Views
3 years ago

2018-03 Innovatie

  • Text
  • Schepen
  • Jaar
  • Januari
  • Haven
  • Procent
  • Onze
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Miljoen
  • Sluis

De Binnenvaartkrant 2 30

De Binnenvaartkrant 2 30 januari 2018 VACATURE: Elke avond thuis slapen? Voor onze rondvaart/party schepen zijn wij op zoek naar schippers! Hoeykens B T. 0032 479 27 25 54 T. 0031 (0)654 72 42 87 hoeykens@shipmail.nl Container en tankvaart: Tripolis, Aquapolis en Metropolis ENTHOUSIASTE KAPITEIN GEZOCHT !!!!! • Rijnpatent tot min. Mannheim • Radar-, ADNR en Marifoonpatent • Roken in de woning en stuurhut verboden (alleen buiten) ONZE VOORDELEN !!!!! • Werkzekerheid • Sociale zekerheid • Goede condities • Moderne schepen met nette woning • Goede werksfeer • Vrije tijd, werktijd en loon in overleg Ons vaargebied is: Biesbosch,Drechtsteden en de Rotterdamse havens. Onze tochten beginnen vanaf Drimmelen. Wonen in de regio is een pré. WIJ ZOEKEN; * fulltime schipper * parttime/weekend schippers * parttime/weekend matrozen Interesse? U kunt uw reactie voorzien van CV mailen naar info@zilvermeeuw.nl of telefonisch contact opnemen met Adriaan Schuller. Bezoekadres Rondvaartbedrijf Zilvermeeuw b.v., Biesboschweg 2, 4924 BB Drimmelen informatie/boekingen: tel 0162 - 68 26 09, info@zilvermeeuw.nl, www.zilvermeeuw.nl WWW.HOEYKENSTRANSPORT.BE VAN GOGH NAUTIC SOLUTIONS vraagt voor luxe passagiersschepen enthousiaste en gemotiveerde collega’s 1STE KAPITEIN, 2DE KAPITEIN STUURMAN, MACHINIST (Vrije tijds regeling in overleg). Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau. Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ruime ervaring • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief • Beheersing van de Duitse/Engelse taal • Bij de betreffende functie behoren een Rijnpatent / Radarpatent (patent op de Donau tot Budapest is een pre) Wij bieden: Een goede werkplek met fijne collega’s, een Zwitsers contract met goede voorwaarden en een uitstekend salaris. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Patrick van Hengst Tel: 0612344067 of email je CV naar patrickvanhengst@me.com Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Auhafenstrasse 35 E CH-4132 MUTTENZ jesko.wehrt@fluvia.eu Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits www.fluvia.eu/jobs Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Sollicitaties eenvoudig via onze website! tanker shipping | tank storage | tanker brokers KAPITÁNkormidelník! SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be

De Binnenvaartkrant 3 30 januari 2018 Politiek wil mobiel aan banden Niet alleen op de weg kunnen mobiele telefoons voor gevaarlijke afleiding zorgen, dat kan ook op vaarwegen het geval zijn, stelt de Tweede Kamer. Die wil daarom dat de regering onderzoekt of er technische maatregelen mogelijk zijn om gebruik tijdens het varen tegen te gaan. De motie was ingediend door Liesbeth van Tongeren van Groen- Links. Op 23 januari steunde bijna de volledige Tweede Kamer het voorstel. Alleen SGP en Forum voor Democratie stemden tegen. Letterlijk verzoekt de Tweede Kamer de regering om “samen met de betrokken sectoren (binnenvaartbranche, verzekeringsbranche, telecombranche en andere) te kijken hoe techniek ingezet kan worden om afleiding door mobiele telefoons onmogelijk te maken’. Vóór het zomerreces wil de Tweede Kamer daar de uitkomst van weten. Commotie De motie veroorzaakte veel commotie. Vanuit de binnenvaart werd met ongeloof en boosheid gereageerd. José Steneker schreef als antwoord op de tweet van Van Tongeren bijvoorbeeld: “Zeker geen verstand van de binnenvaart?? Hoe moet je melden bij laad of losplaatsen, voormelden bij bepaalde sluizen.” En Eric van Dam: “En op basis van welk degelijk onderzoek bent u tot deze Amsterdam krijgt LNG-bunkerponton Havenbedrijf Amsterdam en Titan LNG hebben een langlopende huurovereenkomst gesloten waarmee de hoofdstad de thuishaven wordt van de FlexFueler001. Dat bunkerponton is momenteel in aanbouw en wordt eind dit jaar operationeel. De FlexFueler001 is speciaal bedoeld voor het bunkeren van LNG. Schepen kunnen straks 24/7 bunkeren in de Amsterdamse haven. De FlexFueler001 krijgt zijn ligplaats in de Amerikahaven. Dankzij de diepgang van 9,70 meter ter plekke kunnen niet alleen binnenschepen maar ook zeeschepen langszij komen. Normaliter zal de FlexFueler echter naar het te bunkeren zeeschip toe worden gevaren door een duwboot. “Wij geloven in LNG als scheepsbrandstof en de LNG-oplossing van Titan past uitstekend bij onze strategie om onze haven te verduurzamen”, zegt Koen (foto Julia Sudniskaya) motie gekomen??? #verbijsterd #binnenvaart U kunt me morgen gerust bellen, dan leg ik u even uit dat het rijden met 130km/u op de A2 wat verschillen heeft dan varen met 10 km/u op de automatische piloot.” Jacco Theunisse, bestuurslid van BLN-Schuttevaer, reageerde: “Waar komt dat uit de lucht gevallen? Hoe verhoudt zich dat met door de overheid gesteunde apps voor betere doorstroming op het water en informatievoorziening? Landsvertegenwoordiging is een serieus vak hoor.” Niets zonder ons BLN-Schuttevaer liet weten dat de lobby meteen op gang is gekomen. De organisatie maakte ook duidelijk dat er nog geen besluit is genomen: de regering is “opgeroepen om te kijken naar (illustratie Eveliene Renaud) Overtoom, CEO van Havenbedrijf Amsterdam. “Met LNG als brandstof is de winst voor het lokale milieu groot. LNG is economisch gezien aantrekkelijk als schonere beschikbare brandstof en maakt de transitie naar hernieuwbare hoe techniek ingezet kan worden om afleiding door mobiele telefoons onmogelijk te maken. Ook wordt opgeroepen in overleg met de brancheverenigingen (dus ook met BLN-Schuttevaer) te overleggen. Er gebeurt dus niets zonder ons erbij.” BLN-Schuttevaer heeft begrip voor “de ongerustheid in de politiek over ongevalsrisico’s door het gebruik van mobiele telefoons. In de binnenvaart is de situatie echter heel anders dan op de weg. Telefoons zijn onderdeel van de maritieme communicatie, naast marifoons en portofoons. Daarom ziet BLN-Schuttevaer de gesprekken met het ministerie over meer veiligheid op het water rondom mobiele telefoons met vertrouwen tegemoet.” De ASV twitterde: “Kamer neemt motie aan tegen mobiel bellen brandstoffen mogelijk.” “We zijn heel blij met de samenwerking met Havenbedrijf Amsterdam”, zegt Niels den Nijs, de CEO van Titan LNG, op zijn beurt. “Dankzij het vertrouwen van de haven kunnen we een door binnenvaartschippers terwijl door afstandsbediening en planningstools bij sluizen en bruggen de schipper gedwongen (verplicht!) is de mobiele telefoon (en nota bene de computer) te gebruiken. Volgende stap marifoon afschaffen?” De ASV was bovendien de eerste die meldde dat Van Tongeren banden had met SafeDrivePod, een jong Nederlandse bedrijf dat een apparaat heeft ontwikkeld waarmee het smartphonescherm van een automobilist kan worden geblokkeerd tijdens het rijden. In het register van bijbanen en nevenactiviteiten van de Tweede Kamer had Van Tongeren zelf aangemeld dat ze lid was van de raad van advies. Ze noemde SafeDrivePod ook in de tweet die ze na afloop van de stemming verstuurde: “Mijn motie om ook afleiding door mobiele telefoons achter t roer bij de binnenvaart technisch onmogelijk te maken is aangenomen. @SafedrivepodB.” Al snel berichtten landelijke media over haar betrokkenheid. Tegenover de Telegraaf reageerde Van Tongeren: “Staat er Raad van Advies? Die hebben ze helemaal niet. Het gaat om een informeel adviesclubje dat meedenkt over de strategie. Tot nu toe zijn we één keer bijeen geweest.” Ze kreeg er niet voor betaald. Donderdag 25 januari liet Van Tongeren weten dat ze stopt als adviseur van de start-up. langetermijnoplossing realiseren voor schepen die op LNG varen. Wij zijn ervan overtuigd dat LNG als scheepsbrandstof een geweldige toekomst heeft en een van de bouwstenen vormt van een meer duurzame scheepvaart.” Impuls Bericht in diverse bladen vorige week: op de Betuwelijn rijdt nog dit jaar een zelfrijdende trein. Het woord je ‘zelf’ slaat hier op de bediening van de trein. Als het werkelijk op het rijden betrekking zou hebben, gaat dat op voor elke trein en het woordje zou zichzelf daarmee overbodig maken. Het hele bijvoeglijk naamwoord (‘zelfrijdende’) kan dan worden weggelaten. Dan staat er alleen nog ‘Op de Betuwelijn rijdt nog dit jaar een trein’. Dat was twintig jaar geleden schokkend nieuws geweest, maar in 2018 is die zin een beetje onzinnig als nieuwsbericht. Nee, ´t is geen nepnieuws, want het is wel waar. Je zou toch gek staan te kijken als we de krant openen met de kop “Op de Waal vaart in 2018 een binnenschip”. Toch ga je lezen, want je wilt weten wat voor ons de aanleiding was om op de voorkant van deze anders toch zo serieuze krant zo’n curieuze kop te zetten. Is dit schip heel groot, heel klein, aangedreven door weer eens een nieuwe brandstof of – ja hoor daar komt het – vaart het helemaal zelfstandig, zonder bemanning aan boord? Inderdaad, autonoom zoals die trein op de Betuwelijn. Nee, misschien dat er ooit in de toekomst een schip zonder bemanning zal varen, maar dat dit in 2018 zal gebeuren, is zeer onwaarschijnlijk. Hoewel een trein zich (soms) sneller voortbeweegt dan een binnenschip, hoef je geen raketgeleerde te zijn (waarom zou je?) om te begrijpen dat een ding dat zich voortbeweegt op rails weinig anders kan doen dan op die rails rijden, waarop zich dan natuurlijk geen bomen, bladeren, andere treinen of mensen moeten bevinden, want dan gebeuren er akelige dingen. Een schip moet niet alleen vervelende obstakels vermijden, maar ook rekening houden met het water dat zich niet altijd even voorspelbaar gedraagt. Mocht de techniek dit allemaal kunnen bolwerken zodat een tanker zonder bemanning aan boord met 3.000 ton benzine veilig van Rotterdam naar Karlsruhe kan varen, dan zal het zeker nog enkele decennia duren eer de CCR ermee instemt dat de bemanningssterkte op nul wordt gezet. Ik ben op een leeftijd gekomen dat ik met een gerust hart kan zeggen: dat maak ik niet meer mee. Bovendien is het de vraag of we die benzine dan nog wel nodig hebben. De afgelopen 30 jaar hadden de talrijke innovaties in de binnenvaart vooral als doel de emissies van een schip te verminderen. Nu we bijna een nul-emissieschip hebben, kunnen de innoverende ondernemers zich (zelf?) helemaal focussen op impulsen om de effectiviteit te verhogen, met minder bemanning! Dat moet je natuurlijk niet te hard zeggen, want als ze het woordje ‘puls’ horen, blokkeren de Fransen de vaarwegen. Bijeenkomst over vergroening De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland organiseert in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op donderdag 8 februari een bijeenkomst over het thema verduurzaming van de binnenvaart. Deze vindt plaats in het World Trade Centrum in Amsterdam. De stelling die deze ochtend centraal staat, is: Vergroening van de binnenvaart is vooral een financiële uitdaging. Onder andere de banken zullen de financierbaarheid en financieringsinstrumenten toelichten. De bijeenkomst is bedoeld voor alle bedrijven die actief zijn binnen de logistieke keten van de binnenvaart, waaronder ondernemers, rederijen, verladers en partijen die betrokken zijn bij hun financiële bedrijfsvoering (banken, administratiekantoren en scheepsmakelaars). Kijk op www.rvo.nl voor meer informatie en om aan te melden. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant