Views
2 years ago

2018-16

  • Text
  • Juli
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Twee
  • Schip
  • Varen
  • Marine

De Binnenvaartkrant 6 31

De Binnenvaartkrant 6 31 juli 2018 “I did it my way” Verdrietig, maar ook wetende dat het zo goed is, hebben wij afscheid genomen van onze vader en opa Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van De Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar ! KICKERS Kleine advertentie met een verzoek, een aanbod of een mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst direct op via onze website TON VAN HENGST * Delft, 10 juli 1943 † Oss, 28 juli 2018 Correspondentieadres: Julianastraat 12 5374 BS Schaijk Patrick en Marieke, Robin, Elijah, Isaiah Jessica en Johan, Mike, Nikki, Lynn Marc en Shaina Frank en Linsey Pa is opgebaard bij Uitvaartcentrum Van Lith (Stadsmortuarium), Docfalaan 2 te Oss, alwaar geen bezoek. De crematiedienst vindt plaats op zaterdag 4 augustus om 14.00 uur in de aula van crematorium Uden, Belgenlaan 11 te Uden. Mocht u bloemen willen sturen, graag in wit en/of blauw. Met grote verslagenheid hebben wij kennis genomen van het overlijden van ons voormalige directielid, de heer Ton van Hengst Jarenlang stond hij mede aan het roer van onze bloeiende reisorganisatie. Helaas moest hij enkele jaren geleden wegens gezondheidsredenen zijn werkzaamheden bij Feenstra staken. Wij zijn hem zeer dankbaar voor de grote rol die hij heeft gespeeld in de ontwikkeling van ons bedrijf. Zijn toewijding, betrokkenheid en vriendschap zullen wij nooit vergeten. Snel Groeiende Rederij met 12 Partyschepen in de randstad zoekt Schippers, Stuurmannen en Matrozen die graag werk op oproepbasis zoeken. Ben je representatief, heb je een groot-vaarbewijs of papieren als Stuurman of Matroos ? Bel ons dan: 06-10647099 of mail: planning@boot10.nl Gemotiveerde ervaren Aziatische bemanning Afdrachten en verzekeringen conform wetgeving. Vanaf Euro 95,00 per dag, lange periode. Barko UG Duisburg. Tel. +49-3222-1096-896. Of : + 31-1025-799-22 E: sales@barkocrewing.eu www.barkocrewing.eu Rondvaartschipper (m/v) gezocht Oproep of ZZP,I.b.v. groot vaarbewijs. Schottel-ervaring en bekend in Amsterdam zijn een pré. Solliciteren? Mail naar werving@blueboat.nl of bel 020-820 4545 BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan : (licht)matroos/ goede condities. Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Te Koop : 57m x 7m Bjr. 1957, 720 ton. Luiken, 1 ruim, stalen vloer, 550pk Volvo. Met vast werk. Prijs 140.000,- euro. Tel. +32 499 731 631 Cuneus Netherlands zoekt i.o.v. m/s Conforza STUURMAN I.b.v. Dienstboekje met functie stuurman. Vaar/verlof i.o. Loon conform CAO. Tel.: 0181 71 23 14 Gezocht: Stuurman/2e Kapt. Containerduwvaart vnl België, weekenden vrij, transshipping@inos.lu, +35226705261 Suchen Sie Personal ? ? ? Wir bieten Personal für Binnenschifffahrt : Deksmann, Matrose, Steuermann, Kapitän. Tel.num.: 00421 917 166 721 00421 918 828 726 E: tmlg.info1@gmail.com KvK num.: 71401202 HOLLAND SHIP CLEANING Scheepsruimen 500 BAR + verven Hydrojetten 2500 BAR Tel. 0617324458 Aziatisch Personeel Vanaf Euro 92,50 per dag. Tel. +31-1089-00061. Of +49-3222-1094-892. E: sales@ continentalcrewing.eu Licht(matrozen) en Stuurmannen beschikbaar Zeer interessante tarieven. Via Upstream Crew bel 085 8772324 of email ons info@upstreamcrew.com Te Koop TELESCOPISCHE SPUDPALEN Beste kwaliteit prijs ! Tot 25 m onder het schip uit ! www.botermantechniek.nl T: 06 54 28 7373 Filipijns óf Roemeens personeel Vanaf 100 euro per dag. Tel. 06 52 68 82 52 óf www.alfuru.com TE KOOP: SLEEP-DUWBOOT 21 x 6x 2.50 m. BJ.1962, 930 PK, SI 2020, 4583 TON duwen. SLEEPBOOT MET DUWSTEVEN 24 x 6.21 x 2.5 m. BJ.1962, 500 PK. Zeer geschikt voor ploegboot en is uitgerust als blusboot. SLEEP-DUWBOOT 16.8 x 4.85 x 1.80 m. BJ.1964,2 x 400 PK. SI 2023. Mob. 06-53 413 663 Wij wensen zijn kinderen en naaste familie veel sterkte en troost bij het verwerken van dit grote verdriet. Collega’s, Reders en Medewerkers Feenstra Rijn Lijn Gevraagd op Mts Riad Stuurman / kapitein Met Rijnpatent , adn , Nederlands , Duits en ervaring in Tankvaart . 14 op / 14 af Voor contact : Wout Weima Via +31-622602039 of wweima@msn.com Wij zoeken een Schipper (evt. met partner) op ms Credo 1500 ton, i.b.v. radarpatent binnenlandse vaart, zondags vrij. Fa. Buitendijk, H.I. Ambacht Tel. 078-6812866, 078-6814982 TE KOOP Interesse? Laat het ons weten! Ms Adriana - € 412.000 Dubbelwandig, Lage kruiplijn L 76,95 B 8,18 D 2,52 T 1060 BJ 1957 Ms Borelli - prijs: n.o.t.k L 110 B 11,45 D 3,62 T 3228 BJ 2009 Hybride schip sinds 2016 Mbs Bontekoe Jr - prijs: n.o.t.k Ruime woning, Evt. met werk Starters schip, Evt. met werk patrick@theblueworld.nl • 06-553333583 L 66,90 B 6,62 D 2,80 T 767 BJ 1960 Mbs Bremare - € 299.000 met nieuwe papieren L 64,54 B 7,50 D 2,82 T 800 BJ 1947 Met Bridgescout® vaar je veiliger Brugaanvaringen komen nog steeds voor, bijvoorbeeld door onoplettendheid of een verkeerde inschatting. Dit is met Bridgescout® verleden tijd. +31 (0)416-369496 www.bridgescout.com Bridgescout BV is onderdeel van de TE KOOP ALU FRIESCHE LUIKEN VOOR 135 m. X 11,45 m. Ruim opening 105 m. X 10,06 m. Alu Friesche kap luiken type 10.100/2400/2,5 patent met hydraulische luikenwagen type HLW 10/6000 met inschuifsysteem en Davids om Luikenwagen in te klappen i.v.b met SI / gangboord breedte. Handreling voorzien op luiken met houders. Conform regels SI. Luiken worden gereviseerd en in goede staat geleverd. PRIJS: EURO 90.000,- +32 498 524344

De Binnenvaartkrant 7 31 juli 2018 Werkendam levert met Lou Goedel eerste zoetwatervoorzitter Vereniging van Havenmeesters “Ik hoop dat meer havens zich aansluiten” DOOR JAN HOEK Op de algemene leden vergade-ring van de Vereniging van Havenmeesters in Nederland is geschiedenis geschreven: voor het eerst in het bijna 70-jarig bestaan van de vereniging werd op 31 mei een voorzitter gekozen uit een binnenhaven. Het is Lou Goedel, havenmeester van Werkendam. Al zijn voorgangers werkten bij een zeehaven, waardoor er met Goedel voor het eerst een zoetwater havenmeester aan het roer van de ruim honderd leden tellende vereniging staat. Hij volgde Ruud Verhulst van Moerdijk op, die op 1 juni met pensioen ging. Goedel werd in 2008 gekozen als Havenmeester van het Jaar. Die eer viel zijn Werkendamse collega Jan Smit in 2013 te beurt. Hij is webmaster van de Vereniging van Havenmeesters in Nederland (VHN). Stuurman De 57-jarige Lou Goedel heeft 26 jaar in Gorinchem gewoond. Hij vertelt: “Na mijn huwelijk met Thea, die uit Dussen kwam, hebben we in 1984 een woonboerderij uit 1820 gekocht in Babyloniënbroek. Ik ben zo’n twee jaar bezig geweest om de woning terug te brengen in de originele staat." "Vóór die tijd had ik de opleiding op de Rijn- en Binnenvaartschool in Rotterdam gevolgd en ben ik als stuurman gaan varen op mps Moezelstar III, in 1966 gebouwd bij Van Duyvendijk in Lekkerkerk. Na twee jaar ontmoette ik mijn echtgenote, die bij hetzelfde bedrijf in dienst was als serveerster/ hut-stewardess.” “Een van de regels van de rederij was echter dat je geen relatie met een collega mocht hebben. Ik ben toen gaan varen voor Van der Laan uit Soest, een bedrijf dat later verhuisde naar Papendrecht. Ik stond bij dat bedrijf zo’n twintig jaar op de loonlijst en voer onder andere op assistentievaartuigen, sleep boten, patrouille- en meetvaartuigen en op zee met groot baggermateriaal.” “Vanwege mijn gezinssituatie ben ik aan de wal gaan werken. Tijdens mijn leven op het water kreeg ik te maken met tal van havendiensten, en dat leek me interessant werk. Toen ik een advertentie zag van de gemeente Werkendam die een havenmeester vroeg, heb ik daar met succes op gesolliciteerd. Sinds 14 augustus 2000 ben ik in dienst van de gemeente Werkendam als havenmeester van de Beatrixhaven en de Biesboschhaven.” Van dixy naar orgelpijp “Ik werkte vanuit een kantoortje aan de Biesboschhaven en toen ik dat een keer vol trots liet zien aan Thea, was haar reactie: ‘Het lijkt wel een dixy!’ Door de verhoging van de kademuur moesten wij daar weg en in 2005 verhuisde het havenkantoor naar de Beatrixhaven. Het nieuw gebouwde kantoor heeft de vorm van een bolder, maar veel mensen zien er een orgelpijp in. Vanuit mijn kantoor heb ik een prachtig zicht op de drukst bevaren rivier van ons land”, stelt Goedel. In 2001 werd hij lid van de Vereniging van Havenmeesters in Nederland. Twee jaar later vroeg toenmalig voorzitter en adjunct-havenmeester van Havenbedrijf Amsterdam Aart Hiemstra aan Lou of hij 2e secretaris van de vereniging wilde worden. “Op die nieuwe uitdaging heb ik gelijk ja gezegd. Twee jaar later vroeg Hiemstra mij of ik secretaris wilde worden; dat ben ik tot mei 2017 geweest, waarna ik algemeen bestuurslid ben geworden.” Lou Goedel bij het havenkantoor aan de Beatrixhaven. (foto’s Jan Hoek) De Werkendamse havenmeesters Lou Goedel (links) en Jan Smit. “Een jaar later werd ik dus gekozen als voorzitter van de vereniging, voor een termijn van vijf jaar. Aart Hiemstra was mijn nestor en is nog steeds mijn steun en toeverlaat. In de loop der tijd zijn we goede vrienden geworden. Hij vertrok na 36 dienstjaren bij het Amsterdamse havenbedrijf en is tegenwoordig directeur Nautische Zaken van de Stichting Sail Amsterdam 2020.” “Samen vormen we de congrescommissie 2018 van de VHN voor het congres dat plaatsvindt op 27 en 28 september in Delft en Scheveningen. Bij de programma - samenstelling hebben we hulp gehad van Kimm Timmermans van de passantenhaven Delft, volgens mij de enige havenmeester die haar kantoor heeft in een brasserie, en Cees Duvekot, rijkshavenmeester van Scheveningen.” Van schipperke tot directeur Op de vraag wat Lou Goedel de afgelopen decennia allemaal heeft zien veranderen in de binnenvaart, is zijn eerste antwoord: de grootte van de schepen. Met de komst van 135 meter-schepen en zeegaande coasters tot 7.000 ton is het indelen van de havens veel moeilijker geworden. Vervolgens zegt hij: “De schipper van tegenwoordig weet veel beter wat er te koop is. Het ‘schipperke’ van toen bestaat niet meer; het zijn meer ‘directeuren’ van een miljoenenbedrijf geworden. Niet alleen de schepen, maar ook de belangen zijn veel groter geworden. Bovendien weet de zeevaart tegenwoordig ook de binnen havens te vinden.” Havenbeveiligingswet “Sinds 2004 hebben we op het gebied van de beveiliging van schepen en havenfaciliteiten te maken met de Havenbeveiligingswet. Daarvoor moest ik opleidingen in Vlissingen en Nijmegen volgen om me port facility officer en port security officer te mogen noemen.” “Voorheen lag de Werkendamse haven op zondagen propvol. Tegenwoordig praten we over een handjevol schepen, want ook op verreweg de meeste Werkendamse schippers is de 24/7-cultuur van toepassing.” “In een haven zijn er veel tegenstrijdige belangen en een van onze taken is alles zo strak mogelijk te plannen. Dat is een hele klus, want er liggen zo’n 3.000 schepen per jaar langer dan drie uur in de Biesbosch- of Beatrixhaven en eenzelfde aantal korter dan drie uur. De gemeentelijke kade, die wordt gebruikt voor ‘kwikfit-reparaties’ van maximaal twee weken, heeft een bezettingsgraad van 98 procent. Ik verwacht de komende twee à drie jaar geen grote veranderingen, maar uitbreiding zal op termijn zeker noodzakelijk zijn.” Toegevoegde waarde Lou Goedel gaat graag met mensen om en heeft dan ook nooit spijt gehad van zijn walbaan als havenmeester. “Het is de mooist denkbare baan aan de wal die verbonden is met water en de nautische wereld. Als havenmeester werk je op je eigen eilandje binnen de ambtelijke organisatie. Jan Smit en ik worden voor afloswerk bijgestaan door de gepensioneerde schippers Leen Sterkenburg en Arie Verheij.” “Het lidmaatschap van de VHN zie ik duidelijk als een toegevoegde waarde voor onze baan. Onze leden bestaan naast havenmeesters ook uit andere vaarwegbeheerders en beleidsmedewerkers; je bouwt daar een netwerk mee op en versterkt elkaar.” “Het is jammer dat ze in het zuiden van het land, met name in Maasbracht en Maastricht, de stap naar onze vereniging nog niet hebben willen maken. Ik hoop ook dat de havengebieden aan het Twentekanaal – in Enschede zijn bijvoorbeeld enorme investeringen gedaan – zich bij ons aansluiten”, aldus de gemotiveerde voorzitter tot besluit. Wegens uitbreiding van onze vloot zijn wij op zoek naar de volgende werknemers: • Kapiteins met tankvaart-ervaring In het bezit van een Rijnpatent tot minimaal Mannheim, ADN-certificaat, Radar, Vhf. • Stuurmannen met tankvaart-ervaring Kennis van de Duitse taal, ADN-certificaat, Rijnpatent en of vaarbewijs is een pre • Matrozen met tankvaart-ervaring Kennis van de Duitse taal en ADN-certificaat zijn een pre Werkend in een 2-2 ploegensysteem onder Luxemburgse voorwaarden. Voor meer informatie kunt u graag contact met ons opnemen. Bitumina Shipping SA 7, route du Vin . L-5401 Ahn . Tel. +352 26705254 . Support54@inos.lu

Binnenvaartkrant