Views
3 years ago

2018-05

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Procent
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Schip

De Binnenvaartkrant 29

De Binnenvaartkrant 29 27 februari 2018 LOVK al helemaal thuis in Dordrecht Directeur Anita van Laren in gesprek met wethouder Peter Heijkoop. Tientallen gasten namen een kijkje in het nieuwe onderkomen. Begin dit jaar verhuisde het Landelijk Bureau van de LOVK van Rotterdam naar Dordrecht. Woensdag 21 februari werd het nieuwe onderkomen van de Stichting voor Landelijk Onderwijs aan Varende Kinderen met een open huis officieel in gebruik genomen. Tientallen mensen uit de binnenvaart, de internaats- en onderwijswereld namen die gelegenheid te baat. De Dordtse wethouder Peter Heijkoop, onder andere van onderwijs en educatie, verwelkomde directeur Anita van Laren en haar collega’s in zijn stad. Het Zwanejong Het kantoor is gevestigd in een voormalige orthodontiepraktijk. Het gebouw aan het Papeterspad is grondig verbouwd. Voortaan hebben de medewerkers van het Landelijk Bureau hier hun werkplek. Ook de mentoren kunnen er, op flexplekken, terecht. Het gebouw grenst aan Het Zwanejong, een van de vijf ligplaatsscholen van het LOVK. Met het doorbreken van een muur is een rechtstreekse verbinding gemaakt. Naast de ligplaatsscholen verzorgt de stichting afstandsonderwijs voor kinderen aan boord. Het gaat om gemiddeld 150 leerlingen per jaar in de leeftijd van 3 tot 7 jaar. ASV vraagt Bulc hulp bij ligplaatsentekort De ASV vraagt de Europese Commissie om een oplossing voor het “problematisch tekort aan ligplaatsen voor de binnenvaart op de Rijn in Duitsland”. De vereniging heeft daarover een brief geschreven aan Transportcommissaris Violeta Bulc. De brief is ook verstuurd aan directeur-generaal Henrik Hololei van DG MOVE en Pawel Wojciechoski, die door de Europese Commissie is aangesteld als coördinator voor de Rijn-Alpen- corridor. De ASV benadrukt in de brief dat de Rijn de drukst bevaren rivier is van Europa en een belangrijke “doorvaartroute vanaf zee, Nederland, België en Frankrijk naar Duitsland, een oostelijk deel van Frankrijk en naar Zwitserland en via de Main, Main-Donau- Kanaal en de Donau naar Oostenrijk, Slowakije, Hongarije, Roemenië tot aan de Zwarte Zee”. Verplichte rusttijd In de brief legt de Nederlandse vereniging uit wat volgens haar het belang van een goede ligplaats is. Daarbij wijst de ASV op de noodzaak om veilig te kunnen “parkeren” met het binnenvaartschip als de vaartijd onderbroken moet worden om de verplichte rusttijd in acht te nemen. Ook wordt aangegeven dat voldoende ligplaatsen nodig zijn om een veilig heenkomen te hebben bij stremming van de vaarweg bij hoogwater of als er calamiteiten zijn. Daarbij maakte de ASV duidelijk dat ten anker gaan, zoals in vroeger tijden nog gebeurde, niet meer verantwoord is op de drukke Rijn. In de brief benoemt de ASV specifiek de Duitse Rijn van Emmerich tot aan Iffezheim als niet veilig, omdat daar de laatste twintig jaar steeds meer ligplaatsen verouderd zijn en ook in verval zijn geraakt. “Deze ligplaatsen kunnen niet meer door de binnenvaart worden gebruikt omdat ze niet meer veilig zijn. In plaats van te worden hersteld, worden deze ligplaatsen opgeheven.” Ook worden steeds vaker ligplaatsen opgeheven. Onder meer in steden als Keulen, Bingen en Mainz. Dat gebeurt omdat er woningen aan het water zijn gebouwd en de bewoners geen binnenvaart dulden, schrijft de ASV. “Hierdoor worden schepen gedwongen om ten anker te gaan om naast de drukke vaargeul te ‘rusten'.” Maar dat is niet veilig, aldus de ASV. Nieuw ontwerp voor ‘Giesbeek’ Rijkswaterstaat en de gemeente Zevenaar werken samen bij de voorbereiding van het ontwerp bestemmingsplan en de vergun ningen voor de overnachtingshaven in de Valeplas bij Giesbeek. Komend najaar worden de plannen gepresenteerd. Het aantal ligplaatsen werd na onderzoek in juni 2017 naar beneden bijgesteld. Door schaalvergroting in de scheepvaart varen er grotere, maar minder schepen op de IJssel. Er komen nu drie in plaats van vier steigers. In de afgelopen maanden heeft Rijkswaterstaat deze wijziging verwerkt in het ontwerp van de haven. Na vragen over de veiligheid van de recreatievaart als de haven in gebruik is genomen, deed Rijkswaterstaat extra onderzoek daarnaar. “Belanghebbenden uit de waterrecreatie en beroepsvaart zijn nauw betrokken bij dit onderzoek”, stelt de vaarwegbeheerder. “De resultaten worden opgenomen in de milieueffectrappor tage.” Er vinden ook nog onderzoeken plaats naar de natuurcompensatie, de verplaatsing van de waterscouting, de grondverwerving en de verhuur van sportvisrechten. Als alle onderzoeken zijn afgerond kan het ontwerp van de haven definitief worden gemaakt. Naar verwachting is de overnachtingshaven in 2022 klaar. Eline trouwt vanaf het ms Wilhelmina-Arina Aristiek lichtspel op de Maas Afgelopen zomer trok de dichter Wiel Kusters er nog een weekend in, maar sindsdien stond het brugwachtershuisje op de Sint Servaesbrug in Maastricht weer leeg. Nu is het de locatie van het artistieke lichtproject van de kunstenaar Jan-Paul van der Weerd. De vroegere ruimte van de brugwachter boven de Maas baadt in lichtkunst. Met zijn lichtinstallatie Traiectum symboliseert Van der Weerd de ziel van het huisje als uitkijkpost van de stad, de schepen en de passerende mensen. Hij heeft zich laten inspireren door de zeven bogen van de Sint Servaesbrug. Deze bogen zie je terug in de lichtinstallatie in het huisje. Iedere boog staat voor een ander element, waarop de brugwachter vroeger uitzicht had. De visuele installatie is een spel tussen licht en donker. (tekst en foto Noud van der Zee) Op 16 februari is Eline Geneugelijk getrouwd met Wijnand Loth. De 26-jarige schippersdochter woont al jaren aan de wal in Krimpen aan de IJssel, maar wilde graag vanaf het schip van haar ouders trouwen. Het met vlaggen versierde ms Wilhelmina-Arina lag voor de feestelijke gelegenheid afgemeerd aan de Voorstraat in Lekkerkerk. In die plaats werd Eline geboren in 1991. Dat was aan boord van het ms Concordia, waarmee haar vader Theo en moeder Willy destijds voeren. Wijnand is van de wal en komt uit België. Het jonge paar gaat daar in Moorslede wonen. Eline is een bekende voor deze krant. Ze werkte van 2016 tot 2017 namelijk als accountmanager bij De Binnenvaartkrant. We wensen haar en Wijnand veel liefde en geluk samen. (foto Theo Geneugelijk)

De Binnenvaartkrant 30 27 februari 2018 Alena I is sfeervol cruiseschip met moderne en De cabines hebben een Frans balkon. (foto’s Sarah De Preter) De keuze voor warme kleuren en houten accenten – bijvoorbeeld voor de verlichting – verle DOOR SARAH DE PRETER Met de Alena I verschijnt in maart weer een fraai nieuw cruiseschip op de Duitse vaarwegen. De sfeervol ingerichte Alena I is eigendom van Rijfers River Cruises en wordt gecharterd door Phoenix Reizen. Het schip is voor het komende seizoen al helemaal volgeboekt. De 135 meter lange Alena I is technisch gezien nagenoeg identiek aan de Asara, die vorig jaar in de vaart kwam. De kruiphoogte (5,85 meter) is echter lager dan die van de Asara, waardoor de Alena I bij hoge waterstanden wat flexibeler is. Luxe en comfort Phoenix Reizen chartert de Alena I de komende jaren voor reizen op de Rijn, Moezel en Donau. Er kunnen in totaal 191 gasten mee. Ze genieten aan boord van alle mogelijke luxe en comfort. Het cruiseschip heeft 95 ruime cabines met Frans balkon en vaste hotelbedden, een badkamer en minibar. Er zijn ook twee extra grote suites beschikbaar. Het interieur is sfeervol en modern. De keuze voor warme kleuren en houten accenten verleent de Alena I een gezellige, Oostenrijkse look. In de grote lounge vindt men een bibliotheek en een souvenir- Aan boord van MPS Alena I Aan boord van MPS leverden wij: leverden wij: Verwarmingsinstallatie Verwarmingsinstallatie Ventilatiesystemen Airconditioning Evac vacuüm toiletsysteem Evac membrane sewage treatment Sanitaire installaties Sanitaire Hydrofoor installaties Machinekamer ventilatie Hydrofoor installatie Zwembad installatie Machinekamer ventilatie Ultrafog hogedruk spinklersysteem Techniek Whirlpool t.b.v. koel-/ installatie vriescellen Evac vacuüm toiletsysteem Evac membrane sewage treatment Ultrafog hogedruk sprinklersysteem Techniek koel- en vriescellen Wij wensen Scylla, haar bemanning en passagiers een behouden vaart. Wij wensen Rijfers River Cruises, haar bemanning en passagiers een behouden vaart. Wij feliciteren Rijfers Nautical Management B.V. met hun m.p.s. ”Alena I” Nijverheidsstraat 31 Tel. 0184 - 613911 Fax 0184 - 614230 www.klimaatservice.nl post@klimaatservice.nl

Binnenvaartkrant