Views
2 years ago

2018-19 STL Kalkar

  • Text
  • September
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Schip
  • Onze
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Kalkar
  • Meter

De Binnenvaartkrant 20

De Binnenvaartkrant 20 11 september 2018 ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be Hydraulische stuurmachines Roeren en Hennegatkokers Stuurhut hefkolommen Revisie - fabricage hydraulische cilinders 06-51125174 Ketelbinkie: De meest compacte oliegestookte (combi) ketel voor aan boord. • kinderlijk eenvoudig • compact • degelijk, duurzaam en veilig • met perfecte service Traditie combineren met moderne kennis. Luxe passagiersschepen, grote jachten en binnenvaartschepen worden door Da-Capo voorzien van een volledig interieur. Vanaf € 2.270,79 excl. BTW 9,5 kW 17 kW 25,7 kW Ook complete installatie mogelijk www.maritimebooster.nl Jan van der Heijdenstraat 1 3281 NE Numansdorp T 088-1180800 E info@maritimebooster.nl Rivierdijk 423a • 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 • Fax 0184-618601 • info@da-capobv.nl • www.da-capobv.nl SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV BEVRACHTING IS ONS VAK, alles wat daarbij hoort regelen wij snel en deskundig! www.eurokorbarging.nl | Tel: +31 180 481960 “für alle Ihre Abwrackschiffe, Abwracktonnage und andere treibende Objekte.” +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Barzahlung Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com

De Binnenvaartkrant 21 11 september 2018 Scheepshaltes aan de Schie DOOR JOKE HEIKENS Provincie Zuid-Holland wil naar een soort openbaar vervoer voor goederen over water. “Wij voorzien een grotere rol voor de binnenvaart in de regionale en stedelijke distributie. Daarom is het project ‘Scheepshaltes aan de Schie’ gestart”, vertelt Gedeputeerde Rik Janssen. “De scheepvaart op de Schie is in de afgelopen jaren verminderd; daar willen we wat aan doen”, vertelt Ard de Vries van Holland Partners, dat zich in opdracht van de provincie op de uitvoering richt. In België zijn ze al veel verder met een concept als scheepshaltes, aldus De Vries: “Daar hebben ze een langere adem en geven ze niet al na een jaar op. Brussel is amper nog te bereiken met een vrachtwagen, daar moeten ze dus wel andere oplossingen zoeken en die zijn gevonden met scheepshaltes. Wij kijken de kunst bij hen af.” Janssen: "Het transferium in Alblasserdam is een goed voorbeeld. Daar komen alle vervoerders bij elkaar en nemen goederen van elkaar over voor verder vervoer. Daar willen we naartoe. Dat is slimme logistiek.” Om een omvangrijk project als dit op te zetten is de samenwerking van veel bedrijven nodig. Daarvoor is een goed contact met de provincie van groot belang. Rik Janssen zet zich hiervoor in: “Zuid-Holland is de meest waterrijke provincie van ons land. Ik geloof dan ook in goederenvervoer over water. Niet als oplossing voor alles, maar in combinatie met de weg en het spoor. "Wij kunnen er niet voor zorgen dat deze haltes er komen, we kunnen wel wat doen aan de voorwaarden om dit te realiseren. We hebben dit concept drie jaar geleden omarmd en brengen vervoerders en bedrijven met een transportbehoefte bij elkaar.” Uitproberen Holland Partners zet samen met diverse andere partijen een eerste project met scheepshaltes op rond de Schie en aansluitend de Vliet. Ard de Vries. (foto Holland Partners) Het concept draait om ‘scheepshaltes’ of ‘cityhubs’, centrale overslagpunten van waaruit distributie verder de stad in gaat. Via die vaarwegen zijn de stedelijke en bedrijfsgebieden van Rotterdam, Delft, Den Haag en Leiden bereikbaar. Bij de opbouw van een keten als deze komt veel kijken. Niet alleen gaat het om kades waar de schepen kunnen aanleggen, maar ook om opslagruimte voor de goederen, partijen die het laatste transport van de goederen doen en uiteraard de verladers die gebruik willen maken van dit vervoer. “Daarom mogen ondernemers een proef doen”, vertelt De Vries. “We vragen niet meteen om al hun goederen via het water te laten leveren, maar een deel. Om uit te proberen hoe het bevalt. Gelukkig zijn er veel bedrijven die belangstelling hebben.” “De Zulu-schepen van rederij Blue Line zijn hiervoor erg interessant; platte schuiten waarop pallets vervoerd worden. In eerste instantie zal dat vooral voor bouwbedrijven zijn. We willen ook levensmiddelen vervoeren, maar daarvoor is een overkapping op het schip nodig. We zijn met Blue Line, SSR Mainport en de TU Delft bezig met het ontwerpen van innovatieve overslagmethodes en zelfs heel kleine bootjes die diep de stad in kunnen varen.” Cityhubs Niet alle plekken zijn geschikt voor een halte. Er moet opslagruimte in de buurt zijn. “De Binckhorst vinden wij bijvoorbeeld heel geschikt”, vertelt De Vries. “Het is een industrieterrein dat ook erg gewild is voor woningbouw. Maar het terrein is vanwege de ligging bij de binnenstad van Den Haag heel geschikt voor een scheepshalte." "Om tot een goede oplossing te komen zijn we met een architectenbureau bezig om te kijken of we de scheepshalte en woonruimte kunnen combineren met huizen boven de opslagruimtes. Doordat de elektrische schepen die er gaan varen weinig tot geen uitstoot hebben en weinig lawaai maken, is er geen overlast voor de omwonenden. Idealiter komen er cityhubs, waar alle vervoerders bij elkaar komen en waarvandaan de goederen verder vervoerd worden.” Gedeputeerde Rik Janssen. (foto Provincie Zuid-Holland) Modulair De schepen die gebouwd worden voor het concept met scheepshaltes, worden modulair gebouwd. Janssen: “Daarmee zijn ze geschikt voor de toekomst. Blue Line maakt er maar één of twee tegelijk, dat biedt ook de mogelijkheid om de volgende modellen weer moderner en passender te maken.” “In de toekomst zullen alle schepen op batterijen varen, met een accu. Daarmee wordt het pay per use-principe mogelijk. Zodra een accu leeg is, haal je hem eruit en gaat er een nieuwe in. Heel simpel. “Ons project is genomineerd voor de Computable Award ‘Beste ICTproject bij de overheid’! We willen eerst ervaring opdoen met deze manier van vervoeren. Het zien van iets nieuws brengt andere mensen op ideeën en dat is wat we graag willen voor ondernemers… Dat ze samenwerken en samen tot grote prestaties komen!” Daar is De Vries het helemaal mee eens: “Door te laten zien dat het werkt en dat bedrijven uiteindelijk beter af zijn met vervoer over water, wordt dit een succes. Over twee tot drie jaar vaart het eerst schip op de Schie.” Werkbezoeken tijdens de zomer Het zomerreces wordt veelvuldig benut door Kamerleden voor een werkbezoek aan de binnenvaart. Op uitnodiging van het BVB hebben onlangs weer drie gasten kennis kunnen maken met onze sector. Het BVB organiseert deze werkbezoeken in samenwerking met brancheorganisaties Koninklijke BLN-Schuttevaer en CBRB en VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl met het Centraal Overleg Vaarwegen. Voor het BVB zijn deze praktijkbezoeken belangrijk om Kamerleden een eerste kennismaking met de binnenvaart te geven door hen een kijkje in de keuken te geven. Voor de brancheorganisaties geven dergelijke kleinschalige bezoeken op een laagdrempelige en persoonlijke manier de kans om dossiers onder de aandacht te brengen die spelen in de sector en waar de partijen in hun beleid op in kunnen zetten. Donderdag 23 augustus was Matthijs Sienot van D66 te gast. Hij bracht een bezoek aan het Alpherium in Alphen aan den Rijn, waar hij een korte presentatie over de activiteiten in Alphen kreeg. Vervolgens is het gezelschap aan boord gegaan bij de For-Ever die voor Heineken vaart tussen Alphen en Rotterdam/ Antwerpen. Ze zijn meegevaren tot Gouda. Aan boord was uitgebreid gelegenheid te spreken met de ondernemers, waarbij de heer Sienot een bredere inkijk in de binnenvaart, de logistieke keten en de groene corridor heeft gekregen. Onderwerpen als vergroening, bundeling en congestie kwamen aan bod tijdens deze ochtend. Vrijdag 24 augustus was Jan Hendrik Dronkers, de directeurgeneraal Luchtvaart en Maritieme Zaken en tevens loco-secretarisgeneraal bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, te gast. Dit werkbezoek werd verzorgd vanaf de Verkeerspost in Dordrecht, in samenwerking met Rijkswaterstaat. Na een rondleiding op de Verkeerspost ging het gezelschap via een patrouillevaartuig al varende aan boord bij twee schepen. De lage waterstand, congestie, bediening en meer kwamen aan bod. De laatste in de reeks was Chris Stoffer, Kamerlid voor de SGP. Hij bezocht maandag 27 augustus vanaf de Verkeerspost in Nijmegen een bezoek aan onze sector. Hij is al varende aan boord ontvangen bij het ms Deviant en de cementtanker Nikolaije. Naar aanleiding van zijn werkbezoek heeft hij diezelfde week nog Kamervragen gesteld aan de minister over de vaste laag in de Waal bij Nijmegen.

Binnenvaartkrant