Views
3 years ago

2017-23

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Goede
  • Nieuwe
  • Twee
  • Haven
  • Rijn

De Binnenvaartkrant 22 7

De Binnenvaartkrant 22 7 november 2017 TVM VERWELKOMT DE NEVADA VAN WIJGAART BV Wij leverden de complete tankmeting en -alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting. Wij feliciteren Wijgaart Shipping B.V. met mts Nevada en wensen hen veel succes Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Wij bedanken Wijgaart Shipping B.V. voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen mts Nevada een goede vaart. Complete elektrische installatie. Nevada Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam WWW.ELECTRICMARINESUPPORT.NL | INFO@ELECTRICMARINESUPPORT.NL Van Limburg Stirumstraat 250 | Postbus 130 | 7900 AC HOOGEVEEN +31 (0)528 29 27 50 binnenvaart@tvm.nl www.tvm.nl /scheepvaart

De Binnenvaartkrant 23 7 november 2017 Mts Nevada is winstgevend type DOOR JOHAN DE WITTE Bij Gebr. De Jonge Suipbuilding Services in Kladovo rolt dit type Eco-Nomy regelmatig van de helling. Voor het casco-ontwerp tekent de werf in samenwerking met de firma Aqua-Logic. Het accent ligt hierbij op verlaging van de weerstand in combinatie met een groter draagvermogen. Wijgaart BV, onder de paraplu van de Wijgaart Group, is opdrachtgever. GEFO zorgt voor lading. Asto BV installeerde in dertien weken de 110 x 11,40 meter en 2.800 ton grote tanker Nevada. die met volle wingtanks en stuurhut aan dek onder de 4 meter hoogte duikt. Onbetwist Kanalfähig, maar evengoed een trots rivierschip. Doordachte functionaliteit De ontwerpsamenwerking van De Jonge en Aqua-Logic resulteerde in een voorschip dat ten opzichte van een standaardmodel 50 kuub meer draagvermogen heeft. Het achterschip is 11 kuub voller en op de (in de regel) te grote koelboxen is nog eens 4 kuub gewonnen. Aanvullend heeft de tekenaar van de Kladovo Shipyard door materiaalbesparing eveneens 14 ton gespaard. Ook de twee relatief lichte 680 pk sterke C18 Caterpillars als voortstuwing dragen bij aan het draagvermogen. De aslijnen lopen ten opzichte van de kiel 5 graden schuin naar achter, met als positief gevolg een natuurlijke aanstroming naar de 1,50 diameter schroeven en straalbuizen. Het roersysteem is door Van der Velden geleverd overeenkomstig een Aqua-Logic-tekening. Door deze ultradunne roeren binnen te voorzien van een vleugelprofiel en buiten recht te houden (met daarbij een roerschep van 16 tot 21 graden naar buiten ten opzichte van de roerblad centerline) wordt het rendementseffect versterkt. Voor- én achteruit De ‘highlights’ van de Nevada zijn aandacht voor detail, schitterende machinekamers en zichtbare kwaliteit. Voeg daar nog royale medewerking en slimmigheid aan toe en je hebt de projectleiders Karst van der Wiel en Rick Verhage met hun afbouwteam te ‘pakken’. Sjef Peters staat bij Asto aan het roer; niettemin zijn dit de mannen met wie je tijdens het afbouwproces voor- en achteruit kunt. En volgens John en Addie van de Wijgaart was dat ook de overweging om bij Asto af te bouwen. Ze hebben zelf al menig casco naar Nederland zien komen en zijn dan ook met de ‘hoed en de rand’ van afbouw op de hoogte. Traditioneel “Het inbouwplan hebben we samen met Asto ingevuld. In uitvoering zijn we vrij traditioneel. Wat goed is, moet je ook niet wisselen. Verveer heeft voor comfortabele verblijven gezorgd. Kampers leverde de stuurhut. We kozen voor een PSI-leidingstraat en DW Pumps. (foto’s Johan de Witte) Dat zijn pompen die zich onderscheiden in 20 procent minder energieverbruik, sublieme aslagering, uitgekiende en duurzame afdichting en pompen als een tierelier”, volgens John en Addie van de Wijgaart. “Er zijn acht pompen. Maar het is handig als je ook met een paar minder kunt lossen. We hebben geprobeerd om eventuele storingskansen uit het los- en laadsysteem te filteren. Electric Marine Support heeft hieraan bijgedragen met de elektrische installatie en het aansluiten van equipment.” Wijgaart Group Kapitein Arne de Vries staat aan het roer van de Nevada. Hij is acht jaar bij de Wijgaart Group, die zes tankers en vijf droge ladingschepen telt. Arne had al op verschillende schepen van de firma gevaren en wilde nu wel eens even uit het ARA-verkeer: gewoon de rivier op, een groter vaargebied. Overigens voldeed zijn eerste reis daar niet aan: vijf uur weg van Keizersveer met de baas als hulp aan boord, half negen aankomst in de Botlek en laden voor Dordrecht. Volgende dag tegen de middag leeg. Een proefreisje, zeg maar! Deze Nevada kreeg een zilveren Green Award. Het echte Nevada was eens een goudmijn… Je weet maar nooit! Overigens hangt Nevada in meters breed acryl in het gemeenschappelijk bemanningsverblijf. Dat dan weer wel. Uw officiele bunkerpartner in Rotterdam Bunschotenweg 127 . 3089 KB Rotterdam . +31 (0)10 2361482 Wij feliciteren Wijgaart Group met mts Nevada. En wensen schip en bemanning een behouden vaart. Gefeliciteerd mts Nevada Veel probleemloze draaiuren info@sbhheijmen.nl . www.sbhheijmen.nl Molenvliet 57 | 3335 LH Zwijndrecht | Telefoon: +31(0)78 - 629 10 90 | dolpower.nl Aan mts Nevada leverden onder andere: Asto Shipyard Complete afbouw. motoren(leidingwerk & uitlaatsysteem) Caterpillar motor, type C18 Stamford ge- Hoveko B.V. Tankmeetsysteem. stoel en diverse scheepsmaterialen. Berger Maritiem Sales & Service V.O.F. en aansluiten generatoren (leidingwerk & nerator, type HCM534 Generatorset t.b.v. Lloyd’s Register EMEA Classificatie. TVM Verzekeringen Twee CFD geoptimaliseerde scheepsschroe- uitlaatsysteem) ladingpompbedrijf en boordnet 325kVA Muehlhan B.V. Verzekering. ven en straalbuizen. ClimaLogic B.V. John Deere motor, type 6090 Stamford Tanks gestraald en geschilderd. Van der Velden Marine Systems B.V. VICUSdt - Airco installatie; generator, type HC434 Generatorset t.b.v. Nelf Marine Paints B.V. Verfleverancier. - Stuurpaneel: SP2700; - Ontwerp en productie van twee CFD - Overdrukinstallatie; boordnet 62kVA John Deere motor, type Polmai Brandbeveiliging B.V. - Hydraulisch aggregaat: geoptimaliseerde scheepsschroeven. - Sanitair systeem; 4045T Stamford generator, type UC224. - Brandblusmaterialen; type HPP2700-360/2-1-0/11 kW; - Selectie met CFD van de optimale - MK-ventilatoren; Dutch Well Pumps B.V. - Veiligheidsmiddelen; - Roeraandrijving: 3 DWK 70; straalbuisconfiguratie. - RVS afsluitbare roosters; 8 stuks ladingpompen en de ballastpomp. - Inventaris; - Roeren: 3 roerensysteem Frans van Menaga Productie van twee CFD geopti- - Ontgassingventilator. EMS Group B.V. Complete E-installatie. - Brandvertragende Bijboot. Meerendonk. maliseerde straalbuizen. Den Breejen Shipyard EPS European Pump Services B.V. RAFA Scheepsramen B.V. Ramen. VE-woning en scheepsstoffering Blokland Non-Ferro B.V. U-bundelkoelers. De schroefasinstallatie. 1x strippomp EPS20 met een capaciteit Reintjes Benelux bvba 2 x REINTJES keer- Complete stoffering woning en stuurhuis Blommaert BVBA Boordlichtbakken type Dolpower B.V. T.b.v. voortstuwing: van 20 mł/h bij 3 bar, voorzien van een koppeling type WAF 364 L / 6,048:1 incl. ve screen zonwering. Isis, heklichtbeugel type Arizona, voormast 2 Stuks Caterpillar motoren, type C18 explosieveilige Eex-de IIB T4 motor met een Root recruitment Schilderwerkzaamheden Verhaar Omega B.V. type Improval, dakradarmast type Nikki, vermogen 680 pk 2 Stuks Reintjes keerkop- vermogen van 8,6 kW. en coatingwerkzaamheden. 393kW elektrisch aangedreven met stuurhuttrap. pelingen, type WAF 364 Generatorset t.b.v. Groenendijk & Soetermeer Lek- en stabili- SBH Heijmen Rotterdam B.V. omschakelbediening pomp / boegschroef- CCM3 Pompsysteem, aansluiten boegschoef- en ladingpompbedrijf 530kVA teitsberekening. Gasolie, Castrol/BP smeermiddelen, stuur- bedrijf. DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL

Binnenvaartkrant