Views
2 years ago

2018-05

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Procent
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Schip

De Binnenvaartkrant 15

De Binnenvaartkrant 15 27 februari 2018 Wärtsilä en QuantiParts Harlingen breiden service verder uit DOOR MENNO BONNEMA Donderdag 15 februari vierden Wärtsilä en Qantiparts in de vissershaven van Harlingen de ingebruikname van het vernieuwde onderdelenmagazijn van QuantiParts. Accountmanager Luuk Hijlkema van Wärtsilä gaf de genodigden een kijkje in de nabije toekomst van de hybride motortechniek. Het is op deze zonnige donderdag een prima middag om te vertoeven in de haven bij Harlingen. Het heldere weer doet de veeltallig aanwezige vissersschepen schijnen in de felle winterzon. Het is opvallend druk voor een doordeweekse dag. Dat komt vooral doordat het net biddag is geweest en dan blijft traditioneel de hele Urker vissersvloot aan de kade. En veel schepen van die vloot liggen nu in Harlingen. Dat biedt de schippers een mooie gelegenheid om even een bezoek te brengen aan het vernieuwde depot van QuantiParts in Harlingen. Afmeren Sinds drie jaar is het onderdelenleveringsbedrijf QuantiParts een zelfstandig opererend onderdeel van het Finse Wärtsilä. Dit internationaal opererende bedrijf met hoofdkantoor in Helsinki is wereldwijd een toonaangevende speler op het gebied van oplossingen van a tot z voor de maritieme en de energiemarkt. In Zwolle is het wereldwijde onderdelendistributiecentrum gevestigd. Maar met name voor de vissersboten die Harlingen aandoen, heeft QuantiParts al jaren een depot in de vissershaven. Daar kunnen de schepen ter plaatse afmeren en de benodigde onderdelen ter plekke ophalen uit het verder uitgebreide en vernieuwde magazijn van QuantiParts. Daar kan bovendien voortaan met PIN worden betaald. Accountmanager Johan Penninga benadrukt dat de focus voor Quanti- Parts blijft liggen op de klassieke motoren van Wärtsilä. Er is voor Harlingen een speciaal ingericht afhaalpunt van onderdelen ingericht van de motortypes Deutz 628, Stork Werkspoor F240 en SW280. Daarnaast kan ook bij technische problemen hulp aangeboden worden. Actieplan voor aantrekkelijke arbeidsmarkt Bureau Voorlichting Binnenvaart werkt samen met een brede vertegenwoordiging uit de branche aan een actieplan en een Strategische Arbeidsmarktagenda voor “een toekomstbestendige arbeidsmarkt voor de binnenvaart met voldoende instroom, behoud en doorstroom van personeel in onze sector, nu en in de toekomst.” Woensdag 21 februari was de kick-off. Onder de 42 deelnemers waren varende ondernemers, vertegenwoordigers van rederijen, brancheorganisaties, vakbonden, onderwijsinstellingen, uitzendorganisaties en overheidsinstanties. Snel aan de slag “Een gezamenlijke aanpak is de enige aanpak die werkt”, was de bevestiging die het BVB kreeg. “Iedereen was het erover eens dat de tijd van praten en plannen voorbij Moederbedrijf Wärtsilä is natuurlijk al jaren een grote speler als het gaat om scheepsmotoren en innovatieve ontwikkelingen. Luuk Hijlkema, accountmanager Marine Solutions, mag de toehoorders bijpraten over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van hybride motortechnieken voor de scheepvaart. is en we zo snel mogelijk aan de slag moeten.” De komende twee maanden wordt in kleiner verband verder gewerkt aan het actieplan en de Arbeidsmarktagenda. De officiële ondertekening staat gepland tijdens de vakbeurs Maritime Industry eind mei. In die tijd moet ook een oplossing worden gevonden voor de financiering. Er werden diverse onderdelen getoond, waaronder turbochargers. (foto Menno Bonnema) Hybride De hybride motoren hebben de toekomst, zoveel kan wel afgeleid worden uit het betoog dat Hijlkema houdt tegenover het hoofdzakelijk nog traditioneel varende visserspubliek. De hybride batterijsystemen bieden de mogelijkheid tot optimale brandstofbesparing. En brandstofbesparing en dus geldbesparing is nog steeds een belangrijk thema in de visserij en scheepvaart. Is het niet om milieuredenen, dan telt nog altijd ook de besparing in eigen portemonnee. Door te werken met een hybride motorsysteem is bijvoorbeeld een besparing op draaiuren van de motoren mogelijk, hetgeen weer goed is voor de levensduur van het aandrijfsysteem. Een extra voordeel voor de visserijsector is dat de nieuwe hybride motor systemen vaak veel stiller kunnen opereren. Volledig elektrisch Hijlkema stipt het tijdens zijn betoog over de nieuwste ontwikkelingen even aan: in Noorwegen vaart al een veerboot volledig elektrisch. Door de relatief korte vaarafstand bleek dat al goed mogelijk. Voor de korte termijn richt Wärtsilä zich op hybride motorsystemen, omdat die voor de langere afstanden momenteel beter geschikt zijn. Bij de hybride systemen zijn dus significante brandstofbesparingen mogelijk. ‘Peak shaving’ is daarbij een veelgehoord en belangrijk begrip. Met toegevoegde batterijsystemen kun je veel gemakkelijker vermogenspieken weghalen. Dat heeft naast energiebesparing ook een gunstig effect op de levensduur van diverse onderdelen. Er kan veel efficiënter gebruik van generatoren plaatsvinden. Ook dat levert dus uiteindelijk een aanzienlijke besparing op. Omgekeerd kan met de elektrische ondersteuning juist ook een zogenaamde boost power geleverd worden. Een conventionele motor heeft altijd een bepaalde aanlooptijd om tot het gewenste vermogen te komen, bij de hybride systemen kan veel sneller geschakeld worden. Prijzen Tot voor kort waren de hybride motorsystemen nog aan de prijzige kant. Maar Hijlkema laat via een grafiek zien dat het wat de kosten betreft snel de betere kant opgaat. Kostten accusystemen per geproduceerde kWh in 2010 nog zo’n 1.500 dollar, de verwachting is dat dat bedrag in 2020 al rond de 500 dollar zal liggen. Dat lijkt een reële richtlijn: momenteel bedraagt de kilowattuurprijs al 580 dollar. Al met al lijkt het totaalplaatje te zorgen voor een zonnige toekomst, wat betreft de hybride motorsystemen. Bij de vissers zijn na afloop bij de hapjes en de drankjes nog wel sceptisch reacties te vernemen. Zij hebben de afgelopen jaren al behoorlijk geïnvesteerd in efficiëntere dieselmotoren en zo ook mooie besparingen gerealiseerd. Zij wachten ook af hoe de wetgeving met betrekking tot de internationale milieudoelstellingen zich zal ontwikkelen. Nieuwe junior logistiek adviseur begint 1 maart Per 1 maart treedt Kees Modderman bij het BVB in dienst als junior logistiek adviseur. Kees is net afgestudeerd voor zijn hbo Logistiek & Economie. Vóór deze studie heeft hij de opleiding Kapitein Manager afgerond aan het STC en ook een paar jaar gevaren. Een baan aan de wal sprak hem toch meer aan; vandaar dat hij een logistieke vervolgopleiding heeft gedaan. En nu dus daadwerkelijk aan de slag bij het BVB, waar hij het Maatwerk-team zal versterken. VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Via het project Maatwerk Voorlichting Binnenvaart informeert het BVB verladers in diverse provincies over de voordelen van de binnenvaart, kijkt met hen samen hoe deze transportwijze binnen hun logistieke organisatie zou passen en streeft ernaar deze overstap naar het vervoer over water daadwerkelijk te realiseren. Deze praktische, maatwerkaanpak blijkt zeer succesvol. Kees zal zich voornamelijk bezighouden met deze Maatwerkactiviteiten, maar zal ook worden ingezet voor logistieke projecten van het Expertise- en Innovatie Centrum Binnenvaart (EICB). Afstudeeronderzoek bouwlogistiek Naast een nieuwe vaste medewerker zal het BVB in de komende periode ook een stagiair aan zich verbinden van de Hogeschool Rotterdam. Zijn naam is Peter Overbeeke en hij gaat bij het BVB zijn afstudeeronderzoek doen naar de kansen en mogelijkheden van de inzet van binnenvaart bij de stadsdistributie van bouwmaterialen. Hij richt zich in zijn onderzoek vooralsnog op Zwolle. De resultaten zouden kunnen dienen als voorbeeld voor andere steden. Doe-dag binnenvaart Op 5 februari vond het beroepenfeest Alblasserwaard on Stage plaats in Sliedrecht. We schreven daar vorige keer al over. Tijdens dit event kunnen honderden vmbo-leerlingen uit de regio kennis maken met diverse beroepsbeoefenaren, zoals een bakker, politieagent, architect, hovenier en techneut. Het BVB was samen met Koninklijke BLN-Schuttevaer aanwezig om het beroep matroos/kapitein in de binnenvaart te vertegenwoordigen. Zes jongeren, twee meisjes en vier jongens, hadden interesse in het beroep. Deze zes mochten op de Doe-dag op donderdag 15 februari een middagje aan boord kijken bij een binnenvaartschip om in de praktijk kennis te maken met het beroep. Het BVB en Koninklijke BLN- Schuttevaer waren aanwezig om hen te begeleiden en natuurlijk meer te vertellen over de binnenvaart. We gingen naar Werkendam, waar we een bezoek mochten brengen aan het ms Juntos van de familie Zuiddam. De leerlingen namen een kijkje in de stuurhut, in de machinekamer en konden aan boord al hun vragen stellen. Daarna kregen we een rondleiding van CCM3 over een 135 meter lange, dieselelektrisch aangedreven chemicalientanker die wordt afgebouwd. Deze lag op het terrein bij Concordia Groep. De tanker gaf weer een ander beeld van binnenvaart, waardoor de diversiteit van de vloot mooi naar voren kwam. Door een praktijkbezoek gaat werken aan boord veel meer tot de verbeelding spreken en hopen we toch weer wat jongeren enthousiast te maken om een binnenvaartopleiding te gaan volgen na hun vmbo. Tot slot kregen de leerlingen allemaal nog een tasje met leesvoer en een mooie poster mee en werden ze weer in Sliedrecht afgezet. We willen hierbij alle betrokken partijen hartelijk danken voor de ontvangst en uitleg.

De Binnenvaartkrant 16 27 februari 2018 FÜR DIE UNTER UNSERER LEITUNG FAHRENDEN MOTORTANKSCHIFFE SUCHEN WIR: Schiffsführer, Steuerleute mit Patent, Steuerleute und Matrosen Fahrgebiet: ARA und Rhein Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de Anforderungsprofil für Bewerber Schiffsführer / Steuermann mit Patent: • Rheinpatent • ADN Zertifikat • Beherrschen der Deutschen und Niederländischen Sprache • Berufserfahrung in der Tankschifffahrt Wir bieten: • interessantes Salär • interessante Schweizer Arbeitsbedingungen • interessante Schweizer Sozialleistungen (Aufbau Altersvorsorge) • Vergütung der Verpflegung an Bord und der Reisekosten • fachspezifische Ausbildung (Vergütung der Kurskosten) Steuerleute und Matrosen müssen in Besitz eines gültigen Schifferdienstbuches sein. Für weitere Informationen wenden Sie sich bitte an Herrn A. Fontijne dispo@intertrans.ch und/oder +41 61 487 90 70 Voor de eigen vloot (mineraal & chemie) zijn wij op zoek naar enthousiaste: (Licht)matrozen In het bezit van een geldig dienstboekje en bezig met binnenvaart gerelateerde opleiding. Aan boord van onze schepen wordt gewerkt TE WEINIG RUIMTE? Om jezelf te ontwikkelen en te ontplooien. onder Luxemburgse arbeidsvoorwaarden zoals een uitstekende vrijetijdsregeling op basis van 25 weken varen en 27 weken vrij per jaar. INTERSTREAM BARGING, ÉÉN VAN DE GROOTSTE BINNENVAARTBEVRACHTERS IN EUROPA MET KANTOREN IN GEERTRUIDENBERG, DUISBURG, MANNHEIM, HAMBURG EN LUXEMBURG, VERVOERT VOOR HAAR OPDRACHTGEVERS IN DE PETROCHEMISCHE INDUSTRIE VLOEIBARE CHEMICALIËN, MINERALE OLIËN, EETBARE OLIËN EN VETTEN OVER DE EUROPESE BINNENWATEREN. MET 250 GOED GETRAINDE EN GEMOTIVEERDE MEDEWERKERS EN EEN GEAVANCEERDE, VOORNAMELIJK DUBBELWANDIGE VLOOT VAN MEER DAN 150 SCHEPEN BEANTWOORDT INTERSTREAM VOLLEDIG AAN DE HOGE STANDAARDEN VAN HAAR OPDRACHT- GEVERS OP HET GEBIED VAN VEILIGHEID, MILIEU EN KWALITEIT. Durf je de verantwoordelijkheid en de uitdaging aan, wil je graag verder groeien, studeren en bovenal een goed salaris? Neem dan telefonisch contact op met de afdeling crewing (tel.nr. +352 2786 1335). Of mail je brief met CV naar crewing@interstreambarging.lu www.interstreambarging.com

Binnenvaartkrant