Views
2 years ago

2018-14

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • Juli
  • Onze
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Bedrijf
  • Rijkswaterstaat

De Binnenvaartkrant 24 3

De Binnenvaartkrant 24 3 juli 2018 Wij wensen DK Shipping & Trading GmbH een behouden vaart met mts Lobelia Non Ferro bv .GmbH DE BINNEN VAART KRANT Aan mts Lobelia leverden onder andere: GS Yard B.V. C-Nautical Kadlec & Brödlin GmbH in kruiplijn uitvoering, type Kampers 2M210 Schreinerei Marcus Leder GmbH Volledige afbouw Ankerlieren en verhaallieren Wir projektierten, lieferten und installierten Licorne Petroleum Nederland B.V. Q8 Komplette Innenausbau Wohnung und All Pumps Holland B.V. FS Schiffstechnik GmbH & Co. KG die elektrische und elektronische Aus- Lloyd’s Register EMEA Classificatie Steuerhaus Fenster und Türen Complete victor pompen pakket Hydrauliek stuurwerk rüstung inkl. der Steuerungs- und Automa- Promarin Propeller- und Marinetechnik Stetra GmbH Bevrachting Alphatron Marine B.V. Heinrich Harbisch Schiffswerft GmbH tisationstechnik sowie das Tankmess- und GmbH The 2 main propellers, diameter Van Wijk Machinefabriek en Scheepsre- - JMA-610 radar Wellen mit HA-DU Wellenabdichtung, Alarmierungssystem und die dazugehörige 1550mm, 5 blades, skew design. Also we paratiebedrijf B.V. - MFM-line HA-DU HightechRuder Visualisierung sowie die Navigations- und delivered the van de Giessen OPTIMA® Autokraan, hefkolom en stuurhuis - GPS-kompas HR Piping B.V. Kommunikationseinrichtungen: nozzles for this vessel. (‘Package’) WindeX Engineering B.V. Blokland Non-Ferro B.V. De complete machinekamer installatie Kampers Pompservice B.V. Reintjes Benelux bvba 2x REINTJES keer- RVS klaproosters u-bundelkoelers en een luchtkoeler 2 stuks Kampers 400m 3 /h ladingpompen koppeling, type WAF 364 / 5,435:1 DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL Wij wensen DK Shipping & Trading GmbH veel succes en een behouden vaart met mts Lobelia. Jahnstraße 1 . 67069 Ludwigshafen am Rhein . Telefon +49621 - 657500 . E-Mail dispo@stetra.de

De Binnenvaartkrant 25 3 juli 2018 Een bloeiende toekomst met Sunrisetanker Lobelia DOOR JAN JOHAN TEN HAVE De Lobelia is de naam van een uit circa 200 soorten bestaand geslacht van kruidachtige planten uit de klokjesfamilie. De Lobelia heeft kleurige bloemen en is van waarde voor rupsen en vlinders. Ook kreeg de plant in verschillende culturen geneeskundige kracht toegeschreven. Waardevol en bloeiend zoals de plant Lobelia, zo hoopt eigenaar De Koning uit Antwerpen ook dat toekomst van zijn nieuwe binnenvaarttanker Lobelia eruit ziet. Het schip gaat varen binnen de onderneming Lobelia Schifffahrt GmbH. De Lobelia is een schip uit de reeks Sunrisetankers, ontwikkeld en gebouwd bij GS Yard in Waterhuizen, onder de rook van Groningen. Het schip lag in de afrondende fase van de afbouw voor de wal toen daar op vrijdag 22 juni op feestelijke wijze het 10-jarig bestaan van de werf werd gevierd. “De bouw van het casco begon eind vorig jaar en op 1 maart vond de tewaterlating plaats”, vertelt afbouwbegeleider Willem Heres van GS Yard. “De afbouw verliep in uitstekende samenwerking met de klant. De eigenaar was in het laatste stadium van de afbouw op onze werf aanwezig. Bevrachting De Lobelia is een tankschip met een lengte van 110 meter, een breedte van 11,45 meter en een Onrust over mogelijke privatisering duisport De deelstaat Noordrijn- Westfalen (NRW) heroverweegt zijn belang in de haven van Duisburg en bestudeert momenteel de gevolgen van de eventuele verkoop van de aandelen. Hoewel er nog niets is besloten, heeft het onderzoek van NRW in Duisburg onrust veroorzaakt. Vijf jaar geleden nam NRW de aandelen van de Duitse staat in duisport over, waardoor de deelstaat voor tweederde eigenaar werd van de haven. Destijds toonden ook de havens van Rotterdam, Antwerpen en (foto’s Jan Johan ten Have) Hamburg en Deutsche Bahn belangstelling om de overheidsaandelen over te nemen. Economisch risico De stad Duisburg is voor één derde aandeelhouder van duisport. Burgemeester Sören Link (SPD) en vakbond DGB Region Niederrhein vinden een mogelijke privatisering gevaarlijk. De haven vervult een belangrijke economische rol en zorgt voor veel werkgelegenheid. Privatisering zou de positie van duisport, en daarmee de slagkracht van NRW kunnen aantasten, vinden ze. Ook havendirecteur Erich Staake tonnage van 2.630 bij een diepgang van 3,07 meter. Het motortankschip is uitgerust met acht ladingtanks van elk 380 kubieke meter. Het schip gaat varen met lichte chemie, onder meer biodiesel. Vaste bevrachter is Bruinsma Freriks Transport (BFT) Tanker Logistics. Sinds 2000 focust BFT zich onder meer op het transport van minerale olieproducten over water, met name in de ARA-regio. Dubbel leidingsysteem Voor belading met meerdere producten tegelijk is de Lobelia uitgerust met een dubbel leidingsysteem. De piping is verzorgd door Deymann Rohrbau uit het Duitse Haren (Ems), specialist in pijpleidingconstructies op allerlei soorten schepen . Sinds 2004 verzorgt dit bedrijf productie, planning en constructie van pijpleidingsystemen in de scheepsbouw, zowel binnenvaarttankers als complexe leiding systemen op zeeschepen. Deymann Rohrbau zet zijn schat liet in het verleden blijken weinig op te hebben met het privatiseren van de haven. Hij wees er toen op dat duisport in publieke handen groot is geworden en nog steeds groeit. Duisburg wil graag snel duidelijkheid van de deelstaatregering in Düsseldorf over hoe de vlag erbij hangt. Over mogelijke belangstelling om de aandelen van NRW over te nemen, is nog niets bekend. Er wordt wel gespeculeerd dat ook de Chinezen interesse zouden kunnen hebben, gezien het succes van de ‘Nieuwe Zijderoute' tussen China en Duisburg. aan ervaring in van ontwerpen met CAD-technologie tot afgewerkte oplossingen. Tweede radar De Lobelia is grotendeels een standaard Sunrisetanker. Op speciaal verzoek van de eigenaar is het schip uitgerust met een tweede radar. Dat is vanwege de toenemende veiligheidseisen van terminals. Op veel locaties is laden en lossen zonder radar niet toestaan. Om de kwetsbaarheid van de bedrijfsvoering door storingen te minimaliseren, koos De Koning voor een tweede radar. Deze radars zijn – net als de volledige elektrische installatie – geinstalleerd door Kadlec & Brödlin uit Duisburg. Kadlec & Brödlin is specialist in maritieme elektronica een heeft brede expertise op het gebied van scheepvaartnavigatie en -communicatiesystemen. Het wereldwijd actieve familiebedrijf met zeventig jaar ervaring Binnenvaartprijs voor Cometsambre De jaarlijkse binnenvaartprijs van de Waalse promotieorganisatie voor de binnenvaart (DPVNI) is gewonnen door Cometsambre. Het bedrijf ontving de prijs tijdens de Waalse binnenvaartdag. Cometsambre heeft in 2017 het binnenvaartvolume met 12 procent zien toenemen. Het bedrijf, onder meer actief in schrootverwerking, beschikt over een eigen vloot en heeft vestigingen in Châtelet, Brussel, Gent, Bonneuil-sur- Marne en Obourg. Al deze locaties liggen aan het water. In 2017 vervoerde Cometsambre 503.000 ton massagoed via het water en 360.000 ton in containers. De helft van deze lading ging vanuit de vestigingen in Châtelet richt zich op de productie van laag spanningsschakelapparatuur, ontwerp en productie van scheepselektrische apparatuur en scheepvaartnavigatie- en communicatiesystemen in de binnenvaart en zeevaart. Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf leverde voor de Lobelia het stuurhuis, de hefkolom en 2-tons autokraan met een reikwijdte tot 18 meter. Van Wijk is al vele jaren onderaannemer bij nieuwbouwprojecten van GS Yard. Denk hierbij naast de genoemde producten ook aan ankerlieren en spudpalen. Deze samenwerking verloopt voor beide partijen plezierig. Puntjes op de i Sunrisetankers zijn relatief zeer lichte, dubbelwandige type C- tankers uit de koker van GS Yard. Dit type tanker combineert maximaal laadvermogen met minimaal brandstofverbruik. De Sunrise-schepen – tankers en drogeladingschepen van 85 en 110 meter – verbruiken minder brandstof dan schepen van vergelijkbare grootte. Bovendien nemen zij bij vergelijkbare diepgang ruim 150 ton extra lading mee doordat het eigen gewicht zo’n 10 procent lager ligt dan bij schepen van vergelijkbare lengte. De dubbelschroefs aandrijving met relatief geringe schroefdiameter van slechts 1,30 meter – tegenover de gebruikelijke 1,60 meter – maakt aandrijving van het schip met Volvo Penta D13 hoofdmotoren van slechts 500 pk per stuk mogelijk. De kleinere schroeven dragen bij aan een groter laadvermogen bij dezelfde diepgang. Op dinsdag 19 juni vond de probleemloze proefvaart plaats. Daarna lag het schip nog anderhalve week voor de wal in Waterhuizen voor de laatste puntjes op de i. Vervolgens gingen de trossen los voor een behouden vaart. Guillaume Grosjean. (foto DPVNI) en Obourg naar de haven van Gent, waar het bedrijf een exportterminal heeft voor de uitvoer van schroot naar het buitenland. Directeur Guillaume Grosjean verwacht dat het vervoer over water nog verder zal groeien. De voordelen van binnenvaart zijn voor zijn bedrijf de grote transportcapaciteit, de veiligheid, het snelle laden en lossen, de weinige administratieve rompslomp en dat er geen last is van files.

Binnenvaartkrant