Views
2 years ago

2018-14

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • Juli
  • Onze
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Bedrijf
  • Rijkswaterstaat

De Binnenvaartkrant 6 3

De Binnenvaartkrant 6 3 juli 2018 FAMILIEBERICHTEN geboorte • verloving • huwelijk • overlijden • dankbetuiging • in memoriam Familiebericht plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl Liefde was, liefde is, liefde blijft. De enorme belangstelling, de warme woorden, telefoontjes, lieve brieven, vele kaarten en bloemen, die wij hebben ontvangen na het overlijden van onze zoon en kleinzoon Nico Spier hebben op ons diepe indruk gemaakt en veel steun gegeven. Hieruit blijkt, dat hij niet alleen voor ons, maar ook voor zoveel anderen veel heeft betekend. Dit alles zal voor ons een troost zijn in de moeilijke tijd die voor ons ligt. Heel veel dank hiervoor. Harry en Ada Opa Spier Alblasserdam, juli 2018 God beloofde ons geen kalme reis maar wel een behouden aankomst. Voor ons totaal onverwacht is overleden mijn lieve man en onze vader Lourens J. Faasse Biervliet 1 augustus 1943 Ruitenstraat 47 8061 ZL Hasselt Jetty Faasse - Schaapman Marcel en Geraldine Anita Hasselt 27 juni 2018 Volgens Lou zijn wens zal de begrafenis plaatsvinden in besloten kring op begraafplaats Van Stolkspark te Hasselt. U ZOEKT PERSONEEL? INFORMEER NAAR DE ADVERTENTIE MOGELIJKHEDEN +31(0)10-414 00 60 SALES@BINNENVAARTKRANT.NL Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van De Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar ! Gemotiveerde ervaren Aziatische bemanning Afdrachten en verzekeringen conform wetgeving. Vanaf Euro 95,00 per dag, lange periode. Barko UG Duisburg. Tel. +49-3222-1096-896. Of : + 31-1025-799-22 E: sales@barkocrewing.eu www.barkocrewing.eu BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan : (licht)matroos/ goede condities. Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Rondvaartschipper (m/v) gezocht Oproep of ZZP. I.b.v. groot vaarbewijs. Schottel-ervaring en bekend in Amsterdam zijn een pré. Solliciteren? Mail naar werving@blueboat.nl of bel 020-820 4545 Suchen Sie Personal ? ? ? Wir bieten Personal für Binnenschifffahrt : Deksmann, Matrose, Steuermann, Kapitän. Tel.num.: 00421 917 166 721 00421 918 828 726 E-mail: tmlg.info1@gmail.com KvK num.: 71401202 Filipijns óf Roemeens personeel Vanaf 100 euro per dag. Tel. 06 52 68 82 52 óf www.alfuru.com KICKERS Kleine advertentie met een verzoek, een aanbod of een mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst direct op via onze website VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl Vonk BV is een rederij met Licht(matrozen) en 10 eigen schepen. Stuurmannen beschikbaar Voor het beunschip Gelderland Zeer interessante tarieven. (1000ton) zijn wij op zoek naar Via Upstream Crew bel een Schipper en Matroos. 085 8772324 of email ons Nette woning. Vaargebied info@upstreamcrew.com Maasbracht - Luik. Dagvaart en weekenden vrij. Te Koop TELESCOPISCHE 4daagse werkweek is SPUDPALEN bespreekbaar. Beste kwaliteit prijs ! Nadere info: P. Moorlag Tot 25 m onder het schip uit ! tel 026-44 32 402 www.botermantechniek.nl T: 06 54 28 7373 Aziatisch Personeel Vanaf Euro 92,50 per dag. HOLLAND SHIP CLEANING Tel. +31-1089-00061. Scheepsruimen 500 BAR + Of +49-3222-1094-892. verven Hydrojetten 2500 BAR E: sales@ Tel. 0617324458 continentalcrewing.eu Gezocht Matroos op MTS Relationship 3 op 3 weken af. Lux con. Tel : 0031 653 924 619 Schepen Gezocht Circa 50-55m x 6m70 met één ruim of ruime doorrij opening en strakke ijzeren vloer voor vast werk. Tel. +32 499 731 631 AANKOMEND THEMA RESERVEER UW PLEK RHEIN 17 JULI +31(0)10-414 00 60 SALES@BINNENVAARTKRANT.NL

De Binnenvaartkrant 7 3 juli 2018 Scheepvaart vreest overlast door renovatie sluis Hagestein DOOR EVERT BRUINEKOOL Het stuwensemble Nederrijn en Lek bestaat uit drie stuwcomplexen: bij Hagestein, Amerongen en Driel. Elk complex heeft een sluis, een stuw, een bedieningsgebouw en een vistrap. Ze komen allemaal aan de beurt voor een ingrijpende renovatie. Amerongen is inmiddels bijna klaar. Als Hagestein komend najaar aan de beurt is, levert dat naar verwachting flink wat hinder voor de scheepvaart. Na bijna zestig jaar trouwe dienst zijn de complexen toe aan renovatie. Voor het watermanagement zijn de stuwcomplexen aangelegd. Hierdoor was bij elk complex een sluis voor de scheepvaart noodzakelijk. De sluis van Hagestein heeft een lengte van 220 meter. Door tussendeuren is die verdeeld in een kolk van 112,50 meter en een kolk van 90 meter. De breedte is 18 meter. De diepte van de bovendrempel is NAP -3,75 meter, de tussen- en benedendrempel zijn NAP -4,50 meter. De ingrijpende renovatie van de sluis start in Hagestein op 24 september. Dan gaat de sluis Hagestein dicht tot 16 december. Omvaren Rijkswaterstaat adviseert de scheepvaart tijdens de werkzaamheden om te varen via de Waal en bij Tiel naar binnen te gaan. Dat ontlast ook de Prinses Beatrixsluis, waar op dit moment eveneens gewerkt wordt. Er is nauw overleg geweest met Rijkswaterstaat Midden-Nederland, die op dit moment de Beatrixsluis renoveert en uitbreidt met een derde kolk. De tweede optie is via de Prinses Beatrixsluis en de Prinses Irenesluis omvaren om op de Lek te komen. Dat kost echter meer tijd en schuttingen. De haalkommen worden vervangen, opdat ze tot 250 kilo Newton belast kunnen worden. Tussen de huidige haalkommen in komen in Hagestein haalkommen voor de watersport. De drie deuren worden allemaal hydraulisch gemaakt; die werken nu nog met panamawielen. Betonwerk wordt onder water gerestaureerd en de taatskommen worden drooggezet. Ladders worden vernieuwd, er komen (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) nieuwe camera’s en een nieuw besturingssysteem opdat het complex centraal vanuit Amerongen bediend kan worden. Er komen ook meer wachtplaatsen. Stremming Al dit werk vereist volgens Jaap Paauwe, adviseur Verkeersmanagement van Verkeer- en Watermanagementafdeling Midden bij Rijkswaterstaat, een terdege planning en een lang voortraject. Overal is over nagedacht. Ga je haalkommen boren vanaf een vlot van 2 meter breed en laat je de scheepvaart doorvaren of strem je de sluis? Doorwerken zou onverantwoord zijn, zeker bij windkracht 6. “Stel je eens voor dat er een koppel verband binnenkomt van 186 meter. De schipper krijgt er grijze haren van als hij een vlot ziet en de werklui op het vlot voelen zich ook niet prettig.” Dat wil Rijkswaterstaat niet; veiligheid staat voorop. Paauwe heeft met diverse schippers en organisaties gesproken. “De voorkeur gaat uit naar een eenmalige lange stremming. Korte momenten van stremming en hinder vinden schippers veel minder plezierig: er is moeilijker rekening mee te houden.” Schippers bevestigen dat. Dit is zeker voor Hagestein van toepassing. In Amerongen is onlangs de tweede vizierschuif vervangen, een grote en complexe operatie met veel werkschepen. Op het moment dat een vizierschuif vervangen wordt, is het bij hoogwater vanwege de veiligheid ook niet mogelijk door het stuwkanaal te varen en moet er dus gewoon geschut worden. De vizierschuiven in Hagestein worden volgend jaar vervangen. Watermanagement Begin dit jaar is het stuwcomplex Hagestein volledig ingepakt geweest en geschilderd. Er mag immers ook geen spatje verf meer in de rivier vallen. “Dit was ook een complexe operatie”, vertelt Christel Holleman, communicatieadviseur bij Rijkswaterstaat Oost-Nederland. “Bij hoogwater moet binnen drie dagen de stellage afgebroken worden om de stuw open te kunnen zetten voor het watermanagement. Overal wordt rekening mee gehouden.” Als alles klaar is, eind 2019, gaan de stuwen en sluizen centraal bediend worden vanuit Amerongen. Sluis Amerongen draait nu al op het nieuwe bedieningssysteem. Camera’s en bediening werken zonder problemen. Er zijn nog wat kleine zaken die aangepast moeten worden, maar hier merkt de scheepvaart niets van. Het serviceapparaat dat bij storingen in werking treedt, blijft op hetzelfde niveau zoals het nu draait bij Rijkswaterstaat. Waterkrachtcentrale Hagestein is uniek vanwege de waterkrachtcentrale in de stuw. Hij bestaat sinds 1958 en is daarmee de oudste waterkracht centrale van Nederland. Het complex is sinds 2015 ook nog eens een Rijksmonument. De centrale met een vermogen van 1,8 MW werd geëxploiteerd door NUON en produceerde jaarlijks 5 GWh. In 2005 is hij stilgezet. Rijkswaterstaat staat open voor men sen of bedrijven met innovatieve ideeën die de bestaande water krachtcentrale weer in werking willen stellen en kunnen voldoen aan de huidige eisen. Daaronder ook: visvriendelijk en passend binnen het monumentale pand. Zuid-Holland zet in op ‘slimme binnenvaart’ Provincie Zuid-Holland en Rijkswaterstaat gaan kennis en ervaringen uitwisselen voor een “slimme, schone en efficiënte binnenvaart”. Het slim gebruiken van ICT en data in de scheepvaart staat daarbij centraal: smart shipping noemen ze dat. De samenwerking tussen Rijkswaterstaat en de provincie werd 20 juni bekendgemaakt tijdens de bijeenkomst ‘Goederenvervoer over water in een stroomversnelling’ in Rotterdam. De Zuid- Hollandse gedeputeerde Rik Janssen zei: “Real time vaargegevens delen, subsidie voor elektrische schepen, multimodaliteit – in Zuid-Holland doen we dat allemaal al. We delen die kennis graag met Rijkswaterstaat en maken ook weer gebruik van hun kennis om in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen.” ICT-project van het Jaar In de voorgaande jaren heeft de provincie met diverse partijen samengewerkt voor een betere doorstroming op het water en op de weg en voor schone lucht. Samen zetten zij zich in voor initiatieven als de klimaatneutrale Groene Corridor tussen Alphen aan den Rijn en Rotterdam en voor ‘meten aan de pijp’ voor schonere lucht. Ook trekt Zuid-Holland de kar binnen het internationale project CLINSH (CLean INland SHipping). De provincie spreekt van ‘smart shipping’ als efficiënt, duurzaam en concurrerend vervoer over water waarbij slim gebruik van ICT en datasets een belangrijke rol spelen. “Smart shipping is nodig, want door de groei van de bevolking en de opkomst van de e-commerce groeit de vraag naar producten en dus naar transport. Om die vraag aan te kunnen zijn investeringen noodzakelijk en moet ook de bestaande infrastructuur zo goed mogelijk worden benut. Optimale inzet van alle vervoersmodaliteiten is nodig: weg, spoor én goederenvervoer over water.” Het project ‘Smart shipping in Zuid-Holland’ leverde de provincie een nominatie op voor de Computable Awards 2018 in de categorie ‘ICT-project van het jaar bij de overheid’. De finale van die verkiezing is op 30 oktober. Green Award Directeur Jan Franssen van Green Award reikte tijdens de bijeenkomst op 20 juni de eerste Platinum Award uit aan maritiem afvalverwerker Bek en Verburg voor het vorig jaar in de vaart gebracht schip Invotis IX. Dat schip kan tijdens de afvalinzameling volledig elektrisch en dus emissieloos varen. De Platinum Award geeft 100 procent korting op het havengeld. Stichting Green Award meldde ADVERTENTIE ook een partnerschap met de NPRC. Die binnenvaartcoöperatie vergoedt aan haar leden voortaan 35 procent van de certificeringskosten. NPRC-directeur Stefan Meeusen verwacht dat een groot deel van de circa 120 leden zich de komende tijd zal laten certificeren via Green Award. ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant