Views
1 year ago

2018-01

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Onze
  • Januari
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Meter
  • Goede

De Binnenvaartkrant 14 9

De Binnenvaartkrant 14 9 januari 2018 AANKOMENDE SPECIALS RESERVEER UW PLEK OSD ANTWERPEN 13 MAART Hydraulische stuurmachines Roeren en Hennegatkokers Stuurhut hefkolommen Revisie - fabricage hydraulische cilinders 06-51125174 SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - LADERS OMVORMERS - VERDEELKASTEN CRUISE 27 MAART +31(0)10-414 00 60 SALES@BINNENVAARTKRANT.NL DE BINNENVAARTKRANT Werkendam 0183 67 80 30 Bij elke bestelling een exclusieve FKH Accu’s VLAG cadeau! FKH ACCU’S St. Teunismolenweg 50-D 6534 AG Nijmegen E: info@fkhbatterijen.nl Een behouden vaart begint met een goede uitrusting! NCP erkend REOB onderhoudsbedrijf voor verkoop en keuring van brandblusmaterialen en zwemvesten. Keuring brandblusser aan boord: €8,50 incl. voorrijden excl. btw Simplus Brandblusapparaten bv Dordrecht 078 652 07 52 Steuern? Wir machen das. VLH. Birgit Pauli Beratungsstellenleiterin Dresdner Str. 5 01773 Altenberg Email: birgit.pauli@vlh.de www.vlh.de Beratungsstellenleiterin . Dresdner Str. 5 . 01773 Altenberg

De Binnenvaartkrant 15 9 januari 2018 Zorgen om kleine vaarwegen DOOR EVERT BRUINEKOOL Koninklijke BLN-Schuttevaer afdeling Utrecht is tevreden over het afgelopen jaar. Een volledig varend bestuur heeft zijn beperkingen, maar ook zijn vele voordelen qua kennis. Dichtslibben van vaarwegen en onderhoud baren de afdeling zorgen. Drie bestuursleden waren afwezig: twee moesten varen en de derde, voorzitter Anne Middendorp, was onderuit gegaan door een verwaarloosde dubbele longontsteking. De vergadering werd zodoende geleid door vicevoorzitter Klaas Jan ter Stege, die ook even met gezondheidsproblemen te kampen had gehad. Dat was aanleiding voor Ter Stege om een metafoor te gebruiken: je krijgt hartproblemen als je aderen dichtslibben. Eigenlijk is dat ook aan de hand met kleine vaarwegen. Zij slibben langzaam dicht door versobering en minder onderhoud. “We moeten leren luisteren naar ons lichaam en de gevolgen niet onderschatten. Dat geldt ook voor de vaarwegen.” Hij stipte ook aan dat vooruitgang en vernieuwing door schippers niet altijd als voordeel ervaren worden. Automatiseren levert voor de scheepvaart nauwelijks iets op, vindt Ter Stege. Sluisplanning, corridormanagement en afstandsbediening maken voor de bemanningseisen geen verschil. “De overheid pleit voor autonoom varen. Gaan wij daar wel iets van merken?” Reevesluis De aanleg van de Reevedam en -sluis heeft de aandacht van het afdelingsbestuur. De door Rijkswaterstaat gemaakte keuze is afdeling Utrecht een doorn in het oog. De schippers vinden het vreemd dat de sluis gebouwd wordt met voor moderne schepen kleine afmetingen. Zij zien liever dat in de toekomst ook schepen van 110 bij 11,45 meter door kunnen varen naar de Randmeren. Schuttevaers regiocoördinators Andries de Weerd (Noord- Holland) en Rink Jan Slotema (Utrecht) hadden het afgelopen jaar weer druk in de Flevopolder en op het IJsselmeergebied. De Weerd vulde aan dat de Reevedam voor oponthoud zorgt met de aantrekkende economie. Flevopolder “De Roggebotsluis wordt door zijn beperkte bedieningsvenster een bottleneck. Door het werk aan de Reevedam is verruiming van de bedieningstijden nodig.” De dreiging van de bouw van windmolens in Klaas Jan ter Stege: “Automatisering levert schipper weinig voordeel.” (foto E.J. Bruinekool Fotografie) de vaargeul van de Houtribsluis is nog steeds aanwezig. De Machinerichtlijn zorgde bijna voor een beperking van de schutlengte bij de sluizen in de Flevopolder. Dat is nog steeds niet van de baan. Ook het nieuwe peilbesluit op het IJsselmeer komt weer op een compromis uit voor de toekomst. Andere ergernissen waren er ook bij de aanwezige schippers. Opvallend is dat er nogal eens storingen zijn bij op afstand bedienbare kunstwerken, waar vervolgens lang op reparatie gewacht moet worden. Vaak komt de monteur van ver voor iets simpels. Het zou handig zijn als er een netwerk van monteurs komt nabij de kunstwerken, was de suggestie. Hierdoor hoeven schippers geen uren te wachten voordat alles weer werkt. Oud-voorzitter Peter de Jonge maakte nog even iets goed tijdens de vergadering. Martin van der Laan had vorig jaar het Schuttevaer-speldje moeten krijgen voor zestig jaar lidmaatschap. Hij zat ruim twintig jaar in het bestuur van de afdeling Utrecht en heeft zich met zijn kennis veel ingespannen voor verbeteringen voor de schippers. Wessems bergingsbedrijf moet schepen weghalen Door Noud van der Zee Duik- en bergingsbedrijf Van Bekkum uit Wessem moest vóór donderdag 4 januari zijn schepen en dok weghalen bij de Maasboulevard. De voorzieningenrechter uit Roermond stelde de gemeente Maasgouw in het gelijk. De gemeente mag handhavend optreden als Van Bekkum zijn vloot niet elders afmeert. Het duik- en bergingsbedrijf had de gemeente voor de rechter gedaagd om de status quo te handhaven. De eigenaar is door de gemeente gesommeerd zijn schepen en dok naar elders te verplaatsen, omdat de huidige afmeerplek in strijd is met het bestemmingsplan. Als Adri van Bekkum dat zou weigeren, vorderde de gemeente een dwangsom van 500 euro per dag. De ondernemer voerde bij de rechter aan dat hij al dertig jaar zijn vaartuigen afmeert aan de kade bij de Maasboulevard. Daarom gold volgens hem gewoonterecht. Doordat de industriehaven in Wessem omgevormd is tot jachthaven, kunnen zijn schepen het eigen bedrijfsterrein niet meer bereiken. Ook bracht Van Bekkum naar voren dat hij door de aard van het werk snel per plaatse moet kunnen zijn op de Maas om schepen bij te staan bij calamiteiten. De rechter in Roermond heeft het verzoek om een voorlopige voorziening van de hand gewezen en de gemeente Maasgouw in het gelijk gesteld. De rechtbank kon wel waardering opbrengen voor het werk van het duik- en bergingsbedrijf als ‘nautische wegenwacht’. Maar de rechter oordeelde dat het gewoonterecht hier niet op zijn plaats is en dat het eigen terrein via het water wél bereikbaar is. (foto Noud van der Zee) Damen en Concordia samen verder in binnenvaart Damen Shipyards Group en Concordia Group bundelen hun krachten in de binnenvaart. De twee partijen hebben eind vorig jaar een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Ze gaan voor de bouw van en de handel in binnenvaartschepen samen verder als Concordia Damen Shipbuilding. “Damen en Concordia bundelen hun krachten om klanten beter te kunnen ondersteunen bij hun investeringen”, zegt Chris Kornet, CEO van Concordia. “Concordia Damen Shipbuilding zal zich naast algemene aanvragen toeleggen op de ontwikkeling van duurzame schepen met een verscheidenheid aan nieuwe scheepsbouwtechnieken. Hiermee willen wij een groene en schone toekomst voor reders bereiken. We zijn zeer verheugd Chris Kornet (links) en Kommer Damen bevestigen de samenwerking. om samen met Damen onze activiteiten op de binnenvaartmarkt uit te breiden.” Concordia is sinds 2001 in de Nederlandse binnenvaart actief, en inmiddels ook al tien jaar inter nationaal. De bedrijfsidentiteit van Concordia zal in het nieuwe samenwerkingsverband blijven bestaan. De nieuwbouwcapaciteit wordt door de samenwerking vergroot. Damen bestaat negentig jaar en is in vrijwel alle sectoren van de maritieme industrie actief. Damens binnenvaartteam, onder leiding van product director Inland Waterway Transport Simon Provoost, verhuist van de hoofdvestiging van Damen in Gorinchem naar het kantoor van Concordia in Werkendam. Hij wordt managing director van Concordia Damen Shipbuilding.

Binnenvaartkrant