Views
2 years ago

2018-14

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • Juli
  • Onze
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Bedrijf
  • Rijkswaterstaat

De Binnenvaartkrant 4 3

De Binnenvaartkrant 4 3 juli 2018 Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN Kommen Sie an Bord als KAPITÄN oder Steuermann auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans ist: Eine Flotte von 30 modernen, gut gepflegten, ausschließlich eigenen Mega-Tankschiffen mit separater Wohnung und allem benötigten Komfort. Innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes transportieren wir minerale Ölprodukte und chemische Produkte. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse ( Englisch, C-Zertifikat, ... ) und Aufstiegsmöglichkeiten für motivierte Mitarbeiter. Wir suchen motivierte Kapitäne und Steuermänner mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Auhafenstrasse 35 E CH-4132 MUTTENZ jesko.wehrt@fluvia.eu Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits www.fluvia.eu/jobs Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Sollicitaties eenvoudig via onze website! tanker shipping | tank storage | tanker brokers Te koop rechtstreeks van eigenaar NV Beltra-B Tankschip/bunkerschip Bouw : Scheepswerf van Rupelmonde België in 1991 Afmetingen 47.16/5.04 m, Deadweight 416 ton 15 compartimenten met totale capaciteit van 492 m 3 Bunkermast, Verwarmingsspiralen en verwarmingsketel Generator Hartz vernieuwd in 2015 Hoofdmotor Scania compleet gereviseerd in 2012 Hydraulische boegschroef, Klassen en ADN tot 28/11/2018 Tel Maurice Lemmens 00/32/475/41.35.89 GEZOCHT KAPITEIN EN LICHTMATROOS VOOR MTS JOLANDA Vaargebied Ara + Rijn Bosserhofweg 2a | 5931 GW | Tegelen | T 06-21523112 | E info@paco-bv.nl | W www.paco-bv.nl Wist je dat... Q8Oils reeds 48 uur na ontvangst van een monster de analyse afgerond heeft? Contacteer Licorne Petroleum voor meer informatie www.licorne-petroleum.nl +31 10 411 52 42

De Binnenvaartkrant 5 3 juli 2018 RWS zet vol in op corridormanagement “We willen optimaal gebruikmaken van de schier eindeloze informatietoepassingsmogelijkheden.” Dat zei Mieke Ohm op het jaarcongres van Koninklijke BLN-Schuttevaer, dat 28 en 29 juni in Rotterdam plaatsvond. Zij is afdelingshoofd ontwikkeling scheepvaart & verkeersmanagement bij Rijkswaterstaat. De vaarwegbeheerder gaat nieuwe technologieën onder meer inzetten voor corridormanagement, te beginnen met de vaarroutes Rotterdam-Duitsland en Amsterdam-Tiel. Automatisering, robotisering en sensortechniek noemde Mieke Ohm als voorbeelden van ontwikkelingen. Ze pasten feilloos in het congresthema: Back to the future. Genoemd naar de filmtrilogie uit de jaren 80 waarin hoofdrolspeler Michael J. Fox allerlei futuristische hulpmiddelen gebruikt. Hoe ging, gaat en zal dat gaan in de binnenvaart? Afstandbediening van bruggen en sluizen was dertig jaar geleden nog niet denkbaar. Nu is het de normaalste zaak van de wereld. Lang niet iedereen in de scheepvaart is er gelukkig mee, maar de bedieningstijden konden er wel door worden uitgebreid. Als het aan Rijkswaterstaat ligt, worden de scheepvaartbegeleiding en de bedieningen van sluizen en bruggen in de toekomst over langere trajecten geregeld. Schepen hoeven zich maar één keer te melden, waarna de schuttingen op de route alvast worden ingepland. Schutten op toerbeurt is dan verleden tijd. Betrouwbaarder Vanuit de zaal kwam wel wat tegengas. Nico Evens, BLN-Schuttevaer-regiocoördinator voor zuidoost-Nederland, vreest “dat de gebruiker straks op de tweede plaats komt en de techniek op de eerste. Dat mag niet gebeuren.” Erik Schultz: “Zorg dat bruggen en sluizen geen knelpunten meer vormen.” Mieke Ohm vertelde dat corridormanagement wezenlijk anders werkt dan sluisplanning, zoals dat nu al bij Terneuzen wordt toegepast. De informatie die schippers ontvangen over hun traject moet het varen vergemakkelijken: ze kunnen hun snelheid aanpassen (en zo brandstof besparen) en hoeven onderweg niet onnodig te wachten. “Wij denken betrouwbaardere informatie en een betere service te kunnen leveren.” Een groot voordeel voor Rijkswaterstaat is dat trajectplanning de capaciteit van sluizen vergroot. Het werk kan waarschijnlijk ook efficiënter: in 2025 wil de vaarwegbeheerder voor Rotterdam-Duitsland/Amsterdam-Tiel terug van vijf naar drie ‘corridorcentrales’. Niet uitstellen Corridormanagement kan weliswaar de benutting van sluizen verbeteren, het mag geen verkapt middel zijn om nieuwbouw of uitbreiding van sluiscomplexen uit- of af te stellen, zo stelde beleidsadviseur Marleen Buitendijk van BLN-Schuttevaer. Ook Erik Schultz had eerder al gepleit voor capaciteitsuitbreiding van de Volkerak-, Krammeren Kreekraksluizen. Schultz, tevens vicevoorzitter van BLN- Schuttevaer, deed dat in zijn jaarrede als voorzitter van ledengroep Koninklijke Schuttevaer (het was immers ook de 169e Schuttevaerjaarvergadering). “Want, u weet: de Seine-Nord-verbinding komt eraan en dan moet deze verbinding beter worden ontsloten voor Nederlandse zeehavens. Daarnaast moet de infrastructuur beter aangepast worden op het huidige containervervoer. Ik denk dan met name aan te lage bruggen op de Schelde-Rijn-verbinding.” Goede vaarweginfrastructuur is noodzakelijk als de binnenvaart het wegvervoer moet ontlasten, zoals het kabinet zegt te willen. Op het water is nog alle ruimte, gaf Erik Schultz aan. “Dan moeten we wel zorgen dat bruggen en sluizen geen knelpunten vormen.” CBOB Wisseltrofee Aan het eind van de eerste congresdag werd de CBOB-wisseltrofee uitgereikt. Die ging naar Liana Engibarjan. De varende vlogster was met een smoesje naar het Inntel hotel gelokt (of ze een vlog wilde maken over het congres) en hogelijk verbaasd toen ze naar voren geroepen werd. De CBOB, een van de ledengroepen van BLN-Schuttevaer, kent de wisseltrofee jaarlijks toe als waardering en aanmoediging voor een ondernemer, bedrijf of instelling die op innovatieve wijze in in of voor de binnenvaart gebruik maakt van nieuwe technische of economische inzichten en/ of toepassingen. Liana Engibarjan voer als stuurman bij Waterbus in Rotterdam. Sinds november 2017 maakt ze vlogs op internet om de binnenvaart te promoten en jongeren enthousiast te maken voor een varend bestaan. De CBOB waardeert dat. Inger Graafland van BLN-Schuttevaer, die de wisseltrofee overhandigde lichtte de keuze voor de winnares toe: “2018 is hét jaar van Liana waarin ze door de vakmedia, de landelijke pers en professionals uit de branche is opgemerkt als eigentijdse ambassadeur van de binnenvaart. Met moderne vlogs maakt ze de binnenvaart op geheel eigen wijze bij een breed publiek bekender.” Liana Engibarjan (links) ontving de CBOB Wisseltrofee uit handen van Inger Graafland, die de afwezige CBOB-voorzitter Jan van Belzen verving. Elektronisch melden vanaf 1 december verplicht voor tankvaart Vanaf 1 december 2018 gaat de elektronische meldplicht op de Rijn ook voor tankschepen gelden. Dat betekent dat alle binnenvaarttankers vóór die tijd een account moeten aanvragen bij BICS. Met de gratis software van het Binnenvaart Informatie- en Communicatie Systeem kunnen ze hun reis- en ladinggegevens doorgeven aan de vaarwegbeheerders. Bureau Telematica Binnenvaart heeft in opdracht van de vaarwegbeheerders Rijkswaterstaat en Wasserstraßen- und Schifffahrtsverwaltung een Nederlandstalige en Duitstalige voorlichtingskrant uitgegeven: BICSmail. Die is naar alle tankvaartondernemers gestuurd en te downloaden via de website van BTB. Alle tankers Elektronisch melden is al verplicht voor de containerbinnenvaart. Daar werkt het systeem naar volle tevredenheid van vaarwegbeheerders, scheepseigenaren en bemanningsleden. De Centrale Commissie voor de Rijnvaart heeft besloten om de elektronische meldplicht uit te breiden naar de tankvaart. De Nederlandse wateren die onder het BPR vallen, zullen naar verwachting snel volgen. Elektronisch melden wordt vanaf 1 december 2018 verplicht voor alle tankers, ongeacht het type en de ladingsoort die ze vervoeren. Het gaat niet alleen om schepen met ADN-lading, maar om alle schepen met vast ingebouwde ladingtanks. Dus ook poeder tankers en melktankers vallen eronder, zo staat in de BICSmail te lezen. Europese standaard De BICS-melding is verplicht bij de start van elke geladen en lege reis én bij een wijziging van de (hoeveelheid) lading of aantal personen aan boord. BICS is dé Europese standaard voor elektronisch melden. Het is ontwikkeld door Rijkswaterstaat, in samenwerking met de andere vaarwegbeheerders en met inspraak van een gebruikersgroep van varende ondernemers. Het systeem is meertalig: Nederlands, Duits, Frans en Engels. Van de circa 1.600 tankers die in het Rijngebied varen, waren er begin mei 2018 inmiddels bijna 500 aangemeld bij BICS. De tijd begint dus te dringen voor degenen die nog geen account hebben, waarschuwen deskundigen. Tempo is te laag Henk van Laar, beleidsmanager bij Bureau Telematica Binnenvaart, waarschuwt in de BICSmail: “Laat het niet op het laatste moment aankomen. Anders loop je een serieus risico dat het account niet tijdig geregeld is. Als je op 1 decem ber niet elektronisch kunt melden, ben je in overtreding! Zo simpel is het gewoon.” Wekelijks worden nieuwe accounts aangevraagd, maar het tempo is te laag. “Als het zo doorgaat, komen er eind dit jaar onherroepelijk tankvaartondernemers in de knel. Misschien focust men zich te veel op de datum van 1 december… Dat is niet verstandig. Regel het nu alvast. Dan weet je zeker dat je ook na 1 december gewoon kunt varen.” Aanvragen kan via www.bics.nl.

Binnenvaartkrant