Views
2 years ago

2018-22

  • Text
  • Oktober
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Waar
  • Schip
  • Minder

De Binnenvaartkrant 13

De Binnenvaartkrant 13 23 oktober 2018 Pontias op koers naar de Rhône zaamheid. Belangrijke mechanische en elektrische equipment is dubbel uitgevoerd. Een UPSbatterijensysteem dat één uur lang met 3 x 220 Volt het schip van werkenergie voorziet, was bijvoorbeeld een wens van de eigenaar.” DOOR JOHAN DE WITTE Aan de vlaggenstok van de chemicaliëntanker Pontias wappert de Franse driekleur. 'Lyon' staat op de boeiing. Het is een eigentijds schip met alle opties, inclusief reservepropellers op het roefdek. Asto Shipyard realiseerde het schip in opdracht van de Compagnie Fluviale de Transport (CFT). De overname vond vrijdag 19 oktober plaats. De eerste reis wordt Rotterdam-Marseille op de rug van een half afzinkbare seacarrier, daarna blijft de Pontias op de Rhône. CFT vernoemde het schip naar de noordoostenwind; die blaast kort voor het middaguur en verfrist de atmosfeer in de hoge Provence. Driftig spuit de ballast overboord. De dag na de proefvaart loopt de voorman van Asto, Rick Verhage, als een regisseur over dek. Het water moet eruit, zegt hij! Of hij tijd heeft voor een klein interviewtje, “Ga maar naar de stuurhut, ik zet de pomp zo stil en kom eraan.” Heeft hij het voortouw? “We installeren en engineeren met een team. Bemand wordt het schip pas in Marseille. Wij hebben de opdracht om ‘turn key’ te leveren. CFT is dat van ons gewend. Twee jaar geleden leverden we het zusterschip Dartimon, dat succesvol existeert tussen Lyon en Marseille.” Zijn jullie wel eens terug geweest voor service? “Eén keer in het begin. Op de Rhône ontbreekt vrijwel elke mogelijkheid voor scheepsreparatie. Samen met CFT leggen we in uitvoering de nadruk op duur- Grillige rivier Belangrijk is ook de kruiphoogte. Deze Kampers-stuurhut zakt aan dek. De Rhône is een grillige rivier, om stroomsnelheid te tackelen staan hier twee C32 Caterpillars als voortstuwing en keerkoppelingen die voorzien zijn van ingebouwde rem. Het enkelleidingsysteem van RuGotech is geheel RVS 316L. Zowel laad- en losleiding als damp retour- en stripleidingen zijn getraceerd en geïsoleerd. Er zijn acht tanks met Marflexdeepwellpompen, frequentiegeregeld met Vacon-regelaars. De slobtank is qua alarmering uitgevoerd als ladingtank. De elektrische installatie is tevens voorzien van een roterende omvormer voor voeding van het boordnet via de losgenerator. De Verhaar-boegschroef is ook frequentiegeregeld. Met het ballastsysteem, gescheiden voor- en achterschip, pompt dit schip met vier injectoren als de brandweer. Lees verder op pagina 14 >> (foto’s Johan de Witte) DE TROSSEN KUNNEN LOS! Het team van Asto Shipyard wenst Compagnie Fluviale de Transport een voorspoedige en behouden vaart! TO BE EXACT. Het vakmanschap van Asto Shipyard is veelzijdig. AFBOUW - CASCOBOUW - CONSTRUCTIE - ELEKTRA - HYDRAULIEK - LEIDINGWERK - ONDERHOUD POEDEROVERSLAG - REPARATIE - RVS/ALUMINIUM - STEVENDOK - VERSPANING Alle disciplines onder één dak - voor nieuwbouw, afbouw, reparatie en onderhoud van hoogwaardige binnenvaartschepen en scheepvaartgerelateerde projecten. Van ontwerp tot oplevering. ASTO SHIPYARD heeft alles in eigen huis. ALLES? KIJK OP WWW.ASTO-BV.NL f in

De Binnenvaartkrant 14 23 oktober 2018 Mts Pontias: royaal uitgevoerd >> Vervolg van pagina 13 “Een royaal uitgevoerd schip, jammer dat jullie wat te vroeg zijn.” De opmerking dat de machine kamers voor het verfspuiten nog zijn verpakt in plastic “niks voor een foto” wordt onderbroken door zijn telefoon. “Overtuig jezelf”, roept Rick Verhage nog. Dubbelschroever We leren nog dat hier het Belgische Veritas de vinger aan de pols hield en dat deze 110 x 11,45 meter een dubbelschroever is met een Van der Velden-stuurwerk en slotplaat boven de roeren. Tijdens de proefvaart met 70 procent lading kregen ze 21 kilometer op de klok. De elektrische installatie is een combinatie van Asto Shipyard en Werkina. Hoogendoorn timmerde comfort in stuurhut en verblijven. Op kantoor praten we nog even met directeur Karst van der Wiel en commercieel inkoper Robert de Man. We vragen of het nog mogelijk is met de opdrachtgever te spreken, maar die had laten weten nog onderweg te zijn naar Asto Shipyard. Waar is het casco gebouwd? “In Kladovo bij Gebr. De Jonge. Echter, wij gaven daar geen opdracht voor. Als goede klant kwam CFT bij ons met de vraag op korte termijn een tanker te leveren. Wij beschikten niet over een casco maar het was ons bekend dat John en Addie van de Wijgaart er één onderweg hadden. We hebben de partijen met elkaar in contact gebracht. Van de Wijgaart heeft direct zaken gedaan met CFT.” “Bij een shipyard hoort soms ook een beetje organisatiemanagement om de verschillende klantbelangen te dienen. Wij doen dat graag!” Aan mts Pontias leverden onder andere: Asto Shipyard DBS Scheepsservice Hoogendoorn Maritieme RuGotech Pijpleidingen B.V. monitoringsysteem met Complete afbouw Alluminium vloer en achterschip Betimmeringen en Interieurbouw Complete dekleiding systeem touchscreenbediening, compleet nautisch Shipyard Kladovo Service De Waal Machinefabriek B.V. Volledige betimmering achterwoning & Verhaar Omega B.V. pakket, tankmeetsysteem, camerasysteem, Bouw casco Stuwa Schroefasinstallatie met stuurhuis Eén (1) Verhaar Omega complete airco installatie, satellietsysteem, Gebr. de Jonge Shipbuilding Services schroefasrem en Stuwa Schroefasseals Hoko Installatiebedrijf Boegschroefinstallatie type VBS1200sr Ecdis Inland Viewer en AIS installatie B.V. Foresta Trading B.V. Complete sanitaire installatie (schroefdiam 1200mm) verticale opstelling, WindeX Engineering B.V. Levering casco Volledige pakket Victor dienstpompen, 4x Marflex B.V. 393 kW bij 1780 omw/min. Airconditioning, overdrukinstallatie, RVS Blokland Non-Ferro B.V. F.T. Ballast / stripping ejector ≈ 300 m³/u, 8 x MDPD-80 ladingpompen bediening wegafhankelijk en één (1) Klaploopsters, ventilatoren U-bundelkoelers F.T. smeerolie haspelsets, F.T. gasolie RAFA Scheepsramen B.V. Schroefcompressor Atlas Copco MAS GA11 Blommaert BVBA trimpompen, F.T. smeeroliepompen Ramen FF opgebouwd op 500L Lloyds ketel Dakradarmast type Nikki, stuurhuttrap, en F.T. Hydrofoor met luchtgekoelde Root recruitment Werkina Werkendam B.V. voormast type Improval, heklichtbeugel frequentieregelaar Schilderwerk De engineering en besturingskasten type Arizona en boordlichtbakken type Isis inclusief 2-draads databesturing, DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL TE HUUR / TE KOOP Meer dan 35 jaar uw duwbakkenspecialist. Biedt te koop, te huur of te vercharteren aan: DUWBAKKEN TE KOOP met/zonder luiken. 76,50 x 11,40 x 4,30 mtr. - 2800 ton. 76,50 x 11,40 x 4,00 mtr. - 2744 ton. 76,50 x 11,00 x 3,20 mtr. - 2144 ton. 96,20 x 12,50 x 4,60 mtr. - 4242 ton. DIVERSE PONTONS TE KOOP TE HUUR Diverse open/gesloten duwbakken. Diverse pontons. NIEUWBOUW DUWBAKKEN 110 X 11,40 X 4,50 mtr. 90 x 11,40 x 4,50 mtr. Tevens nieuwbouw pontons in diverse afmetingen TE KOOP GEVRAAGD Duwbakken 76,50 / 90 / 110 mtr. alle leeftijden Ponton 45 x 7.50 x 1.62 m. 363 ton. 2 spuds 12.00 m. Ponton 45 x 10.06 x 2.50 m. 834 ton. 2 spuds 12.00 m. Ponton 55 x 11.40 x 1.86 m. 825 ton. 2 spuds 12.00 m. Deze is te leveren met spudpaalkantelaars. Pontons voorzien van geldige S.I., ADN, Zone 2 en meetbrief. Dekschuit 29.83 x 5.73 x 1.23 m. 108 ton. Voorzien van 2 hydraulische spuds van 10 meter en HIAB kraan 4 ton. Voorzien van geldige S.I. en meetbrief. TE KOOP: Plezierjacht (ex parlevinker)15 x 4.20 x 1.00 m. 150 pk Vetus-Deutz. Generator 15 KVA. Water 1500 l. Gasolie 1.000 l. Vuilwatertank. 5 slaapplaatsen. Geldig S.I.- Certificaat en meetbrief. Uitmuntende staat van onderhoud. Prijzen op aanvraag! Email: aquatrans@gijsdaanen.nl Tel: 06-53163480 Serval Afmetingen 85 x 9,50 x 2,98 meter 1573 ton - Koop/huurkoop/ medefinanciering is bespreekbaar! WITJES TOLKAMER Berdie Afmeting 85 x 9,35 x 2,52 meter 1303 ton Motorvrachtschip 80 x 8,20 x 2,91 meter 1331 ton Te koop gevraagd: Beunschepen tussen de 1.100 - 1.500 ton Wij hebben nog veel meer objecten in de verkoop; bel of mail ons gerust ! www.kamar.nl | sales@kamar.nl | +31 (0)10-2847848 Voor meer informatie over onze schepen, bezoek de website! www.witjestolkamer.nl - Email: info@witjestolkamer.nl - Telefoon: 06 53681317

Binnenvaartkrant