Views
2 years ago

2018-19 STL Kalkar

  • Text
  • September
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Schip
  • Onze
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Kalkar
  • Meter

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 11 september 2018 Motrac Hydraulics wordt ‘Motrac Industries’ Motrac Hydraulics heet voortaan Motrac Industries. Dat heeft het bedrijf vorige week tijdens de maritieme vakbeurs SMM in Hamburg bekendgemaakt. Gekozen is voor deze commerciële bedrijfsnaam omdat Motrac zich niet meer uitsluitend toelegt op het ontwerpen, bouwen, leveren en onderhouden van hydraulische aandrijfcomponenten en -systemen, maar ook op elektrische applicaties. De handelsnamen ‘Motrac Hydrauliek BV’ en ‘Motrac Hydraulik GmbH’ blijven onveranderd. Door de toenemende aandacht voor het milieu en de steeds strengere wet- en regelgeving op dit gebied, is er in steeds meer sectoren vraag naar elektrisch aangedreven vaartuigen en werkvoertuigen. Directeur Maarten Vinkesteijn licht toe: “Hoewel er talloze ontwikkelingen zijn op het gebied van elektrische aandrijftechniek voor voertuigen, blijkt keer op keer dat weinig innovaties echt doorbreken. Als aandrijfspecialist met jarenlange ervaring op mobiel en maritiem gebied spelen wij daarom hier met een volledig nieuwe marktbenadering op in. Zo zijn wij onlangs op het gebied van elektrische aandrijftechniek twee nieuwe partnerships aangegaan: met Aradex voor hoge voltages en met Linde eMotion voor lage voltages.” De EcoGenDrive. (foto Motrac Industries) Asgenerator Er was meer nieuws bij Motrac Industries. Het bedrijf presenteert op SMM Hamburg de EcoGenDrive, een elektronisch geregelde, hydraulisch aangedreven asgenerator. De variabele, hydraulische pomp die direct wordt aangedreven door de hoofddieselmotor drijft de hydromotor aan, die verbonden is met de asgenerator. De asgenerator vervangt de conventionele dieselgenerator die op een schip wordt geplaatst. Een asgenerator is al langer een bestaande en bekende technologie in de markt. Uniek echter aan de EcoGenDrive is dat de frequentie bij deze asgenerator stabiel blijft bij zowel wisselende belasting als wisselende toerentallen. Dit wordt gerealiseerd met behulp van een elektronisch verstelbare Linde- pomp, een zeer snelle Völkelcontroller en al meer dan 60 jaar ervaring in Linde hydrauliek. Zodra het toerental van de dieselmotor verandert, zorgt de controller ervoor dat de pompopbrengst wordt gewijzigd om daarmee het toerental van de hydraulische motor gelijk te houden. En daarmee de Dubbelwandig tankschip gezocht Vinotra uw innovatieve partner voor transport en bunkering van zwarte en blanke producten actief in Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen en de Noord-Europese waterwegen. frequentie van de generator. Op deze wijze kan te allen tijde een constante 50 Hz of 60 Hz worden gegarandeerd. Dit is essentieel voor de netstabiliteit op het schip. Door het systeem in te zetten kan worden bespaard op brandstofverbruik en CO 2 -uitstoot en is een extra, conventionele generatorset overbodig. Ook op onderhoudskosten wordt zodoende fors bespaard. Brandstofbesparing De EcoGenDrive is leverbaar in vier modellen EGD40, EGD65, EGD85 en EGD120, die afhankelijk van het gekozen model een elektrisch vermogen kunnen leveren van 40 tot 120 kVA. Afhankelijk van de keerkoppeling aan boord en de grootte van de pomp kan Motrac Industries op verzoek zelfs een EcoGenDrive bouwen tot 150 kVA. Deze asgenerator is intussen al vele malen met succes toegepast op binnenvaartschepen. Uitgaande van een binnenvaartschip dat circa 200 dagen per jaar zo’n vijftien uur per dag vaart, wordt met een EcoGenDrive van 75 kVA maar liefst 4.400 kilogram CO 2 per jaar minder uitgestoten. Dit kan een brandstofbesparing van 4 tot 5 liter diesel per uur opleveren, ofwel duizenden liters brandstofbesparing per jaar. Volgens gebruikers kan de kostprijs in drie tot vijf jaar volledig worden terugverdiend. Studenten STC ontwerpen mee aan nieuw opleidingsschip Na ruim vijftig jaar trouwe dienst zijn de opleidingsschepen Prinses Christina en Prinses Beatrix toe aan vervanging. De laatste achttien jaar zijn de bekende verschijningen op de vaarwegen actief voor de STC Group uit Rotterdam. Leerlingen, studenten en docenten worden nauw betrokken bij het bedenken van de naam van de eerste opvolger, én bij het ontwerp. Het eerste schip zal in het voorjaar van 2021 in gebruik worden genomen, zo is de bedoeling. Naast dit hotelschip worden later ook nog een duwboot en een duwbak aan de vloot toegevoegd. Astrid Kee, lid van het college van bestuur, is verantwoordelijk voor het bouwproject. “Het van nabij meemaken van een ontwerp- en bouwtraject is een unieke ervaring en heel leerzaam. Vanzelfsprekend en met veel plezier gaan wij leerlingen, studenten én collega’s van alle opleidingen en richtingen actief betrekken bij het ontwerpproces.” “De eerste stap in het hele proces, dat vóór de vakantie begonnen is, was het bedenken van de naam. We hebben meer dan 200 inzendingen binnen gekregen waarop gestemd kon worden. Uiteindelijk kreeg de naam Ab Initio, bedacht door student Sanne Nobel, de meeste stemmen. Wat mij betreft terecht, want het verhaal achter deze naam is mooi en passend. Ab Initio betekent namelijk ‘vanaf het begin’. Dat is wat wij met elkaar gaan doen; van plan tot doop met elkaar aan de slag om een mooi schip te bouwen.” Ontwerpwedstrijd Ook het programma van eisen is inmiddels bekend. Docenten en bemanningsleden gaven hiervoor hun input. Hbo-studenten Maritieme Techniek van het Rotterdam Mainport Institute hebben op basis van onderzoek aanbevelingen gedaan over duurzame materialen en emissieloos en autonoom varen. Deze maand is de ontwerpwedstrijd van start gegaan. Gemengde teams van vmbo ers, mbo’ers, hbo’ers en medewerkers van STC Group maken met elkaar ontwerpen. Daarbij moeten ze rekening houden met technische innovaties, een functionele invulling en een herkenbaar uiterlijk. Duurzaamheid, operationele kosten en toekomstbestendigheid tellen ook mee. Om aan de vraag van onze klanten te voldoen, breiden wij onze vloot uit. Beschikt u over een dubbelwandig tankschip met een capaciteit tussen 1000mt tot 4000mt voor het transport van blanke of zwarte producten? Dan zijn we op zoek naar u. Vinotra is - Betrouwbaar - Flexibel - Innovatief - Transparant - Iso 9001 en 14001 gecertificeerd Voor meer informatie neem contact op met Jan Verbergt of Koen Geeraerts op het telefoonnummer: +31 (0)85 064 60 40 (Main and AOH number) of per e-mail op info@vinotra.com Vinotra - Brugsteen 4, 4815 PL Breda Viadonau pakt ondiepten Treuschütt aan Op de Oostenrijkse Donau wordt weer gewerkt aan het verwijderen van ondiepten voor de binnenvaart. Dat wordt gecombineerd met natuurbeschermende maatregelen. Hierdoor hoeft de vaarweg beheerder in de toekomst minder te baggeren. In het voorjaar is bij Rote Werd (Donau-km 1896) een eiland aangelegd om de afzetting van slib en kiezel in de vaargeul tegen te gaan. Kribben Op dit moment past viadonau de kribben bij Treuschütt (Donau-km 1888,4 tot 1887,6) aan, waardoor vrachtschepen ook op deze locatie meer diepte hebben. Naast het aanpassen van de kunstwerken worden paaigebieden voor vissen aangelegd. Actieplan Donau De werkzaamheden zijn een onderdeel van het Actieplan Donau van het Oostenrijkse verkeers ministerie. Dit plan telt 23 maatregelen om de Donau als vaarweg en als ecologisch gebied te optimaliseren en omliggende gebieden te beschermen tegen hoogwater. Het plan kwam tot stand in nauwe samenwerking met milieuverenigingen en het National Park Donau-Auen. In 2022 zal het volledig uitgevoerd zijn.

De Binnenvaartkrant 15 11 september 2018 Jubileum voor populair Maasveer DOOR NOUD VAN DER ZEE De voetveer- en fietsverbinding tussen het Belgische Ophoven en het Nederlandse Ohé en Laak bestond in augustus twintig jaar. Dat jubileum werd op de veerpont gevierd. Theo Burgers is geen oud-schipper zoals de meeste andere veerlieden. De 66-jarige veerman, woonachtig in Nederweert, zegt: “Ik kom wel uit een schippersfamilie. Mijn ouders voeren op een sleepschip van 1.100 ton, de Wilhelmina. Ze vervoerden onder andere kolen op het traject Stein- Rotterdam en granen retour.” Op 1 augustus werd het 20-jarig bestaan van het populaire Maasveer gevierd. De overvaarten waren die dag gratis. De veerpont en de veerstoepen waren feestelijk versierd. De vele bezoekers kregen informatie over de geschiedenis van de veerverbinding over de Maas. Op de grens ’s Morgens hadden de wethouders van Maasgouw (Tim Snijckers) en Kinrooi (Sylvie Vanmontfort) op de veerpont en in het midden van de Maas – op de grens van Nederland en België – even stilgestaan bij dit jubileum. De feestelijkheden werden afgesloten met een kleine receptie. De elektrisch aangedreven veerpont vaart met maximaal twaalf passagiers per keer. Van mei tot Maximaal twaalf mensen kunnen per oversteek mee. (foto’s Noud van der Zee) september dagelijks en in april en oktober alleen in de weekends. Een overzet kost 1 euro, een 10- rittenkaart 5 euro. “Op drukke dagen zetten we meer dan 600 personen over”, zegt Theo. “In het weekend is het drukker dan op doordeweekse dagen en kan het aantal klanten oplopen tot zo’n 1.200.” Hij wijst op de rij wachtende fietsers en voetgangers aan de overkant. “Ik doe dit werk nu al voor het vijfde jaar. Ik heb destijds gevraagd naar de mogelijkheid om op een van de veren te mogen werken. We doen deze veerdienst met zijn drieën. Daarnaast zijn er ook enkele invallers.” In 1997 keurde de gemeente Kinrooi het ontwerp goed voor een fiets- en voetveerverbinding tussen Ophoven en Ohé en Laak. Het jaar daarop werd het eerste veerbootje, de Walborgh, gemaakt voor bijna 26.000 euro. Dit bedrag werd destijds betaald door de gemeenten Kinrooi en Maasbracht. De aanleg van de veerstoepen kostte toen ongeveer 125.000 euro. De oversteek viel erg in de smaak bij fietsers en werd een toeristische hit. “Sommige passagiers vragen of ze op de veerpont kunnen pinnen. Dat is niet mogelijk. Hier moet je nog cash betalen.” Als we aan de volgende oversteek zijn begonnen, merkt de veerman op: “In deze functie moet je wel met mensen kunnen omgaan. In de ontmoeting met toeristen doet een kwinkslag soms wonderen.” Met veel plezier “De veerlieden zijn bij ons in dienst”, zegt Sandra Fransbergen, directeur van Fransbergen Trading and Shipping. “Ze zijn overal inzetbaar en moeten minimaal over een klein vaarbewijs en een BHVdiploma beschikken.” Het bedrijf zet ook personeel in op de pontjes op de veerdiensten Neer- Rijkel/Beesel, Grevenbicht- Rotem en Geulle-Uikhoven. Ze vervolgt: “Momenteel hebben we voldoende personeel. We onderhouden een goed contact met onze veerlieden. We stellen ons Theo Burgers rekent af met een passagier. flexibel op en houden rekening met hun wensen. Willen ze een week extra vrijaf of een dagje vrij nemen vanwege de verjaardag van hun vrouw, dan proberen wij een vervanger in te zetten.” Theo Burgers zegt: “Ik doe dit werk met veel plezier. Ik werk alleen op de veerpont. Veel oud-schippers verrichten dit werk samen met hun vrouw. Hij stuurt en zij rekent af. Maar soms is het ook omgekeerd. Het lijkt wat sneller te gaan, maar op het einde van onze dienst hebben we waarschijnlijk hetzelfde aantal passagiers overgezet.” Heen en weer, heen en weer… vele keren op een dag. LIMBURG ONDERNEMERS UIT LIMBURG De maritieme trots van Zuidoost-Nederland! Peter Tinnemans 0622957187 www.tinnemans-scheepswerf.nl Wessem Port Services Group BV Buitenhavenweg 7 6171 DW Stein +31 46 4747777 www.wessem.com Brouwersstraat 17 NL-6051 AA Maasbracht www.linssenyachts.com Restaurant de Kolentip info@kolentip.nl . www.kolentip.nl 0475-559133 OMRU SCHEEPSRAMEN HET BESTE ZICHT OP SERVICE, KWALITEIT EN INNOVATIE www.omruscheepsramen.com Tel: 0475-465555 / 06-20650790 info@scheepswerfmaasbracht.nl www.scheepswerfmaasbracht.nl

Binnenvaartkrant