Views
2 years ago

2018-19 STL Kalkar

  • Text
  • September
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Schip
  • Onze
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Kalkar
  • Meter

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 11 september 2018 TVM VERWELKOMT DE INNOVATIE VAN LEENMAN WATERWERKEN Wij wensen kraanship Innovatie veel geluk en een behouden vaart Boterman techniek spudpalen Zuthemerweg 5 . 8015 PG Zwolle . Telefoon: (0031) 6 54 28 7373 E-mail: boterman-techniek-bv@planet.nl . www.botermantechniek.nl DE BINNENVAARTKRANT Wij wensen Leenman Waterwerken bv veel succes met het kraanschip Innovatie Innovatie. Van Limburg Stirumstraat 250 | Postbus 130 | 7900 AC HOOGEVEEN +31 (0)528 29 27 50 binnenvaart@tvm.nl www.tvm.nl /scheepvaart DE TROSSEN KUNNEN LOS! Het team van Asto Shipyard wenst Leenman Waterwerken BV een voorspoedige en behouden vaart! TO BE EXACT. Het vakmanschap van Asto Shipyard is veelzijdig. AFBOUW - CASCOBOUW - CONSTRUCTIE - ELEKTRA - HYDRAULIEK - LEIDINGWERK - ONDERHOUD POEDEROVERSLAG - REPARATIE - RVS/ALUMINIUM - STEVENDOK - VERSPANING Alle disciplines onder één dak - voor nieuwbouw, afbouw, reparatie en onderhoud van hoogwaardige binnenvaartschepen en scheepvaartgerelateerde projecten. Van ontwerp tot oplevering. ASTO SHIPYARD heeft alles in eigen huis. ALLES? KIJK OP WWW.ASTO-BV.NL f in

De Binnenvaartkrant 11 11 september 2018 Asto en MTeck bouwen innovatief kraanschip voor Leenman Waterwerken Innovatie maakt naam helemaal waar DOOR JAN HOEK In 1996 stapte Aart Leenman over van de binnenvaart naar de waterbouw, zodat het gezin aan de wal kon wonen. Uit de vaart kocht hij een 650 ton metend kraanschip (63 x 7,50 meter) met een beuninhoud van 500 kuub. Het kreeg de naam Maritiem. Innovatie zit bij Leenman in de genen, wat in de praktijk werd gebracht tijdens grondige modernisering van het schip in 2000. Toen zoon Jacob het in Wijk en Aalburg gevestigde familie bedrijf Leenman Waterwerken kwam versterken en de werkzaamheden toenamen, werd in 2016 besloten de vloot uit te breiden met een tweede kraanschip. Innovatie staat ook op de boeg van het bij Asto Shipyard afgebouwde 1.500 ton metende kraanschip (72 x 10,80 meter). Die naam dekt volledig de lading; het schip wordt voortgestuwd door dieselelektrische Veth L-drives, terwijl de door MTeck geleverde kraan zelfs volledig elektrisch is, waarbij regeneratieve energie wordt opgewekt. Leenman Waterwerken is duidelijk een familiebedrijf met oog voor innovatie in de waterbouw. Elektrische kraan Het casco is gebouwd in het Roemeense Orsova. Voor de dieselelektrische voorstuwing van de Innovatie zorgen twee Veth L- drives, thrusters van 310 kW elk, waarbij de motor verticaal gemonteerd is. Door het ontbreken van een tandwieloverbrenging is het uiteindelijke rendement hoger dan bij een Z-drive. Samen met de twee Volvo-generatoren D13 van 400 kW, die voorzien zijn van uitlaatgasnabehandeling met roetfilter, zorgen ze voor de volledige stroomvoorziening aan boord. Volledig elektrisch is de door MTeck geleverde kraan van het type 316 E. Het in Stellendam gevestigde bedrijf leverde eerder dit jaar een elektrische kraan voor de LNG aangedreven Werkendam van Paans van Oord. De MTeck-eigenaren André Huijer en Martijn van Eck zeggen over de kraan voor de Innovatie: “We hebben een volledig elektrische kraan opgebouwd, waarmee de familie Leenman ook zware hijsklussen kan uitvoeren. De kraan heeft een gieklengte van 28 meter en een hijsvermogen van 16 ton op 19 meter en 38 ton hijscapaciteit. Het geheel is 46 meter verrijdbaar over de beun, waarvan de inhoud 1.150 kuub bedraagt. De vierdraads kraan is 360 graden draaibaar. De baggergrijper heeft een capaciteit van 6.000 liter, de milieugrijper 7.800 en de poligrijper 4.000.” De twee ondernemers voegen nog toe: “Het onlangs opgeleverde kraanschip voor Van Oord was het tweede schip voor die onderneming waarvoor wij een elektrische kraan mochten leveren. Wij zijn er bijzonder trots op dat een wereldspeler zoveel vertrouwen heeft in ons product. Doen wat je belooft en betrokkenheid tonen… Ook als een klus is afgerond. Dat noemen wij 'Flakkees ondernemen' en dat is precies wat we met het team van Mteck doen.” Aart en Jacob Leenman. (foto’s Jan Hoek) Flexibel en groen Voor het kraanschip Maritiem lever de Piet de Waardt in 2000 het nieuwe voor- en middenschip. Hij was ook degene die Asto noemde als geschikte partner voor de afbouw van de Innovatie. “De afbouw is tot volle tevredenheid verlopen”, stellen Aart en Jacob Leenman. “Bij elk groot project valt er wel iets voor. Mocht dat zo zijn, dan zorgde Asto altijd voor de juiste oplossing en was er sprake van een goede dialoog met Asto-directeur Karst van der Wiel en projectleiders Stijn Buijks en Rik Verhagen.” Eerstgenoemde hoort de opmerking van de familie Leenman met tevredenheid aan. “Wij ambiëren klanten voor het leven; van ontwerp tot oplevering en van periodiek onderhoud tot reparatieservice, 24/7. We hebben een goed gevulde orderportefeuille, waarbij er altijd ruimte is voor reparatiewerkzaamheden. Innovatie speelt bij ons een essentiële rol, waarbij duurzaamheid, veiligheid en een schoner milieu bepalend zijn. De complete afbouw van de Innovatie, met uitzondering van de door Mteck geleverde kraan, past perfect in dat plaatje”, aldus Karst van der Wiel. Met de Innovatie kan de familie Leenman ook zware klussen uitvoeren. Ze zeggen daarover: “Met onze kraanschepen verrichten we alle voorkomende werkzaamheden in de waterbouw voor aannemers in Nederland en Duitsland. De Innovatie zal veelal rond Rotterdam te vinden zijn, maar werkzaamheden nabij andere zeehavens sluiten we zeker niet uit.” “Toen we in 2015 voor het eerst spraken over een tweede kraanschip, stonden we voor de keus tussen een conventioneel of een flexibel en groen schip. Maatschappelijk verantwoord ondernemen past bij ons en dan kom je uit op een dieselelektrisch voortgestuwd schip met een volledig elektrisch aangedreven kraan.” Spudpalen Boterman Techniek leverde de twee telescopische spudpalen met een lengte van 25 meter. “Als we de spudpalen tot een diepte van 15 meter laten zakken, staat ongeveer de helft in de ruststand en dat is daardoor aanmerkelijk energiezuiniger. De volgende stap in de innovatieve ontwikkeling is dat we de energie die overblijft, kunnen opslaan”, aldus Aart Leenman. De Innovatie maakt haar naam op tal van fronten helemaal waar. De eerste klus gaat Aart Leenman nog mee aan boord, maar daarna vormen Jacob en echtgenote Bettine en een matroos de bemanning. Ook de kinderen Rhodé en Noël varen mee. Dat is qua ruimte geen enkel probleem, want aangezien er op dit dieselektrisch aangedreven schip geen grote machinekamer nodig is, beschikt het gezin over een zeer fraai ingerichte dubbele woning op het achterschip. Aan kraanschip Innovatie leverden onder andere: Asto Shipyard Complete afbouw All Pumps Holland B.V. Complete Victor pompenpakket Blokland Non-Ferro B.V. U-bundelkoelers Blommaert BVBA - Boordlichtvleugels type Portello - Heklichtbeugel type Isis - Voormast type Improval Boterman Techniek BV Telescopische spudpalen 25 meter onder schip uit Cumarine Scheepsmeetsystemen Scheepsmeetsystemen De Leeuw en van Vugt B.V. Scheepsinterieurbouw Complete betimmering Hoko Installatiebedrijf Complete sanitaire installatie Lemmen Diesel Engines B.V. - 2x Volvo Penta D13-MG generatorset, 400kW / 475kVA @ 1800RPM - 1x John Deere 4045TFU70 generatorset, 50kW / 62,5 kVA @1500RPM Lloyd’s Register EMEA Certificatie Novio Nautic B.V. - Furuno RHRS2014RC radar - TITAN-line bochtaanwijzer, dieptemeter en intercom - Marifooninstallatie Sailot RT6248 - Tachograaf-installatie - AIS-systeem met Tresco Navigatiesysteem - Orlaco camerasysteem - Nirolo monitoren RAFA Scheepsramen B.V. Scheepsramen Solfic E&E BV MPAT-SCR + DPF emissiereductie-systeem Speedheat Breda Vloerverwarming Stam Constructie Het hoogglans railingwerk rondom de roef TVM verzekeringen Verzekering Van Wijk Stuurhuizen B.V. Stuurhuis bovenbouw en woning deur Veth Propulsion B.V. 2 Veth L-drives, roerpropellers, type VL-400 (300 kW/1500 rpm) 1 Veth Stuurrooster, boegschroef, type VSG-1000 (283 kW/1800 rpm) 1 Veth ballastpomp Volvo Penta Europe Office Benelux 2 x D13MG 400kW WindeX Engineering B.V. Ventilatoren en RVS Klaproosters DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL

Binnenvaartkrant