Views
1 year ago

2018-05

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Procent
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Schip

De Binnenvaartkrant 6 27

De Binnenvaartkrant 6 27 februari 2018 FAMILIEBERICHTEN geboorte • verloving • huwelijk • overlijden • dankbetuiging • in memoriam Familiebericht plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl Vaart u regelmatig via de Gemotiveerde Filipijnse Kreekraksluizen? Matroos zoekt per 15-02-2018 Pik daar dan een exemplaar een droge lading voor langere van De Binnenvaartkrant periode. mee. Bel Barko UG Ook nu er geen 0049-3222-1096-896 sluispersoneel meer is, ligt Of: 0031-1025-799-22 de krant daar voor u klaar ! www.barkocrewing.eu Gemotiveerde ervaren Stuurman/Schipper gezocht Aziatische bemanning voor op de Janina-R. Afdrachten en verzekeringen In het bezit van Rijnpatent, conform wetgeving. Radar en ADN. Vanaf Euro 117,00 per dag, Duitse conditie, reis en kost lange periode. vrij. Barko UG Duisburg. Wij hebben een vaar systeem Tel. +49-3222-1096-896. van 14/14. Of : + 31-1025-799-22 Voor meer informatie E: sales@barkocrewing.eu Tel. 06-250 213 12 www.barkocrewing.eu Gevraagd voor motorschip BEMANNING NODIG? Volharding Matroos/ Gerwil Crewing Letland SIA Volmatroos biedt u per direct aan : Meeste weekenden & (licht)matroos/ goede schoolvakanties vrij. condities. Per 26-03-2018 Email: office.nl@gerwil.com, Tel: 06-520 56 133 T. 0527-690032 Filipijns óf Roemeens HOLLAND SHIP CLEANING personeel Scheepsruimen 500 BAR + Vanaf 100 euro per dag. verven Hydrojetten 2500 BAR Tel. 06-52 68 82 52 óf Tel. 0617324458 www.alfuru.com Overweegt u een HERMOTORISERING? Shipfix Techniek ’s-Gravendeel is uw merkonafhankelijke leverancier en inbouwer voor al uw boegschroef- en voorstuwingsmotoren en aggregaten. Werkschip Janny www.shipfixtechniek.nl info@shipfixtechniek.nl Tel. 06-15204640 Gezocht per: 01-04-2018 Schipperspaar of Schipper/ Matroos in loondienst/huur/% op 800t Undine2. Voor info: info@fositrans-bv.nl Tel.06-533 886 79 Rondvaartschipper (m/v) gezocht Oproep of ZZP. I.b.v. groot vaarbewijs. Schottel-ervaring en bekend in Amsterdam zijn een pré. Solliciteren? Mail naar werving@blueboat.nl of bel 020-820 4545 Upstream Crew B.V. Uw betrouwbare bemiddeling voor Poolse bemanning. e: info@upstreamcrew.com t: 085-877 2324 Lieve Zorgzame Vrouw zoekt Schipper van 50 t/m 60 jr. Graag met foto. Email: fclassche@gmail.com Hallo, ich suche Arbeit als Gezocht voor het mbs Decksmann Gelderland 67m 1000t Ich habe Deutsches Schippers(echt)paar Dienstbuch. Dagvaart en weekenden vrij. Ich kann jeder Zeit anfangen. Vaargebied in overleg NL en Tel: +48505969553 België. Nadere info P. Moorlag Reintjes Keerkoppeling Te Tel. 0031(0)26-44 324 02 Koop Type WAF561, Bwj. 1998 Te Koop Gevraagd Volvo Reductie 5.05/1. Cummins Perkins etc, Ingaand vermogen 896KW Aggregaten, Gewicht 1490 Kilo Scheepsmotoren etc. Voor info bellen Contante betaling en snelle Tel. 06-551 868 23 afwikkeling. E: vemodieselmotoren@live.nl Te Koop TELESCOPISCHE T: 0031-6551 868 23 SPUDPALEN Beste kwaliteit prijs ! Tot 25 m onder het schip uit ! www.botermantechniek.nl T: 06 54 28 7373 Gezocht Matroos op db Aquila Loon CAO , vrije tijd in overleg. Contact : Tel. 06-543 75 484, E-mail: arend.cornelis42@ gmail.com Schipper gevraagd voor onze duwboot Thor Vaart met vaste siloduwbak BE-NL, WK vrij. Info@gitrashipping.be of +32 4 75 442 789 Te Veel Verfwerk ? Scheepsschilder kan hulp bieden. Ook handel in verf. L. den Breejen Tel. 06-53 135 007 KICKERS Kleine advertentie met een verzoek, een aanbod of een mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst direct op via onze website Gezocht kapitein, stuurman en matroos per direct contactgegevens: euroshipping@inos.lu tel. +35226705277 AANKOMENDE SPECIALS RESERVEER UW PLEK OSD ANTWERPEN 13 MAART Gezocht kapitein, stuurman en matroos per direct contactgegevens: oxford@chemcontrans.ch tel. +41417102134 TE KOOP Sleepduwboot Afm. 23m x 5,70m x 2,20m Motor 730 pk gm Kijkhoogte 9 meter Evt. met werk financiering mogelijk Evt. voor mogelijkheden starter Inruil mogelijk Tel: +31653153374 Email: Oossi@planet.nl Gevraagd Matroos Op mbs Comrade Weekend normaal vrij Wil je lekker eten moet u goed kunnen koken. N.o.t.k. Tel: 06 227 38 072 Gevraagd op Mts Riad Stuurman / kapitein Met Rijnpatent , adn , Nederlands , Duits en ervaring in Tankvaart . 14 op / 14 af Voor contact : Wout Weima Via +31-622602039 of wweima@msn.com CRUISE 27 MAART +31(0)10-414 00 60 SALES@BINNENVAARTKRANT.NL TE KOOP Sleephopperzuiger Caroline mbs (ev. Incl. werk) Bouwjaar 1965 L: 51,85 m x B: 6,91 m x D: 2,99m Laadvermogen: 689 ton Hoofdmotor: Scania 630 PK Nieuwe Zandpomp: motor Scania V8 420 PK Boegschroefmotor: Scania 320 PK NEEM JIJ HET ROER IN EIGEN HANDEN? Varen op je eigen schip? Doorgroeien naar je 0183 – 64 64 94 of E-mail ons: info@ttkshipping.nl Reserveonderdelen: Bagema Zandpomp 40/40 – Waaier - Slijtplaten (voor en achter) - Jetpomp Info te verkrijgen telefonisch 0032 475 43 67 99 Neem contact op voor meer informatie:

De Binnenvaartkrant 7 27 februari 2018 Binnenvaartvlog.nl pakt personeelstekort aan Vloggers brengen binnenvaart in beeld Op 27 februari is Binnenvaartvlog.nl gelanceerd. Diverse vloggers uit de binnenvaart leveren video’s voor deze website. Het doel is een positief, maar realistisch beeld te geven van de binnenvaart. Interessant voor mensen van de wal, en met name voor jongeren – die daardoor wellicht enthousiast worden voor een maritieme carrière. Maar ook leuk en herkenbaar voor mensen uit de scheepvaart zelf. Binnenvaartvlog.nl is een initiatief van deze krant. “De insteek is vooral om te laten zien hoe mooi de moderne binnenvaart is en hoe leuk het werk is”, vertelt Ken Rijkers. Hij is commercieel manager bij De Binnenvaartkrant. “Hopelijk kunnen we zo meer jongeren interesseren voor een carrière in de binnenvaart.” binnenvaartvlog,nl, met op de hoofdfoto vlogster Nadia de Bruijn. Podium ‘Vlog’ is een samenvoeging van ‘video’ en ‘weblog’. Het is een populair fenomeen: mensen houden een gefilmd dagboek bij van hun alledaagse belevenissen. Filmen doen ze met hun smartphone, een GoPro of een compacte fotocamera met videomogelijkheden. In Nederland zijn mensen als Enzo Knol, Teske de Schepper, Nikkie de Jager en Jordi van den Bussche bekend geworden met hun eigen Youtube-kanaal. Er zijn ook veel mensen die enthousiast verslag doen van wat ze meemaken in de binnenvaart. Zij hebben nu een extra, uniek podium: Binnenvaartvlog.nl. Zoals Angela Wijbenga van der Mark, die in het artikel hieronder vertelt waarom zij haar leven aan boord met het publiek deelt via internet. “Als krant zijn we natuurlijk nauw verbonden met de branche en de mensen die er in werken en ondernemen”, vertelt Rijkers. Hij legt uit wat hij voor ogen heeft met de nieuwe internetsite: “We zijn trots op de binnenvaart en willen dat meer mensen zien en ervaren hoe mooi en belangrijk de branche is. Maar er is ook een enorm personeelstekort en dat levert een serieus probleem op. Wij willen een rol vervullen in het helpen oplossen daarvan. Door de video’s kunnen jongeren zien hoe afwisselend en leuk het werk in de binnenvaart is – aan boord maar ook bij bedrijven aan de wal. Daar moeten ze toch wel enthousiast van worden…Hopelijk vergroot daardoor de instroom.” Want, zo gaat hij verder, “nogal eens blijkt uit de vragen van potentiële kandidaten dat ze een beeld hebben van de binnenvaart dat totaal niet meer van toepassing is. Dan reageerde ik: ‘Is dat de oorzaak waardoor je twijfelt over een carrière in de binnenvaart? Nee toch!’” Rijkers geeft aan per mail en telefoon veel vragen te krijgen van jongeren en andere mensen die zoeken naar de juiste opleiding voor de binnenvaart. “Daar moest ik wel iets mee doen. Dat gaven meerdere klanten ook aan. Als je zoiets doet, moet het wel doelgericht. Het moet niet om een individuele vlogger draaien; het gaat erom wat je wilt overbrengen.” “Daarnaast vragen bedrijven regelmatig of ik nog kandidaten weet om hun openstaande vacature te vervullen. Als ik dan ‘potentiële werknemers’ aan de lijn krijg, breng ik hen graag samen. Ook werd ik benaderd door onderwijsinstellingen: hoe ze meer jongeren kunnen bereiken.” Opleidingen Er zijn verschillende onderwerpen en categorieën op de site. Van het werk aan boord tot het gezinsleven, van beurzen tot onderwijs. “We gaan de site verder uitbouwen. Zo komen er links naar scholen die binnenvaartopleidingen verzorgen; naar bedrijven die interne opleidingen aanbieden. Het ligt voor de hand dat we ook vacatures vermelden en we bieden bezoekers de mogelijkheid om vragen te stellen over de binnenvaart. Dan vragen we aan een van de vaste vloggers om zo’n vraag te beantwoorden.” Naast de varende vloggers gaan Rijkers en enkele collega’s van De Binnenvaartkrant ook zelf video’s maken en plaatsen. “We hebben een vast team van vloggers die exclusief voor De Binnenvaartkrant gaan vloggen. Ikzelf zal gaan vloggen op werven, nieuwbouw schepen, beurzen, bij bedrijven, vragen beantwoorden van jongeren en interviews maken met jongeren die al werkzaam zijn in de binnenvaart. Ik heb nu al voor een jaar aan beeldmateriaal.” “Iedereen kan filmpjes aanleveren – als die maar over de binnenvaart gaan. Regelmatig of incidenteel. Educatief of ludiek. We rekenen vooral op enthousiaste video’s. Creatieve, frisse vlogs die vooral jongeren aanspreken.” Daarmee wil hij niet zeggen dat alleen jongeren vlogger kunnen zijn. “Zeker niet. Ik ken mensen van alle leeftijden uit de binnenvaart die heel modern en handig zijn met hun smartphone en actief op social media. Mooi om te zien hoe zij hun kennis en ervaring op die manier aan jongere generaties overbrengen.” Kijk op www.binnenvaartvlog.nl. Wil je ook filmpjes aanleveren, heb je vragen, tips of suggesties? Mail dan naar ken@binnenvaartkrant.nl of bel naar (010) 414 00 60 of 0611 36 35 19. BINNENVAART VLOG Ken Rijkers gaat zelf ook enthousiast aan de slag met vlogs. Angela Wijbenga van der Mark vlogt over het boeiende bestaan aan boord “Ik maak het niet mooier dan het is” Dankzij de liefde belandde Angela Wijbenga van der Mark (25) in de binnenvaart. Sinds december 2015 vaart ze met Klaas mee op hun eigen schip. Er ging een wereld voor haar open. Een wereld waarin ze zich thuis voelt. Ze merkte dat familie en vrienden geen idee hadden van wat het leven aan boord betekent en hoe mooi en afwisselend het varende bestaan is. Om dat te laten zien begon Angela met vloggen. Inmiddels wordt haar Youtubekanaal steeds bekender. De filmpjes worden duizenden keren bekeken. Elke week plaatst Angela Wijbenga van der Mark een vlog. Altijd op woensdag. De vaste volgers en kijkers weten dat, kijken er naar uit. “Ik film de hele week en zet de video op de woensdag erna online. Zo heb ik twee dagen de tijd om de beelden te bewerken en het resultaat te uploaden. Dat laatste lukt niet altijd en overal. Het hangt ervan af waar we liggen met het schip; of er wifi of 4G is.” Persoonlijk Het leven aan boord van het motorschip Charissa staat centraal. “Het doel is aan de buitenwereld te laten zien hoe dat leven er écht uitziet, de échte wereld van de binnenvaart. Om zo jongeren te interesseren. Er komen allerlei onderwerpen voorbij: het schip, het vaargebied, de lading, de reizen en persoonlijke onderwerpen. Maar ik maak het niet mooier dan het is. Het moet realistisch zijn. En dus komt bijvoorbeeld ook aan bod dat ik last heb van allergie.” “Ik had het nog nooit gedaan, ben gewoon begonnen. Eigenlijk eerst met een blog; toen typte ik de verhalen uit. Dat was best veel werk. Toen bedacht ik: ik kan ook gaan filmen.” Daar zit ook best wat tijd in. “Het filmen en het bewerken op de computer. Maar dat geeft niet; ik vind het hartstikke leuk om te doen. Het gaat ook steeds beter. Als je het verschil tussen m’n eerste vlog ziet en de vlogs die ik nu maak…” De video’s zijn best persoonlijk. “Ik let wel op wat ik laat zien. Voordat ik een filmpje upload laat ik Klaas ernaar kijken – en ook de matroos, als die erin voorkomt. Zij moeten er ook achter staan. Inmiddels vinden zij het ook leuk. Als ik een dag niet kan filmen, nemen zij het over.” Nieuw schip Ze krijgt veel reacties. De meeste zijn positief, maar er zit ook weleens een negatieve tussen. “Nee, dat is niet prettig. Maar iedereen mag een mening hebben. Zo denk ik er ook over: het is maar een mening. Het is maar zo. Ik kan er wel mee leven.” Tot voor kort voeren Angela en Klaas op het ms Charissa. Begin dit jaar kochten ze een groter schip, de Janna-Maria. Na het klasse maken de en bijbehorende klussen op de werf zijn ze vorige week verhuisd. Het schip kreeg een nieuwe naam: Angela W. Een hele eer, vindt ze. “De Charissa was vernoemd naar Klaas’ zusje. Toen hij dat schip kocht, was ik nog niet in beeld. Nu volgen we de traditie dat het schip de naam van de schippersvrouw draagt. Grappig, door het vorige schip dachten veel mensen dat ík Charissa heette.” Angela voelt zich helemaal thuis in de binnenvaart. Ze is druk bezig met haar vaarpapieren. “Nu doe ik de opleiding tot matroos. Daarna ga ik door voor schipper.” Angela is een van de vloggers die meewerkt aan het initiatief van deze krant: Binnenvaartvlog.nl. Op die website zijn vanaf nu ook haar wekelijkse vlogs te zien. Zo hoopt ze nog meer jongeren te bereiken en hen warm te maken voor (een baan in) de binnenvaart.

Binnenvaartkrant