Views
2 years ago

2018-05

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Procent
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Schip

De Binnenvaartkrant 17

De Binnenvaartkrant 17 27 februari 2018 Rotterdam ziet containeroverslag spectaculair groeien Recordoverslag dankzij containers (archieffoto’s Tekst & Toebehoren) De sterke stijging van de containeroverslag was de belangrijkste motor achter de groei van de haven van Rotterdam in 2017. In tonnen gerekend nam de containerlading met 12,3 procent toe. De totale goederenoverslag groeide daardoor met 1,3 procent van 461 miljoen naar 467 miljoen ton. Een record. Tegenover de stijging bij containers stonden dalingen in het droog massagoed met 2,6 procent en het nat massagoed met 4,1 procent. Breakbulk (roll on/roll off en overig stukgoed) nam daarentegen met 7 procent toe. Het Havenbedrijf verwacht dat het overslagvolume in 2018 verder zal groeien. In de containersector zal die toename wel minder groot zijn dan vorig jaar. “De Rotterdamse haven heeft een goed jaar achter de rug”, zei Allard Castelein, CEO van Havenbedrijf Rotterdam, bij de presentatie van de cijfers. “Onder aanvoering van de containersector groeide de goederenoverslag naar het hoogste niveau ooit. Juist de containersector is van groot belang omdat die een essentiële rol speelt in het creëren van toegevoegde waarde, zoals werkgelegenheid in de haven en het achterland.” Castelein toonde zich eveneens tevreden over het hoge niveau van investeringen in de haven. “Omdat we hierdoor onze bestaande en nieuwe klanten nog beter kunnen faciliteren. Ook over de snelheid waarmee wij onze plannen uitvoeren voor wat betreft energietransitie en digitalisering kunnen we content zijn. Het Havenbedrijf steunt de ambitie in het regeerakkoord om de CO 2 -uitstoot in 2030 te reduceren tot 49 procent van het niveau in 1990. Om dit waar te maken is nu een groot aantal projecten in onderzoek.” Hogere omzet, minder winst Paul Smits, verantwoordelijk voor de financiën, zei: “In financieel opzicht was 2017 een goed jaar voor het Havenbedrijf met een hogere omzet en een hoger resultaat vóór belastingen. Daardoor konden wij de investeringen in onder meer verbetering van de haveninfrastructuur op een hoog niveau houden. Samen met de eigen investeringen van de bestaande klanten in de haven is er een zeer hoog investeringsniveau. Dat is nodig om de concurrentie voor te blijven.” De omzet was 712,1 miljoen euro, een stijging met 4,6 procent ten opzichte van 2016. De nettowinst kwam lager uit: 187 miljoen, 16,6 procent minder. Dat komt doordat het Havenbedrijf Rotterdam sinds 1 januari 2017 vennootschapsbelasting moet betalen, op last van de Europese Commissie. 13,7 miljoen TEU De overslag van containers steeg in gewicht met 12,3 procent naar 142,6 miljoen ton. In aantallen was het 10,9 procent naar 13,7 miljoen TEU. Het marktaandeel van Rotterdam in de range Le Havre- Hamburg is met 31 procent terug op het hoogste niveau sinds 2000. De groei manifesteerde zich vooral op Azië en Zuid-Amerika en de aanvoer uit Noord-Amerika. Vooral het feedervolume groeide sterk (21 procent) op alle Europese vaargebieden en met name Scandinavië en de Baltische staten. Bij shortsea bedroeg de groei 10,2 procent, waarbij vooral de overslag op diensten van en naar het Middellandse Zeegebied en ScanBaltic toenam. Ook het achterlandvolume steeg (6,3 procent). Deze groei en die van het feedervolume bevestigt de sterke positie van Rotterdam in de netwerken van de container rederijen en grote allianties. De overslag op Maasvlakte 2 nam sterk toe en ook bijna alle andere terminals plusten. De overslag van beladen containers nam met 12,1 procent sterker toe dan die in lege containers (plus 6,1 procent). Meer ruwe olie De overslag van ruwe olie steeg met 2,3 procent naar 104,2 miljoen ton. Dit was vooral te danken aan hogere bezettingsgraden van de raffinaderijen. De aan- en afvoer van minerale oliën en olieproducten daalde juist met 10,8 procent naar 79,2 miljoen ton, vooral door minder export van stookolie uit Rusland. Ook de afvoer van stookolie naar Azië daalde. De overslag van chemische producten bleef stabiel terwijl die van biobrandstoffen steeg door een groeiende Europese vraag naar biodiesel. Ook plantaardige en dierlijke producten namen in volume toe. De resterende producten uit de categorie overig nat massagoed daalden in overslag, waardoor de totale categorie afnam met 7,3 procent. Minder kolen De overslag van ertsen en schroot bleef stabiel op ruim 31 miljoen ton, al was er onderling een lichte verschuiving in de tonnages. Schroot groeide en erts daalde licht. Bij kolen was er een daling met 9,5 procent doordat acht kolencentrales (twee in Nederland en zes in Duitsland) werden gesloten en de overige centrales minder produceerden. De overslag van cokeskolen, nodig voor de productie van staal, daalde licht. Agribulk steeg met 6,6 procent naar 11,1 miljoen ton. De hoeveelheid overig droog- en biomassagoed daalde licht met 0,6 procent naar 12,1 miljoen ton. Tegenover een groei van de doorvoer van biomassa naar België stond een daling van het overige droog massagoed. Alles bij elkaar daalde het droog massagoed 2,6 procent naar 80,2 miljoen ton. Roro en overig stukgoed Roll on/roll off profiteerde van het gebruik van grotere schepen, uitbreiding van het aantal diensten en groei bij bestaande diensten. Dit resulteerde in een stijging van 6,2 procent. Overig stukgoed groeide met 9,8 procent als gevolg van toegenomen export, de afvoer van funderingen voor offshore windprojecten, een hogere aanvoer van staal en een toename van de aluminiumoverslag. ADVERTENTIE ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

De Binnenvaartkrant 18 27 februari 2018 BUYCK TECHNIEK B.V. Diepwinzuiger Maas. Heeft u een cutterzuiger of splijtbak nodig? Royal Smals is specialist in materieel voor baggerwerk en grond-, weg- en waterbouw. Wij verhuren perfect uitgeruste cutterzuigers, demontabel en over de weg te vervoeren. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP INSTALLATIE REPARATIE 0167 - 52 45 65 | HEIJNINGEN | INFO@BUYCKTECHNIEK.NL | WWW.BUYCKTECHNIEK.NL SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - LADERS OMVORMERS - VERDEELKASTEN Buyck Techniek is gespecialiseerd in het ontwerpen, leveren, installeren en repareren van alle voorkomende hydraulische installaties voor scheepvaart & industrie. Buyck Techniek is gevestigd op een gunstige plaats gelegen tussen de grote havens van Antwerpen, Rotterdam en Moerdijk. Huren van Royal Smals. Specificaties van ons assortiment smals.com/nl Of bel direct René van der Zweep 06 53825890/ 0485 335170. Cutterzuiger Polaris. Bij elke bestelling een exclusieve FKH Accu’s VLAG cadeau! FKH ACCU’S St. Teunismolenweg 50-D 6534 AG Nijmegen E: info@fkhbatterijen.nl Dubbelwandig tankschip gezocht Vinotra uw innovatieve partner voor transport en bunkering van zwarte en blanke producten actief in Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen en de Noord-Europese waterwegen. Demontabel getransporteerd via de weg. Om aan de vraag van onze klanten te voldoen, breiden wij onze vloot uit. Beschikt u over een dubbelwandig tankschip met een capaciteit tussen 1000mt tot 4000mt voor het transport van blanke of zwarte producten? Dan zijn we op zoek naar u. Vinotra is - Betrouwbaar - Flexibel - Innovatief - Transparant - Iso 9001 en 14001 gecertificeerd Voor meer informatie neem contact op met Jan Verbergt of Koen Geeraerts op het telefoonnummer: +31 (0)85 064 60 40 (Main and AOH number) of per e-mail op info@vinotra.com Vinotra - Brugsteen 4, 4815 PL Breda

Binnenvaartkrant