Views
3 years ago

2018-03 Innovatie

  • Text
  • Schepen
  • Jaar
  • Januari
  • Haven
  • Procent
  • Onze
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Miljoen
  • Sluis

De Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 26Innovatie 3 30 januari 2018 Een wereldprimeur Volledig elektrische schepen van 110 meter lengte en ruim 14 meter breed zijn een wereldprimeur en dat heeft Port-Liner – het bedrijf dat de schepen ontwikkelt – geweten. Sinds het begin december 2017 na een publicatie in De Binnenvaartkrant bekend werd, hebben van over de hele wereld ondernemers interesse getoond voor het project. Zelfs bij zeerederijen is belangstelling voor elektrische aandrijving van schepen. Wereldwijd was er in de vakbladen aandacht voor dit initiatief, en vorige week stonden er uitgebreide artikelen over de ‘Tesla of the Canals’ in de gerenommeerde Britse dagbladen The Guardian en Independent. Het nieuwe Nederlands Duurzaamheidsfonds heeft als eerste activiteit de elektrische binnenschepen van Port-Liner aanvaard en zal de financiering verstrekken. Er wordt bij het Nederlands Duurzaamheidsfonds gekeken naar de vestiging van windparken of zonne-energiecentrales in de omgeving van plaatsen waar de elektrische schepen van Port-Liner kunnen worden opgeladen. Ton van Meegen is directeur van de onderneming Port-Liner. “Het begon met een vraag door Wil Versteijnen om twee duurzame schepen te leveren”, vertelt hij De Binnenvaartkrant. Wil Versteijnen is de CEO van GVT Group of Logistics in Tilburg, onder andere eigenaar van Barge Terminal Tilburg. “Dat plan veranderde in volledig elektrische schepen toen bleek dat er batterijen beschikbaar zouden komen die voldoende vermogen konden leveren om flinke binnenschepen voort te stuwen. Wil Versteijnen was er meteen voor in om dergelijke schepen een contract te bieden.” In Port-Liner werd op basis van die ontwikkelingen een container vormgegeven met een set batterijen die sterk genoeg is om vermogen voor de voortstuwing te leveren en tegelijk beperkt in omvang zodat de batterij niet groter hoeft te zijn dan een 20-voets container. Met een set van vier van dergelijke containers kan een containerbinnenschip van 110 meter lengte tussen de 18 en 35 uur varen. Tegelijkertijd is gekeken naar het noodzakelijke netwerk van oplaadpunten of plaatsen waar containers kunnen worden omgewisseld voor containers met opgeladen batterijen. Zo zijn er gesprekken met de havenbedrijven van Rotterdam, Antwerpen en Amsterdam over oplaadpunten in de haven. Ook inland terminals zijn in principe geschikt om dergelijke aansluitingspunten te realiseren. Bij Barge Terminal Tilburg zal er zeker één komen. (Illustraties van de website www.nederlandsduurzaamheidsfonds.nl) Containers Het project behelst ook de productie van de batterij-containers. In opdracht van e-Portliner werd een schok- en trillingsvrije container ontwikkeld voor energieopslag: de e-Powerbox. Met deze aanpak werd het ook praktisch mogelijk om schepen volledig elektrisch te laten varen op batterijtechnologie. Deze e-Powerboxen zijn een hele investering. Ze vormen de kern van het project en het zijn dan ook de containers met batterijen waarvoor de Europese Commissie € 6.873.000 subsidie ter beschikking stelt. Van Meegen: “Om alle misverstanden uit de weg te nemen: dat is geen bedrag dat vandaag of morgen wordt overgemaakt op onze bankrekening. Van elke reke ning die we betalen en kunnen overleggen voor de bouw van de containers, kunnen we 19,7 procent terug ontvangen tot een totaalbedrag van die bijna 7 miljoen. Daarmee worden we gesteund om 49 containers te bouwen. Dit geld gaat direct weer de economie in.” 49 containers zijn voldoende om tien grote schepen en vijf kleinere schepen te voorzien van stroom. “Voor de schepen zelf ontvangen we geen subsidie. Hoewel het nieuw ontworpen schepen zijn, blijven het wel gewoon schepen. Daar zouden we nooit subsidie voor hebben gekregen.” Kempenaars Het plan van Port-Liner was enkele maanden geleden nog om zes grotere schepen te gaan bouwen: twee van 110 bij 11,45 meter en vier van 110 bij 14,20 meter. Er zijn opdrachtgevers bijgekomen en intussen is dat aantal gestegen naar tien schepen. Parallel aan de plannen voor de elektrische schepen offreerde Port-Liner voor vijf nieuwe kempenaars van 52 bij 6,70 meter voor het vervoer van bulk en containers tussen de nieuwe terminal De Kempen in Budel en de haven van Antwerpen. Dat is de maximale maat voor schepen op dat traject (door De Kempen). Aanvankelijk was gekozen voor dieselelektrische schepen en niet voor volledig elektrisch, omdat er niet genoeg plaats aan boord is voor voldoende batterijen. Een nieuwe innovatie bracht ook hier verandering in. “We gebruiken een nieuw type schroef, waardoor het rendement verdubbelt”, merkt Ton van Meegen terloops op, alsof het niet revolutionair zou zijn dat een dergelijke schroef bestaat. Ook voor de grotere schepen verandert daarmee de actieradius. “Dankzij dat hogere rendement is het wel haalbaar om met de batterijen voldoende stroom te leveren om de nieuwe kempenaars twee roundtrips per week te laten maken tussen Budel en Antwerpen.” De lijndienst met vijf (ADNgoedgekeurde) elektrisch voortgestuwde kempenaars haalt per jaar 23.000 vrachtautoritten van de weg. Niet voor niets steunt Port of Antwerp dit initiatief met een subsidie van 200.000 euro. Nog dit jaar moeten alle vijf de schepen in de vaart zijn. Overigens is nog niet zeker of gekozen gaat worden voor honderd procent batterijaandrijving. Planning De planning voor de grote schepen ligt anders. De eerste moet in november van dit jaar klaar zijn en varen. Daarna zullen regel matig nieuwe elektrische schepen in de vaart komen. Ton van Meegen: “De planning is om eind 2019, begin 2020 tien schepen te hebben varen.” Alle schepen worden volledig in Nederland gebouwd. De casco’s komen van Gelria Shipyard die vorig jaar werd overgenomen door de ondernemers Gerd de Zwart en Martijn van Haaren. De afbouw van de grotere schepen vindt plaats bij Asto Shipyard in Raamsdonksveer.

De Binnenvaartkrant 25 Innovatie 4 30 januari 2018 Proximadoor introduceert nieuw type waterkerende en branddeuren Het jonge bedrijf Proximadoor introduceert voor de scheepvaart een nieuw type zelfsluitende schuifdeuren voor brandveiligheid en stabiliteit. Ze zijn water-, rook- en geluiddicht. Het gepatenteerde systeem werkt pneumatisch. De deur loopt op rails. Proximadoor is gevestigd in Capelle aan den IJssel. Dick van Staveren is een van de ontwikkelaars van het systeem en de oprichter van Proximadoor. Hij werkt al jaren voor scheepseigenaren. Zowel in de zeevaart als binnenvaart. De opdrachten variëren van lessenaars en betimmering van woningen op motorschepen en tankers tot speciaal meubilair (onder andere bars en balies) op cruiseschepen. Zodoende kwam hij in contact met surveyor Ger Quist. “We hebben eerst een model gemaakt. Ja, van hout natuurlijk. Dat werkte als een trein. Toen zijn we het systeem verder gaan ontwikkelen en verbeteren. Stap voor stap.” Pneumatisch Ze kozen voor een pneumatische bediening. “Dat heeft nog niemand anders. Toch is het zó eenvoudig… In combinatie met de rubbers op de rand sluit de deur hermetisch. Bij brand of water In november was het deursysteem op Europort voor het eerst te zien. (foto Proximadoor) mag er niets doorheen kunnen. Dat gebeurt ook niet.” “We hebben een deur gemaakt en getest die we handmatig openen en sluiten geschikt voor 30 meter waterkolom. De deur is daadwerkelijk met één hand te sluiten, het is net een kluisdeur die je dicht doet.” Proximadoor heeft inmiddels patent op het systeem. Daarnaast zijn de schuifdeuren gecertificeerd (door Bureau Veritas en American Bureau of Shipping). Ze voldoen aan de SOLAS-regelgeving voor de zeevaart en het ROSR voor de binnenvaart. De deur rolt als een trein over de rails. “Wel zo prettig als er bijvoorbeeld een algehele storing aan boord is, je kunt die deur ten alle tijden sluiten! Als je het railssysteem ziet, dan heeft het geen uitleg nodig.” Haakse hoek De eerste deur heeft Proximadoor in 2016 geïnstalleerd aan boord van een passagiersschip van de Duitse rederij KD-Line. Daarna volgden twee Deense roroschepen. Ze werkten meteen perfect, vertelt Van Staveren. Intussen is er ook al een waterdichte deur geleverd die onder een hoek van 90 graden sluit en open gaat, wederom gecertificeerd tegen de hoogst geldende eisen. Dat was nodig doordat aan beide zijden geen ruimte was om een gewone schuifdeur te plaatsen. “Dit bespaarde de eigenaar enorm veel verbouwkosten en down time van zijn schip. En bij open stand heeft niemand last van een geopende deur.” “Deuren worden als een maatpak gemaakt op verzoek van de scheepseigenaar. Eigenlijk kan je het zo gek niet verzinnen. Het gepatenteerde railsysteem doet zijn werk! Kortom mogelijkheden genoeg om Proxima deuren te openen buiten de recht toe recht aan werking.” Puur Hollands product Nu het systeem helemaal klaar is én in de praktijk al op schepen langere tijd betrouwbaar werkt, treedt Proximadoor ermee naar buiten. Dat gebeurde voor het eerst afgelopen november op de vakbeurs Europort. In Ahoy had het model dat werkend te zien was op de stand veel bekijks. Van Staveren zegt daarover: “De bezoekers die verbaasd het sluitend systeem aanschouwden, waren onder de indruk van de eenvoud van de werking van het railsysteem. Prachtig toch, voor zo’n puur Hollands product?” Nederlandse uitvinding houdt fruit verser tijdens overzees transport Met de nieuwe bodembedekking van Otflow blijft de luchtverdeling in fruitcontainers 30 procent stabieler tijdens overzees transport. Dankzij de innovatie van Nederlandse bodem blijft de kwaliteit van fruit beter en gaat er minder lading verloren. Otflow is een Nederlandse start-up die innovatieve oplossingen creëert voor de transportsector. Het Rotterdamse bedrijf is opgericht door Otto de Groot en Ronald Hagenstein. Lichtcirculatie Fruitsoorten zijn tegenwoordig het hele jaar door in de Nederlandse supermarkten te koop. Veel ervan komt van de andere kant van de wereld. Eén van de logistieke uitdagingen waar de sector mee kampt, is het koel houden van de containers op zee. Vooral rond de evenaar is het verschil tussen de binnen- en buitentemperatuur groot. De warmte dringt in de container binnen en doordat de luchtcirculatie in containers niet optimaal is, wordt de lucht achterin de container vaak te warm. Daardoor rijpt het fruit ongewenst. Dit is een bekend probleem. Om het tegen te gaan plaatsen exporteurs vaak stukken karton om de luchtstroom te manipuleren. De Groot: “In de expertise die ik de afgelopen 35 jaar heb opgedaan bij HDG (expertisebureau gespecialiseerd in groente en fruit), heb ik veel methodes gezien om de luchtstroom te beïnvloeden. De strekking van het verhaal? Iedereen doet maar wat. Daarom vond ik het tijd worden voor een goed én simpel product met een bewezen werking.” Voorgekoelde druiven Het Otflow-product bestaat uit platen samen gesteld uit karton, papier en een water resistente coating. Die platen worden op de vloer van de container gelegd, waarna de met fruit geladen pallets er bovenop komen te staan. Onderzoek door dr. ir. Leo Lukasse van het Wageningse instituut Food & Biobased Research heeft uitgewezen dat Otflow het temperatuurverschil in de containers stabiliseert. Hij verrichtte het onderzoek met een druiventransport uit Zuid- Afrika naar Nederland waarbij de warme evenaar werd gekruist. “De bodembedekking van Otflow vermindert de temperatuurverschillen tussen de warmste en de koudste plekken tijdens het scheepstransport van voorgekoelde druiven met ongeveer 30 procent”, aldus Lukasse. De ‘ademhalingssnelheid’ van het fruit daalt door de betere temperatuur, waardoor het verser op de plaats van bestemming aankomt. “Als gevolg hiervan krijgen de betrokken partijen minder claims en neemt het financieel verlies af”, voegt De Groot toe. Reinplus Fiwado gaat biobrandstoffen van GoodFuels verkopen Reinplus Fiwado Bunker en GoodFuels Marine gaan samenwerken “om de Europese binnenvaart duurzamer te maken”. De biobrandstoffen van GoodFuels Marine zijn vanaf nu verkrijgbaar via het bunkernetwerk van Reinplus Fiwado. Reinplus Fiwado Bunker levert in Noordwest-Europa brandstof aan binnenvaartschepen. Dankzij de samenwerking met GoodFuels Marine worden geavanceerde biobrandstoffen nu beschikbaar voor meer schepen. Goodfuels is onderdeel van de GoodNRG groep. Alternatieve brandstoffen Ben van Kol, managing director van Reinplus Fiwado Bunker, vertelt waarom zijn bedrijf de stap heeft genomen: “Door kli maatdoelstellingen en toenemende emissie-eisen neemt de vraag naar alternatieve brandstoffen voor de scheepvaart verder toe. Wij zijn er trots op dat we door de samenwerking met GoodFuels Marine en ons moederbedrijf VARO Energy nu ook onze binnenvaartklanten kunnen voorzien van duurzame biobrandstoffen. Wij gaan ervoor zorgen dat deze brandstoffen zo snel mogelijk verkrijgbaar zijn binnen ons gehele bunkernetwerk.” De duurzame biobrandstoffen van GoodFuels Marine worden voor 100 procent uit afval en reststromen gemaakt. Ze zijn speciaal ontwikkeld voor de scheepvaart en besparen tot 90 procent CO 2 en 100 procent zwavel in vergelijking met fossiele brandstoffen. De biobrandstoffen zijn, zonder aanpassing, voor elk type scheepsmotor geschikt. CEO Dirk Kronemeijer van GoodFuels Marine zegt: “We zijn zeer verheugd dat we met deze samenwerking een van de meest klimaatvriendelijke brandstoffen voor de scheepvaart kunnen aanbieden via het grootste inland bunkernetwerk van de Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen regio. We vertrouwen erop dat we de verduurzaming van scheepvaart hiermee verder zullen versnellen.”

Binnenvaartkrant