Views
1 year ago

2018-19 STL Kalkar

  • Text
  • September
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Schip
  • Onze
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Kalkar
  • Meter

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 11 september 2018 ADVERTORIAL Vaargebied partyschepen: Biesbosch, Drechtsteden en Rotterdams havengebied Rondvaartbedrijf Zilvermeeuw zoekt flexibele en gemotiveerde schippers Door Jan Hoek Ruim 110 jaar geleden begon de familie Schuller met het binnenvaartscheepje Hoop op Welvaart’ Het familiebedrijf met inmiddels de vierde generatie aan het roer, is uitgegroeid tot rondvaartbedrijf Zilvermeeuw met een vloot van zeven verschillende partyschepen. Het vaargebied vanuit thuishaven Drimmelen is met name het Nationaal Park de Biesbosch, de Drechtsteden en het Rotterdamse havengebied. Voor 20 tot en met 300 personen verzorgt de rederij rondvaarten, dagtochten en evenementen op maat. Over hun ambitie is de vierde generatie, de broers Adriaan en Leon Schuller, eensgezind: “We willen niet zo groot mogelijk worden, maar een zo hoog mogelijke kwaliteit bieden. Daar hebben we de afgelopen tijd heel veel in geïnvesteerd; niet alleen met renovaties en verbouwingen, maar ook in nieuwbouw." "Een voorbeeld is het in 2016 bij Asto Shipyard in Raamsdonksveer gebouwde elektrische partyschip Z8, misschien wel het meest duurzame schip in ons land, met plaats voor 50 tot 175 personen.” Wegens toenemende activiteiten is de familie Schuller voor hun vloot op zoek naar flexibele en gemotiveerde schippers die van aanpakken weten en graag willen werken in een familiaire, klantgerichte omgeving. Bijkomend voordeel: een schipper van de Zilvermeeuw slaapt elke nacht thuis! De tijd van riet, griend en andere producten per boot vervoeren vanuit het voormalig getijdengebied de Biesbosch is voor de familie Schuller allang voorbij. Na een tussenfase met zowel vracht- als passagiersschepen richt de familie zich sinds de jaren 60 volledig op rondvaarten en dagtochten. Daarvoor beschikken ze over zeven verschillende partyschepen. Dat zijn de Zilvermeeuw 2 (38,4 x 6,90 meter - 275 overdekte zitplaatsen), Zilvermeeuw 3 (15 x 4,15 meter - maximaal 24 personen), Zilvermeeuw 5 (30 x 6,60 meter - 125 overdekte zitplaatsen), Zilvermeeuw 6 (30 x 6,50 meter - maximaal 100 personen), de Catharinaplaat (35 x 7,70 meter) voor grote evenementen en de eerder genoemde, superstille Z8 (38,4 x 6,85 meter). De naam Z8 staat voor ‘Zacht’, hetgeen vooral slaat op het geluid van het elektrisch aangedreven schip, waarbij de elektriciteit wordt opgewekt met een zeer schone dieselmotor. Daarnaast behoort ook de Zuidwaard (15 x 4 meter – 50 personen) tot de vloot; het is een open fluisterboot die perfect geschikt is voor tochten in de smalle kreekjes van de Biesbosch. Het aanbod rondvaarten en dagtochten is bijzonder divers. Van een twee uur durende vaartocht door de Biesbosch tot en met een compleet verzorgde dagtocht naar Rotterdam. De familie Schuller heeft daarnaast een ruime ervaring in het organiseren van onder andere vrijgezellen- en trouwfeesten, jubilea en groepsarrangementen van 10 tot 300 personen op het water, maar ook van spraakmakende bedrijfsborrels en -evenementen, desgewenst inclusief entertainment. In alle gevallen geldt: hoogwaardige kwaliteit en een passend arrangement (lees: maatwerk) aan boord van een van de schepen van de rederij. Zilvermeeuw b.v. is een bijzondere mengeling van een rondvaarten charterbedrijf, een combinatie waarmee dit familiebedrijf uniek is in Nederland. Het is duidelijk dat werken aan boord van een van de schepen van het rondvaartbedrijf te Drimmelen zeer afwisselend werk is. Totaal anders dan bijvoorbeeld het twee weken op/twee weken af-varen op een beunschip, binnenvaarttanker of drogeladingschip in het ARA-gebied. Ook Adriaan Schuller beseft dat heel goed. “Als een schipper overweegt over te stappen naar de wereld van de partyschepen, dan hebben we eerst een oriënterend gesprek. Lijkt die wereld je wat, dan kan er een keer met een van de rondvaarten in de stuurhut meegevaren worden.” “We zoeken gemotiveerde schippers, flexibel en allround, die op elk schip kunnen varen en iets anders willen gaan doen met hun groot vaarbewijs. Wonen in de regio is een pré. Naast het varen moeten ook onderhoudswerkzaamheden verricht worden, buiten het drukke vaarseizoen. We zijn nou eenmaal een bedrijf met drukke pieken en dalen.” “Het gaat dus om schippers die van aanpakken weten en met het partyschip omgaan alsof het hun eigendom is. Maar ook om schippers die binnen het team meewerken aan een 100 procent geslaagde rondvaart of een compleet verzorgd evenement aan boord voor onze gasten”, vat Adriaan Schuller samen. En dan lachend: “We willen gewoon heel goed zijn in het organiseren van een onvergetelijke dag voor onze gasten. Onze medewerkers stralen uit dat ze hun werk aan boord graag doen. Ze zijn onderdeel van een gemotiveerd en klantvriendelijk team waarin elke schakel belangrijk is. Soms zijn er tien gasten aan boord en soms zo’n 300, en ook daar moet je goed mee om kunnen gaan.” Adriaan en Leon Schuller willen de komende periode gebruiken om de nieuwe medewerkers beter te leren kennen, zodat ze in maart/april weer kunnen starten met een compleet team, inclusief de nieuwe schippers. Belangstellenden kunnen een reactie, voorzien van hun cv, mailen naar: manita@zilvermeeuw.nl. Of neem voor meer informatie contact op met Adriaan Schuller: (0162) 68 26 09.

De Binnenvaartkrant 17 11 september 2018 Bunkerboot zweeft door de lucht DOOR JOHAN DE WITTE De bok Pionier van de Koek uit Sleewijk hieuwt de stroppen strak en duikt licht voorover. Opdrachtgever Alwin Slurink en de mannen van Scheepswerf Boer die deze bunkerboot bouwden in het ruim van een oude duwbak volgen het takelwerk op de voet. Ze komt los van haar stempels en wordt overboord gezet. Het is de Herman S. Op het moment dat hij het water raakt, klinkt er een langgerekte stoot vanaf de sleepboot Trekvogel. Met afmetingen van 34,90 x 7,30 meter, geheel dubbelwandig gebouwd en het accent op veiligheid en functie is het niet zomaar een bunkerboot. In de loop der jaren heeft Slurink ervaring opgebouwd in het bouwen van bunkerboten. Het is een eigen tekening en volgens Slurinks technische man Loek Besemer is hier alle kennis in gestopt en wordt het bunkeren op niveau. Deze 290 ton grote Herman S is genoemd naar de oprichter van het bedrijf en wordt uitgevoerd met de modernste equipment, gericht op grote binnenvaart en kleine zeevaart. Met uitzondering van LNG is inclusief de winkel alles aan boord om scheepvaart te voorzien. Eind november is het schip gereed en zal het voorlopig de vloot in Dordrecht versterken. Nieuwbouw “De laatste tijd kunnen we aan de vraag voor reparatie nauwelijks voldoen. Daarnaast maken we nieuwe standaardduwbakken”, vertelt Michel Mouthaan van SWB Sliedrecht. “Het laatste vraagt nogal wat plaats. Daardoor hadden we op de vraag van Slurink om een nieuwe bunkerboot te bouwen maar één antwoord: een duwbak onder het knipmes weghalen en als werkplaats inrichten.” “Behalve de betimmering – door Hoogendoorn – en elektriciteit – door Oechies – realiseren we de Herman S als een ‘one way shop’. Voor zover bekend is het de eerste De Pionier hijst de bunkerboot uit het ruim van de duwbak. (foto Johan de Witte) geheel dubbelwandige bunkerboot, waarmee Slurink voorop ligt." Familiebedrijf "De firma is een trouwe klant van SWB en we kregen inmiddels opdracht voor de Hilde S, een lookalike. Hiervan zijn reeds verschillende secties gereed voor samenstelling. "Slurink is evenals SWB een fami liebedrijf… geen makelaars, project leiders of bouwvergaderingen. Dat werkt fantastisch!” Met de nieuwbouwduwbakken is SWB als ‘stopwerk begonnen’. “Inmiddels is er veel vraag”, aldus Mouthaan. “We hebben er zes gebouwd; de opdracht voor een zevende zit eraan te komen. We weten het ijzer op de juiste plek te stoppen voor sterkte en gewichtsbesparing. De fiscus betaalt een gedeelte mee voor de opdrachtgever; daardoor kunnen we ze nog in Nederland bouwen. Het is een innovatieproject dat geslaagd is.” Leerbedrijf Het personeelstekort in de maakindustrie is ook in Sliedrecht merkbaar. “We moeten verder kijken naar de toekomst. De personele bezettingen is lastig, medewerkers met heel veel knowhow door 25, 30 en 40 jaar werktijd hebben hun diensten bewezen en gaan of zijn inmiddels met pensioen. Die vervang je niet zomaar. Hoe krijgen we daar goede mensen voor terug?” “We doen daar veel moeite voor. Buitenlandse werkkrachten is second best. Een technische opleiding voor onze jongens en meisjes is een kans. Dus moet er voor de opleidingen in de toekomst een zeiltje bij! "Als leerbedrijf doen we ons best. Opleiden is het nieuwe leren, daar moeten we naar toe.” VRT kijken via antenne kost straks geld De Vlaamse openbare omroep (VRT) stopt per 1 december 2018 met het uitzenden van zijn digitale aanbod via de ether (DVB-T). Antennekijkers moeten vanaf dan betalen. Volgens de VRT maken te weinig Vlamingen (zo’n 45.000) gebruik van DVB-T om te kunnen blijven investeren in de achterliggende technologie. De nu nog gratis via antenne te bekijken VRT-zenders worden toegevoegd aan het aanbod van Antenne TV van de Luxemburgse Group M7. Vlamingen kunnen dan nog steeds één, Canvas en Ketnet via de ether ontvangen, maar gaan daarvoor een kleine tien euro per maand betalen. De initiatiefnemers van de website www.antennekijker.nl vin- den het onaanvaardbaar dat de openbare omroep een betaalomroep wordt en is een petitie gestart. “Volgens de European Broadcasting Union (EBU) moet een publieke omroep universeel en gratis zijn. Aan die eisen voldoet de VRT niet meer. Het is de enige openbare omroep in Europa die de gratis TV-antenne uitschakelt.” Doorgeschoven Dat ‘slechts’ 45.000 Vlamingen alleen via antenne naar de VRT kunnen kijken, is ook volgens auteur Lode Goukens geen argument om free to air af te schaffen. Volgens hem wordt de rekening doorgeschoven. “Sinds de verkoop van zijn zendmast enkele jaren geleden moet de VRT betalen voor het beheer en de uitzendingen. Ook het aanbod van DVB-T zat in dit pakket. Het steekt natuurlijk de ogen van managers uit dat duizenden kijkers hier gratis gebruik van kunnen maken, maar dat is het gevolg van eigen keuzes. Je kan niet de melk én het vlees van de koe hebben. Om van het probleem af te komen, maakt men een constructie met een buitenlandse partij en schuift de rekening door.” Buitengesloten De VRT wil zijn online aanbod verder uitbouwen, maar niet iedereen heeft internettoegang of kan dit betalen. Een abonnement voor een goede, snelle internetverbinding kost in Vlaanderen al snel 35 euro per maand. Goukens: “Dat is dus 420 euro per jaar. Kabeldistributie is tegenwoordig duurder per maand dan wat ze in het analoge tijdperk per jaar kostte.” Het aantal exclusieve Vlaamse antennekijkers ligt volgens sommige studies veel hoger dan 45.000. Bepaalde nichegroepen zouden in de VRT-enquête niet meegenomen zijn. Campingbewoners maar ook vrachtwagenchauffeurs en schippers kijken vaak via DVB-T. Volgens Goukens is het nog niet te laat voor de gedupeerden om van zich te laten horen. “De Vlaamse minister van Media Sven Gatz stelt het voor als een voldongen feit, maar er is een beheerovereenkomst waarin staat dat de VRT universeel en gratis beschikbaar moet zijn. Alle betaaldrempels worden daarin ten zeerste afgeraden." "Als zoon van een binnenschipper herinner ik mij dat mijn opa bijna ontplofte toen VTM van start ging en alleen op de kabel te zien was. Hij ging zijn beklag doen omdat hij zich buitengesloten voelde.” Aanfluiting Hij vervolgt: “Dit is een aanfluiting van het gegeven openbare omroep. België heeft nota bene een UNESCO-verdrag ondertekend waarin staat dat dergelijke pay walls niet mogen worden opgetrokken, zodat iedereen kan blijven deelnemen aan het democratische proces. "Anders hebben de zwaksten als eerste geen toegang meer tot nieuws, duiding en discussie. Als dit in China zou gebeuren, zou men er zich bij ons over opwinden. Burgerrechten gelden toch ook in Vlaanderen?” Voorlichtingsdag ‘Stoppen met varen’ Steunpunt Binnenvaart organiseert vrijdag 21 september in samenwerking met Stichting ABRI opnieuw een voorlichtingsdag over stoppen met varen. Tijdens de besloten bijeenkomst op museumschip René Siegfried in Dordrecht wordt gesproken over de financiële en fiscale consequenties van pensionering en bedrijfsbeëindiging. Ook komen veel praktische en sociale zaken aan bod. “Stoppen met varen is vaak heel ingrijpend. Of je nu stopt omdat je met pensioen gaat, omdat je kinderen anders naar het internaat moeten, vanwege ziekte, financiële problemen, een sterfgeval of echtscheiding, er komt veel op je af. Zeker in deze tijd”, zegt Lilian van Hiele van Steunpunt Binnenvaart. “Regelingen en procedures worden steeds ingewikkelder. Instanties aan de wal begrijpen vaak niets van de binnenvaart, waardoor mensen met vragen en problemen vaak van het kastje naar de muur worden gestuurd.” AOW “De AOW-leeftijd is flink omhoog gegaan en de partnertoeslag voor jongere partners is afgeschaft. Van één AOW-tje kun je niet leven en het duurt vaak een paar jaar tot man en vrouw allebei AOW krijgen. Wat is dan een goed moment om te stoppen?”, aldus Van Hiele. “Dat hangt uiteraard af van je financiële situatie, maar ook van je gezondheid én van wat mensen willen.” “Ook de leeftijd van het schip speelt mee. Tot wanneer is er SI? Als die afloopt is het dan zinvol nog te investeren? Is je schip nog te verkopen? Of kun je je (spaar) geld beter gebruiken om aan de wal te gaan. Dat is bij iedereen anders en om een goede beslissing te nemen is het belangrijk al die zaken eens goed op een rij te zetten zodat je een weloverwogen besluit kunt nemen.” “Kun je beter een huis kopen of huren? Hoeveel geld heb je aan de wal per maand nodig? Wat zijn de financiële en fiscale consequenties als je stopt? Kun je die (vooraf) nog beïnvloeden? Hoe zit het met eventuele (lijfrente) polissen en spaargeld, hoe kun je het gunstigst afrekenen met de belasting. Een bekend probleem daarbij is de FOR, de zogenaamde Fiscale OudedagsReserve, die overigens geen ‘reserve’ blijkt te zijn”, zegt Van Hiele. Ervaringen uitwisselen Aan de orde komt ook de vraag hoe je als binnenvaartondernemer je bedrijf eventueel kunt overdragen aan de kinderen en wat er gebeurt met eventuele restschulden als je noodgedwongen moet stoppen met varen. “Daarnaast praten we uitgebreid over de grote en soms lastige stap van een leven op het water naar een leven aan de wal. Hoe bereid je je, praktisch, emotioneel maar ook in je relatie voor op een heel ander leven.” De informatiedag wordt voor de tiende keer gehouden. Gemiddeld komen er circa dertig mensen. Variërend van mensen die net gestopt zijn tot zestigers die binnen een paar jaar willen stoppen en willen weten waar ze rekening mee moeten houden. Van Hiele: “De reacties zijn meestal erg positief. Niet alleen inhoudelijk, maar vooral ook vanwege de onderlinge contacten en het uitwisselen van persoonlijke ervaringen.” Aanmelden Deelnemen aan de voorlichtingsdag kan alleen na aanmelding, vóór woensdag 19 september. Dat kan bij Lilian van Hiele, via info@steunpuntbinnenvaart.nl of 0620 11 23 19.

Binnenvaartkrant