Views
3 years ago

2017-23

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Goede
  • Nieuwe
  • Twee
  • Haven
  • Rijn

De Binnenvaartkrant 20 7

De Binnenvaartkrant 20 7 november 2017 VOS Kaiser GmbH & BING Kaiser east - west connections T +49 (0) 62 23 86 16 26 F +49 (0) 62 23 86 16 53 M +49 (0) 170 35 73 922 E tiberius.kaiser@bingvoskaiser.de I www.bingvoskaiser.de ADVIES Van Utrechtweg 29 | 2921 LN Krimpen aan den IJssel | Tel : 0180-551460 Fax: 0180-518711 | Email: verkoop@hilto.nl | www.hilto.nl TEKENINGEN BINNENVAARTSCHEPEN GOEDKEURING BOUWBEGELEIDING Hoogwaardige luikenwagens VOOR IEDER SCHIP, VOOR IEDERE VRACHT Friesche kapluiken / (Hydraulische) luikenwagens IDEALE COMBINATIE MET FRIESCHE KAPLUIKEN AANPASSING EN REVISIE VAN ALLE TYPES LEVERING VAN ONDERDELEN UIT VOORRAAD UITSTEKENDE NA-SERVICE OUTSOURCING Stokerijstraat 35 2110 Wijnegem, België T. +32 (0)3 353 26 89 F. +32 (0)3 353 35 90 www.blommaertalu.COM STAALBOUWBEDRIJVEN EN INDUSTRIËLE KLIMMERS Biesboschhaven Zuid 10-E 4251 NM Werkendam, NL I. info@blommaertalu.be WWW.BINGVOSKAISER.DE

De Binnenvaartkrant 21 7 november 2017 Fanfare herdenkt Maasbrachter scheepsramp met speciaal muziekwerk Met de bijzondere compositie Terra et aqua tremuerunt nam Fanfare Eensgezind uit Maasbracht/Beek op 22 oktober deel aan het muziekconcours in Roermond. Onder leiding van dirigent Jean-Pierre Cnoops herdacht het muziekgezelschap zo de Maasbrachter scheepsramp tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog. In de vroege ochtenduren van 30 september 1944 kwamen Duitse vrachtwagens Maasbracht binnengereden. Hun komst was de vorige dag in het havendorp aangekondigd, maar niemand kon toen ook werkelijk geloven dat ze zouden komen. De wagens waren bemand met leden van het Sprengkommando, belast met het opblazen en vernietigen van bruggen, fabrieken en andere strategische doelwitten. In Maasbracht bliezen ze de 240 schepen in de binnenhaven op zodat ze zonken. Het was de grootste scheepsramp in de historie van de Nederlandse binnenvaart. De aarde en het water beefden Het bestuur van Fanfare Eensgezindheid uit Maasbracht/Beek gaf een bijzondere opdracht aan componist Willem van Merwijk om de scheepsramp te herdenken in een muziekstuk. Van Merwijk bezocht de Limburgse binnenhaven en het Maas Binnenvaartmuseum om inspiratie op te doen. Hij bleef daar lang stilstaan bij de maquette van het schepenkerkhof, dat gebouwd is door Jac Linssen. “De aarde en het water beefden” zegt de begeleidende tekst bij de maquette. Van Merwijk noemde zijn compositie daarnaar: Terra et aqua tremuerunt. De compositie beschrijft de twee dagen waarin de ramp zich voltrok. Op 29 september begint de dag onschuldig met kabbelend water en kwetterende vogels. Langzaam wordt de haven wakker. Maar schijn bedriegt: er dient zich onheil aan. De bezetter zegt wat er staat te gebeuren. Het besef dringt door bij de schippers en zij proberen nog zoveel mogelijk van hun schepen te redden. 30 september breekt aan. De vele dissonante akkoorden en de dreigende ritmiek leiden naar het opblazen van de schepen. Dan klinken 24 explosies in het slagwerk. De ontploffingen symboliseren het vernietigen van de schepen. In het muziekstuk is toch ook een tegengeluid te horen; dat van solidariteit. Mensen die elkaar ondersteunen. Duizend vluchtelingen en hun families worden opgevangen in Maasbracht en Beek. Het geluid van de blazers staat voor de veerkracht van de mensen. Dan klinkt een requiem voor de vernietiging en het berokkenen van zoveel leed. Tot slot luidt de klok 24 keer en keert de stilte terug. Eerste prijs Met de uitvoering op 22 oktober behaalde Fanfare Eensgezindheid 92 (van de 100) punten. Dat was de hoogste score in de concertdivisie en leverde de eerste prijs op. Daarmee kreeg dirigent Jean- Pierre Cnoops een afscheid in stijl. Wie zijn dit jaar de beste zaalvoetballers? In Arnhem vindt op zaterdag 11 november vindt het EOC Zaalvoetbaltoernooi plaats. Aan de zeventiende editie in Sportcentrum Valkenhuizen doen 23 teams van schippers internaten mee. De deelnemende schipperskinderen zijn van zes tot achttien jaar. Zij spelen in vier categorieën: gemengd (6-10 jaar), jonge jongens (10-14 jaar), oudere jongens (14-18 jaar) en meisjes (10-18 jaar). Het gezellige en druk bezochte evenement is mogelijk dankzij de vrijwilligers en de sponsoring door bedrijven uit de binnenvaart. Door het wegvallen van Dekatel – dat jarenlang (hoofd)sponsor was, maar dit jaar opging in Yes Telecom – moest organisator Harm Mannak op zoek naar andere sponsors. Naast onderlinge verzekeraar EOC, zijn werkgever en sinds 2015 hoofdsponsor, toonden vier bedrijven zich bereid: Admiraal Jacht & Scheepsbetimmering, NPRC, Slurink Bunkerstations en Scheepswerf Wout Liezen. Finales Vorig jaar gingen de eerste plaatsen, na zeer spannende finales en strafschoppenseries, naar Prins Hendrik Internaat (gemengd), Het Kompas (jonge jongens), De Meerpaal (oudere jongens) en De Singel (meisjes). Kunnen zij hun prestaties deze keer herhalen? De eerste wedstrijden beginnen om 09.00 uur. De finales van de vier categorieën zijn van circa 14.00 tot 16.00 uur. Aansluitend is de prijsuitreiking. Sportcentrum Valkenhuizen is gevestigd aan de Beukenlaan 15-23 in Arnhem. Halve eeuw Volkeraksluizen Het Volkerak sluizencomplex bestaat een halve eeuw. Op vrijdag 3 november was het precies vijftig jaar geleden dat koningin Juliana de eerste twee sluiskolken in gebruik stelde. Het sluizencomplex is onderdeel van de Deltawerken en geldt als drukste en grootste binnenvaartsluizencomplex van Europa. In 2016 passeerden er 140.000 beroepsvaartschepen en 45.000 recreatievaartuigen. De sluizen vormen een belangrijke schakel in de verbinding van Rotterdam met de Scheldehavens. Al spoedig na de ingebruikname in 1967 bleek de capaciteit onvoldoende. De scheepvaart had te maken met lange wachttijden. In 1974 werd het complex daarom uitgebreid met een extra sluis voor de binnenvaart en een aparte recreatiesluis voor jachten. Onlangs heeft Rijkswaterstaat in de sluisdeuren een derde schuif aangebracht. Hierdoor is de duur van het nivelleren verkort, met als resultaat kortere wachttijden. Vanwege de drukte op de vaarroute en de schaalvergroting in de binnenvaart bestaan er momenteel plannen om een vierde schutkolk voor de beroepsvaart te bouwen. Daarvoor is al 157 miljoen euro gereserveerd. Meer lading in Sachsen-Anhalt In de Duitse deelstaat Sachsen- Anhalt is in de eerste helft van dit jaar zo’n 3,6 miljoen ton lading in en uit binnenschepen overgeslagen. Dat was een kleine 2 procent meer dan in de eerste helft van 2016. Een zesde van deze tonnage was gevaargoed. Landbouwproducten vormden de grootste goederengroep. Ongeveer de helft van de tonnage werd geladen en gelost in het Elbe-gebied, de andere helft in de havens rond het Mittellandkanaal. De containeroverslag steeg met 13,2 procent naar 11.584 TEU. Rijn door Bazel wordt verdiept (foto Beeldbank Rijkswaterstaat) De Rijn door Bazel mag verdiept worden om de bevaarbaarheid bij lage waterstanden te verbeteren. De werkzaamheden beginnen volgend jaar. De Zwitserse havens hopen dat de klus in één jaar tijd kan worden afgerond. Op dit moment is het voor schepen ongeveer twee maanden per jaar niet mogelijk om volledig beladen de havens in Muttenz en Birsfelden te bereiken. Door de geplande verdieping zouden dat in de toekomst nog slechts twee weken zijn. Er kan dan met een aflaaddiepte van 3,50 meter in plaats van 3,20 meter worden gevaren. De verdieping gaat ruim 4 miljoen euro kosten en wordt betaald door de Zwitserse havens. Er moet ongeveer 20.000 kubieke meter materiaal uit de vaargeul worden verwijderd. Dit mag niet tot stremmingen voor de binnenvaart leiden; er zal hooguit tijdelijk eenrichtingsverkeer worden ingesteld.

Binnenvaartkrant