Views
1 year ago

2018-05

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Procent
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Schip

De Binnenvaartkrant 4 27

De Binnenvaartkrant 4 27 februari 2018 CAN YOU MAKE THE DIFFERENCE? Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Sollicitaties eenvoudig via onze website! Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Auhafenstrasse 35 E CH-4132 MUTTENZ jesko.wehrt@fluvia.eu www.fluvia.eu/jobs tanker shipping | tank storage | tanker brokers Binnen onze organisatie zijn wij op zoek naar enthousiaste en leergierige medewerkers. MULTRASHIP ZOEKT: SCHIPPER BINNENVAART Als schipper binnenvaart ben je - in de meest brede zin - verantwoordelijk voor het schip. Je bent minimaal in het bezit van een groot vaarbewijs en radarpatent. Je hebt affiniteit of ervaring met het werken in de sleepvaart. Je hebt de juiste leidinggevende capaciteiten, waarbij het goed aansturen maar ook motiveren van de crew voorop staat. Je bent bekend met het implementeren, bijhouden en verbeteren van het ISM kwaliteit- en veiligheidssysteem aan boord. Je hebt zeer goede kennis van de Engelse en de Nederlandse taal, zowel schriftelijk als mondeling, bent inventief, organisatorisch sterk, houdt van aanpakken en hebt een groot doorzettingsvermogen. We werken momenteel met een vaar/verlofschema van week op/week af (of eventueel twee weken op/twee weken af). Wij bieden Een verantwoordelijke baan met voldoende ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden in een dynamische en snelgroeiende organisatie. Je verdient een prima salaris en daarnaast zijn er diverse goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Deze functies betreffen een fulltime dienstverband. Reageren Geïnteresseerd in deze functie? Dan ontvangen wij graag jouw sollicitatie. Je kunt je schriftelijke sollicitatie met CV richten aan: MULTRASHIP TOWAGE & SALVAGE T.a.v. mevrouw C. Huisman Postbus 72, 4530 AB Terneuzen Email: secretariaat@multraship.com MULTRASHIP.COM Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld. Kommen Sie an Bord als KAPITÄN oder Steuermann auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans ist: Eine Flotte von 30 modernen, gut gepflegten, ausschließlich eigenen Mega-Tankschiffen mit separater Wohnung und allem benötigten Komfort. Innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes transportieren wir minerale Ölprodukte und chemische Produkte. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse ( Englisch, C-Zertifikat, ... ) und Aufstiegsmöglichkeiten für motivierte Mitarbeiter. System zu besprechen. Wir suchen motivierte Kapitäne und Steuermänner mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. HARBOUR & TERMINAL TOWAGE MAKES THE DIFFERENCE SALVAGE OFFSHORE SERVICES SEA TOWAGE PORT SERVICES SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be

De Binnenvaartkrant 5 27 februari 2018 Brand op containerschip De hulpdiensten rukten zaterdagochtend 17 februari uit voor een brand op een containerschip dat lag afgemeerd bij Regionaal Overslag Centrum Waalwijk. Daar kwam veel rook vrij. De brandweer wist de brand te blussen. Er waren geen mensen aan boord; er raakte dus ook niemand gewond. De brand deed zich voor in de accommodatie, die zich op dit type schip voorop bevindt. De brandweer gaat uit van kortsluiting. (foto Gino Press) Nijmegen: geen milieuzone op de Waal DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN “Het mogelijk invoeren van een milieuzone betreft alleen wegverkeer, dus expliciet niet de binnenvaart.” Dat stelt Freico Amberg, woordvoerder van Harriët Tiemens, de Nijmeegse wethouder van Financiën, Duurzaamheid en Mobiliteit. Eind vorig jaar maakte het nieuws dat de gemeente Nijmegen overwoog om de voorgenomen milieuzone ook voor de Waal te laten gelden veel los. Een bericht dat door Amberg overigens wordt tegengesproken: het zou zijn verzonnen door een journalist. De akte van Mannheim, die het vrije scheepvaartverkeer op de Rijn (en Waal en Lek) regelt, staat niet toe dat overheden, zoals gemeenten, beperkingen opleggen. Ook niet in de vorm van eisen aan de uitstoot. Dat beseft Nijmegen. Het stadsbestuur studeert nu op andere maatregelen voor de binnenvaart. Amberg: “De uitstoot van schepen binnen de gemeentegrenzen is ongeveer gelijk aan alle uitstoot van wegverkeer in Nijmegen. Het zal duidelijk zijn uit deze verdeling dat ook maatregelen genomen moeten worden voor andere broncategorieën, zoals autoverkeer en industrie, om onze doelstellingen te bereiken.” Zijn er gesprekken gaande met belangenbehartigers in de scheepvaartbranche voor het zoeken naar een gezamenlijke oplossing? En zo ja: zijn er openingen voor het oplossen van het uitstootprobleem in zicht? “Op korte termijn is er een gesprek tussen wethouder Tiemens en BLN-Schuttevaer betreffende vergroening van de binnenvaart. Een recente enquête van BLN- Schuttevaer geeft aan dat een meerderheid van haar leden positief ten opzichte van emissiebeperking en vergroening van de binnenvaart staat.” De internetsite van de gemeente Nijmegen vermeldt: ”Het stimuleren van schonere scheepvaart is een belangrijk element omdat er jaarlijks grote aantallen schepen over de Waal door Nijmegen varen die (binnen Nijmegen) voor ongeveer evenveel uitstoot zorgen als het verkeer op de weg. Daarom stimuleert de gemeente het tanken van LNG (Liquified Natural Gas, vloeibaar aardgas) en het elektrisch varen en krijgen ‘schone schepen korting op het havengeld.” ‘Die korting op het havengeld met een Green Award, wordt daar al een beetje gebruik van gemaakt? “Er wordt nog relatief beperkt gebruik gemaakt van de korting havengeld.” Wat wordt er met dat ‘stimuleren’ bedoeld? “Samen met andere overheden wordt onderzocht wat geschikte locaties zijn voor LNG-voorzieningen voor de scheepvaart en wat aantal en afstand betreft gunstig gekozen locaties zijn.” “De omgeving van Nijmegen komt er dan gunstig uit. Met verschillende partijen, die in staat zijn een LNG-station voor de scheepvaart te realiseren, zijn vervolgens gesprekken gevoerd. Zoals energieleverancier Engie. Engie heeft inmiddels een vergunning aangevraagd en gekregen voor het LNG bunkeren van binnenvaartschepen. Opstart van LNG bunkeren voor de binnenvaart is afhankelijk van de marktvraag.” Heeft de gemeente een mogelijke alternatieve oplossing - mochten de gesprekken niet aan de verwachting voldoen? “In principe staat de gemeente open voor alle alternatieven. Het samenwerken met andere, vaak buitenlandse, partners lijkt vereist. Daarnaast worden bijvoorbeeld ook gesprekken gevoerd met (inland terminal operator) BCTN: hoe de gemeente de ontwikkeling van elektrische scheepvaart bij BCTN kan stimuleren.” Verder laat de gemeentesite weten: ”Het onderzoek naar de milieuzone maakt onderdeel uit van een veel breder pakket aan maatregelen. Op allerlei fronten zijn acties noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de lucht in 2022 schoner is.’ Dat ‘pakket maatregelen’ is inmiddels door de gemeente in gang gezet, toch?” “Op meerdere locaties wordt al (vaste) walstroom aangeboden. Met name in de industriehavens wordt nog gezocht naar mogelijkheden met, bijvoorbeeld, mobiele walstroom. Met die walstroom kan enerzijds daarin praktijkervaring worden opgedaan. Anderzijds kan het gegevens opleveren voor levensvatbaarheid van eventuele vaste voorzieningen. Dit wordt met name uitgevoerd in het kader van CLINSH, CLean INland SHipping, een EU-gesubsidieerd onderzoeksproject.”

Binnenvaartkrant