Views
2 years ago

2017-25

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • December
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Meter
  • Goede
  • Eerste
  • Twee

De Binnenvaartkrant 4 5

De Binnenvaartkrant 4 5 december 2017 VAN GOGH NAUTIC SOLUTIONS vraagt voor luxe passagiersschepen enthousiaste en gemotiveerde collega’s 1STE KAPITEIN, 2DE KAPITEIN STUURMAN, MACHINIST (Vrije tijds regeling in overleg). Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau. Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ruime ervaring • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief • Beheersing van de Duitse/Engelse taal • Bij de betreffende functie behoren een Rijnpatent / Radarpatent (patent op de Donau tot Budapest is een pre) Hoeykens B T. 0032 479 27 25 54 T. 0031 (0)654 72 42 87 hoeykens@shipmail.nl Container en tankvaart: Tripolis, Aquapolis en Metropolis ENTHOUSIASTE KAPITEIN GEZOCHT !!!!! • Rijnpatent tot min. Mannheim • Radar-, ADNR en Marifoonpatent • Roken in de woning en stuurhut verboden (alleen buiten) WWW.HOEYKENSTRANSPORT.BE Wij bieden: Een goede werkplek met fijne collega’s, een Zwitsers contract met goede voorwaarden en een uitstekend salaris. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Patrick van Hengst Tel: 0612344067 of email je CV naar patrickvanhengst@me.com ONZE VOORDELEN !!!!! • Werkzekerheid • Sociale zekerheid • Goede condities • Moderne schepen met nette woning • Goede werksfeer • Vrije tijd, werktijd en loon in overleg Kommen Sie an Bord als KAPITÄN oder Steuermann auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans ist: Eine Flotte von 30 modernen, gut gepflegten, ausschließlich eigenen Mega-Tankschiffen mit separater Wohnung und allem benötigten Komfort. Innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes transportieren wir minerale Ölprodukte und chemische Produkte. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse ( Englisch, C-Zertifikat, ... ) und Aufstiegsmöglichkeiten für motivierte Mitarbeiter. System zu besprechen. Wir suchen motivierte Kapitäne und Steuermänner mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen VERGROENINGSCONSULENT VOOR DE BELGISCHE BINNENVAART Het Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen (KBV) en haar partners De Vlaamse Waterweg nv, Waterwegen en Zeekanaal nv en het Havenbedrijf Antwerpen werken samen in een 3-jarig project om een vergroeningsslag teweeg te brengen in de Belgische binnenvaartvloot. Hiervoor wenst het KBV een vergroeningsconsulent in te zetten die als taak krijgt de kennis en studiemateriaal over groene technologieën in de binnenvaart te verzamelen en te vertalen naar de specifieke context van de Belgische binnenvaartondernemer. Concreet zal de vergroeningsconsulent de kennis bekendmaken aan het volledige doelpubliek zijnde de Belgische binnenvaartondernemers, m.b.v. diverse middelen zoals een online website, organisatie van workshops en lezingen e.d.m., daarnaast zal hij/zij aan binnenvaartondernemers adviezen op maat verlenen aan die binnenvaartondernemers over vergroeningstechnologieën, en beschikbare nationale- en Europese ondersteuningsprogramma’s, met bijhorende investeringsanalyses. Een selecte groep binnenvaartondernemers zal door de vergroeningsconsulent intensief begeleid worden bij de opmaak van een business case ter ondersteuning van een investeringsbeslissing. Profiel: Communicatief Zelfstandig kunnen werken Goede organisator en coördinator Technisch en financieel onderlegd Nederlandstalig, professionele kennis van Frans en Engels Affiniteit met de binnenvaart en/ of vergroeningstechnologieën Technische opleiding op Bachelor niveau Plaats van tewerkstelling Antwerpen Wij bieden: Uitdagende en afwisselende voltijdse job Verloning in functie van ervaring en kennis Kandidaten kunnen zich melden bij KBV: kbvbin@gmail.com Een omschrijving van het project kan men terugvinden op de website van het KBV The Rivertech team is mainly focusing on nautical and technical management on luxury river cruise ships. The ships within our fleet sail on the Rhine, Main, Donau as well as the Dutch and Belgian waterways. Next to that also in France on the river Rhône, Saône, Seine and the Garonne-Dordogne. Due to growth, we are immediately looking for a: Corporate Engineer For the above mentioned position, we ask for someone who has experience in the river cruising industry and must at least own a river seaman’s book “Engineer”. Job requirements: • Technical education at intermediate vocational education level or similar • Extensive experience with modern technology such as; Marine engines, electronics, hydraulics and refrigeration technology • Experience in leading positions • Good communication and representative skills • Good knowledge of the English and/or German language • Flexible working attitude Job description: • Supervision over a team of engineers • Overall technical inspection on board • Train new engineers • Replacement of engineers in case of illness What do we offer: • Good earnings and good working conditions • Excellent leisure schedule of 4-2 • Pleasant working environment • Professional support and guidance • Swiss contract Rivertech BV Delta 60, 6825 MS Arnhem T +31 (0)26 362 03 40 E info@rivertech.nl Managing Director: Alexander Oost

De Binnenvaartkrant 5 5 december 2017 Druk om te vergroenen neemt toe Hoewel iedereen het erover eens is dat de binnenvaart moet vergroenen, blijft onzeker hoe die vergroening er precies uitziet. Dat bleek ook tijdens het jaardiner van het CBRB met als thema ‘De Groene Versnelling’. Pieter van Tongeren van Tata Steel biedt de binnenvaart als brandstof kant-en-klare waterstof aan ("want dat maken we zelf") en volgens Mark Frequin van het ministerie van IenW bestaat waterstof nog niet als alternatieve brandstof en besteden we te veel tijd aan "wachten op iets dat er nog niet is". “Oplossingen zijn de belangrijkste oorzaak van onze problemen”, vertelde Mark Frequin, Directeur- Generaal Bereikbaarheid bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hij stelde dat de hele binnenvaart toe moet naar 40 tot 50 procent minder uitstoot van CO 2 . “De komende jaren zal zeker een reductie nodig zijn van twee megaton CO 2 .” Spitsen Hij denkt daarbij vooral aan technologische toepassingen in de vorm van smart shipping. “Ik zeg niet dat dat de oplossing voor alles is, maar het maakt niet uit welke oplossing er komt: het gaat om het resultaat.” Enigszins dreigend voegde hij eraan toe: “We zullen het volgen, we zullen jullie bevragen.” Pieter van Tongeren van Tata Steel. Mark Frequin (Directeur-Generaal Bereikbaarheid bij ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) geeft uitleg aan de zaal bij het CBRB-diner. Pieter van Tongeren, Director Outbound Logistics Supplychain, bij Tata Steel representeert een verlader die geeft om de vergroening van de vervoerders waarvan hij opdrachtgever is. Het achterlandvervoer van Tata Steel in IJmuiden vindt nog maar voor een beperkt deel plaats met vrachtauto’s. Het merendeel gaat per binnenschip, shortsea schip of per trein. In totaal zijn dat miljoenen tonnen, waarvan 200.000 naar de regio rond Parijs. Ook die gaan per schip. Omdat de nieuwe verbinding over water naar Parijs op zich laat wachten, riep hij op om nieuwe spitsen te bouwen. “Wij gebruiken ze! Het aantal schepen onder de 2.000 ton laadvermogen neemt af.” Hij ziet veel kansen voor de vergroening in de binnenvaart. “We bieden de binnenvaartondernemers door langlopende contracten de mogelijkheid te investeren in innovaties in duurzaamheid. 70 procent van het vervoer over water geschiedt door coöperaties of shuttleschepen.” Het streven van Tata Steel is om binnen afzienbare tijd voor 75 procent CO 2 -neutraal te vervoeren. “Schepen met waterstof als brandstof varen ultraschoon.” Hij vertelde ook over hoe de interne organisatie van Tata Steel zo is ingericht dat bij het geven van opdrachten aan schippers alle belangen worden meegewogen. “Planning en logistiek zitten in één logistieke afdeling, zodat bij beslissingen niet alleen de hoogte van de vrachtprijs telt.” Van Tongeren maakt zich zorgen over de toekomst van het Rijntransport. “Of dat aan het klimaat ligt weet ik niet, maar de Rijn wordt wel steeds gevoeliger voor laagwater.” En dat was niet de enige zorg die hij uitsprak. De afnemende belangstelling van jongeren voor het vak van binnenschipper moet worden omgebogen, vindt hij. “We moeten de jeugd aantrekken en ze niet laten starten met meteen een loden last van een hoge hypotheek. Bij Tata Steel hebben we veel jonge mensen betrokken bij de business en we leren elke dag van ze.” Dat moest de binnenvaart ook maar doen, was zijn boodschap. Green Deal CBRB-voorzitter Paul Goris wil met iedereen samenwerken om de verlangde vergroening in de binnenvaart te realiseren. De Green Deal waarvan in het regeerakkoord sprake is, ziet hij als een kans voor die samenwerking met als doel een grotere modal shift. Hij had zich boos gemaakt over de wijze waarop het spoor zichzelf presenteerde als een veel schonere modaliteit dan de binnenvaart omdat de treinen elektrisch rijden. “Waar komt die elektriciteit vandaan”, verwoordde Goris de verontwaardiging van velen over die bewering van het spoor. Toch wil hij ook met het spoor samenwerken om die modal shift te genereren, zoals hij met de terminaloperators samenwerkt in LINC, de organisatie van binnenvaartcontaineroperators en inland terminals. “Met LINC zitten we aan tafel met het Havenbedrijf Rotterdam om te praten over de congestie bij de terminals. We zijn samen verantwoordelijk voor het achterlandvervoer en lobbyen samen met de Nederlandse en Duitse verladers. Immers, de congestie leidt tot een negatieve modal shift en dat moeten we niet laten gebeuren.” Die samenwerking is ook tot stand gekomen tussen EBU en ESO, de Europese vertegenwoordigers van de binnenvaart, waardoor het IWT-platform is geformeerd, met steun uit het Europese Reservefonds voor de binnenvaart (de oude sloopgelden). “Heel belangrijk om gezamenlijk die Europese lobby op te pakken”, aldus Goris. Nationaal werkt het CBRB samen met Koninklijke BLN-Schuttevaer om een strategie te ontwikkelen voor de toekomst van de uitvoeringsorganisaties BVB, BTB en EICB. Containercongestie kost bedrijven tonnen De hinder door congestie bij de containerterminals in de Rotterdamse haven is dit jaar erger geworden. De extra kosten voor binnenvaartrederijen en andere logistieke bedrijven lopen in de tonnen. Dat blijkt uit een enquête van Nieuwsblad Transport. Het onderzoek is uitgevoerd ter gelegenheid van het Havendebat Rotterdam, dat Nieuwsblad Transport op 7 december organiseert. Dan ook worden de volledige onderzoeksresultaten gepresenteerd. Er werkten 202 bedrijven aan de enquête mee: vervoerders (zee- en binnenvaart, wegtransport), expediteurs en overslagbedrijven). 95 procent daarvan zei last te hebben van de congestie. Volgens 84 procent zijn de vertragingen in 2017 verergerd. Een kwart van de bedrijven heeft als gevolg daarvan in de afgelopen twaalf maanden meer dan 250.000 euro schade geleden, bericht Nieuwsblad Transport. 10 procent leed meer dan 500.000 euro schade. 6 Procent is zelfs meer dan een miljoen euro extra kwijt.

Binnenvaartkrant