Views
1 year ago

2018-19 STL Kalkar

  • Text
  • September
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Schip
  • Onze
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Kalkar
  • Meter

De Binnenvaartkrant 4 11

De Binnenvaartkrant 4 11 september 2018 De beste stuurlui staan niet aan wal Scheepvaartbedrijf JABO bv. * zoekt: Een gemotiveerde 1e kapitein en of 2e kapitein (voor koppelverband Jabo/Jabo I) RsR Nemo Ltd. is de aanbieder van nautisch management voor de binnenvaart riviercruiserederijen. Op dit moment beheert RsR Nemo Ltd. meer dan 30 riviercruiseschepen en is met een medewerkers aantal van meer dan 350 één van de grootste nautisch management bedrijven voor de riviercruisevaart. Voor onze klanten zijn wij op zoek naar: 1 e en 2 e Kapitein • i.b.v. Rijnpatent min. tot Mannheim • Donaupatent is een pré • Ervaring in de passagiersvaart • Kennis van de Duitse en/of Engelse taal • Representatief uiterlijk • Goede vrijetijdsregeling en salariëring • Zwitsers contract Bent u de juiste persoon voor één van bovengenoemde functies, dan kunt u uw sollicitatie richten aan: RsR Nemo Ltd. | A1 Agias Zonis & Thessalonikis street | Nicolaou Pentadromos Center Block A, Floor 7, Office 708 | 3025 Limassol, Cyprus | info@rsrnemo.com Voor meer informatie: +31 621839314 Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld! Wij zoeken: -patent tot min. Mannheim -radar patent ed. -Nederlands en Duitse taal kundig Wij bieden: -goede arbeidsvoorwaarden -14/14 dienstverband -reis, kost, inwoning vrij Heb je interesse om ons team te versterken neem dan contact op met Michel Janssen +31 (0)6 22787752 . michel@msjabo.nl Oechies Elektrotechniek is een begrip in de binnenvaart. Al meer dan 50 jaar leveren wij elektrotechnische installaties, bieden service en onderhoud en kunnen klanten terecht in onze winkel aan de Waalhaven. Voor deze winkel zijn we op zoek naar een: Nautical Expertise for Maritime Operations WWW.RSRNEMO.COM Winkel-/magazijnbeheerder Ben jij servicegericht, commercieel en heb je een (elektro)technische achtergrond? Solliciteer dan nu! En als je affiniteit hebt met de (binnen) scheepvaart is dat helemaal mooi! Op onze website vind je alle informatie over de functie Waalhaven Z.z. 42 - 3088 HJ Rotterdam T 010 - 297 39 99 - E info@oechies.nl Aanlegsteiger 2242-6 Ma/vrij 8.00-16.30 uur, Za 9.00-13.00 uur www.oechies.nl GEZOCHT Kapitein voor Ploeg & Sleepboot 2/1 Gemotiveerde sollicitaties + CV sturen naar: Verbeke Shipping Bvba T.a.v. Verbeke Andy B.de Bouwellei 27 2900 - Schoten +32 470.10.66.63 info@verbekeshipping.be Uw profiel: • Vaarbewijs GVB • Taal: Nederlands / Engels • Radar en Marifoon patent • Ervaring met ploegwerkzaamheden • Ervaring op sleepboot Ervaring met Voith Schneider Propeller is een pluspunt Wij bieden: • Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid • Systeemvaart / Dagdienst bespreekbaar

De Binnenvaartkrant 5 11 september 2018 Binnenvaart maakt indruk tijdens Wereldhavendagen Maritiem feestje voor 380.000 man (en vrouw) Afgelopen weekend vierde Rotterdam het hebben van een wereldhaven. Van 7 tot en met 9 september trokken de Wereldhavendagen 380.000 mensen. Een geslaagd maritiem feest voor iedereen. De bezoekers konden op de Nieuwe Maas tussen Erasmusbrug en Parkhaven allerlei demonstraties op het water bekijken, schepen bezoeken of op excursie bij bedrijven elders in de haven. Het overkoepelende thema van de Wereldhavendagen was ‘Energize’. Daarmee werd aandacht gevraagd voor de duurzame doelstellingen van de Rotterdamse haven. De Wereldhavendagen zijn het grootste maritieme evenement van Nederland, dat jaarlijks wordt georganiseerd. Volgend jaar vindt het plaats op 6, 7 en 8 september. Ook de binnenvaart was goed Igor Jansen (rechts) en Ton van der Molen (midden) geven uitleg. Op de foto aan een collega-schipper die alles wilde weten over dieselelektrisch en op LNG varen. vertegenwoordigd. Aan de Westerkade konden belangstellenden kennismaken met de moderne en duurzame kanten van vervoer over water. Daar werd gretig gebruik van gemaakt. Bezoekers konden in de stand voor uitleg terecht bij medewerkers van het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) en het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB). Aansluitend waren ze welkom aan boord van een schip. Op vrijdag – de dag die traditioneel in het teken van jongeren en opleidingen stond – lag kraanschip Transferium van de Mercurius Shipping Group daarvoor afgemeerd. Een dag later was het de beurt aan het ms Wantij van de familie Fernhout, met opzij de Werkendam, het nieuwe kraanschip van Van Oord. Op zondag, de slotdag, was de Ecotanker III van AMS present. Deze binnenvaarttanker is volledig LNG-elektrisch aangedreven. Het was doorlopend druk aan boord: rondkuierende mensen op Spectaculaire demonstraties op de Nieuwe Maas, onder meer van het Korps Mariniers. het dek (een vader tegen zijn zoontje: “Wat een grote boot, hè!”), rijen wachtende mensen voor het stuurhuis en voor de machinekamer. Steentje bijdragen Ton van der Molen verwelkomde bezoekers aan de loopplank. In het stuurhuis gaf compagnon Igor Jansen uitleg aan de bezoekers, die honderduit vroegen. De eigenaren van AMS staan, sinds ze met de Amulet in 2010 het eerst dieselelektrisch aangedreven schip ooit in de vaart brachten, nog steeds volledig achter die schonere techniek. Op de later overgenomen Ecotanker II en III combineren ze dat met LNG als brandstof. “We zijn hier om de branche op een positieve manier onder de aandacht te brengen”, vertelde Ton van der Molen. “We willen ons steentje bijdragen en laten zien wat de binnenvaart te bieden heeft. Op het gebied van duurzaamheid en innovatie en ook als het om werken gaat.” AMS werkte op verzoek van het BVB al eerder mee aan de Wereldhavendagen. “Met de Amulet was dat, jaren geleden. Daar hebben we een heel goede stuurman aan overgehouden… Een jongen die destijds zestien jaar was en aan boord kwam kijken. Hij zei meteen: ‘Op dit schip wil ik varen.’ Hij is nog steeds bij ons in dienst.” Kijk op www.binnenvaartvlog. nl voor een vlog over de Wereldhavendagen. Opnieuw subsidie voor vergroening Vlaamse vloot In Vlaanderen zijn de steunmaatregelen voor de hermotorisering van kleine binnenschepen en het aan brengen van nabehandelingstechnieken op alle binnenschepen opnieuw geactiveerd. Aanvragen kunnen tot en met 31 december 2018 worden ingediend. Eigenaren van vrachtschepen die geschikt zijn voor vaarwegen kleiner dan CEMT-klasse IV kunnen subsidie krijgen voor de aankoop en inbouw van een nieuwe motor. Als dit een CCR2-motor is, moet verplicht nabehandelingstechniek worden aangebracht. De overheid kan tot 50 procent van de investering subsidiëren, tot maximaal 50.000 euro per schip. Ook de aanschaf en installatie van nabehandelingssystemen kan voor de helft worden gesubsidieerd, met een maximum van 50.000 euro per schip. Deze subsidie geldt voor alle binnenschepen. Voorschot Om in aanmerking te komen voor een van beide steunmaatregelen mag het schip niet eerder subsidie hebben ontvangen uit het Impulsprogramma Emissiearme Motoren van De Vlaamse Waterweg. Bij een goedgekeurd dossier kan men binnen een maand na de getekende overeenkomst een voorschot van 30 procent van de vergoeding ontvangen. Als de NRMM-norm fase V niet wordt gehaald of er wordt geen investering gedaan, vordert de overheid dit voorschot terug. De maatregelen vallen onder de de-minimis-regelgeving van de Europese Unie. Volgens deze regeling kan iedere begunstigde maximaal 200.000 euro ontvangen over een periode van drie jaar. Meer informatie en het inschrijvingsformulier zijn te vinden op www.vlaamsewaterweg.be. Beter afmeren bij Brienenoord Havenbedrijf Rotterdam werkt aan vijf vaste afmeerlocaties voor duwbakken aan de Maaskant van het Eiland van Brienenoord. De plek was al jaren een ankergebied voor duwbakken. Met de nieuwe ligplaatsen wordt de veiligheid op de rivier verbeterd, aldus Ronald Paul, topman van het Havenbedrijf Rotterdam. “Duwbakken zijn zo groot en zwaar dat ze kunnen losbreken als ze voor anker liggen. Dat gebeurde wel eens bij het kenteren van het tij. Dat willen we niet hebben.” Hij zegt dat de afmeervoorzieningen in nauw overleg met duwbakoperators tot stand zijn gekomen. Per afmeerlocaties is plaats voor vijf duwbakken. De middelste afmeerlocaties zijn voor duwvakken van 76,50 tot 90 meter, de buitenste twee zijn voor duwvakken van 90 tot 110 meter. Tussen de afmeerlocaties zit minimaal 110 meter ruimte. De werkzaamheden worden uitgevoerd door De Klerk uit Werkendam. Eind september zijn de vijf ligplaatsen voor de duwbakken gereed. (foto Ries van Wendel de Joode)

Binnenvaartkrant