Views
2 years ago

2018-05

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Procent
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Schip

De Binnenvaartkrant 2 27

De Binnenvaartkrant 2 27 februari 2018 GEZOCHT Kapitein voor Ploeg & Sleepboot 2/1 Gemotiveerde sollicitaties + CV sturen naar: Verbeke Shipping Bvba T.a.v. Verbeke Andy B.de Bouwellei 27 2900 - Schoten +32 470.10.66.63 info@verbekeshipping.be Uw profiel: • Vaarbewijs GVB • Taal: Nederlands / Engels • Radar en Marifoon patent • Ervaring met ploegwerkzaamheden • Ervaring op sleepboot Ervaring met Voith Schneider Propeller is een pluspunt Wij bieden: • Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid • Systeemvaart / Dagdienst bespreekbaar Für unsere erfolgreich wachsende Reederei suchen wir Schiffsführer (m/w) Rheinpatent, Radarpatent, ADN-C Bescheinigung Arbeitsplatz: Fahrtgebiet: Schichtsystem: Sozialleistungen: Doppelhüllen-Edelstahltanker Rheinstrom und ARA-Raum 14 / 14 Tage oder 21 / 21 Tage Luxemburger Konditionen Gerne erwarten wir Ihre Bewerbung an: Reederei Deymann Management GmbH & Co. KG Papenwiese 5 • D- 49733 Haren (Ems) info@reederei-deymann.de / info@navilux.lu Tel.: 0049(0)172 5705178 Martin Deymann Tel.: 0049(0)172 2889169 Ralph van Beek Als eine 100-prozentige Tochter der südafrikanischen Imperial Holdings Ltd. ist die Imperial Logistics International B.V. & Co. KG für die Koordination und Steuerung aller internationalen Logistikgeschäfte der Imperial Holdings außerhalb Afrikas verantwortlich. Unsere Unternehmensgruppe ist mit 9.000 Mitarbeitern an 170 Standorten weltweit tätig. Zur langfristigen unbefristeten Verstärkung unseres nautischen Flottenpersonals in Luxemburg suchen wir Sie zum nächstmöglichen Zeitpunkt für alle Bereiche der Business Unit Shipping als SCHIFFSFÜHRER (W/M) STEUERLEUTE MIT/OHNE PATENT (W/M) MATROSEN (W/M) IHR PROFIL · Rheinschifferpatent oder Schifferpatent (Schiffsführer) · Funkpatent und Radarzeugnis je nach Funktion · ADN-Sachkundebescheinigung wünschenswert · Nautische Ausbildung und Berufserfahrung in der Binnenschifffahrt · Selbstständiges Arbeiten und sicheres Auftreten · Flexibilität und Mobilität sowie ausgeprägte Teamorientierung · Gute Kommunikationsfähigkeit UNSER ANGEBOT Wir bieten Ihnen interessante sowie anspruchsvolle Tätigkeiten in einem international wachsenden Unternehmen. Es erwarten Sie ein angenehmes Arbeitsklima in einem sympathischen Team, individuelle Entwicklungs- und Weiterbildungsmöglichkeiten sowie langfristige Perspektiven. Neben einer attraktiven Vergütung bieten wir Ihnen umfangreiche Sozialleistungen. INTERESSE? Dann freuen wir uns auf Ihre Bewerbung: Imperial Shipping GmbH Andres Davids | 37, Esplanade de la Moselle | L-6637 Wasserbillig Telefon +352 236778-50 | Mobil +49 174 1581701 | andres.davids@lehnkering.com www.imperial-international.com Hoeykens B T. 0032 479 27 25 54 T. 0031 (0)654 72 42 87 hoeykens@shipmail.nl Container en tankvaart: Tripolis, Aquapolis en Metropolis ENTHOUSIASTE KAPITEIN GEZOCHT !!!!! • Rijnpatent tot min. Mannheim • Radar-, ADNR en Marifoonpatent • Roken in de woning en stuurhut verboden (alleen buiten) WWW.HOEYKENSTRANSPORT.BE ONZE VOORDELEN !!!!! • Werkzekerheid • Sociale zekerheid • Goede condities • Moderne schepen met nette woning • Goede werksfeer • Vrije tijd, werktijd en loon in overleg

De Binnenvaartkrant 3 27 februari 2018 Kolenoverslag blijft in Rotterdam EMO maakt gebruik van de eenzijdige optie om het erfpachtcontract met Havenbedrijf Rotterdam te verlengen. Het overslagbedrijf voor kolen en erts blijft nu zeker tot 2043 actief op Maasvlakte 2. Afgelopen najaar probeerde de Rotterdamse gemeenteraad de contractverlenging tegen te houden. Een aangenomen motie die havenwethouder Adriaan Visser opdroeg te zorgen voor afbouw van de kolenoverslag in de haven, had als doel bij te dragen aan de afspraken uit het klimaatakkoord van Parijs. De gemeente heeft echter geen zeggenschap over de contracten tussen Havenbedrijf Rotterdam en bedrijven. EMO meldt op zijn website dat het zijn huurcontract verlengt. In het contract dat 25 jaar geleden werd afgesloten, kan het bedrijf eenzijdig beslissen over die optie. Er wordt nog wel onderhandeld over het tarief, liet het Havenbedrijf Overleg over Keulse Rheinau-kade Het havenbedrijf in Keulen (HGK) en het Wasser- und Schifffahrtsamt (WSA) zoeken een oplossing voor de verdwenen ligplaatsen in de Rheinau-haven. Binnenschepen mogen daar sinds kort niet meer vastmaken aan de bolders. Brandstof maakt binnenvaart duurder Ook dit jaar zullen de kosten voor binnenvaartondernemers weer stijgen. De belangrijkste oorzaak is de hogere brandstofprijs, die sinds 2016 duurder wordt. Dit blijkt uit de kostenrapportages voor de binnenvaart door Panteia. Dat gaat uit van een totale kostenstijging van 3,4 tot 5,9 procent. Het onderzoeksbureau heeft de rapportages onlangs geactualiseerd. Panteia doet het rekenwerk in opdracht van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart. Kostenindex 2017 ten opzichte van 2016 vorige week weten. Daarop dienden de oppositiepartijen GroenLinks, PvdA, SP en Nida donderdag 22 februari een nieuwe motie in: als aandeelhouder moest de gemeente het Havenbedrijf Rotterdam ertoe dwingen om de afbouw van de kolenoverslag in het contract op te nemen, met een boeteclausule voor EMO als stok achter de deur. Die motie haalde het niet. Tot opluchting van Visser, die tegen de motie was. Volgens hem heeft de gemeente geen juridische mogelijkheid om in te grijpen en ook niets te zeggen over het erfpachttarief. Visser zei daarnaast dat afbouw van de kolenoverslag de uitstoot van CO 2 in de haven niet vermindert aangezien EMO de kolen zelf niet verbrandt. De kolen zijn bestemd voor energiecentrales en de staal- en automobielindustrie. Voor elektriciteit neemt de hoeveelheid kolen jaar na jaar al af, doordat kolencentrales sluiten met het oog op de Enkele weken geleden waren op de Rheinau-kade twee bolders losgetrokken door schepen. HGK stelde daarop een voorlopig verbod in om nog vast te maken aan de bolders. Dit leidde tot protest vanuit de binnenvaart. (zie ook artikel over brief ASV op pagina 29) Toeteren Schippers uitten vorige week enkele dagen lang hun ongenoegen door ter hoogte van de Rheinauhaven luid te toeteren. Inmiddels hebben ze hun actie stopgezet. In maart vindt op het gemeentehuis in Keulen een hoorzitting Bij een gelijkblijvende inzetbaarheid van de schepen kwam de kostenstijging in 2017 voor de totale binnenvaart uit tussen de 2,7 en 7,1 procent ten opzichte van 2016. In de zand- en grindvaart ging het om 3 tot 5 procent hogere kosten. “De kostenstijging is vooral het gevolg van toenemende brandstofprijzen, die in 2017 stegen met 14,8%”, schrijft Panteia. “De grootste stijging in kosten is dan ook te zien bij schepen die relatief veel vaaruren maken." Bij de conti nuvaart is het aandeel van brandstofkosten in de totale Bron: rapport“Kostenontwikkeling binnenvaart 2017 en raming 2018” (Panteia, 2018). plaats over het probleem. In een persbericht reageerde HGK vorige week op beweringen van de Keulse deelstadvoorzitter Andreas Hupke dat de Rheinau-kaaimuur in verval zou zijn en dat er om veiligheidsredenen geen schepen meer mogen vastmaken. Hierover waren berichten verschenen in de lokale pers. "Niet in verval" “De kademuur is niet in verval, maar de bolders zijn niet voorzien exploitatiekosten immers groot. Zonder de brandstof zou de kosten index variëren tussen de +1,0 en +2,8 procent. Want ook de reparatie- en onderhoudskosten, de arbeidskosten en verzekeringskosten namen toe. De gemiddelde rentelasten daalden daarentegen in 2017. Aan de lage kant Voor 2018 verwacht Panteia opnieuw een kostenstijging: tussen de +3,4 en +5,9 procent, afhankelijk van het type reis en schip. In de zand- en grindvaart moet rekening worden gehouden met 3,4 Kostenontwikkeling binnenvaart 2017/2018 Oorzaken kostenstijging 2017 Brandstofprijzen +14,8% Arbeid 2,0% Reparatie & onderhoud 2,5% Verzekeringskosten +1,7% CO 2 -uitstoot. De industrie kan echter nog niet zonder de cokes. Als Rotterdam de overslag daarvan zou weren, gaat de lading via een Verwachte kostenindex 2018 +2,7% tot +7,1% +3,4% tot +5,9% andere haven alsnog richting het Ruhrgebied. Daarmee zou er ook geen gunstig effect zijn voor het klimaat. op de trekkracht van moderne binnenschepen”, stelt HGK. Als havenbedrijf zijn we aansprakelijk wanneer er bij het loskomen van een bolder mensen gewond zouden raken. Dat is gelukkig nog niet gebeurd.” Vastmaken aan de bolders zit er tot nader order niet in voor binnenschepen in de Rheinau-haven; ze mogen wel voor anker gaan. HGK en het WSA in Keulen zijn op zoek naar een oplossing. tot 4,8 procent hogere kosten. De stijging in brandstofkosten zet vrijwel zeker door dit jaar. De raming van het Centraal Planbureau gaat uit van 10,6 procent. “Schepen met veel vaaruren zullen dus wederom de grootste kostenstijging kennen”, stellen de onderzoekers van Panteia. Maar ze waarschuwen ook al vast dat de component brandstofkosten “behoorlijk onvoorspelbaar [is] en sterk afhankelijk van de omstandigheden die de wereldwijde oliemarkt bepalen. De huidige brandstofprijzen liggen zelfs al hoger dan het gemiddelde dat voor dit jaar wordt voorzien.” Panteia’s voorspelling voor 2018 zou dus nog weleens aan de lage kant kunnen zijn. Zonder de brandstofkosten mee te rekenen, bedraagt de kostenstijging ook nog altijd tussen de 1,9 en 2,8 procent dit jaar. Onder meer de arbeidskosten en onderhoudskosten stijgen flink. “Dit komt door krapte op de arbeidsmarkt en een grotere activiteit op de scheepswerven. Enkel de kapitaalkosten zullen dalen, als gevolg van lagere rentes die opnieuw verwacht worden.” Sleepwet Onze leider van het Vrije Westen heeft de oplossing bedacht voor het feit dat gefrustreerde apen in zijn land met automatische wapens een school binnenlopen en oneindig verdriet veroorzaken: geef elke leraar een revolver of pistool en laat ze terugschieten. Buitenkansje voor de leerkrachten die geen orde in de klas kunnen handhaven. “Wie schoot er een propje?” Een kind van acht begrijpt al dat je daarmee een hopeloze geweldsspiraal creëert. Dat ontdek je namelijk als je cowboytje en Indiaantje speelt. Iets dat na Zwarte Piet en de zeeheldenbuurt wordt verboden in Nederland omdat het geweld verheerlijkt. Waag het niet online een indianentooi (of een doos negerzoenen) te bestellen, want dat ziet de AIVD of MIVD onmiddellijk, als tenminste de sleepwet erdoor komt. Voor de binnenvaart klinkt een sleepwet als iets dat in de jaren 50 van de twintigste eeuw al ouderwets was. De sleepwet is de radicale keuze voor veiligheid boven privacy. Als een instantie alles weet wat iedereen doet, dan wordt het land behoed voor terroristische aanslagen. In theorie. Een denkwijze die een beetje neigt naar alle leraren een proppenschieter geven om geweld te voorkomen. Maar de tijden veranderen. Het is echt nog niet zo gek lang geleden dat Kees de Vries en Annemarie Jorritsma bij een Schuttevaervergadering over eieren moesten lopen om schippers niet voor het hoofd te stoten, die vonden dat AIS hun privacy aantast. Over de sleepwet (de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten) gaan we binnenkort een referendum houden. Een historisch referendum, want het zal het laatste zijn. Het hologram van Lilian Marijnissen raadde aan tegen te stemmen zodat de regering zou begrijpen dat je het refe rendum niet af mag schaffen. Af en toe begrijp ik Lilian Marijnissen niet, al heeft de binnenvaart veel te danken aan de SP want die is al twintig jaar de enige partij die begrijpt hoe belangrijk de binnenvaart is voor Nederland, zelfs zonder vergroening. We kunnen deze week weer fijn aan ons groene imago gaan werken als een hele, nieuwe generatie zich er plots van bewust wordt hoe rijk ons land is aan sloten, kanalen en rivieren. Een goed moment om het ijs te breken en even flink duidelijk te maken dat niets de binnenvaart tegenhoudt. Al zal het niet veel sympathie oproepen als je nu met een promotieschip door de Friese vaarwegen heen breekt. Zelf ben ik niet zo’n schaatser, maar Lilian Marijnissen heeft me op een idee gebracht. Misschien kan ik toch nog een virtueel Elfstedenkruisje bemachtigen, als ik bij Bartlehiem niet wordt gehackt door de AIVD, of door de Russen, of door Trump. Toch maar liever over eieren klunen... EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant