Views
2 years ago

2018-05

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Procent
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Schip

De Binnenvaartkrant 23

De Binnenvaartkrant 23 27 februari 2018 Meer lading dankzij betere economie, maar: Binnenvaart houdt groei weg en spoor niet bij Dankzij de positieve economische ontwikkelingen verwacht Panteia dit jaar voor het totale goederenvervoer een groei van 3,3 procent. Voor de binnenvaart voorspelt het onderzoeksbureau een groei van 2,3 procent. Dat blijkt uit de 34e editie van de Korte Termijn Voorspeller. In de KTV voorspelt Panteia de groei en volumeontwikkeling in het goederenvervoer in Nederland voor één jaar vooruit. Elk kwartaal verschijnt er een nieuwe editie van de KTV. De volledige rapportage is te bestellen bij Panteia. Panteia voorziet dit jaar brede economische groei bij bedrijven en huishoudens, meer wereldhandel en meer overheidsbestedingen. Vervoer over water groeit wel, maar blijft met de voorspelde 2,3 procent achter bij de concurrentie. Met een verwachte groei van 3,8 procent zal het wegvervoer de grootste groei van het ladingvolume verwerken. Voor het spoor rekenen de onderzoekers op 2,8 procent. Kansen Voor 2018 zijn de vooruitzichten voor het wegvervoer gunstig, aldus Panteia. “Er komt (vooralsnog) geen kilometerheffing, waardoor het beroepsgoederenvervoer geen stijging in belasting zal zien.” Groei voorspelt Panteia vooral in het vervoer van bouwmaterialen, chemische producten en containers. De hogere vraag naar vervoer zorgt voor meer werkgelegenheid in de sector, waardoor er sprake is van een tekort aan personeel. Dat tekort aan vrachtwagenchauffeurs biedt de binnenvaart kansen, denkt Panteia. Het personeelstekort in de binnenvaart zelf wordt kennelijk nog niet als bedreigend gezien. Ook op het water voorziet Panteia een bovengemiddelde groei van vervoer van bouwmaterialen in 2018. In 2017 hadden de containerterminals in Rotterdam en Antwerpen te maken met congestie met lange vertragingen voor de binnenvaartschepen als gevolg. In 2018 zullen deze effecten minder sterk zijn, verwacht Panteia. Het bureau rekent op een flinke groei in het binnenvaartvervoer van containers. Levering volledig leidingsysteem Wij wensen Multraship Towage & Salvage B.V en haar bemanning veel succes en een behouden vaart met Multratug 32 DE BINNENVAARTKRANT SNEL | FLEXIBEL | GOEDE SERVICE Damen Shipyards Gorinchem Jacobus lipsweg 91 | 3316 BP Dordrecht T 078-6171517 | F 078-6170221 | E info@ankopiping.nl w w w . a n k o p i p i n g . n l Wij wensen Multraship Towage & Salvage B.V. veel succes met het Multratug 32 Aan Multratug 32 leverden onder andere: DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL Noordrijn-Westfalen kan innovatiemotor voor binnenvaart worden Robert Spranzi, vicevoorzitter van de Duitse binnenvaartorganisatie BDB, heeft in de verkeerscommissie van het parlement in Noordrijn-Westfalen (NRW) een lans gebroken voor een sterkere binnenvaartpolitiek. NRW is de Duitse deelstaat met de grootste binnenvaarttonnage. In 2016 passeerden ruim 102.000 schepen met een totale tonnage van 150 miljoen de Nederlands-Duitse grens. Over de West-Duitse kanalen wordt jaarlijks zo’n 40 miljoen ton vervoerd. De grootste binnenvaarthavens liggen in NRW. Havens en binnenvaart vormen dan ook een belangrijke pijler onder de economische ontwikkeling van de regio. De BDB vraagt de deelstaatregering nog sterker in te zetten op goederenvervoer via de vaarwegen. Spranzi: “Haven- en vaarwegconcepten moeten met leven worden gevuld. Studies onderbouwen dat er veel meer lading over het water kan worden vervoerd als de infrastructuur verbeterd wordt." Meepraten in Berlijn "Daarom is het belangrijk dat NRW in Berlijn van zich laat horen, meepraat over de Duitse verkeerspolitiek en zich sterk maakt voor een Masterplan Binnenvaart.” “Het verdiepen van de Rijn-vaargeul en de uitbreiding van de kanalen Wesel-Datteln, Dortmund-Ems en Datteln-Hamm moeten nu snel starten. De haalkommen in de grote sluizen op het Wesel-Datteln-kanaal moeten worden vernieuwd.” Verder vraagt de BDB de regering van NRW om het scheepsbouwkundig instituut DST in Duisburg meer te ondersteunen. De deelstaat zou hierdoor koploper voor innovatie in de binnenvaart kunnen worden. ING en EIB: 300 miljoen voor vergroening ING en de Europese Investeringsbank (EIB) gaan samen investeringen in groene scheepvaart ondersteunen. Ze stoppen elk 150 miljoen euro in een speciale kredietfaciliteit. Deze overeenkomst zorgt ervoor dat financiers van groene en duurzame projecten in de maritieme sector kunnen profiteren van gunstige financiële voorwaarden. De kredietfaciliteit is beschikbaar voor klanten die de bouw van aantoonbaar schonere nieuwe schepen of de retrofit van bestaande schepen mogelijk maken. Het geldt is zowel bestemd voor de binnenvaart als de zeevaart. De kredieten zullen in de komende drie jaar geleidelijk worden geïnvesteerd. Isabel Fernandez, hoofd zakelijk bankieren bij ING, zegt: “We zijn erg trots dat we met de EIB kunnen samenwerken om onze scheepvaartklanten aan te moedigen na te denken over groenere en duurzamere financieringsmogelijkheden. Met deze overeenkomst ondersteunen wij onze scheepvaartklanten bij het veranderen van hun bedrijfsmodellen, zodat zij op een steeds duurzamer manier de toekomst tegemoet treden.” Eerder sloot ABN AMRO al een vergelijkbare overeenkomst met de EIB. De waarde daarvan is eveneens 300 miljoen euro.

De Binnenvaartkrant 24 27 februari 2018 Hydraulische stuurmachines Roeren en Hennegatkokers Stuurhut hefkolommen Revisie - fabricage hydraulische cilinders 06-51125174 Koersbepalend in verzekeren Gespecialiseerd in binnenvaart Beurs-World Trade Center Beursplein 37 Rotterdam Telefoon: 010 - 405 2000 Mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl Op maat gemaakt: ALUMINIUM LUIKEN Info: Peter Tinnemans 0622957187 www.tinnemans-scheepswerf.nl Van Utrechtweg 29 | 2921 LN Krimpen aan den IJssel | Tel : 0180-551460 Fax: 0180-518711 | Email: verkoop@hilto.nl | www.hilto.nl Hilto bv is lid van :

Binnenvaartkrant