Views
2 years ago

2018-05

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Procent
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Schip

De Binnenvaartkrant 27

De Binnenvaartkrant 27 27 februari 2018 Samenwerking Wim Driessen en Gerard van Maastricht leidt tot nieuw bedrijf RensenDriessen Services: steun en toeverlaat van scheepseigenaren RensenDriessen en GeMa Services hebben begin dit jaar RensenDriessen Services BV opgericht. Daarmee intensiveren Wim Driessen en Gerard van Maastricht hun samenwerking, die in 2014 ontstond. RensenDriessen uit Zwijndrecht is een vooraanstaande scheepsbouwer, -ontwerper en -makelaar. GeMa Services uit Werkendam, gestart met schilderwerk voor nieuwe en bestaande schepen, verleent inmiddels een breed palet aan diensten: van onderhoud en kleine reparaties tot afbouwbegeleiding. Zorgen en werk uit handen nemen Driessen en Van Maastricht signaleerden beiden een groeiende behoefte bij binnenvaartondernemers aan een partner aan wie ze (een deel van) hun technische zaken kunnen toevertrouwen. “Die hun zorgen uit handen nemen en de uitvoering op zich nemen”, legt Driessen uit. “Zeker als zij meerdere schepen hebben varen, hebben ze minder tijd om alles zelf te regelen, laat staan om de werkzaamheden zelf uit te voeren. Zoals ze dat vroeger wel konden als ze zelf aan boord waren.” De service die het nieuwe bedrijfsonderdeel biedt, is breed. Van onderhoud tot (spoed)reparaties, coördinatie van afbouw, ombouw en klasse maken tot het afhandelen van EBIS-issues, certificering en zelfs tenders. “Het is voor binnenvaartondernemers bijna niet meer te doen om alle veranderingen bij te houden; het gaat allemaal zo snel”, weet Van Maastricht. Driessen vult aan: “Doordat wij veel nieuwbouwprojecten hebben lopen, zijn wij wel op de hoogte van de nieuwste technieken en van de regelgeving – de geldende én de toekomstige. Van die kennis kunnen klanten van RensenDriessen Services profiteren.” Afspraken nakomen “Door de nauwe samenwerking met de eigenaar kunnen we snel inspelen op vragen of problemen”, zegt Van Maastricht. “We denken mee en adviseren. Op een gelijk niveau; wij gaan niet vertellen wat hij moet doen. De binnenvaartondernemer beslist natuurlijk uiteindelijk zelf.” “Afspraken nakomen is iets wat wij beiden in onze afzonderlijke bedrijven hoog in het vaandel hebben. Dat geldt uiteraard ook voor RensenDriessen Services. Daaronder valt ook dat je de planning waarmaakt en een project op tijd klaar is”, aldus Driessen. “Eén van de voordelen is dat we straks een klein en snel inzetbaar team hebben. Dat zijn we nu aan het samenstellen”, vertelt Driessen. “Het wordt multidisciplinair: een motorenspecialist, een lasser, een elektricien, en nog een paar vakmensen." "Als dan een klant ergens op de Rijn technische problemen heeft, sturen we er een deskundige Exposite is eerbetoon aan Weerter Scheepsbouw Maatschappij Weerter kempenaar was ‘vol en vet’ DOOR NOUD VAN DER ZEE In het Maas Binnenvaartmuseum is de werfhoek gewijd aan de Weerter Scheepsbouw Maatschappij. De werf, bekend van de vele kempenaars die er zijn gebouwd, sloot in 1995 haar poorten. “De scheepswerf in Weert was sterk verbonden met de schippers uit Maasbracht. Velen hebben hier nieuwe schepen laten bouwen of verbouwen. Andere schippers lieten er reparaties verrichten”, vertelt conservator Lauran Trimbach. Daarom besteedt het museum aandacht aan de eens zo succesvolle werf aan de Zuid-Willemsvaart. De eerste scheepsbouw in Weert dateerde van 1836. Later bouwde men op een klein werfje nabij de stadsbrug ook houten schepen. In 1896 kwam de scheepswerf in handen van de familie Driessens. Toen de houten schepen minder aftrek vonden, ging de scheepsbouw in Weert zich toeleggen op stalen vaartuigen. Jozef Driessens startte met zijn zoon Frans in 1907 de N.V. Weerter Scheepsbouw Maatschappij. In dat jaar werd ook de Zuid- Willemsvaart verbreed. De scheepswerf werd gemechaniseerd en uitgebreid met een helling van 100 meter. 590 ton Rond 1912 ontwierp de familie Driessens een eigen schip: de Weerter kempenaar. Het was geschikt om te varen op de Zuid- Gerard van Maastricht (links) en Wim Driessen. Willemsvaart en de kanalen in de Belgische Kempen. De werf kreeg hiermee bekendheid en de opdrachten stroomden binnen, veelal van Belgische en Nederlandse schippers. De schepen werden in serie gebouwd, 26 in totaal. De Weerter kempenaar had de naam ‘vol en vet’ te zijn. De afmetingen van het scheepstype waren 50 x 6,50 x 1,90 meter. Het schip kon 590 ton laden. Op de Zuid- Willemsvaart kon, met de maximale diepgang van 1,90 meter, circa 440 ton worden meegenomen. De crisis van de twintiger jaren voelde men ook bij WSM en de werkzaamheden beperkten zich tot reparaties. Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog vernielde de Duitse bezettingsmacht honderden schepen op de Maas bij Maasbracht, de Noordervaart en de Peelkanalen. Diverse daarvan werden in 1946 naar Weert gebracht om gerepareerd te worden. Daardoor was er veel werk aan de winkel in Weert. De werf werd in een modern jasje gestoken: Er kwam een elektrische dwarshelling met een vaste bok van 45 ton en een rollende kraan. Het machinepark werd uitgebried met een hydraulische pers. In de vijftiger jaren van de vorige eeuw deed sectiebouw zijn intrede op de scheepswerf. Het hoogtepunt van WSM werd bereikt in 1957 met de bouw van het tankschip Alvracht 16. Dit schip was met 59,55 meter en 605 ton het grootste dat ooit in Weert gebouwd werd en op de Zuid-Willemsvaart voer. In dat jaar vierde de scheepswerf zijn 50-jarig bestaan. In deze periode liepen ook de Rijnmotorschepen Mastwijk en Moswijk van stapel. Gevolgd door havensleepboten voor Rotterdam: de Groenland, de IJsland en de Spitsbergen, die ook als ijsbrekers ingezet konden worden. Schaalvergroting In de loop der tijd werden de vrachtschepen steeds groter. En dat werd een probleem voor WSM. De capaciteit van de Zuid-Willemsvaart was beperkt en voldeed nog nauwelijks aan de vervoersvraag van de industrie in Weert. Schippers zagen zich genoodzaakt hun schepen elders te laten bouwen of repareren. In mei 1995 was het laatste schip in reparatie op de werf. Daarmee kwam een einde aan de bijna 100-jarige historie van de Weerter Scheepswerf Maatschappij. In huis-aan-huis-krant De Trompetter blikte de toenmalige directeur Frans Driessens in maart 1995 terug op de historie van zijn net gesloten bedrijf. In een oud logboek van 1907 tot 1976 had Driessens gezien dat in die periode 191 schepen op de werf gebouwd werden. Volgens de directeur was er veel veranderd in vergelijking met het begin van de eeuw. Voor een grote ijzeren plaat die begin 20e eeuw door acht tot tien mensen opgetild moest worden, was in 1995 één personeelslid nodig, gezeten in een kraan. In 1913 werkten op de werf ruim honderd mensen, bij de sluiting waren er nog drie medewerkers. De werfhoek van het Maas Binnenvaartmuseum is als eerbetoon ingericht met foto’s en materialen heen. Zodat er snel een oplossing komt. Indien nodig overleggen wij namens de scheepseigenaar met de leverancier, of het nu de generator, motor of nautische apparatuur is. Bijvoorbeeld als het onder de garantie valt.” Snel actie ondernemen “Zeker als je al wat langer voor een klant werkt, weet je wat hij belangrijk vindt én je kent zijn schip of schepen”, aldus Van Maastricht. “Dan kun je heel snel actie ondernemen. Je weet hoe die eigenaar het wil hebben. Dat is alles wat telt voor ons.” Naast zijn vestiging heeft Van Maastricht nu ook een werkplek in het kantoor van RensenDriessen in Zwijndrecht. “Dat is wel zo goed voor de interne communicatie”, zegt hij. “Maar ik zal vooral veel op pad zijn, naar de schepen en naar werven. Ik maak zelf ook deel uit van het multidisciplinaire team. Ik verwacht nog zeker de helft van de tijd in overall rond te lopen. Zo kennen de meeste mensen mij ook.” van de Weerter Scheepswerf Maatschappij. Zo staat er onder meer een scheepsmodel, dat gebouwd is naar het ontwerp van de Alvracht 16. De werfhoek in het Maas Binnenvaartmuseum. (foto Noud van der Zee)

De Binnenvaartkrant 28 27 februari 2018 GASDOKTERS +31 180 234 030 GECERTIFICEERDE info@gin-rotterdam.nl GASDESKUNDIGEN TANKSCHEPEN VOOR AL UW GASVRIJ-INSPECTIES www.gin-rotterdam.nl BOURGONDISCHELAAN 30M |2983 SH RIDDERKERK Recycling drijvend materieel +31 (0)38 477 29 35 Oslokade 1 8326 CH Kampen In- en verkoop van: • Schroot en metalen • Drijvende objecten • Bruikbare onderdelen Vergunt voor verwerking van ongereinigde tankers Hijsen en slopen van grote constructies met eigen drijvende bok www.hoebenrdm.nl LIMBURG ONDERNEMERS UIT LIMBURG De maritieme trots van Zuidoost-Nederland! Peter Tinnemans 0622957187 www.tinnemans-scheepswerf.nl Wessem Port Services Group BV Buitenhavenweg 7 6171 DW Stein +31 46 4747777 www.wessem.com Brouwersstraat 17 NL-6051 AA Maasbracht www.linssenyachts.com Restaurant de Kolentip info@kolentip.nl . www.kolentip.nl 0475-559133 OMRU SCHEEPSRAMEN HET BESTE ZICHT OP SERVICE, KWALITEIT EN INNOVATIE www.omruscheepsramen.com Tel: 0475-465555 / 06-20650790 info@scheepswerfmaasbracht.nl www.scheepswerfmaasbracht.nl

Binnenvaartkrant