Views
3 years ago

2018-03 Innovatie

  • Text
  • Schepen
  • Jaar
  • Januari
  • Haven
  • Procent
  • Onze
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Miljoen
  • Sluis

De Binnenvaartkrant 28

De Binnenvaartkrant 28 30 januari 2018 VAKBLAD VOOR RIJN- & BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, RECREATIEVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & OFFSHORE Innovatie

De Binnenvaartkrant 27 Innovatie 2 30 januari 2018 Wärtsilä zet in op digitale servicerevolutie De informatietechnologie heeft veel impact op de maritieme sector. Dat heeft ook gevolgen voor toeleveranciers, zoals Wärtsilä. Van leverancier van onder meer motoren en schroeven ontwikkelt de multinational zich tot een hypermodern bedrijf met een intelligent én veilig servicesysteem voor de maritieme branche. Directeur Wärtsilä Service Unit Benelux Henk de Jong vertelt vanuit zijn kantoor aan de Wärtsilä-kade in Schiedam wat dat behelst. Wat houdt dat servicesysteem van Wärtsilä in? “Onze klanten kunnen nu 24 uur per dag online inloggen met Wärtsilä Online Services en alle gegevens van hun installaties inzien, tot de manuals, servicebulletins en garanties aan toe. Loop jij ergens tegenaan, kun je online het probleem definiëren en instructies vinden om het op te lossen en online onderdelen bestellen. Lukt dat niet, dan kom je buiten kantoortijden bij ons Customer Support Center uit. Je hoeft dan niet eerst langs sales of langs je contactpersoon bij Wärtsilä. Je hebt als klant dus dag en nacht de volledige regie over je service.” Is dit een Nederlandse service? “Wärtsilä zet wereldwijd Customer Support Centers op, waardoor je Henk de Jong. (foto’s Wärtsilä) binnenkort op elk moment van de dag – of nacht – contact kunt hebben met een servicemedewerker. Dat betekent dat de follow-up van je melding heel snel in gang gezet wordt. Dankzij onze brede productrange en onze snelle verzending kun je snel weer verder, waar je ook bent. Tenzij je net bijvoorbeeld op de Zuidpool ligt, dan moet je heel even geduld hebben.” Zijn klantgegevens online wel veilig? ‘We ontwikkelen smart marine ecosystems, met de nadruk op smart. Net zoals we op een schip alle vitale onderdelen aan elkaar linken, zo linken wij ook onze database aan het systeem van een klant. Tailormade, zodat je als klant optimale regie hebt. Dit heet ‘Wärtsilä Konnect B2B solution’. Daarbij hanteren we een veilige route: we geven klanten toegang tot ónze informatie, de klant hoeft geen data beschikbaar te stellen. Dankzij deze uitwisseling weet je als klant dat je de juiste onderdelen krijgt en weet je direct wat de oplossing kost en wat de condities zijn. Dat alles zonder tijdrovende offertetrajecten.” Dat klinkt als een heel andere manier van werken? Veelzeggende naam: Innovation “Inderdaad, we ontwikkelen ons van hardware-leverancier tot marktleider op kennisgebied en we investeren gericht in data. Deze tijd is bijzonder dynamisch; we zijn altijd op zoek naar de juiste oplossing. Bedrijfsmatig én voor onze klanten. Deze digitale transformatie vraagt wel dat we mensen anders inzetten. Daarom zijn we permanent op zoek naar specialisten: technici, inkopers en coördinatoren die de huidige digitale dynamiek aankunnen. Aan digitale vaardigheden alleen heb je niet genoeg – je moet echt de uitdaging voelen in de innovatieslag die wij maken.” Zijn klanten al toe aan deze stap? “Het inzicht dat je vooruit moet, leeft bij veel partijen. Grote klanten vragen me wel eens hoe wij dat doen, die service vanuit Schiedam. Hier hebben we een eigen kade, waar Nederlandse en buitenlandse schepen aanmeren, vlak naast onze werkplaats en ons sales- en servicekantoor. Hier kunnen we iedereen van dienst zijn. Maar dankzij de digitale transitie is de wereld veel groter dan onze kade; veel groter zelfs dan de hele Rotterdamse haven. Vanaf hier kunnen we dankzij de digitalisering de hele wereld van dienst zijn. Dat is echt een revolutie in service.” Een schip ligt normaliter in het water, maar dit offshore heavy lift jack-up vessel kan zichzelf, langs zijn poten van 89 meter, uit het WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Zie www.wssrotterdam.nl water omhoog vijzelen. Zo ‘hangt’ het dan boven de gewenste positie om bijvoorbeeld fundaties voor windmolenparken te installeren. De naam, Innovation, betekent vernieuwing en hoewel de scheepsnaam Engels is, vaart (of hangt) het schip onder Duitse vlag, is het gebouwd in Polen, van Belgische eigenaren en in opdracht van een Zweedse energiemaatschappij ingezet voor een project onder de Deense kust. Dat betreft vijf EU-landen, want Engeland hoort er (bijna) niet meer bij. Eigenaar GeoSea, dochter van de Belgische baggeraar DEME (Dredging, Environmental & Marine Engineering), heeft adequaat ingespeeld op de markt voor, zoals de Engelsen dat noemen, offshore windfarms. Zo is een contract afgesloten met de Zweedse energiereus Vattenfall om de monopiles te plaatsen voor 49 windturbines in het Horns Rev 3 park. Dat ligt 29 kilometer uit de kust ter hoogte van Esbjerg en ten Noorden van het sinds 2009 in bedrijf zijnde Rev 2-park. De capaciteit van Rev 2 is met 91 turbines 209,3 MW, maar die van Rev 3 wordt 406,7 MW, goed voor het jaargebruik van 425.000 huishoudens en een emissiebesparing van 582.000 ton CO 2 . Met bijna een dubbele productie en de helft minder turbines is ook in deze sector dus sprake van forse schaalvergroting. De locatie is een gunstig windgebied met relatief ondiep water, waar de 45 meter lange pijlers (met een diameter van 6,50 meter) 30 meter diep de zeebodem in moeten. Het gewicht van 610 ton is voor de 1500-tonskraan van de Innovation geen probleem. Aan dek is 3400 m² vrije ruimte en er is accommodatie voor honderd personen. TEKST: CEES DE KEIJZER FOTOGRAFIE: ARJAN ELMENDORP

Binnenvaartkrant