Views
2 years ago

2018-16

  • Text
  • Juli
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Twee
  • Schip
  • Varen
  • Marine

De Binnenvaartkrant 22

De Binnenvaartkrant 22 31 juli 2018 SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV “voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten” Dubbelwandig tankschip gezocht Vinotra uw innovatieve partner voor transport en bunkering van zwarte en blanke producten actief in Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen en de Noord-Europese waterwegen. +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Contante betaling Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com Gummi lager op maat gemaakt gumeta – uw specialist voor rubberen lagers • Complete levering volgens tekening • Kostenbesparende nieuwe coating van gebruikte en beschadigde lagers • Aanpassing aan alle inbouwinstallaties, ook in gesplitste uitvoeringen • Goede referenties • Op korte termijn beschikbaar GUMETA H. Maes GmbH | Südstr. 9 | D-66780 Rehlingen-Siersburg Tel. + 49 (6835) 3094 | Fax + 49 (6835) 670 57 | E-mail: info@gumeta.de www.gumeta.de Om aan de vraag van onze klanten te voldoen, breiden wij onze vloot uit. Beschikt u over een dubbelwandig tankschip met een capaciteit tussen 1000mt tot 4000mt voor het transport van blanke of zwarte producten? Dan zijn we op zoek naar u. Vinotra is - Betrouwbaar - Flexibel - Innovatief - Transparant - Iso 9001 en 14001 gecertificeerd Voor meer informatie neem contact op met Jan Verbergt of Koen Geeraerts op het telefoonnummer: +31 (0)85 064 60 40 (Main and AOH number) of per e-mail op info@vinotra.com Vinotra - Brugsteen 4, 4815 PL Breda Offi cieel Suzuki Marine-dealer Gratis haal-en-brengservice binnenvaart Snelle reparatie Onderhoud alle merken buitenboordmotoren Suzuki Marine is al tien jaar het populairste buitenboordmotorenmerk in Nederland. Scheepvaartwinkel Marine levert alle modellen buitenboordmotoren van Suzuki Marine. Scheepvaartwinkel Marine is offi cieel Suzuki Marine-dealer en uw partner voor onderhoud aan uw Suzuki Marine-buitenboordmotor. Ons professionele team staat elke dag klaar om u vakkundig advies te geven en snel te leveren. www.suzuki.nl/marine

De Binnenvaartkrant 23 31 juli 2018 Franse motor voor museum Vereniging De Binnenvaart Stichting De Binnenvaart heeft een Franse motor aangeschaft. Het schip arriveerde vrijdag 20 juli in Dordrecht. De voorlopige ligplaats van de Marot is langszij het museumschip René Siegfried in het Wantij. Jan van Voorst, zoals het schip op het laatst heette, met pensioen. Stichting De Binnenvaart geeft het historische schip zijn oorspronkelijke naam terug. De Marot is inmiddels geïnspecteerd door de Inspectie Leefomgeving & Transport en kan een varend museum schip worden. De Franse motor gaat daar deel uitmaken van het Binnenvaartmuseum van Vereniging De Binnenvaart. Op termijn moet de Marot het centrale schip worden van Leefwerf De Biesbosch. Voor zo’n haven met historische schepen en een recreatieve functie is een burgerinitiatief gestart. De ‘leefwerf’ is gepland in de zuidelijke insteekhaven, bij de nieuwe wijk Stadswerven op het voormalige terrein van scheepswerf De Biesbosch. Na 65 jaar beroepsvaart gaat de De Marot maakte een rondje op de oude Maas voor Dordt, alvorens naar de ligplaats in het Wantij te worden gesleept. Straatsburg heeft eindelijk zijn derde containerterminal; in Lauterbourg Straatsburg heeft een nieuwe containerterminal. Havenbeheerder PAS realiseerde in Lauterbourg, dat 30 kilometer stroomafwaarts aan de Rijn ligt en tegenover Karlsruhe, de trimodale terminal R3FLEX. De opening vond op 29 juni plaats, in aanwezigheid van tal van hoogwaardigheidsbekleders, onder wie burgemeester Jean- Michel Fetsch van Lauterbourg, en Catherine Trautmann, de voorzitter van Port Autonome de Strasbourg (PAS). 420.000 TEU De containeroverslag in de regio Straatsburg is enorm gegroeid. Daardoor was er veel behoefte aan een derde trimodale terminal. De jongste was de North Terminal Container Straatsburg (Bassin du Commerce), die ongeveer veertien jaar geleden van start ging. De oudste, ten zuiden van het havengebied (aan de rue de Saint- Nazaire) bestaat al sinds 1969. Dat het zo lang heeft geduurd, komt doordat de beschikbaarheid van terreinen zeer beperkt is langs de Rijn. Het aantal containers in Straatsburg is bijna verdrievoudigd sinds 2004. In 2017 werd er meer dan 420.000 TEU overgeslagen. De terminal heeft een oppervlakte van 4 hectare en een verwerkingscapaciteit van 80.000 TEU. De totale investering bedraagt 14 miljoen euro. Daarvan betaalde PAS bijna de helft. De Franse overheid, de Europese Unie en regionale overheden betaalden de rest. De terminal heeft een portaalkraan, die tot 29 containers per uur kan verwerken. Er kunnen twee schepen tegelijk worden afgehandeld. Verder is geïnvesteerd (foto’s Port Autonome de Strasbourg) in twee reachstackers, twee maal 400 meter opstelsporen en 24 reeferplugs voor koelcontainers. R3FLEX De terminal draagt de naam van industrieel en logistiek gebied R3FLEX. Dat is 48 hectare groot en er zijn onmiddellijk terreinen beschikbaar voor bedrijven, waarvan een deel direct is aangesloten op de Rijn of op het railnetwerk. Een rangeerterrein ligt op vijf minuten afstand. “Lauterbourg heeft een strategische ligging aan de Rijn op de Europese corridor Rijn-Alpen, de belangrijkste goederencorridor van Europa”, zei PAS-bestuursvoorzitter Catherine Trautmann. “Het is ook een trimodale haven. Deze beschikbaarheid van land met deze kwaliteit van dienstverlening is extreem zeldzaam langs de Rijn.” De R3FLEX-terminal is gestart onder leiding van Rhine Europe Terminals, een 100 procent dochteronderneming van PAS. Dat is tijdelijk, zo is de bedoeling. Volgend najaar zal de havenbeheerder een aanbesteding uitschrijven voor een concessie. Dat is een primeur voor PAS, die van plan is het beheer van multimodale diensten meer in partnerschap met gespecialiseerde particuliere exploitanten te doen. Een lastige keuze Al jaren speelt John met de gedachte om een pensioenregeling te starten. Zijn bedrijf doet iets in automatisering voor de binnenvaart en na een aantal moeilijke jaren klotst het geld weer tegen de plinten, om het zo maar te zeggen. We kennen elkaar goed, al uit een vorig leven, hij was ooit mijn direc te baas. Een prima kerel, harde werker en recht door zee. Wij spreken af bij hem op kantoor, lachen over het verleden, toenmalige collega’s en gebeurtenissen… inmiddels lang geleden. En na een uitgebreide lunch praten we verder over het bedrijf, zijn werknemers en de toekomst in zijn branche. “Kijk, het zit zo”, zegt hij. “Ik geef ze het liefst pensioen, maar de mensen mogen zelf kiezen. Er is PENSIOENPRAAT Stefan Lans is als pensioenspecialist verbonden aan Koninklijke BLN-Schuttevaer. Hij schrijft deze rubriek op persoonlijke titel en behandelt in Pensioenpraat onderwerpen en voorvallen uit de praktijk waarmee ondernemers, werkgevers en werknemers hun voordeel mee kunnen doen. De voorbeelden behelzen geen adviezen, maar zijn illustratief. Voor informatie in specifieke situaties kan men het beste een persoonlijk gesprek aangaan met een pensioenadviseur. geld beschikbaar voor een goede salarisverhoging of voor een pensioenregeling. Het is of het één of het ander. Deze groep mag hun eigen keuze maken.” Dat mag wel, verzeker ik hem, als het maar voor de hele groep geldt. Niettemin is het een vreemde situatie; het gebeurt niet vaak dat de directie deze keuze overlaat aan de werknemers. Ik wijs hem op de voors en tegens en ik voorspel hem dat, gezien deze branche, de jeugdige leeftijd van de werknemers en het huidige pensioenklimaat, de keuze voor een hoger salaris zeer waarschijnlijk zal zijn. We spreken samen de route af: door een brief en een bijeenkomst worden de werknemers goed voorgelicht. Daarna maken ze een keuze en die wordt twee maanden later uitgevoerd. Op de bijeenkomst is de stemming goed (dat is weleens anders) en krijg ik gelegenheid om alles goed uit te leggen, met ook de voor- en de nadelen van beide kanten. Als groot voorstander van pensioen valt het mij zwaar om ook enige nadelen te benoemen, maar deze zijn er wel. Het zijn allemaal hardwerkende jonge mensen, van 20 tot hooguit 40 jaar, zie ik voor me. Vooral een jonge vrouw vraagt veel en wil het naadje van de kous weten over de regeling voor nabestaanden. Een man heeft veel interesse in de vergelijking van pensioen met zelf sparen, wat ook een goede vraag is. Na een uurtje sluit ik af met een bekend grapje over keuzes maken en het verzoek om dat toch maar te doen. Enige weken later en zeer verrassend krijg ik bericht dat het gehele personeel unaniem voor het pensioen kiest. Als motief wordt het beleggingsrendement genoemd. Ik ben blij. Ook John is tevreden: zijn werknemers kiezen niet voor kort gewin, maar voor de toekomst.

Binnenvaartkrant