Views
11 months ago

2018-22

  • Text
  • Oktober
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Waar
  • Schip
  • Minder

De Binnenvaartkrant 21

De Binnenvaartkrant 21 23 oktober 2018 Wisseling van de wacht bij jubilerend Damen Maaskant Op zaterdag 13 oktober vierde Damen Maaskant Shipyards Stellendam zijn 70e verjaardag. Die dag werd ook afscheid genomen van directeur Frits van Dongen en werd zijn vervanger, Eric Moerkerk, gepresenteerd. Damen Maaskant Shipyards Stellendam (DMSS) is in 1948 in Bruinisse opgericht door Piet Maaskant en zijn twee zonen. Het bedrijf startte als reparatiewerf voor de plaatselijke vissersboten. DMSS verhuisde naar Stellendam, maar bleef de visserij altijd trouw. Al kwam daar allerlei ander werk naast. Sinds de oprichting zijn er 627 nieuwe schepen gebouwd, waaronder veel vissersboten. De werf heeft zich naast het 'gewone werk' ook gespecialiseerd in het onderhouden van lieren. De markt kende grote schommelingen; de afgelopen tien jaar heeft Maaskant kunnen profiteren van de vraag uit de offshoreindustrie en precies toen die inzakte, kwam er een opleving in de visserij. Zo is onlangs de eerste nieuwe boomkorkotter in tien jaar tijd voor de Nederlandse vloot afgeleverd, evenals twee innovatieve flyshooter- /twinrig-schepen. Nieuwe directeur Het feest was niet alleen ter ere van alles wat er de afgelopen zeventig jaar is gebeurd, maar markeert ook een wisseling in de directie: Eric Moerkerk (links) en Frits van Dongen (rechts) met Damens bestuursvoorzitter Kommer Damen. (foto Damen Group) Frits van Dongen, die de afgelopen veertig jaar bij Damen heeft gewerkt, waarvan 25 jaar als directeur van Maaskant, droeg zijn verantwoordelijkheden op 1 oktober over aan Eric Moerkerk. Eric was eerder werkzaam bij Keppel Verolme, dat in september 2016 onderdeel werd van Damen. Hij ging toen aan de slag bij DMSS als projectmanager en promoveerde tien maanden later tot adjunctdirecteur. “Frits is een enthousiaste ambassadeur voor de visserij geweest”, zei Jan-Wim Dekker, Chief Products Officer bij de Damen Group, op de feestdag. “Hij blijft ondersteunende werkzaamheden uitvoeren voor zowel Maaskant Shipyards als voor ons hoofdkwartier in Gorinchem en zal daarnaast gedeeltelijk gebruikmaken van zijn regeling voor vervroegd pensioen – één of twee dagen per week. Ik wil graag Frits bedanken voor zijn toewijding aan Damen en Eric succes wensen in zijn nieuwe functie.” Thuiskomen “Ik ben blij dat ik weer thuis ben. Als zoon van een visser en lid van een familie die een boomkorkotter van Maaskant had, voelt het ook echt als thuiskomen”, aldus Eric Moerkerk. “Ik kijk ernaar uit om onze reis voort te zetten en koers te zetten naar honderd jaar Damen Maaskant. Hoewel er moeilijke omstandigheden zijn op onze thuismarkt, heb ik er vertrouwen in dat we duurzame en winstgevende producten voor onze klanten zullen blijven leveren.” Digitaal melden over ladingafval Vragen of meldingen over afval van scheepslading kunnen nu ook digitaal worden ingediend bij het landelijke Meld- en Informatiepunt CDNI deel B. Dat moet zorgen voor een snellere en efficiëntere afhandeling. Het landelijke Meld- en Informatie punt (M&I) deel B van Nederland is ondergebracht bij het Haven Coördinatie Centrum (HCC) van het Havenbedrijf Rotterdam. Het digitaal meld- en informatieformulier is te vinden op de website van het Havenbedrijf: www.portofrotterdam. com/nl/cdni. Losverklaring Het gaat bijvoorbeeld om meldingen of vragen over het invullen van de losverklaring, het reinigings regime en de stoffenlijst. Meldingen voor handhaving worden doorgezet naar de betreffende verantwoordelijke instantie. De melder krijgt binnen een week een reactie op de wijze van afhandeling. Voor acute vragen of meldingen lijkt de optie om telefonisch contact op te nemen dan ook beter. M&I is 24 uur per dag en zeven dagen per week bereikbaar via (010) 25 21 000. Voor vragen en/of meldingen over deel A (olie- en vethoudend afval) en C (overig scheepsafval) van het verdrag kan men terecht bij Stichting Afvalstoffen Binnenvaart. Betaald parkeren op Maashaven Zuidzijde Rotterdam heeft ook op de Brielselaan (bovenzijde) en de Maashaven Zuidzijde betaald parkeren ingevoerd. De Maashaven Zuidzijde is toegevoegd aan de parkeersector voor binnenschippers, sector 97. Dat betekent dat zij hun vergunning of de speciale bezoekerspas kunnen gebruiken om daar te parkeren. Rotterdam heeft voor schippers die er havengeld betalen een speciale schippersvergunning waarmee ze op vijftien kades en in straten rondom havens kunnen parkeren. Die vergunning kost, net als een bewonersvergunning, 5,60 euro per maand. Voor wie niet zo vaak in Rotterdam komt, is een bezoekersvergunning interessanter. Daarmee kun je per jaar honderd dagdelen tegen een zeer gereduceerd tarief in sector 97 parkeren. De parkeerkosten worden dan achteraf van de bankrekening afgeschreven. Beide vergunningen kunnen worden aangevraagd via Steunpunt Binnenvaart: info@steunpuntbinnenvaart.nl of 0620 11 23 19. Goede planning loont Nog genietende van heerlijke nazomerdagen en de mooie herfstkleuren in de natuur, word je door de winkels al gedwongen om na te denken over de koude wintermaanden. De pepernoten GESABBEL Dit is een rubriek van de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart en speculaas liggen al weer in de winkels en menig tuincentrum is al druk bezig met de opbouw van de Kerstinrichting. Hier en daar komt al de jaarlijkse familievraag ‘Wat ga je doen met de Kerst?’. Dat terwijl je nog gewoon twee maanden moet werken en je misschien nog niet weet waar je wilt en/of kunt aanmeren rondom de feestdagen. Soms is het een kwestie van goede planning en moet je vast een ligplaats reserveren voor deze drukke dagen. Soms scheelt een vroege planning ook in de kosten. Als je bijvoorbeeld last minute een parkeerplek wilt op de luchthaven en deze is vol, dan is een alternatieve plek op een commerciële parkeerplaats soms iets minder gunstig. Maar ja, je hebt een plek. Soms weet je pas kort van tevoren dat je moet reizen, maar het zou zonde zijn als dit onnodige extra kosten zijn. De terugkerende administratie vereist ook een degelijke planning. Heb je bijvoorbeeld een ecorekening waarvan je de afvalbeheersbijdrage betaalt, dan is alles goed geregeld, mits je een automatische machtiging hebt afgesloten. Houd je de rekening handmatig in de ‘groene stand’, dan is het even rekeninghouden met de termijn van vier weken die je geoorloofd rood mag staan. Zodra de ecorekening de roodstand bereikt, stuurt de SAB elke dag een geheugensteuntje via de mail, mits je mailadres bij de SAB bekend is. Op deze manier probeert de SAB te voorkomen dat je onnodig administratiekosten moet betalen. Lukt dit niet, dan wordt na geruime tijd een factuur gestuurd met 25 euro administratiekosten. Gezien het feit dat de maand van de cadeautjes weer in aantocht is, is dit een welkom bedrag om iemand een groot plezier te doen. Toch?

De Binnenvaartkrant 22 23 oktober 2018 Op maat gemaakt: Aluminium luiken Voor info: Peter Tinnemans 0622957187 | www.tinnemans-scheepswerf.nl Hydraulische stuurmachines Roeren en Hennegatkokers Stuurhut hefkolommen Revisie - fabricage hydraulische cilinders 06-51125174 Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn Passagiersschepen Ketelbinkie: De meest compacte oliegestookte (combi) ketel voor aan boord. • kinderlijk eenvoudig • compact • degelijk, duurzaam en veilig • met perfecte service Wij hebben alles in eigen huis om uw project vakkundig, volledig naar uw wens en binnen de afgesproken termijn uit te voeren. Zonder vervelende verrassingen achteraf. 9,5 kW 17 kW 25,7 kW www.maritimebooster.nl Vanaf € 2.270,79 excl. BTW Ook complete installatie mogelijk Jan van der Heijdenstraat 1 3281 NE Numansdorp T 088-1180800 E info@maritimebooster.nl U vindt ons aan de Waal bij kilometerpaal 903 Met uw riviercruiseschepen kunt u bij ons terecht voor: • Complete turnkey levering werking met gespecialiseerde toeleveranciers • Reparaties • Verbouwingen • (winter)onderhoud • Droogdok geschikt voor schepen tot maximaal 1150 ton en 110 meter lang De Gerlien van Tiem, voor schippers die de vaart erin willen houden. Waalbandijk 129, 6651 KB Druten T +31 487 51 55 44 F +31 487 51 59 42 E info@gerlienvantiem.com gerlienvantiem.com

De Binnenvaartkrant