Views
2 years ago

2018-05

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Procent
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Schip

De Binnenvaartkrant 25

De Binnenvaartkrant 25 27 februari 2018 John van den Elshout staat stil bij jubileum: Veertig jaar in advies, expertise en taxatie DOOR JOHAN DE WITTE Nauwelijks 21 jaar en de inkt nog nat op zijn visitekaart ging hij met zijn mentor Theo de Regt op karwei naar schepen, werven en averijgevallen. Veertig jaar later, na diverse carrièrestappen, kan John van den Elshout de collega’s van het eerste uur op de vingers van één hand tellen. Het is de reden waarom de eigenaar van Van den Elshout Advies Expertise & Taxatie het waardevol vindt om eens met vrienden, collega’s en klanten even bij te praten. “Gewoon in Woudrichem, een toost en een glas op 1 maart van drie tot zes uur in het Arsenaal aan de Kerkstraat 41, daar kijken we naar uit. Immers, veertig jaar heb je met klanten en collega’s ‘in het gangboord’ gestaan. Sommigen verlies je uit het oog, nieuwe komen erbij… Daar wil ik graag een glas mee drinken en het hebben over wat voorbij is en wat nog komen gaat!” Paspoort John van den Elshout (61) begon in 1978 als expert bij het reeds in 1942 gevestigde Van Pelt & Co. Hij was de jongste in het metier en met aangeboren feeling voor het vak leerde hij de scheepvaart van binnen en buiten kennen. Door een aandelenovername in 1995 van Theo de Regt werd hij samen met Jan Touw en Henk Wolthuis directeur-eigenaar van John volgt de scheepvaart vanuit zijn kantoorpandje aan de Rijkswal in Woudrichem. (foto Johan de Witte) Taxatie- en Ingenieursbureau Van Pelt & Co. In 2002 gingen Henk en John samen verder. Het bureau aan de Maaskade werd in 2003 verwisseld voor een grotere locatie in Hardinxveld-Giessendam. In 2004 nam Van Pelt Expertise en Taxatie Bureau Bosdijk uit Poortugaal over. Van Pelt zelf kwam door een overname in 2007 onder de paraplu van Oranje Scheepsverzekeringen. Wolthuis ging met pensioen, Van den Elshout bleef directeur. Bij de fusie van EFM en Oranje in EOC Scheepsverzekeringen veranderde zijn functie in technisch adviseur. Dit bleek niet in overeenstemming met zijn manier van functioneren en daarom zette hij opnieuw een zelfstandige koers uit. Sinds 1 maart 2015 is hij de man achter Van den Elshout Advies Expertise & Taxatie. Boeiend “Wanneer je de film terugspoelt, kom je als expert op plekken waar het is misgegaan en zie je averij en situaties die variëren van eenvoudig tot moeilijk en spannend evenals zorgelijk. Dat vraagt om de juiste snaar te raken en maakt dat je als expert ook soms dirigent bent bij een calamiteit.” “Wanneer een grijper de stuurhut ramt of een duwbak op de Waal spontaan onder water wordt geduwd, heeft dat grote impact." "Wat ik nooit vergeet, is dat schip aan de grond in het Schaar van Waarde. Volgens de GPS voer hij een perfecte koers, maar zandplaten zijn weleens aan de wandel. Voorschip aan de grond, half eb, achterschip in ruim water.” “Toen we aan boord sprongen waren denneboom en bulb al gescheurd, het gangboord geplooid. Zo’n schip kraakt in al haar voegen. Bloedstollende momenten totdat het tij kentert en blijkt dat de plooien tot de kim doorlopen maar de als elastiek uitgerekte bergplaat het gehouden heeft en het achterschip daardoor niet catastrofaal is weggezakt.” “Het werd donker, de inschatting of de vloed het schip voldoende drijfvermogen zou geven of dat de machinekamer en roef eerst zouden vollopen, bleef onzeker. Waterdicht maken dus; vanzelfsprekend werk. Je voelt met de schipper mee. Inmiddels snuffelden de bergers aan hun prooi. Uiteindelijk zijn we met toestemming van RWS door de sluis van Hansweert gevaren. Pas wanneer het probleem ‘hoog en droog op de helling staat’ is de spanning achter de rug.” Voldoening John van den Elshout is gepokt en gemazeld in de branche. Taxaties, advies, bouwbegeleiding en allerlei schade-expertises zijn disciplines die hem tot een allround expert maken. Sinds september 2009 is Van den Elshout geregistreerd in het Landelijk Register van Gerechtelijke Deskundigen in de rubriek Scheepsbouw en Scheepstechniek. In deze hoedanigheid behoren arbitragezaken tot zijn werk. De veelzijdigheid van schades is toegenomen, weinig is nog maar eenvoudig. Grote schepen, moderne technieken en hybride voortstuwingssystemen vragen om kennis van zaken. Wat zijn de kernwaarden in expertise? “Recht door zee, gepast nieuwsgierig zijn, open staan voor argumenten, goed contact met de betrokkenen hebben, waarnemen, je afvragen waar het pijnpunt ligt want averij kan immers ook uitmonden in een kermis van belangen. Je moet daarbij transparant in je beslissing blijven en nooit je onafhankelijkheid verliezen.” Wat is voor jou een mooie werkdag? “Geld verdienen is leuk, maar een klant helpen is nog leuker.” Wat betekent de opnieuw verworven zelfstandigheid voor jou? “Vrijheid. En wanneer je alleen werkt, ben je natuurlijk harstikke flexibel.” Veel werk? “Voldoende, het is vanaf de start verrassend goed gegaan. Niettemin kan het altijd wel wat meer; dan zetten we er gewoon een tandje bij.” 61 ben je nu, hoelang ga je nog door, John? ”Zolang ik zin heb, en als ik gezond blijf, kan dat nog lang duren.” Limburgse havens intensiveren samenwerking DOOOR NOUD VAN DER ZEE De tien Limburgse binnenhavens, de provincie, ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg en Rijkswaterstaat Zuid-Nederland hebben hun samenwerking binnen Blueports Limburg verlengd tot 2021. De binnenhavens aan de Maas zijn beter met elkaar gaan samenwerken in de periode 2011-2018, constateren de partijen, en de investeringen van in totaal enkele tientallen miljoenen euro’s aan onderhoud en aanleg van nieuwe kades hebben hun geld opgeleverd. Blueports Limburg • Gennep • Venray • Venlo • Leudal • Roermond • Maasgouw • Sittard-Geleen • Stein • Weert • Maastricht De komende vier jaar gaan de havens intensiever samenwerken op het terrein van digitalisering, met de provincie Limburg als kartrekker. Men wil sneller inspelen op landelijke ontwikkelingen. De Provincie Limburg neemt het initiatief, omdat logistiek benoemd is tot prioriteit nummer 1 in het economisch beleid. “In Limburg is nog volop ruimte voor nieuwe logistieke bedrijven”, zei Gedeputeerde Twan Beurskens van Economie en Kennisinfrastructuur. “En onze havens hebben heel goede verbindingen met de snelwegen, het spoor en het vliegveld Maastricht-Aachen.” Havengeld In de nieuwe overeenkomst wordt aandacht gevraagd voor de knelpunten op de vaarwegen en de toegankelijkheid van de havens. Speciaal voor de haven van Roermond. Het provinciebestuur stelt onderzoeken in naar bakkenplaatsen op de vaarweg en naar de mogelijkheden voor 7 x 24 uur bediening op de kanalen in Limburg. Voor deze infrastructurele aandachtspunten werkt de provincie Limburg intensief samen met Rijkswaterstaat Zuid-Nederland. In de komende jaren worden de contacten met de zeehavens Rotterdam en Antwerpen verder uitgediept. In het buitenland wil men samenwerken met de grootste binnenhavens van Europa: Duisburg en Luik. Maar ook de binnenhavens in Noord-Brabant en Gelderland worden niet vergeten. Blueports Limburg gaat inzetten op betere scheepsregistratie en uniforme inning van havengeld. In samenwerking met de gemeenten wil Limburg wifi verbindingen realiseren in de havens. Groen alternatief Gedeputeerde Twan Beurskens is blij met de voortzetting van de samenwerking. Door deze samenwerking ziet hij mogelijkheden voor de modal shift: “Onze binnenhavens zijn een geweldig groen alternatief voor het wegtransport.” De tien havens van Blueports Limburg hebben een totale oppervlakte van 1.445 hectare. Er werken 5.300 mensen. De Limburgse havens draaien een jaarlijkse omzet van 600 miljoen euro. De haven van Venlo. (foto Noud van der Zee)

De Binnenvaartkrant 26 27 februari 2018 VOS Kaiser GmbH & BING Kaiser east - west connections T +49 (0) 62 23 86 16 26 F +49 (0) 62 23 86 16 53 M +49 (0) 170 35 73 922 E tiberius.kaiser@bingvoskaiser.de I www.bingvoskaiser.de Een behouden vaart begint met een goede uitrusting! NCP erkend REOB onderhoudsbedrijf voor verkoop en keuring van brandblusmaterialen en zwemvesten. Werkendam 0183 67 80 30 Keuring brandblusser aan boord: €8,50 incl. voorrijden excl. btw Simplus Brandblusapparaten bv Dordrecht 078 652 07 52 TEKENINGEN BINNENVAARTSCHEPEN ADVIES Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. GOEDKEURING 24 uur service, 7 dagen per week! WWW.BINGVOSKAISER.DE Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV “für alle Ihre Abwrackschiffe, Abwracktonnage und andere treibende Objekte.” +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Barzahlung Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com Traditie combineren met moderne kennis. Luxe passagiersschepen, grote jachten en binnenvaartschepen worden door Da-Capo voorzien van een volledig interieur. De Grave-Antverpia is één van de belangrijkste binnenscheepvaartondernemingen in België. Jaarlijks worden ca. 10 miljoen ton goederen, voornamelijk droge massagoederen, op alle West-Europese waterwegen vervoerd en dit hoofdzakelijk in opdracht van de Belgische grootindustrie maar eveneens voor belangrijke buitenlandse opdrachtgevers. Voor uitbreiding van onze rederij zoeken wij in daghuur: • Duwboot ca. 2000pk/3.000pk, lengte max. 19m., vaargebied ARA & Albertkanaal. • Duwboot ca. 1.000pk voor havenwerk omgeving Luik Contact: Eric Kegels | e.kegels@degrave-antverpia.be | 0475 474 425 Staf Pauwels | s.pauwels@@degrave-antverpia.be | 0486 642 371 Rivierdijk 423a • 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 • Fax 0184-618601 • info@da-capobv.nl • www.da-capobv.nl

Binnenvaartkrant