Views
1 year ago

2018-06 OSD Antwerpen

  • Text
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Onze
  • Jaar
  • Antwerpen
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schip
  • Bedrijf
  • Boord

De Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 42OSD Antwerpen 5 13 maart 2018 Scheepselektro De Backer levert duurzame hydro-generator STAND 604 Scheepselectro De Backer NV levert sinds dit jaar een schroefas-generator die schepen tijdens het varen kostenefficiënt voorziet van elektriciteit. Het bedrijf informeert tijdens de Open Scheepvaartdagen over deze innovatie. Bij Scheepselectro De Backer kan men terecht voor de volledige scheepsinrichting: van de elektronische installaties tot de interieurbouw. De dienstverlening omvat nieuwbouw en renovatie, onderhoud en herstellingen, bordenbouw en stuurinrichtingen. David Vermant en Christine De Naer namen de zaak een jaar geleden over van de vorige eigenaar, die het bedrijf 25 jaar heeft gerund. David is geboren en getogen op een binnenschip. Na zijn opleiding tot ingenieur elektromechanica was hij in loondienst bij een soortgelijk bedrijf. Reparatie aan boord Toen een makelaar polste of hij Scheepselectro De Backer wilde overnemen, hoefde hij niet lang na te denken. “Een eigen bedrijf was Davids grote droom, maar hij wilde het niet alleen doen”, vertelt Christine. “Hij vroeg me om mee in te stappen. Ik heb als bouwkundig ingenieur en interieurarchitect twintig jaar als freelancer voor grote aannemers gewerkt en was toe aan een nieuwe wending in mijn carrière." Christine De Naer en David Vermant. Scheepselectro De Backer is gevestigd bij de sluis in Evergem. "Ik had tot een jaar geleden nog nooit op een schip gestaan. Elektrotechnische installaties interesseren mij wat minder, maar ik bied interieurbouw aan. Dat deed Scheepselectro De Backer in het verleden niet.” Het kantoor met magazijn en atelier voor de bouw van elektrische installaties is gevestigd bij de sluis in Evergem. “We zien onze klanten voorbijvaren”, vertelt Christine. “We voeren veel reparaties aan boord uit. Deze worden soms door de schipper op voorhand gepland, maar het gebeurt ook dat een schip panne krijgt en niet meer verder kan varen. Dan springen we direct de auto in en rijden erheen. We werken in heel België en zitten – vooral voor nieuwbouwprojecten – ook veel in Nederland.” Duurzame oplossing Met de schroefas-generator heeft Scheepselectro De Backer een primeur in België. De installatie is door David ontworpen en een jaar getest en geoptimaliseerd aan boord van de Tatiana. Hij voorziet het schip tijdens het varen kostenefficiënt van elektriciteit. De hydro-pomp is direct gekoppeld aan de hoofdmotor en werkt onder betere omstandigheden dan een dieselgenerator. De dieselmotor van de generator wordt gedurende 80 procent van de tijd minder dan 40 procent belast. Hierdoor ligt het verbruik per kWh twee tot drie maal hoger dan wanneer hij meer dan 50 procent belast wordt. Daarnaast levert de hydro-generator een aanzienlijke verbetering van de uitstoot op in verhouding tot zijn aangesloten belasting. Hij geeft ongeacht het toerental van de hoofdmotor steeds zijn totale vermogen waardoor er geen extra batterijen nodig zijn om bij lagere toerentallen het verlies aan vermogen te compenseren. De installatie vergt weinig vloeroppervlakte in de machinekamer en hoeft niet maandelijks te worden onderhouden. Er is al een hydro-generator beschikbaar vanaf 40 kVA, maar vermogens van 55 tot en met 100 kVA zijn ook mogelijk. Terugverdientijd Uit berekeningen blijkt een return on invest is vanaf 2.000 motoruren per jaar. In vijf à zes jaar kan men de investering terugverdienen. Op de Tatiana van schipper Denis Catoir draait de hydro-generator heel succesvol. Scheepselectro De Backer heeft al aanvragen van overheden en scheepseigenaren voor deze duurzame en energiezuinige technologie, die in principe aan boord van ieder schip kan worden geïnstalleerd. Hij kan in circa acht weken tijd worden ontworpen en ingebouwd. Meer weten? Neem contact op via info@debackernv.eu of via 0032 479 671960. U vindt Scheepselectro De Backer ook op de Open Scheepvaartdagen. Havenschepen Marc Van Peel opent beurs >> Vervolg van pagina 3 Ruim 120 binnenvaart-gerelateerde bedrijven presenteren dit jaar hun diensten en producten. Naast ‘vaste klanten’ nemen nieuwe bedrijven deel. Er is een aantal groepsstands, waaronder die van de Groep Maasbracht, Werkendam Maritime Industries, het Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen en de varend erfgoed-organisaties. Ook banken, vakmedia, het Havenbedrijf Antwerpen, de Vlaamse Vaarwegbeheerder en het internaat Don Bosco Wijnegem zijn vertegenwoordigd. Voor de kinderopvang zorgen de jongeren van De Schroef. De toegang tot de beurs is gratis. Op de parking aan de Waagnatie kan men voor 5 euro per dag de auto parkeren. Gezellig en innovatief De Antwerpse havenschepen Marc Van Peel komt de Open Scheepvaartdagen op vrijdag 23 maart om 14.00 uur openen. Tinne Peeters kijkt al uit naar drie geweldige dagen. “We gaan er weer een gezellige beurs van maken, waar schippers elkaar kunnen ontmoeten, netwerken en de laatste innovaties van de deelnemende bedrijven bekijken.” www.osd-antwerpen.be

De Binnenvaartkrant 41 OSD Antwerpen 6 13 maart 2018 Antwerpen en binnenvaart zijn sterk verbonden STAND 508 Haar landinwaartse ligging is een belangrijke troef voor de haven van Antwerpen. De haven is uitstekend aangesloten op het 1.500 km lange Belgische binnenvaartnetwerk en verder rechtstreeks verbonden met het Europese binnenvaartnetwerk. Daardoor zijn de transittijden voor de binnenvaart naar de strategische regio’s in het Europese hinterland zeer kort. nomen om het gebruik van deze modus te bevorderen. Deze acties zijn gebaseerd op drie pijlers: ten eerste de uitbouw van een goede binnenvaartinfrastructuur, ten tweede het verbeteren van de haveninterne logistiek en tenslotte een meer intensieve samenwerking met de partners in het hinterland met het doel een goed uitgebouwd aanbod van binnenvaartverbindingen van en naar het achterland te kunnen promoten naar de havengebruikers toe. De haven van Antwerpen is via dit uitgebreide waterwegennetwerk verbonden met belangrijke logistieke en industriële centra in België, Frankrijk, Nederland en het Rijngebied (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Noordoost Frankrijk). Het is dus niet te verwonderen dat zo’n 40 procent van de totale goederentrafiek van en naar de haven van Antwerpen via de binnenvaart verloopt. Meer dan 102 miljoen ton In 2017 werd in de Antwerpse haven meer dan 102 miljoen ton met de binnenvaart vervoerd. Dit houdt een toename in van bijna 70 procent in de voorbije twintig jaar. Voor containers werd zelfs een toename van 120 procent genoteerd. Jaarlijks lopen ongeveer 48.000 binnenschepen de haven aan, wat wekelijks goed is voor ongeveer 950 lichters. Bovendien zijn er meer dan 220 containershuttles per week van en naar 85 bestemmingen in Europa. Congestievrij, veilig en milieuvriendelijk De haven van Antwerpen en de binnenvaart zijn overduidelijk sterk verbonden. Het Havenbedrijf Antwerpen ziet een belangrijke rol voor de binnenvaart weggelegd bij de verdere ontwikkeling van de haven. Binnenvaart is immers een congestievrije, veilige en milieuvriendelijke vervoersmodus. Doelstelling van het Havenbedrijf is de rol van de binnenvaart van, naar en binnen de haven te versterken en op deze manier de vooropgestelde modal split doelstellingen te behalen. Momenteel verloopt 41 procent van het totale achterlandtransport en 38 procent van het containertransport vanuit de Antwerpse haven via de binnenvaart. De groeidoelstelling voor de containerbinnenvaart is aanzienlijk. Tegen 2030 zou de binnenvaart een aandeel van 42 procent moeten halen in het container-segment. Uitbouwen Om deze doelstellingen te realiseren onderneemt het Havenbedrijf dan ook verschillende initiatieven, zowel binnen als buiten de haven. Tal van projecten worden onder- Diensten voor de binnenvaart Alle diensten voor de binnenvaart, zoals afvalparken, drinkwaterpunten, walstroomkasten en alle communicatiekanalen zijn verzameld in een handige plooikaart. Die is tijdens de Open Scheepvaartdagen te vinden op de stand van Haven van Antwerpen (stand 508). en digitaal op de website: www.portofantwerp.com/nl. Blijf op de hoogte van tussentijdse wijzigingen in deze diensten dankzij de digitale Operationele Nieuwsbrief Binnenvaart. Registreren kan via www.portofantwerp. com/nl/nieuwsbrief-biva-nl. Bezoek ons op de OPEN SCHEEPVAARTDAGEN 23-25 maart 2018 Rijnkaai 150 - Antwerpen Het steeds drukkere havenverkeer in goede banen leiden, kan dat jou inspireren? Inspireer ons op www.portofantwerp.com/jobs als matroos dokmeester

Binnenvaartkrant