Views
3 years ago

2017-23

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Goede
  • Nieuwe
  • Twee
  • Haven
  • Rijn

De Binnenvaartkrant 4 7

De Binnenvaartkrant 4 7 november 2017 Hoeykens B T. 0032 479 27 25 54 T. 0031 (0)654 72 42 87 hoeykens@shipmail.nl Container en tankvaart: Tripolis, Aquapolis en Metropolis ENTHOUSIASTE KAPITEIN GEZOCHT !!!!! • Rijnpatent tot min. Mannheim • Radar-, ADNR en Marifoonpatent • Roken in de woning en stuurhut verboden (alleen buiten) WWW.HOEYKENSTRANSPORT.BE ONZE VOORDELEN !!!!! • Werkzekerheid • Sociale zekerheid • Goede condities • Moderne schepen met nette woning • Goede werksfeer • Vrije tijd, werktijd en loon in overleg Job requirements: • Service Booklet (River Seaman’s book) “Engineer” • Experience with Diesel, Electrical & Electronics, Hydraulics, Vacuum System, Refrigeration Technology • Good communication and representative skills • Good knowledge of the English and/or German language The Rivertech team is mainly focusing on nautical and technical management on luxury river cruise ships. The ships within our fleet sail on the Rhine, Main and Danube. Due to growth, we are immediately looking for: Engineers For the above mentioned position, we ask for someone who has experience in the river cruising industry and in the possession of Service booklet “Engineer”. What do we offer: • Pleasant working environment in a great team • Professional support and guidance • Free time system: 4 – 4 • Cyprus/Swiss contract Wij zoeken SCHEPEN In de tonnenmaat van 1.000 - 1.700 ton. Vaargebied Nederland/België en Noord Frankrijk. WIJ ZOEKEN Schepen die bereid zijn ons ladingpakket te vervoeren. WIJ BIEDEN - De mogelijkheid om lid bij de PTC te worden en in onze contracten mee te varen. - De mogelijkheid om als lid mee te beslissen in de Coöperatie. WIJ VRAGEN - Schepen met luiken geschikt voor droge ladingen - Bereidheid om in Nederland en België te varen. Te koop Te koop Rivertech BV Delta 60, 6825 MS Arnhem T +31 (0)26 362 03 40 E info@rivertech.nl Managing Director: Alexander Oost INFORMATIE Voor informatie kunt u terecht bij de heer Johan Cornet, Tel: 010 – 7999050 KIJK OOK EENS OP WWW.PTCBA.NL Te koop Dubbelwandige Tanker Type: C.2.2. • Bouwjaar: 2010 • 1598 ton Afm.: 85,98 x 9,60 x 3,10 m 5 centertanks - coating Inhoud tanks 1888 m 3 • 2 lospompen • Bornemann 650 m 3 /h Spiralen, kopschroef Verhaar 395 KW Voorstraat 128, Lekkerkerk (www.voorstraat128.nl) Royale dijkwoning met een prachtig uitzicht over de Lek midden in het centrum van Lekkerkerk. Op dijkniveau is er de functionele ruimte voor bijvoorbeeld een praktijk, winkel of kantoor aan huis maar uiteraard kan dit ook bij de woning getrokken worden. Vraagprijs € 300.000,- k.k. 108 m 2 eigen grond 192 m 2 woonoppervlakte 4 slaapkamers Hoofdmotor: 940 kw Mitsubishi S12R, bjr. 2010 Tel.: +48 512 24 45 22 E-Mail: wieslaw.marcinkowski@gmx.net Jouw makelaar. Bel 0180 59 15 15, mail naar info@verdoold.nl of ga naar verdoold.nl

De Binnenvaartkrant 5 7 november 2017 Emissieproject moet binnenvaart voorsprong weer teruggeven “Van CLINSH gaan miljoenen Europeanen profiteren” De komende twee jaar wordt aan boord van 26 binnenschepen met emissiereducerende technologie de uitstoot real time gemeten. In Antwerpen werden 27 oktober de deelnemers aan het Europese demonstratieproject CLINSH (Clean INland SHipping) gepresenteerd. De bijeenkomst in het Antwerpse Havenhuis werd bijgewoond door deelnemers uit heel Europa. CLINSH is een samenwerking tussen overheden, bedrijven, kennisinstituten, brancheorganisaties en havens uit meerdere landen. De projectleiding is in handen van Provincie Zuid-Holland. Gedeputeerde Rik Janssen verduidelijkte het belang van CLINSH. “De binnen vaart was altijd de meest milieuvriendelijke vervoerswijze. Inmid dels hebben andere transportmodi een inhaalslag gemaakt. De sector moet zich voorbereiden op de toekomst. Het aantal milieu zones neemt toe en in steeds meer stedelijke centra worden dieselauto’s geweerd. Deze ontwikkeling gaat hard. Om niet achterop te raken, moet de binnenvaart nu actie ondernemen. Met CLINSH zetten we een grote stap in deze richting.” In een Europese aanbesteding zijn 26 schepen geselecteerd voor deelname aan het project. Een deel hiervan vaart al met emissiereducerende technologie of alternatieve brandstof; de andere testgroep wordt nu door de eigenaren uitgerust met dergelijke technologie. Zij krijgen hiervoor een vergoeding. Druk op de knop voor de start van CLINSH. De deelnemers en betrokkenen vieren het begin voor het Antwerpse Havenhuis. (foto’s Sarah De Preter) Rijnvaart heeft nog veel groeipotentieel Grensoverschrijdend Het gaat onder meer om nabehandelingssystemen, katalysatoren en roetfilters, fuel water emulsion, LNG en hybride installaties. Begin 2018 start aan boord de real timemeting van de emissiewaarden. Janssen: “We verzamelen ‘real life’ data en dus geen laboratoriumdata. Ze helpen ons te bepalen welke oplossingen effectief zijn en of een investering daadwerkelijk bijdraagt aan een betere luchtkwaliteit. Vervolgens is het aan de beleidsmakers om het beleid verder te ontwikkelen.” “Iedereen ziet dat de vloot groener moet worden”, zei Guido de Wilt van de Europese Commissie. “Dit is ook belangrijk voor het imago van de sector. De binnenvaart is als nichemarkt lang buiten de scope van de Europese beleidsmakers gebleven. De Europese Commissie vond dat er iets moest gebeuren.” Er is 8,5 miljoen euro beschikbaar, afkomstig uit het Europese LIFEfonds en van de betrokken partners. De Wilt noemt CLINSH een perfect voorbeeld van grensoverschrijdende samenwerking. “Vervuiling stopt niet aan de grens. Schepen varen in heel Europa door dichtbevolkte gebieden. Van regionale investeringen in milieutechniek voor de binnenvaart profiteren ook andere regio’s. Als je ergens de lucht schoon houdt, help je je buren en omgekeerd. Daarom investeert Europa fors in dit project.” “We gaan actief kennis delen en ook exporteren naar de Donauregio. Dit project heeft een hogere toegevoegde waarde dan je wellicht zou denken. Miljoenen Europeanen zullen er baat bij hebben.” Frictie Directeur Alain Devos van Kenniscentrum Binnenvaart Vlaan deren (KBV) wees erop dat verandering in de hele keten vereist is. Hij stipte de frictie aan tussen beleid en technologie. “Als de door beleidsmakers voorgeschreven maatregelen het budget van de binnenschipper overstijgen, gaan we het niet redden. De sector heeft ondersteuning nodig en meer ruimte om te manoeuvreren.” De koepel van Vlaamse binnenvaartorganisaties heeft veel overleg met de Vlaamse overheid. In samen werking met Havenbedrijf Antwerpen en de Vlaamse vaarwegbeheerder zet de overheid de komende drie jaar een greening consultant in. Die vergroe ningsadviseur voor emissietechnieken voor de binnenvaart zal schippers advies geven en helpen bij het opstellen van een business case als ze investeren in die technieken. Main bij Schweinfurt wordt dieper en breder (foto Sarah De Preter) De verruiming van de Main nabij Schweinfurt is begonnen. De werkzaamheden duren tot 2020. De vaargeul tussen de stuwen Schweinfurt en Ottendorf wordt verbreed en verdiept. Het Duitse verkeersministerie investeert 14,3 miljoen euro. Dat is inclusief het geld voor milieucompensatie. Door de verdieping van de vaargeul van 2,50 naar 2,90 meter kunnen schepen in de toekomst meer lading vervoeren. Het verbreden van 36 meter naar 40 meter verhoogt de verkeersveiligheid voor koppelverbanden. Het uitgebaggerde materiaal, naar schatting zo’n 400.000 m³, wordt over water afgevoerd. Het goederenvervoer over de Rijn zal tot 2030 sterk groeien. Dat blijkt uit een studie die het Duitse verkeersministerie heeft laten uitvoeren. De onderzoekers voorspellen een stijging van de vervoerde hoeveelheid goederen van 22 procent naar 211 miljoen ton. De cijfers onderbouwen volgens BDB-voorzitter Martin Staats het belang van de Rijnvaart en de West-Duitse kanalen voor het achter landverkeer van de ARAhavens. De binnenvaart op de Rijn en zijn zijrivieren heeft de laatste jaren een stabiel aandeel van 16 tot 18 procent in de modal split. Meer concurrentie In de studie worden maatregelen aanbevolen om meer lading naar de vaarwegen te verschuiven. De Rijn, de Rijn-havens en hun verbinding met het verkeersnet moeten verder worden uitgebouwd. Daarnaast is een ‘digitaliseringsoffensief’ voor de binnenvaart nodig met als belangrijkste doelstelling het verbeteren van de uitwisseling van informatie. Verder dienen spoor en binnenvaart beter met elkaar te worden verbonden. Volgens de onderzoekers heeft het invoeren van deze maatregelen haast. De Rijnvaart krijgt immers steeds meer te maken met concurrentie van spoor- en wegvervoer. ADVERTENTIE ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant