Views
2 years ago

2018-05

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Procent
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Schip

De Binnenvaartkrant 13

De Binnenvaartkrant 13 27 februari 2018 Walther GmbH breidt vloot uit met door RensenDriessen geleverde tanker Naam Erik Walther is eerbetoon aan oprichter DOOR JAN HOEK In 1834 opende Erik Walther (1912-2003) op 22-jarige leeftijd zijn eerste tankstation, in zijn geboorteplaats Gera. Twee jaar later startte hij een handel in minerale oliën. Bijna 85 jaar later bestaat het sinds 1953 in Schweinfurt gevestigde bedrijf over 65 ‘Walther’-tankstations ('Tanken aus der Kraftstoffquelle') en twee Autobahn-tankstations, Ze zitten verspreid over grote delen van Beieren en verder in Hessen, Zuid-Thüringen en Baden-Württemberg. Er werken ruim 160 medewerkers. Om onafhankelijk te kunnen opereren, werd in 1968 de eerste binnenvaarttanker gekocht, voor het vervoer van minerale oliën vanuit de ARA-havens naar Schweinfurt en Aschaffenburg. In Schweinfurt beschikt het bedrijf over een opslagcapaciteit van circa 44.000 kuub en in Aschaffenburg over circa 24.000 kuub. Daarnaast heeft de onderneming vijf opslagplaatsen voor stookolie en diesel. In totaal heeft Walther een opslagcapaciteit van zo’n 80 miljoen liter aan minerale olieproducten. Moneymaker Onlangs werd de vloot uitgebreid met een vijfde tanker, genoemd naar de oprichter van het bedrijf. De dubbelwandige type C-tanker Erik Walther is in opdracht van RensenDriessen in twaalf weken tijd afgebouwd bij TeamCo (foto’s Jan Hoek) Shipyard in Heusden. Het casco is gebouwd bij Severnav Shipyard in Roemenië. De 2.180 ton metende tanker van het type Moneymaker gaat minerale oliën vervoeren op de Rijn- Main-Donau-route. De naam ‘Moneymaker’ is niet alleen een prettig klinkende naam, maar dit type schip maakt die in de praktijk ook waar. Het is zuinig in gebruik, is makkelijk manoeuvreerbaar en heeft een gunstige verhouding laadvermogen/afmetingen en kruiplijn. Het schip is 110 meter lang en 11,45 meter breed. Voor een verantwoorde voortstuwing staat er in de ruime machinekamer een ABC-motor van 1.600 pk bij 900 toeren. De tanker beschikt over acht tanks van 380 kuub. De vloot van Walther bestaat verder uit de tankers Thüringen (2.240 ton) die samen met de Marie Luise (1.821 ton) een koppelverband vormt, de Friedrich Rückert (2.100 ton) en de Bayernland (2.763 ton). Turnkey-oplevering Het doel van RensenDriessen is het beste bieden en daarbij zo veel mogelijk waarde toevoegen voor de klant. Hiermee wil het bedrijf uit Zwijndrecht de klant in staat stellen om met de door hen ontworpen en gebouwde schepen hun eigen doelstellingen waar te maken. Sinds 1980 heeft Rensen- Driessen bijna 700 schepen opgeleverd. De hoge kwaliteitsstandaard was ook voor Walther doorslaggevend. De door RensenDriessen ontwikkelde Moneymaker voldoet name lijk volledig aan de wensen en eisen van de Duitse onderneming. Naast het ontwerp en de cascobouw was RensenDriessen verantwoordelijk voor de turnkeyoplevering. In TeamCo vonden het bedrijf een scheepswerf die als afbouwer een uitstekende naam heeft opgebouwd. Henk de Vries begeleidde namens RensenDriessen de bouw op de werf in Heusden. Na een geslaagde proefvaart is de Erik Walther aan de eerste reis begonnen. Dat zorgt niet bepaald voor een lege plek in de haven van TeamCo. “We hebben het nog superdruk”, stelt directeur Gerrie van Tiem dan ook. “Er liggen nog twaalf schepen in Heusden, waaronder zeven passagiersschepen voor winterwerk. Daarnaast liggen er schepen voor reparatie, hermotorisering en complete afbouw. Voor Chemgas hebben we de opdracht voor de nieuwbouw van drie gastankers; we starten met de Alize, waarna nog twee zusterschepen zullen volgen.” Aan mts Erik Walther leverden onder andere: TeamCo Shipyard B.V. Afbouw, expansie- - Roeftrap; boegschroef en ladingpompen 531kVA - Alle pompen zijn aangedreven door ABB (schroefdiam 1200mm) elektrisch tanks RVS hoofdmotor, lensballast - 2 aluminium zwierbomen; Motor Caterpillar, type C18 elektromotoren in EEx-de uitvoering; aangedreven, 393 kW bij 1780 omw/min; systemen, uitlaten aan dek en boiler. - Heklichtbeugel type Nordica; Generator Stamford HCM534; Hoko Installatiebedrijf - Bediening wegafhankelijk incl. Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. - Aluminium davit; - Generatorset 2 t.b.v. boordnet en Al het loodgieterswerk. omschakeling Pomp/Boegschroefbedrijf. Het ontwerp, bouw en levering compleet - Dakradarmast type Nikki; ladingpompen 159kVA Kampers Shipyard B.V. Werkina Werkendam B.V. De complete schip. - Stuurhuttrap. Motor John Deere, type 6068 Stuurhuis + hefgeleidekoker. elektrische installatie inclusief 2-draads ABC, Anglo Belgian Corporation N.V. De Leeuw en van Vugt B.V. Generator Stamford UCM274; Lloyd’s Register EMEA Classificatie. databesturing, monitoringsysteem met 6DZC - 900 tpm - 1.175 kWm. Scheepsinterieurbouw - Generatorset 3 t.b.v. boordnet 62kVA Orlaco Products B.V. CCTV Systeem. touchscreenbediening, compleet nautisch All Pumps Holland B.V. Complete betimmering. Motor John Deere, type 4045 Promarin Propeller- und Marinetech- pakket, camerasysteem, complete airco Complete Victor pompenpakket. Den Breejen Shipyard Generator Stamford UCM224. nik GmbH The main propeller, diameter installatie, satellietsysteem, tankmeetsys- Berg Maritieme Meetsystemen B.V. Schroefas installatie. EPS European Pump Services B.V. 1750mm, 5 blades, skew design. teem, Ecdis Inland Viewer en AIS installatie. - Installatie tankinhoudsmeting en Dik den Hollander Maritiem B.V. - Twee stuks EPS/Bornemann lading- RAFA Scheepsramen B.V. Ramen. WindeX Engineering B.V. tankalarmeringen; Complete stoffering woning en stuurhuis, pompen, één met een capaciteit van RuGotech Pijpleidingen B.V. Airconditioning, overdrukinstallatie, RVS - Gasdetectie systeem voor stuurhuis en inclusief pvc vloeren, raambekleding/ zon- 500m 3 /uur en één stuks met een capaciteit Het complete dekleidingsysteem. Klaproosters, ventilatoren. woning. wering, meubels, matrassen en bedtextiel. van 250m 3 /uur; Verhaar Omega B.V. Blommaert BVBA Dolpower B.V. - Eén stuks EPS/Bornemann slobpomp met - Eén (1) Verhaar Omega Boegschroef- - Voormast type Improval; - Generatorset 1 t.b.v. aandrijving een capaciteit van 21m 3 /uur; installatie type kanalen 31120-4k DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL

De Binnenvaartkrant 14 27 februari 2018 Wij wensen Walther Verwaltung GmbH & Co. KG veel succes met mts Erik Walther Shipyard maritiem werkendam DE BINNEN VAART KRANT

Binnenvaartkrant