Views
2 years ago

2018-05

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Procent
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Schip

De Binnenvaartkrant 21

De Binnenvaartkrant 21 27 februari 2018 Overeenkomsten met bankencrisis: corruptie, ambtenarij en graaien Leren van de ondergang van de VOC DOOR JOKE HEIKENS Wat hebben de VOC en de bankencrisis met elkaar gemeen? Daarover ging donderdag 22 februari een presentatie van journalist Joris Luyendijk en wetenschapsconservator Jeroen ter Brugge in het Maritiem Museum Rotterdam, waar Ter Brugge werkt. Luyendijk schreef een boek over de bankenwereld in Londen ten tijde van de kredietcrisis: Dit kan niet waar zijn. De financiële crisis van 2008 lijkt een herhaling van het einde van de Vereenigde Oostindische Compagnie – met als groot verschil dat het niet het einde van de banken was. Tegenwoordig is het bij geld verdienen een spel van seconden waarin je veel winst kunt maken door beslissende informatie eerder te weten dan de rest. Ten tijde van de VOC wist Indonesië pas na een half jaar dat het bezet was. Kapen “De VOC was de steunpilaar van de republiek geworden”, vertelde Ter Brugge. “Die moest koste wat het kost omhooggehouden worden. Er was een compleet ambtenarenapparaat rond de VOC opgesteld. Ook in Azië, waar men niet gewend was aan de directe manier van doen van Nederlanders. Door al dit personeel gingen veranderingen erg langzaam.” “Ook kostte het veel geld om zaken te doen in Azië. Men ging uit van latere inkomsten door de verkoop van de vracht die de schepen meebrachten en de verkoop van de schepen zelf. Met het innemen van die schepen door de Engelsen gingen niet alleen die schepen, maar ook de vracht verloren. Dit betekende een enorme klap voor Nederland, wat Joris Luyendijk (links) en Jeroen ter Brugge bij het schilderij van schilder Thomas Luny van de kaping van negen VOCschepen door de Engelse vloot in 1795. (foto Marco de Swart) de VOC niet kon oplossen met vernieuwing. De VOC was te verambtelijkt en te statisch, de aandeelhouders hadden het voor het zeggen. De overheid kwam met de oplossing door de VOC over te nemen, te nationaliseren.” Schulden Bij de bankencrisis ging het eigenlijk precies eender. “Daarin is er inderdaad veel gelijk”, zei Luyendijk. “Net als bij de VOC nam Engeland een grote Nederlandse bank over (ABN AMRO), met als doel om te verdelen en te heersen. ‘We ditched the Dutch’ zeggen ze hierover in Engeland. Maar dit ontplofte echter midden in hun eigen gezicht en veroorzaakte mede de enorme financiële crisis in de lage landen. Ook hier sprong de overheid in het gat en uiteindelijk moesten de belastingbetalers opdraaien voor de schulden.” Te traag “Net als de VOC reageren ook banken te traag op ontwikkelingen en vernieuwen ze te langzaam. Sommige dingen kun je niet zien aankomen, zoals de enorm snelle en verre ontwikkeling van de mobiele telefoon. Dat had niemand kunnen voorzien: dat we daar nu al bankzaken mee doen." "Maar er zijn genoeg andere ontwikkelingen die wat langzamer gaan, maar waar amper op gereageerd wordt en meestal veel te laat.” Bonus-malus “Ook is een groot probleem dat de malus uit het bonus-malusprincipe is verdwenen. De bonus is er nog wel, maar de verantwoordelijkheid voor als het fout gaat is er niet." "Dat komt deels doordat de moraal zo is dat wat mag van de wet, ook gedaan wordt. Een bedrijf Expositie over einde VOC verkopen als heel duur en veelbelovend, mag van de wet. Ook als je zelf weet dat het bedrijf aan de rand van de afgrond staat. Dit is immoreel, maar zo lang er geen consequentie tegenover staat, gebeurt dit.” Kat in de zak “Particulieren zijn in Nederland goed beschermd tegen dit soort praktijken, maar bedrijven niet. Die kan van alles verteld worden zonder dat het waar hoeft te zijn. Het is aan de bedrijven zelf om te onderzoeken of ze geen kat in de zak kopen.” Was de VOC dan alleen maar slecht? “Nee”, zei Ter Brugge. “Door de VOC zijn er ook veel goede dingen gebeurd, zoals droogleggingen en enorme verbeteringen van de infrastructuur in Azië. "Het is wel bijzonder hoe een paar honderd jaar later de geschiedenis zich bijna herhaalt. Er is geprobeerd om weinig bekendheid te geven aan de neergang van de VOC, maar we zien nu wel hoeveel we daarvan (hadden) kunnen leren.” ‘How we ditched the Dutch’ heet de expositie over het einde van de VOC die tot en met 3 juni te zien is in Maritiem Museum Rotterdam. “Een verlies wordt vaak verzwegen; een overwinning juist gevierd. Over dit mechanisme gaat, waarin zes Nederlandse en zes Engelse getuigen van de kaping ieder hun kant van het verhaal vertellen. Van kapitein tot matroos en een wetenschapper die toevallig ook aan boord was. En wat was eigenlijk het lot van de Nederlandse opvarenden?” Nog een maand tot MOCE Mensen die op zoek zijn naar een (andere) baan in de maritieme sector, de offshore of logistiek, hebben woensdag 28 maart al in hun agenda geblokt. Die dag vindt het Maritime & Offshore Career Event 2018 plaats in WTC Rotterdam. De toegang is gratis. Dit jaar ontvangt organisator Navingo meerdere nieuwe bedrijven die op zoek zijn naar zowel nieuw talent als ervaren professionals. Daaronder zijn Rosen Europe, Swets Group en Kenz-Figee. Daarnaast zijn er ook veel oude bekenden aanwezig. Onder meer Damen Shipyards Group, Iskes Towage Salvage, Iv-Oil & Gas, Van Oord, Boskalis, Royal IHC en Roll Group gaan 28 maart met de ruim 3.500 bezoekers in gesprek over carrièrekansen. Er is dit jaar voor het eerst een Binnenvaartpaviljoen. In samenwerking met Bureau Voorlichting Binnenvaart presenteren bedrijven als Wijgula, Quo Vadis, Thyssen- Krupp Veer haven en TOS zich aan de bezoekers. Tijdens de beurs kunnen bezoekers live talkshows bijwonen op het Community Square en deelnemen aan verschillende case studies van onder andere Damen Shipyards Group en Oceanco. Om nog meer onder de aandacht te komen bij de bedrijven kunnen bezoekers voorafgaand aan het evenement hun cv uploaden bij de MaritiemeVacaturebank.nl. Zo maken ze kans uitgenodigd te worden voor een persoonlijk gesprek met een potentiële werkgever. Ze kunnen ook zelf een gesprek aanvragen. Kijk voor meer informatie en om aan te melden op www.moce.biz.

De Binnenvaartkrant 22 27 februari 2018 Multraship neemt eerste CRT-sleper in gebruik Dubbele primeur voor Multratug 32 Met de Multratug 32 heeft sleep- en bergingsbedrijf Multraship de eerste van twee slepers met vernieuwende technieken in gebruik genomen. De zogeheten Carrousel Rave Tugs (CRT) zijn gebouwd door Damen Maaskant. Ze kunnen eenvoudiger, veiliger en milieuvriendelijker zeeschepen slepen en doen dat met hogere snelheden dan conventionele sleepboten. De Multratug 32 combineert voor het eerst twee innovatieve technologieën, die ook in de typeaanduiding tot uitdrukking komen: het Rave-concept en het Carrousel-sleepsysteem. Bij het Rave-concept staan de twee Voith-thrusters in één lijn: de ene voorop en de andere achterop. Heel anders dus dan bij een ‘tractor-configuratie’, waar ze naast elkaar staan. Rave-concept “Dat scheelt enorm”, vertelt Ben Boot. Als projectleider van Damen Maaskant was hij verantwoordelijk voor de afbouw. “Bij dwars varen worden de dynamische krachten van het schip optimaal benut. Dat zorgt voor een fikse brandstofbesparing." "Met de Voiths reageert en manoeuvreert de CRT heel direct. Een gewone roerpropeller heeft altijd wat tijd nodig voordat hij gedraaid is; de Voiths verwerken het commando à la minute.” Het Rave-concept komt uit de koker van maritiem architect Robert Allan en het Duitse Voith. Vervolgens is het door Novatug – het onderdeel van Multraship dat zich richt op innovaties en technologische ontwikkeling – verder ontwikkeld en geoptimaliseerd voor de combinatie met de Carrousel. Carrousel Dat Carrousel-systeem monteerde Multraship Towage & Salvage voor het eerst op de Multratug 12. De positieve ervaringen ermee leidden tot de beslissing om het systeem op deze nieuwe sleepboten toe te passen. Het bestaat uit een stalen ring die horizontaal 360 graden kan draaien, terwijl de door Machinefabriek Luyt geleverde sleeplier verticaal een speling heeft van 45 graden. Daardoor is de lier te allen tijde in lijn met de sleepdraad en wordt de kracht in de juiste richting aangewend. De Carrousel voorkomt ook dat de CRT kan worden omgetrokken bij manoeuvres met een zware sleep. De Multratug 32 is 32 meter lang. Naast de twee Voiththrusters is het vaartuig voorzien van twee ABC-motoren, die 2.650 KW vermogen leveren bij 1.000 toeren. De topsnelheid is ruim 14 knopen. De maximale statische trekkracht is 77 ton. Novatug Damen Maaskant levert de twee CRT’s formeel aan Novatug. Die verhuurt de schepen aan Multraship. Beide bedrijven zijn onderdeel van de Muller Maritime Group uit Terneuzen. De casco’s zijn gebouwd door de Hamburgse scheepswerf Theodor Buschmann. Dat van de Multratug 32 arriveerde in april vorig jaar in Stellendam. In de tweede week van januari vonden de sea trials plaats. Het CRT-concept is ontwikkeld door Novatug. Directeur Julian Oggel vertelt dat het doel ervan vooral was meer veiligheid te bewerkstelligen. “In principe is omslaan onmogelijk als gesleept wordt met de carrousel. Dat zorgt voor veilig manoeuvreren – ook de manoeuvres die met traditionele slepers risicovol zijn.” Minder brandstof Pepijn Nuijten, directeur van Multraship, zegt: “We zijn verheugd met de CRT. Die vertegenwoordigt niet alleen een enorme verbetering voor de beveiliging van de bemanning maar betekent ook dat we de servicegraad aan onze klanten kunnen verhogen. Dat is dankzij het ingenieuze ontwerp van de sleepboot, dat effectiever de kinetische energie benut die beschikbaar is in het gesleepte vaartuig. Dezelfde sleepkracht kan worden bereikt met veel lagere niveaus van brandstofverbruik dan bij een conventionele sleper.” “De besparingen bedragen ten minste 25 procent bij de gemid delde behandeling van een zeeschip." "We hebben duurzame Eco2Fuel+ diesel van De Pooter Oil gebruikt sinds de proefvaarten begonnen. Dat resulteerde in emissies van roet en fijnstof die nog eens 16,5 procent lager waren en een reductie van 44,7 procent koolstof vergeleken met gewone diesel.” Multraship is al jaren klant van Damen. In Stellendam wordt momenteel gewerkt aan het tweede vaartuig, de Multratug 33. Dat is naar verwachting half mei klaar. Verder heeft Novatug plannen voor een kleinere versie van de Carrousel Rave Tug. Wij wensen Multraship Towage & Salvage B.V. veel succes met Multratug 32 (foto Damen Maaskant) DE BINNEN VAART KRANT

Binnenvaartkrant