Views
2 years ago

2018-06 OSD Antwerpen

  • Text
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Onze
  • Jaar
  • Antwerpen
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schip
  • Bedrijf
  • Boord

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 13 maart 2018 Online solliciteren via vanoord.com/nl/werken-bij Van Oord Grondstoffen bv, onderdeel van Van Oord Nederland, is een veelzijdig bedrijf dat actief is in de grond-, weg- en waterbouw. Jarenlange ervaring maakt ons specialist in dit vakgebied. Een gevarieerde vloot en gekwalificeerd personeel stellen ons in staat een breed dienstenpakket aan te bieden. Ben jij op zoek naar een uitdagende functie op het water gecombineerd met vrijheid, verantwoordelijkheid en afwisseling? Voor Van Oord Grondstoffen B.V. (voorheen Mijnster B.V.) zijn wij op zoek naar een schipper en een stuurman. In de functies van schipper of stuurman ben je in de breedste zin van het woord verantwoordelijk voor het schip, de bemanning en de lading. Het mag duidelijk zijn dat veiligheid en het welzijn van de bemanning daarin bovenaan staat. Onze beunschepen vervoeren grondstoffen zoals zand, klei en grind binnen Nederland en België. Wij vragen: schipper • Ruime ervaring met beunschepen in de binnenvaart • Groot Vaarbewijs AB • Radarpatent, marifooncertificaat (binnenvaart) Wij vragen: stuurman • Dienstboekje met aantekening stuurman Verder voor beide functies • Rijbewijs B • Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift • Gedegen kennis van MS Office • Zelfstandige collega’s met een flexibele instelling • De bereidheid om van maandag tot en met vrijdag van huis te zijn Voor vragen of meer informatie kan je contact opnemen met Margaret van Ooijen, +3188 – 826 23 33 of kijk op www.vanoordgrondstoffen.com

De Binnenvaartkrant 15 13 maart 2018 Nederlands casco voor Maaskade DOOR JOHAN DE WITTE Op zaterdag 3 maart duwt de Broedertouw II voor dag en dauw het ponton van Van der Wees met de kop tegen de wal in Hardinxveld-Giessendam. Ballastpompen leggen deze Lastdrager in lijn met de vloer. Een portaalkraan en de crew van Ale Heavylift uit Breda maken verbinding met zware dragers tussen ponton en bouwvloer. Nog staande op twee lorries en chic in de verf laat de Vertigo haar model en strakke huid bewonderen door de Maaskademedewerkers en overige belangstellenden. Met argumenten over levertijd, op tijd, kwaliteit en reiskosten tekenden Maaskade BV en Den Breejen Shipyard in Hardinxveld een contract voor het bouwen van een 86 x 10,50 meter grote tanker. Hoe weinig gebeurt het nog dat er een casco om de hoek wordt gebouwd... Er moet dan wel effi ciënt gewerkt worden, met als voorwaarde een uitstekend snij pakket in combinatie met ouderwets opschieten. Prijs en waarde liggen hier in balans. Het bewijs dat het ‘gelukkig’ nog kan, komt bij Den Breejen uit de loods. Casco weegt 620 ton Voor Ale Heavy-lift was dit een routineklus; voor de belangstellenden een boeiend en indrukwekkend schouwspel. Een koude voorstelling, niettemin is het hartverwarmend als er een tanker aan je voorbij rijdt. Ale Heavylift noemt de lorries een ‘modular trailer system’. In gewoon Hollands zijn het hydraulisch bestuurbare, 12 meter lange en 6,40 brede lorries met acht assen en in totaal 64 banden. Elke as kan 80 ton dragen. Het cascogewicht van de Vertigo bedraagt 620 ton. Verdeeld over twee trailers was het een makkie voor het materiaal van Ale. Om half negen beweegt de Vertigo. Haar achterwerk komt naar buiten, houten spieën op de (foto’s Johan de Witte) overbruggingsramp kraken, spanning op de banden is zichtbaar, de Lastdrager krijgt diepgang. Een half uur later staat ze in volle lengte op het ponton. De Vertigo is nog gespot onder de Dordtse toren op de rug van de Lastdrager op weg naar Van der Wees. De Vertigo werd daar op een afzinkbaar ponton gereden, waarna de tanker bij Dolderman wordt geïnstalleerd. HISWA wil meer watersporters DOOR EVERT BRUINEKOOL Veiligheid en vernieuwing zijn speerpunten op de HISWA Amsterdam Boat Show 2018. De markt verandert sterk. Een compleet nieuwe indeling verraste de beursbezoekers en standhouders. Geert Dijks, directeur van HISWA Vereniging, stipte bij de officiële opening aan dat maar 20 procent van de Nederlanders tenminste eenmaal per jaar op het water zit. Er is veel winst te behalen bij de andere 80 procent. Dit is inmiddels het tweede jaar van de campagne Welkom op het water. De campagne richt zich dit jaar op actieve gezinnen. Varen Doe Je Samen introduceerde nieuwe acties. Watersporters hebben nog steeds moeite met het blauwe bord op de rivieren en weten niet hoe ze daarop moeten reageren. Daar is nu een nieuwe folder voor ontwikkeld, waarin wordt uitgelegd hoe je in welke situatie het best kunt varen. Ook de folder over reddingsvesten is compleet vernieuwd. Die attendeert mensen op wat veilig is en dat de vesten gekeurd moeten worden. Reddingsvesten George Kniest van Boat Equipment zette met vier collegawatersportwinkels een actie op voor het controleren en keuren van reddingsvesten. Op 21 april zijn in de vijf winkels mensen van de KNRM aanwezig om uit te leggen hoe je reddingsvesten veilig gebruikt. Reddingsvesten zijn zeker nodig als je op een RIB vaart. Tv-kok Herman den Blijker presenteerde zijn nieuwe RIB en het arrangement ‘Herrie op het water’. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Herman den Blijker presenteerde zijn nieuwe RIB op de HISWA: een Revolt 35 foot RIB met tien zitplaatsen en drie maal 350 pk Suzuki-motoren. Herrie op het water Daar hoort natuurlijk een arrangement bij. Teambuilding op de Nieuwe Maas bij Rotterdam met wel 100 kilometer per uur en daarna gezellig bij Den Blijker lunchen of dineren. ‘Herrie op het water’ heet het en de prijs varieert van 112,50 tot 195 euro per persoon. "Ik wilde die RIB graag hebben en vaar er nu al vanaf 2008 mee. Als we in de stress zitten in de keuken gaan we even een harinkje halen in Scheveningen en het is net of we op vakantie zijn geweest”, stelde Den Blijker. Vernieuwing De nieuwe indeling en opzet van de beurs vielen in de smaak. De nadruk lag meer op beleving. Directeur Jacco Kuiper van Kuiper Verzekeringen was blij verrast door de nieuwe opzet. “De RAI heeft met de HISWA een nieuw fris concept gemaakt. De nieuwe generatie verandert en die moeten we op het water krijgen.” De markt trekt voorzichtig aan maar er zijn steeds meer mensen die liever huren dan een eigen boot kopen. De beurs trok 37.461 bezoekers, 7 procent meer dan vorige editie. Uit een eerste peiling onder exposanten bleek dat er goed verkocht is. Binnenvaartlezing bij bieb Op donderdag 22 maart verzorgt Karin Anema een lezing onder de titel Boegwater, over een leven in de binnenvaart. Deze lezing vindt plaats in bibliotheek IJsselmonde in Islemunda, Herenwaard 15 Rotterdam. De aanvang is 14.30 uur. Testen digitale binnenvaartassistent start komende herfst In samenwerking met de Technische Universiteit Berlijn en de Bundesanstalt für Gewässerkunde in Koblenz heeft het Duits BearingPoint een digitale binnenvaartassistent ontwikkeld waarvan het prototype deze herfst wordt getest. De tool moet het schippers en rederijen mogelijk maken beter te plannen en daardoor hun kosten verlagen. Anema is schrijfster van literaire non-fictie en journalist. De presentatie heeft dezelfde titel als haar vorig jaar verschenen boek. Dat werd als volgt aangeprezne door de uitgever: “Van oudsher is de binnenvaart belangrijk en nog steeds is het een belangrijke bedrijfstak. Karin Anema is in die wereld gestapt, heeft de schippers in actie gezien en naar hun verhalen geluisterd. Over hun strijd om het bestaan. Over vroeger. Over de toekomst. Met de komst van de Kaapverdiër Antonio aan boord van de Neerlandia, van schipper Jopie, komen er nog weer andere invloeden binnen. Met de reconstructie van hun levens legt zij de binnenvaartcultuur bloot.” Tijdens haar presentatie vertoont Anema een eigen collectie foto’s en video-fragmenten. De toegang is gratis voor bibliotheekleden en kost € 2,50 voor niet-leden. Tickets zijn verkrijgbaar aan de balie van de bibliotheek of via de website. Kijk voor meer informatie op www.bibliotheek.rotterdam.nl Voor de ontwikkeling van de digitale binnenvaart-assistent stelt de Duitse overheid subsidie ter beschikking via een fonds voor slimme mobiliteitsoplossingen. De projectpartners hebben een webapplicatie gebouwd waarin waterstandsprognoses en de actuele verkeerssituatie worden getoond. Door koppelingen met havens en sluizen kunnen ook functies als de beschikbaarheid van ligplaatsen worden geboden. Er kunnen andere diensten met een eigen businessmodel aan het platform worden toegevoegd. Ralf Kiepe van Heinz und Ralf Kiepe Schifffahrts OHG verwacht veel van de tool: “Betrouwbare prognoses over de waterstand helpen ons lading beter te plannen en dus economischer te varen.” Het prototype van de applicatie wordt vanaf de herfst met alle partners uit de binnenvaart getest.

Binnenvaartkrant