Views
2 years ago

2018-16

  • Text
  • Juli
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Twee
  • Schip
  • Varen
  • Marine

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 31 juli 2018 Wij wensen PCE Fondsmanagement GmbH veel succes met mps VistaStar SENTJENS SAUNABOUW Shipyard A lpha design projects ® DE BINNEN VAART KRANT

De Binnenvaartkrant 15 31 juli 2018 Intercontinental Bunkering succesvol dankzij snel en slim handelen Zwavelbesluit IMO heeft gevolgen voor wereldwijde bunkermarkt De verlaging van het toegestane zwavelgehalte in scheepsbrandstoffen die in 2020 van kracht wordt, heeft een grote impact op de wereldwijde bunkerhandel. Het is onzeker wát de gevolgen zijn, maar dat de veranderingen groot zijn, staat vast. Dat zegt commercieel manager Ronald Oudmaijer van Intercontinental Bunkering uit Capelle aan den IJssel. De International Maritime Organization (IMO) verbiedt vanaf 1 januari 2020 wereldwijd hoogzwavelige brandstoffen. Het is nog onduidelijk hoeveel schepen straks omschakelen naar brandstof met 0,5 procent zwavel. Er zijn alternatieven voor deze duurdere laagzwavelige brandstof: investeren in een scrubber (uitlaatgasreinigingssysteem) of een LNG-installatie. Maar dat is een kostbare operatie. Fluctuerende prijzen “Er komen verschuivingen aan, maar in welke richting en in welke mate, is onzeker”, aldus Ronald Oudmaijer. De commercieel manager werkt sinds 2007 bij Intercontinental Bunkering. Oprichter Cees Avezaat en Maria Pijl zijn er sinds de start in 1981 bij. Directeur Arnold Avezaat (de zoon van…) werkt sinds 1994 bij het bedrijf. “We hebben een klein team en kunnen daardoor heel direct werken. Korte lijnen, snel opereren. Dat moet ook wel in ons vak: prijzen fluctueren continu. Als je een prijs opvraagt voor een klant, is die vaak maar vijftien of dertig minuten geldig. Je moet dus snel kunnen schakelen met de klant.” Voor de inkoop en verkoop van scheepsbrandstoffen is correcte en actuele informatie onmisbaar. Over de markt zelf, maar ook over geopolitieke ontwikkelingen. Daarom hebben de medewerkers van Intercontinental Bunkering meerdere beeldschermen openstaan en volgen ze op de televisie het wereldnieuws. “We delen de informatie ook met onze klanten. Zo sturen we hen dagelijks een marktrapport met de prijsontwikkeling in de belangrijkste havens per continent.” Wereldwijd netwerk De bunkertrader, gestart in Rotterdam maar nu al weer jaren in Capelle aan den IJssel gevestigd, werkt voornamelijk voor West- Europese klanten: rederijen in de zeevaart, offshore en baggerij. Hun vaartuigen zijn over de hele wereld actief. “Ook voor supportschepen en sleepboten regelen we de brandstof. Soms zijn die schepen aan het werk op afgelegen locaties. We hebben een wereldwijd netwerk van leveranciers. Betrouwbare, door onszelf geselecteerde partijen: globale majors en lokale independents.” In alle soorten scheepsbrandstoffen handelt Intercontinental Bunkering. De meest voorkomende zijn gewone stookolie of Ronald Oudmaijer en collega Maria Pijl. HFO (in viscositeiten van 380 en 180 centistokes), low sulfur gasolie en EN590 (die onder meer door de binnenvaart wordt gebruikt). LNG kan ook, al is daar nog weinig vraag naar. Ronald Oudmaijer: “Dat komt door de onzekerheid of LNG overal beschikbaar is waar het schip komt. Heb je een vrachtschip dat op een vaste route vaart, is het zeker een optie. Maar met een werkschip dat op allerlei onmogelijke plekken actief zal zijn, neem je het risico niet dat je ergens aan het werk bent waar je geen LNG kunt bunkeren.” De kwaliteit van de brandstof – en dat die voldoet aan de opgegeven specificaties – en de leveringsbetrouwbaarheid zijn vanzelfsprekende vereisten. Niet alleen de snelheid van handelen en de brandstofprijs zijn belangrijk, Intercontinental Bunkering helpt klanten ook met advies en praktische, vaak geldbesparende oplossingen. Havengeld “Je moet slim zijn. Indien mogelijk plannen we het zo dat een schip tijdens het laden of lossen kan bunkeren. Dat scheelt tijd en dus geld, want het schip kan weer eerder varen. Maar er zijn ook situaties waarbij bunkeren op een ankerplaats buiten de haven interessanter is. Doordat je zo de kosten voor havengeld beperkt.” Om klanten goed van dienst te kunnen zijn, willen ze bij Intercontinental Bunkering die rederijen en hun contactpersonen goed kennen. Dat betekent dat Ronald Oudmaijer en zijn collega’s veel op pad zijn om klanten te bezoeken. “Er is een stevige concurrentie in onze handel. Maar het draait niet alleen om prijs. Wij steken veel energie in service en persoonlijk contact. Dat wordt gewaardeerd. Niet voor niets doen klanten jaren lang zaken met ons. Sommige al meer dan twintig jaar.” Dat zal niet snel veranderen. Ook niet als ze straks overstappen op brandstof met minder zwavel… The Tall Ships Races 2018 Van 3 tot en met 6 augustus vinden The Tall Ships Races plaats in Harlingen. De Tall Ships Races zijn sinds 1956 een jaarlijks terug kerend evenement waaraan talrijke tallships van over de hele wereld deelnemen. Alles draait bij dit jaarlijkse zeilevenement om de trainees (stagiairs). Het evenement is bedoeld om jongeren onder de 25 jaar kennis te laten maken met de zee en het zeilen op traditionele schepen. De helft van de bemanning is daarom tussen de 15 en 25 jaar oud. De Tall Ships Races bestaan altijd uit twee of drie etappes, waarbij verschillende Europese havens worden aangedaan. De verschijning en verrichtingen van de schepen zijn spectaculair en passen in VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl de beste tradities van de Nederlandse scheepvaart. De historische havenstad Harlingen is het decor bij uitstek om de machtige schepen welkom te heten. Stichting Harlingen Sail organiseert The Tall Ships Races Harlingen 2018 in nauwe samenwerking met en in opdracht van de gemeente Harlingen. Het wordt het grootste meerdaagse evenement ooit in Friesland gehouden, in samenwerking met Culturele Hoofdstad Leeuwarden 2018. Het is van groot economisch en toeristisch belang. Lees meer over dit event op www. thetallshipsracesharlingen2018.nl. Film Rijntakken In het najaar van 2017 werd het BVB benaderd door iemand van een onderzoeksteam van Hogeschool Arnhem Nijmegen en Hogeschool Van Hall Larenstein. Ze zijn bezig met een groot project, ‘VPA Rijntakken’, die de sociale omgeving en het ecosysteem van het rivierengebied van de Rijn in beeld brengt om uiteindelijk gebruikt te worden in het hoger onderwijs en het publieke domein. Door een diversiteit aan ‘ontmoetingen’ te filmen, met boeren, schippers, water- en natuurbeheerders, lokale ondernemers, recreanten, beleidsmakers en bestuurders, krijgen de leerlingen uiteindelijk inzicht in duurzame ontwikkeling van het gebied. In het kader van deze ontmoetingen werd het BVB gevraagd of we een ondernemer wisten die hier voor open zou staan, geregeld op de Rijn vaart en die een kijk heeft op duurzame ontwikkeling. Het BVB heeft de familie Verdonk van het ms Anda bereid gevonden hieraan mee te werken. Onlangs was de filmdag. De filmploeg is in Neuss aan boord gegaan en een dagje meegevaren de Rijn af en heeft zo heel veel mooie beelden kunnen schieten. De films die in dit project worden gemaakt komen niet op internet beschikbaar, oftewel ze zijn niet openbaar toegankelijk. Ze worden gebruikt in het hoger onderwijs en het publieke domein onder het toeziend oog van een getrainde workshopleider met als doel het leren over, beleid maken voor en onderzoek naar duurzaam rivierbeheer van de Rijntakken. Speciaal voor ons hebben ze een samenvatting van de beelden gemaakt die we mogen gebruiken. Deze is op de website van het BVB te zien en geeft een korte impressie van wat er die dag gefilmd is. Dank aan de familie Verdonk voor hun medewerking aan dit item en voor hun gastvrijheid een hele cameraploeg een dagje mee te nemen.

Binnenvaartkrant