Views
2 years ago

2018-14

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • Juli
  • Onze
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Bedrijf
  • Rijkswaterstaat

De Binnenvaartkrant 26 3

De Binnenvaartkrant 26 3 juli 2018 OMRU SCHEEPSRAMEN OMRU scheepsramen voor de beroeps- en pleziervaart Het beste zicht op service, kwaliteit en innovatie Omru Scheepsramen levert: • kwaliteitsramen die voldoen aan alle geldende normen; • standaard profi elen én geïsoleerde profi elen; • vaste ramen, schuiframen, buitenklap of binnenklap; • enkel glas, isolatieglas, noise reduction glas. Offerte aanvragen? Kijk op www.omruscheepsramen.com/offerte Bij onze hoogwaardige aluminium scheepsramen krijgt u standaard de allerbeste service. Daar zorgen onze vakspecialisten voor. Zij begeleiden uw opdracht met veel aandacht en zorg. En informeren u van begin tot eind over de voortgang. Hydraulische stuurmachines Roeren en Hennegatkokers Stuurhut hefkolommen Revisie - fabricage hydraulische cilinders 06-51125174 Dubbelwandig tankschip gezocht Vinotra uw innovatieve partner voor transport en bunkering van zwarte en blanke producten actief in Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen en de Noord-Europese waterwegen. Om aan de vraag van onze klanten te voldoen, breiden wij onze vloot uit. Beschikt u over een dubbelwandig tankschip met een capaciteit tussen 1000mt tot 4000mt voor het transport van blanke of zwarte producten? Dan zijn we op zoek naar u. Vinotra is - Betrouwbaar - Flexibel - Innovatief - Transparant - Iso 9001 en 14001 gecertificeerd Kelvinweg 12a . 6101 WT Echt 9 (afstand vanaf Maasbracht 2 km) T +31(0) 475 580 488 . E info@omruscheepsramen.com I www.omruscheepsramen.com Voor meer informatie neem contact op met Jan Verbergt of Koen Geeraerts op het telefoonnummer: +31 (0)85 064 60 40 (Main and AOH number) of per e-mail op info@vinotra.com Vinotra - Brugsteen 4, 4815 PL Breda

De Binnenvaartkrant 27 3 juli 2018 Honderd jaar terug in de tijd met De Hoop DOOR EVERT BRUINEKOOL De tijd leek even stil te hebben gestaan bij het vinden van beurtschip De Hoop uit 1903. Stijn van Aalderen kocht het scheepje voor de schrootprijs. Om het vervolgens om te bouwen tot woonschip. Alle mogelijke moeite wordt gedaan om het schip in originele staat te behouden. “Geen concessies boven de waterlijn”, zegt Stijn van Aalderen. Hij had al diverse schepen bekeken toen De Hoop op het pad van Stijn van Aalderen kwam. Zijn voorkeur ging uit naar een zeilschip. Samen met zijn vader Hugo van Aalderen bezocht hij De Hoop, die als opslagruimte gebruikt werd in een kommetje nabij Sleeuwijk. Hugo van Aalderen vaart sinds 2006 als binnenschipper op de kempenaar Solent van 526 ton; hij was direct verguld met het mooie scheepje. Vlak Hugo zei tegen zijn zoon: “Als je een mooi schip zoekt, is dit er één.” Dat had Stijn ook al gezien. Beiden waren weg van de mooie rompvorm en de zeeg van het schip. “Zo kom je ze zelden tegen, met zo veel originele details. Alsof de tijd stil gestaan heeft na de verlenging in 1932.” Stijn was het daarmee eens en kocht het schip. Langszij van de Solent kwam De Hoop begin januari 2018, één meter dieper liggend dan normaal, op de museumwerf in Nieuwegein terecht. De blauwe, 1-cilinder Deutz deed het nog niet. Sinds die tijd werken vader en zoon hard aan het schip. Hugo beloofde: “Totdat het vlak goed is en het schip drijft, help ik je met het ijzerwerk.” Vervolgens slepen ze een stuk vlak uit het schip en maakten ze het ruim leeg. De oude, verteerde laadvloer en tal van andere zaken werden weggegooid. Toen werd pas duidelijk hoe slecht de kimmen en het vlak waren. Al ruim vier maanden werken ze aan het schip. Het vlak en de kimmen zijn gelast, dat is de enige concessie die gedaan is. “Alles boven de waterlijn wordt zoals vroeger geklonken”, vertelt Stijn. Het klinken kan niet op Museumwerf Vreeswijk; dat geeft te veel geluidsoverlast voor de buurt. Stijn Settels hielp met het zetten Stijn (links) en Hugo op de luikenkap. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) van de kimmen. Twee weken lang, de spanten als mallen gebruiken en vervolgens de platen buigen als kimgang. Inmiddels is het schip weer dichtgelast door vader en zoon. Daarna in de epoxy en te water. Tijdcapsule Langzaam wordt duidelijk wat een mooie tijdcapsule het schip is. Oude blokken van de laadboom (de laadboom zelf, de lier en het tuig zijn er niet meer), het oude gereedschap uit de machinekamer, het oude stuurwiel en de prachtige stalen geklonken luiken. De merkels waren slecht en zijn gerepareerd, de kap is weer volledig waterdicht. In het vooronder was voor de schipper een kamer met bedstee. De bedstee was weg; de kastjes en andere delen van de kleine hut waren slecht, maar nog helemaal origineel. Die én de blauwe Deutz zijn de volgende klussen. Samen met de stuurhut, waar een groot deel van het houtwerk nog goed was. In de kastjes van het schippersverblijf lag zelfs nog een handgeschreven ladingdagboek. Leesbaar, maar in heel slechte staat. Voor de gelijknamige meelfabriek in Sprang- Capelle voer De Hoop, zo blijkt. Voor De Hoop werd het schip in 1903 bij scheepswerf Gebroeders Paans Moerdijk (ook in Sprang- Capelle) gebouwd: 20 meter lang en 5,80 meter breed. In 1932 werd het schip verlengd naar de huidige 25 meter. Eveneens werd toen de blauwe Deutz van 35 pk geplaatst, een van de eerste met circulatiesmering. Het schip heeft tot in de jaren 70 meel vervoerd in jute zakken, tot wel 85 ton. Toen werd het schip verkocht aan de familie Koek, die het 42 jaar als opslagruimte in gebruik had. Vader en zoon zijn het volledig met elkaar eens: “Het schip is zo mooi doordat het een tijdcapsule is uit de dertiger jaren. Op plaats twee staan de luikenkappen… prachtig! Het zijn unieke stalen geklonken kappen met speciale klampen om ze vast te zetten.” Mast Vermoedelijk heeft het schip vóór de verlenging nog gezeild met een hulptuig, er stond namelijk een grote mast op die ook als laadboom functioneerde. Ook bestaat het vermoeden dat er zwaarden aan het schip hebben gezeten. Een huik heeft waarschijnlijk alleen bij het eerste luik gezeten, daarna waren er geen bevestigingspunten meer. De luiken zijn ook extreem waterdicht; dus alleen de eerste golfslag werd door die huik voorop opgevangen. Van patrijspoorten of een verhoging van de den is geen sprake vóór de woning. De den wordt volledig intact gelaten. Er is immers al voldoende staruimte binnen. Geen concessie. Hugo stelt over het vele werk dat ze met z’n tweeën gedaan hebben: “Het was geen restauratie, maar wegwerken van achterstallig onder houd.” Wie weet meer? Stijn hoopt dat mensen die meer weten over het schip hem willen mailen: stijn12@hotmail.com. Er is nog veel niet bekend over de geschiedenis van De Hoop. DE BINNENVAARTKRANT is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag VERSPREIDPUNTEN U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl ADRES ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 klantenservice@binnenvaartkrant.nl ONLINE www.binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartvlog.nl www.vlootschouw.nl Samen met BVB: www.binnenvaartcijfers.nl REDACTIE Michel Gonlag (Eindredacteur) M 06-53244445 Martin Dekker (Hoofdredacteur) M 06-22871516 Sarah De Preter M 06-22701893 KLANTENSERVICE – ADMINISTRATIE Karin Hell (Office Manager) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) SALES Ken Rijkers (Commercieel Manager) Rica Adjis (Accountmanager) VORMGEVING Steven Chiang San Lin DRUK Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. AAN DIT BLAD WERKTEN MEE Evert Bruinekool Frank Antonie van Alphen Jan Hoek Jan Johan ten Have Jitze Hooghiemstra Johan de Witte Joke Heikens Menno Bonnema Noud van der Zee Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Uitgeverij Riomar en/of de betreffende auteurs en fotografen.

Binnenvaartkrant