Views
2 years ago

2018-16

  • Text
  • Juli
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Twee
  • Schip
  • Varen
  • Marine

De Binnenvaartkrant 24

De Binnenvaartkrant 24 31 juli 2018 Multraship breidt vloot verder uit Zaterdag 7 juli heeft Multraship de nieuwe Multratug 31 gedoopt in Terneuzen. Met 83 ton trekkracht behoort het vaartuig tot de sterkste boten uit de nog steeds groeiende slepersvloot van het Zeeuwse sleepvaart- en bergingsbedrijf. De doop van de blussleepboot werd verricht door Lisette de Bruijn. Zij werkt al sinds 1986 op de administratie van Multraship en behoort daarmee tot de medewerkers van (bijna) het allereerste uur. Het was de tweede doopplechtigheid binnen een maand voor Multraship. Op 22 juni werd de Multratug 7 gedoopt, tezamen met twee vletten voor de bootlieden. In totaal kwamen dit jaar al zeven sleepboten, twee bergingsvaartuigen en twee vletten de gelederen versterken. ASD De Multratug 31 is gebouwd door scheepswerf Damen. De boot is 32,70 meter lang en haalt een maximale snelheid van 13,4 knopen. Aan boord zijn twee éénpersoons- en vier tweepersoonshutten. De Multratug 31 is van het type ASD 3212, wat staat voor Azimuth Stern Drive. Dat geeft aan dat er twee 360 graden draaibare schroeven onder het achterschip hangen. Multraship is onderdeel van de Muller Maritime Group, die al meer dan 230 jaar actief is in de scheepvaartsector. De kernactiviteiten van Multraship zijn havensleepdiensten, zeesleepdiensten, berging en wrak opruiming en ondersteuning van de offshore energie- en baggerindustrie. Het Terneuzense bedrijf exploiteert en beheert een grote vloot sleepboten, bergingsvaartuigen, drijvende bokken en andere vaartuigen uitgerust met sleep-, bergings- en brandbestrijdingsmaterieel. Lisette de Bruijn doopt de Multratug 31. (foto Mark Neelemans) Concurrerende markt “We opereren in een uiterst concurrerende markt en zetten al ons materieel in over een breed scala van sectoren”, licht Leendert Muller, managing director van Multraship, toe. “We hebben het zo druk gehad dat we zelfs met onze doopplechtigheden achterlopen.” De Multratug 7 en de Multratug 31 waren namelijk al vorig jaar geleverd. Ondertussen werden nóg drie nieuwe sleepboten aangeschaft. In april heeft Multraship een ASD-sleepboot met 50 ton trekkracht (bollard pull) gekocht van een Turkse scheepsbouwer. Het vaartuig is Multratug 9 genoemd en wordt ingezet voor activiteiten in en rond de haven van Terneuzen. Zijn voorganger, een 33 ton bollard pull-schip met dezelfde naam, staat te koop. De in 2015 gebouwde Multratug 29 is al verkocht, naar de Shetland Eilanden. Deze is vervangen door een dit jaar door Damen opgeleverde, sterkere variant (86 ton trekkracht), die de naam Multratug 29 overnam. De 75 ton bollard pull AHT-/ASD-sleepboot Multratug 28 is in de plaats gekomen van de ‘30’. Veiliger Eerder dit jaar werd bij Multraship ook al de Multratug 32 afgeleverd. Dat is de eerste van twee innovatieve zogeheten Carrousel Rave Tugs (CRT), een heel nieuw type. Deze boten zijn namelijk met het Carrouselsysteem uitgerust. Daardoor kunnen zij gemakkelijker, veiliger, milieuvriendelijker en op veel hogere snelheid zeeschepen assisteren. Zonder risico op kapseizen, stelt Multraship trots. Voor deze schepen werd in novem ber 2015 een contract gesloten tussen Novatug, een innovatieve tak van de groep waartoe ook Multraship behoort, en aandrijvings specialist Van der Velden Barkemeyer, een dochteronderneming van Damen. De Duitse scheepswerf Theodor Buschmann uit Hamburg heeft de rompen gebouwd, die vervolgens naar Stellendam zijn gebracht om te worden afgebouwd door Damen Maaskant Shipyards. Zusterschip Multratug 33 is onlangs afgeleverd voor Novatug. Novatug zal ook kleinere versies van de CRT op de markt gaan brengen. Multraship en Novatug zijn voor de Carrousel Rave Tug inmiddels genomineerd voor de KVNR hipping Award 2018. Volgens de jury voor “hun combinatie van succesvolle realisatie en implementatie met een toekomstvisie die verder gaat dan hun eigen bedrijf.” De winnaar wordt in november op het Maritime Awards Gala bekend gemaakt. Bergingsvaartuigen en vletten Naast de sleepboten is onlangs een nieuw DSV-/bergingsvaartuig aan de Multrashipvloot toegevoegd. Multrasalvor 5 (voorheen Sara Maatje VIII) is begin dit jaar aangekocht in aanvulling op de Multrasalvor 4 (voorheen Vos Shelter) die in 2017 werd aangekocht. Tenslotte heeft Multraship in juni ook nog twee Damen Stan Launch 804s gedoopt: de VB2 en MONTIS 5. De nieuwe vletten worden geëxploiteerd door Multraship-dochters Montis Mooring Boat service en Verenigde Bootlieden. Ze komen in de plaats van de schepen met dezelfde namen, die naar Polen werden verkocht. Niet stil staan Leendert Muller: “Multraship is uitgegroeid tot een maritieme dienstverlener van hoge kwaliteit, die in vele sectoren actief is, zoals haven-, terminal- en zeesleepdiensten, berging, projecten in de offshore en duurzame energie en havendiensten. Al die sectoren zijn voortdurend in ontwikkeling. Er ontstaat continu vraag naar nieuwe en betere diensten.” “We kunnen het ons niet veroorloven stil te staan. Daarom blijven we investeren in kwaliteit en veiligheid op basis van de eisen en wensen van onze groeiende klantenkring. Daardoor kunnen we beter concurreren en, waar van toepassing, samenwerken met concurrenten, in het belang van onze klanten.” Wij wensen Multraship veel succes met Multratug 31 Aan Multratug 31 leverden onder andere: Anko Piping B.V. Volledig leidingsysteem Bureau Veritas Marine Netherlands Tekeningkeur, inspecties en afgave Class Certificates en Statutory Certificates Heinen & Hopman Engineering B.V. Airconditioning, fresh air supply, afzuigventilatie ? en machinekamerventilatie Lemans Nederland B.V. Smith Berger Towing pins Volvo Penta Europe Office Benelux Drie stuks D5MG Licorne Petroleum Nederland B.V. Q8 DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL Levering volledig leidingsysteem DE BINNEN VAART KRANT Foto T. Kielen Wij wensen Multraship en haar bemanning veel succes en een behouden vaart met sleepboot Multratug 31 SNEL | FLEXIBEL | GOEDE SERVICE Foto T. Kielen Jacobus lipsweg 91 | 3316 BP Dordrecht T 078-6171517 | F 078-6170221 | E info@ankopiping.nl w w w . a n k o p i p i n g . n l

De Binnenvaartkrant 25 31 juli 2018 Pukkelpop kiest weer voor vervoer over water ‘Slimme binnenvaartapp’ VisuRIS moet helpen meer lading naar water te halen VisuRIS Piet Creemers van De Vlaamse Waterweg introduceerde VisuRIS. Deze gratis app voor de binnenvaart verschaft informatie over scheepvaartberichten, waterstanden, getijden enzovoort. Daarnaast kunnen gebruikers een kaart raadplegen met de actuele positie van schepen. Het is ook mogelijk om problemen en schades aan vaarwegen te melden. De komende maanden worden nog meer functionaliteiten toegevoegd. VisuRIS moet het binnenvaartnetwerk slimmer maken de logistieke troeven van de binnenvaart versterken en het varen gemakkelijker maken. Chris Danckaerts: “Deze app moet ons stimuleren om het aandeel van de binnenvaart in de logistieke keten in Vlaanderen te laten stijgen.” VisuRIS is te downloaden via Google Play en de App Store. Vlnr: Chokri Mahassine van Pukkelpop, minister Ben Weyts en bestuurder Chris Danckaerts van De Vlaamse Waterweg met op de achtergrond de Vadasz, het schip dat de decoratieve containers vanuit Antwerpen naar de haven van Genk bracht. (foto Noud van der Zee) Op de redactie van De Binnenvaartkrant is het komende schooljaar plaats voor een DOOR NOUD VAN DER ZEE Op 24 juli heeft De Vlaamse Waterweg de app VisuRIS gepresenteerd. Met deze “slimme binnenvaartapp” wil de vaarwegbeheerder de binnenvaart nog transparanter en gebruiksvriendelijker maken. De presentatie vond plaats tijdens een gezamenlijke bijeenkomst met Pukkelpop, dat voor de vierde keer een deel van de benodigdheden voor het popfestival over water liet aanvoeren. De bijeenkomst was bedoeld om bedrijven die langs of in de buurt van een vaarweg zijn gevestigd, bewust te maken van de mogelijkheden en voordelen van de binnenvaart. Minister Ben Weyts was heel duidelijk: “Het zijn de ondernemers die meer gebruik zouden kunnen maken van de waterwegen. We zien nu een zeer sterke groei van het transport. En we kunnen dat niet via de weg realiseren. Dus moeten we veel meer inzetten op de alternatieven.” Voor hun neus Weyts wees ondernemers op de mogelijkheden van vervoer dat zich “voor hun neus en achter hun rug” voordoet: via de watersnelweg. “Gekoppeld aan het feit dat 30 procent van de bedrijven binnen een straal van 30 kilometer van de vaarwegen liggen en bedrijventerreinen historisch gegroeid zijn langs die waterwegen, zou je zeggen dat de mogelijkheden van het vervoer over water veel meer benut zouden moeten worden.” Bestuurder Chris Danckaerts van de Vlaamse Waterweg zei het aandeel van de binnenvaart in het totale goederenvervoer te willen laten stijgen naar 20 procent in 2030. “Ik geloof in de dynamiek die in de binnenvaart leeft.” 52 containers Pukkelpop vindt plaats in Hasselt. Het festival is dit jaar van 15 tot en met 18 augustus. De organisatoren kiezen voor het vierde achtereenvolgende jaar voor vervoer over water. Dit jaar zijn voor de opbouw 52 decoratieve containers per schip aangevoerd. Organisator Chokri Mahassine: “Op deze wijze halen we 25 geladen vrachtwagens van de weg.” In een van de komende jaren wil Mahassine bezoekers over water vanuit Antwerpen naar Genk vervoeren en onderweg reeds laten genieten van de sfeer van Pukkelpop. “Het is een investering van De Vlaamse Waterweg en ons om de allure van Vlaanderen als festivalregio op de kaart te zetten alsook de watersnelweg te promoten als efficiënte en betrouwbare oplossing”, aldus Chokri Mahassine. STAGIAIR JOURNALISTIEK De stagiair neemt actief deel aan het redactieproces van publicaties van de krant, zowel op papier als digitaal. De ervaringen bij De Binnenvaartkrant kunnen een waardevolle bijdrage zijn aan de journalistieke vorming van de stagiair. De Binnenvaartkrant verzorgt al meer dan twintig jaar elke twee weken nieuws en achtergronden over de binnenvaart in de vorm van een krant die wordt verspreid in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk. Tevens maakt de redactie dagelijks nieuwsberichten die worden gepubliceerd op de eigen website (binnenvaartkrant.nl), via een app en de social media. De krant beschikt over een website voor vloggers over de binnenvaart (binnenvaartvlog.nl) en over één met uitgebreide informatie over nieuwbouwschepen (vlootschouw.nl). Bovendien verzorgt De Binnenvaartkrant samen met het Bureau Voorlichting Binnenvaart een website over de statistieken van de binnenvaart (binnenvaartcijfers.nl). Wil je meer weten over de functie van stagiair bij De Binnenvaartkrant of wil je meteen solliciteren, neem dan contact op met karin@binnenvaartkrant.nl. Moderne verwarring De jongere generatie is er mee opgegroeid: de digitale wereld. Op zich kunnen de meeste binnenvaarders prima hun weg vinden in deze wereld, maar voor anderen kan het weleens verwarrend zijn. Bijvoorbeeld het verschil tussen een GESABBEL Dit is een rubriek van de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart website en een webshop is vooral voor de iets ouderen onder ons een lastig gegeven. Waar moet je zijn als je wat wilt zien? Op de SAB-website vind je een heleboel informatie over alle diensten die de SAB aanbiedt, zoals wat je moet meenemen als je een nieuw vaartijdenboek wilt en wanneer je recht hebt op een volgende functie in jouw dienstboekje. Ook een bilgeboot in jouw regio kun je vinden op de site. Wil je iets aanvragen c.q. bestellen zonder dat je een bezoekje hoeft te brengen aan de SAB-balie, dan kun je gebruik maken van de SAB- webshop. Het woord op zich zegt het al; de webshop is een digitale winkel. In de webshop kun je aangeven dat je bijvoorbeeld een vaartijdverklaring nodig hebt of je vaartijd wilt laten afstempelen. Voor ondermeer de afstempeling van het dienstboekje heeft de SAB ook echt het boekje zelf nodig. Na de bestelling (en betaling via iDeal) krijg je een bevestiging per mail en een bestelnummer. Dit nummer vermeld je bij het nasturen van het betreffende boekje naar de SAB. Zo kan de SAB jouw bestelling gemakkelijk koppelen en de bestelling sneller in behandeling nemen. De SAB krijgt ook weleens de vraag of je het dienstboekje nu eens per twaalf of per vijftien maanden moet laten stempelen. Het dienstboekje heeft een geldigheid van twaalf maanden en moet, wil je mogen varen als bemanningslid, geldig gehouden worden door het ieder jaar te laten stempelen. De vaartijd mag de SAB tot vijftien maanden terug stempelen. Er wordt tot vijftien maanden teruggeteld vanaf de datum van binnenkomst van het boekje bij de SAB. De niet afgestempelde vaartijd vóór deze vijftien maanden komt te vervallen. Er wordt ook regelmatig gevraagd of voor informatie over facturen het beste kan worden ingelogd in ‘Mijn-SAB’ of ‘Inloggen ecorekening’. Beide programma’s voldoen prima. ‘Mijn-SAB’ is echter nieuwer en uitgebreider. Hierin kun je alle informatie zien met betrekking tot jouw ecorekening en/of jouw abonnement. Je kunt ook je eigen facturen inzien en downloaden.

Binnenvaartkrant