam tot de bouw van een derde stadsbrug besluit en waar die dan eventueel komt, is nog niet bekend. Maar een oeververbinding tussen Feijenoord en Kralingen- Esch is wel een optie waar serieus rekening mee wordt gehouden. “We wilden er eens vroeg bij zijn”, verklaarde Sipsma de vroegtijdige brief van de ASV. “In het coalitieakkoord van het huidige college staat namelijk het voornemen in de komende vier jaar een besluit te nemen over een derde stadsbrug en door schade en schande wijs geworden wacht de ASV niet meer af of men met hen in gesprek gaat maar neemt een schot voor de boeg. "We weten immers hoe het gaat; eerst is het niet nodig om met ons te praten want zijn de plannen nog niet concreet en daarna zijn De drie mogelijke bruglocaties en het nieuwe Feyenoord-stadion. (illustratie uit Brug versus Tunnel) de besluiten al genomen en valt er nauwelijks iets aan te passen. Tunnel Eerder spraken bewoners van De Esch en van De Veranda ook al hun voorkeur uit voor een tunnel. Zij benaderden de ASV met de vraag of de schippers ook wilden protesteren. Bewonersvereniging BBV van De Veranda op de linkeroever stelt: “De beste brug is een tunnel.” Een van de actieve bewoners is Chris van Eijmeren, gepensioneerd docent Binnenvaartkunde aan het STC. Hij is opsteller van het visiestuk Brug versus Tunnel, waarin de BBV haar bewaren en argumenten op een rij zet. Bij de drie potentiële locaties heeft Van Eijmeren, rekening houdend met de pijlers voor het beweegbare brugdeel dat voor hoge (zee)scheepvaart noodzakelijk is, berekend dat een kwart tot een derde van de vaarwegbreedte verloren gaat voor de scheepvaart. Hij wijst er ook op dat ter plekke al plannen zijn voor de bouw van het nieuwe Feyenoord-stadion, dat deels in het water zou moeten komen. Dat zorgt op zich al voor gevaarlijke situaties bij springtijstroom en wind, voorspelt Van Eijmeren. “Bij de bouw van een brug zal dit risico in het kwadraat toenemen!” Hij betoogt dat de investeringen voor de bouw van een tunnel hoger zijn, maar dat die in de loop der tijd worden terugverdiend door de lagere onderhoudskosten. Een ander argument is dat de door het verkeer uitgestoten fijnstof in een tunnel kan worden afgevangen, hetgeen gunstig is voor de luchtkwaliteit in Rotterdam. Minder overslag door laag water Kraanvogel helpt in Bazel De lage waterstand heeft de binnenvaartoverslag in tal van Duitse havens doen kelderen. In Mannheim is in september een derde minder van en op binnenschepen overgeslagen. In vrijwel alle goederengroepen daalden de volumes, behalve bij de vaste minerale brandstoffen en de landbouwproducten. De contai neroverslag is ten opzichte van september 2017 gehalveerd. De waterstand in Mannheim bedroeg in september gemiddeld 1,56 meter. Dat was 1,15 meter minder dan vorig jaar. In de binnenhavens van Saksen- Anhalt is de binnenvaartoverslag in de eerste helft van het jaar met ruim 20 procent gedaald. In totaal is er 2,8 miljoen ton overgeslagen, waarvan een zesde deel uit gevaarlijke goederen bestond. De belangrijkste goederengroep waren de landbouwproducten. De containeroverslag daalde met 22 procent tot 9.032 TEU. Ongeveer de helft van de totale binnenvaarttonnage is overgeslagen in havens aan de Elbe, de andere helft langs het Mittellandkanal. De verdieping van de Rijnvaargeul in Bazel schiet goed op. Medio oktober zijn de fasen 4 en 5 van dit project gestart. Tussen Klingental en de Dreirosenbrug wordt gesteente en slib uit de vaargeul verwijderd. Deze werkzaamheden duren nog tot het einde van het jaar. De vaargeul in Bazel wordt 30 centimeter verdiept om gewapend te zijn tegen de klimaatverandering en de nautische condities voor de binnenvaart te verbeteren. De werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd en zullen in het voorjaar van 2019 afgerond zijn. Er wordt alleen op werkdagen gewerkt, van 08.00 tot 16.00 uur, en vanaf 1 november van 07.00 tot 19.00 uur. De werkzaamheden veroorzaken geen golfslag. Naast een baggerschip wordt sinds kort ook het kraanschip Kraanvogel ingezet om deze klus te klaren. Veer Kessel-Beesel mag blijven varen De veerpont tussen Kessel en Beesel mag blijven varen. Het verzoek van een omwonende om handhavend op te treden tegen het veer op de Maas is door de Raad van State van tafel geveegd. Het veer vaart al sinds 1931 tussen de twee dorpen. Eind 2014 is de pont vervangen door een groter en moderner exemplaar. De klagende Kesselnaar had hinder van dit nieuwe veer. Volgens de bezwaarmaker zorgde het vaartuig voor meer overlast door licht, geluid en uitlaatgassen. Ook zou zijn woning minder waard zijn geworden. Eerder had de man bezwaar gemaakt bij de gemeente Beesel en de rechtbank van Roermond, maar daar ving hij bot. Hij stelde ook dat de inzet van de veerpont in strijd is met het bestemmingsplan, omdat die niet onder de beroepsvaart zou vallen. De Raad van State bestrijdt dat. Evenals de stelling dat de veerpont een bouwwerk is, waar een aparte vergunning voor nodig is. Koninklijke interesse voor Rijnvaart Koning Willem-Alexander en koningin Máxima hebben tijdens hun werkbezoek aan Duitsland een vaartocht gemaakt op de Rijn tussen Oberwesel en Boppard. Het koningspaar scheepte 10 oktober samen met politici, vertegenwoordigers van de binnenvaart, industrie en havens in. Aan boord vonden gesprekken plaats over het vergroenen van de binnenvaartvloot en de modernisering van de natte infrastructuur. Namens binnenvaartbond BDB namen Gunther Jaegers en Thomas Maaßen deel. Het bezoek van het Nederlandse koningspaar aan Duitsland onderstreept de nauwe economische banden tussen de beide landen. De Rijn is voor Nederland en Duitsland een belangrijke handelsroute. De vaartocht was een mooie gelegenheid om van gedachten te wisselen over de actuele en structurele problemen waar de binnenvaart tegenaan loopt. Zo werken de strenge Europese emissie-eisen eerder remmend dan innoverend voor de sector. Gunther Jaegers maakte duidelijk dat er momenteel geen motoren verkrijgbaar zijn die voldoen aan de nieuwe voorschriften. Hij riep de Europese Unie op om samen met de sector naar oplossingen voor de korte termijn te zoeken. “Maar voorafgaand hieraan moet de vloot- en motorstructuur van de binnenvaart grondig onderzocht worden”, zei Jaegers. (foto Port of Switzerland)

De Binnenvaartkrant