Views
2 years ago

2018-16

  • Text
  • Juli
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Twee
  • Schip
  • Varen
  • Marine

De Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 16 31 juli 2018 Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Wist je dat... Q8Oils en Licorne Petroleum smeerplannen op uw maat maken? Contacteer Licorne Petroleum voor meer informatie www.licorne-petroleum.nl - +31 10 411 52 42

De Binnenvaartkrant 17 31 juli 2018 Pattje Waterhuizen ziet kansen in cruiseschepen DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Bij Pattje Waterhuizen ging op maandagmiddag 2 juli het casco van het voorschip van de toekomstige rivercruiser Avalon Envision te water. Pattje produceerde het casco in opdracht van Den Breejen Shipyard uit Hardinxveld- Giessendam. Den Breejen bouwt dit passagiersschip voor de Europese rivieren in opdracht van rederij Avalon uit het Zwitserse Lugano. Het gaat om het eerste van twee identieke schepen die bij Den Breejen worden afgebouwd. Ook van het tweede bouwt Pattje het voorschip. De tewaterlating van dat casco staat in de planning voor begin september. Voor de Groninger werf is deze opdracht de opmaat naar verdere specialisatie in de bouw van passagiersschepen. Waar het op de werf aan het Winschoterdiep tot nog toe draaide om cascobouw, behelzen de toekomstplannen de bouw van complete cruiseschepen voor zowel zoet als zout water. Jan Reint Hoving Smit (links) en Coen Aukema. (foto’s Jan Johan ten Have) Het voorschip van de Avalon Envision ging begin deze maand te water. Samenwerking Pattje is voor de turnkey bouw van de passagiersschepen een samen werking aangegaan met E.J. Smit & Zn. Deze nieuwe onder neming van de neven Coen Aukema en Jan Reint Hoving Smit is genoemd naar de iets verderop gelegen locatie aan het Winschoterdiep. Daar runden hun beider grootvaders in de jaren 30 samen een scheepswerf onder die naam. Hoving Smit, de vroegere eigenaar van scheepswerf De Hoop, en zijn compagnon zien kansen op basis van de vraag naar cruiseschepen. “Het betreft rivercruisers, maar ook zeewaardige passagiersschepen. Wij hebben een ontwerp klaarliggen van een type cruiseschip met ijsklasse voor bijvoorbeeld cruises naar Antarctica. Voor deze soorten passagiersschepen is naar onze overtuiging zeker een markt”, aldus Hoving Smit. “De economie trekt aan en dat merken de werven. Vele scheepsbouwers hebben de orderportefeuille aardig vol. Bovendien is het aanbod van gespecialiseerde bouwers van rivercruiseschepen niet zo groot. Wij hebben de mensen met het vakmanschap en wij hebben de ruimte. We zijn in gevorderde onderhandelingen met diverse partijen en hopen binnenkort de handtekeningen te zetten onder de eerste overeenkomst. Er is vooralsnog ruimte voor de bouw van drie tot vier van deze schepen per jaar bij Pattje en wij hopen deze capaciteit snel uit te kunnen breiden.” Samenwerking E.J. Smit & Zn. vond in Pattje Waterhuizen de partner die het bedrijf zocht vanwege de specialisatie in cascobouw. Pattje heeft een grote eigen ploeg lassers waarvan een steeds groter deel uit Nederlanders bestaat. Voor het strak lassen van het relatief dunne staal van cruiseschepen zijn de door de wol geverfde lassers nodig zoals die bij Pattje in dienst zijn. “Uiterlijk is van bovengemiddeld belang voor een cruiseschip”, weet Aukema. “Wij krijgen als feedback uit de markt dat het laswerk van Pattje Waterhuizen door opdrachtgevers zeer gewaardeerd wordt.” Voor eigenaar Bauke Adema van Pattje biedt deze samenwerking continuïteit en rust: “De intentie is dat E.J. Smit & Zn. in de toekomst onze primaire opdrachtgever wordt. Daarnaast blijven wij – als er ruimte is – andere dingen doen, zoals de bouw van pontons en beunbakken. "Daarvan hebben wij overigens de laatste tijd drie stuks van 55 x 11,40 meter gebouwd voor GPS Marine in Londen. Deze beunbakken worden ingezet bij de bouw van een rioleringsstelsel op de bodem van de Theems. De boorresten van dit project worden met deze beunbakken afgevoerd naar depots voor verwerking.” ONDERNEMERS UIT NOORD-NEDERLAND Noordelijke scheepsbouwers: nuchterheid en kwaliteit ! www.webcam-harlingen.nl Werfkade 22 9601 LG Hoogezand T: +31(0)598-39 31 31 E: info@royalbodewes.com W: www.royalbodewes.com www.reddingmuseum.nl

Binnenvaartkrant