Views
3 years ago

2017-23

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Goede
  • Nieuwe
  • Twee
  • Haven
  • Rijn

De Binnenvaartkrant 2 7

De Binnenvaartkrant 2 7 november 2017 Overslagbedrijf Speksnijder vof Overslagbedrijf Speksnijder vof is een klein overslagbedrijf met drie kraanpontons in Amsterdam. Voor deze kraanpontons hebben wij de volgende vacatures: kraanmachinist, schipper, bobcatrijder/ tremmer Werkzaamheden in de haven van Amsterdam voor overslag bulkgoederen. Heeft u verantwoordelijkheidsgevoel en vindt u, net als wij, dat werken met drijvende kranen het mooiste wat er is, dan hebben wij een geschikte baan voor u. Werkzaamheden zijn het draaien met draadkraan/ varen met ons eigen materiaal/ rijden op de schrankladers, onderhoud/ tremwerkzaamheden. Het in de goede staat houden van ons materiaal. En op een verantwoordelijke manier omgaan met collega’s, klanten, schippers en andere mensen die bij ons werk betrokken zijn. Functie eisen; Voor de vacature schipper: in bezit van vaarbewijs Voor de overige vacatures: rijbewijs en ervaring in bulk overslag en scheepvaart. Daar stellen wij tegen over; loon naar binnenvaart CAO, ploegentoeslag en aangezien wij geen 9 tot 5 bedrijf zijn, een passende overwerk vergoeding en kilometer vergoeding plus voedingsregeling. Wilt u informatie, dan kunt u bellen naar 0651 809092 of 0620 704015 Mailen: info@overslagbedrijfspeksnijder.nl Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de VAN GOGH NAUTIC SOLUTIONS vraagt voor luxe passagiersschepen enthousiaste en gemotiveerde collega’s 1STE KAPITEIN, 2DE KAPITEIN STUURMAN, MACHINIST (Vrije tijds regeling in overleg). Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau. Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ruime ervaring • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief • Beheersing van de Duitse/Engelse taal • Bij de betreffende functie behoren een Rijnpatent / Radarpatent (patent op de Donau tot Budapest is een pre) Wij bieden: Een goede werkplek met fijne collega’s, een Zwitsers contract met goede voorwaarden en een uitstekend salaris. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Patrick van Hengst Tel: 0612344067 of email je CV naar patrickvanhengst@me.com Voor de eigen vloot (mineraal & chemie) zijn wij op zoek naar enthousiaste: (Licht)matrozen In het bezit van een geldig dienstboekje en bezig met binnenvaart gerelateerde opleiding. Aan boord van onze schepen wordt gewerkt TE WEINIG RUIMTE? Om jezelf te ontwikkelen en te ontplooien. onder Luxemburgse arbeidsvoorwaarden zoals een uitstekende vrijetijdsregeling op basis van 25 weken varen en 27 weken vrij per jaar. INTERSTREAM BARGING, ÉÉN VAN DE GROOTSTE BINNENVAARTBEVRACHTERS IN EUROPA MET KANTOREN IN GEERTRUIDENBERG, DUISBURG, MANNHEIM, HAMBURG EN LUXEMBURG, VERVOERT VOOR HAAR OPDRACHTGEVERS IN DE PETROCHEMISCHE INDUSTRIE VLOEIBARE CHEMICALIËN, MINERALE OLIËN, EETBARE OLIËN EN VETTEN OVER DE EUROPESE BINNENWATEREN. MET 250 GOED GETRAINDE EN GEMOTIVEERDE MEDEWERKERS EN EEN GEAVANCEERDE, VOORNAMELIJK DUBBELWANDIGE VLOOT VAN MEER DAN 150 SCHEPEN BEANTWOORDT INTERSTREAM VOLLEDIG AAN DE HOGE STANDAARDEN VAN HAAR OPDRACHT- GEVERS OP HET GEBIED VAN VEILIGHEID, MILIEU EN KWALITEIT. Durf je de verantwoordelijkheid en de uitdaging aan, wil je graag verder groeien, studeren en bovenal een goed salaris? Neem dan telefonisch contact op met de afdeling crewing (tel.nr. +352 2786 1335). Of mail je brief met CV naar crewing@interstreambarging.lu www.interstreambarging.com

De Binnenvaartkrant 3 7 november 2017 CBRB: Green Deal benutten om binnenvaart snel te verduurzamen Om de binnenvaart de schoonste modaliteit te laten blijven, moet de sector versneld verduurzamen. Met die boodschap komt het CBRB tijdens zijn Binnenvaart Jaardiner op 24 november. Dat heeft als thema ‘De groene versnelling’. Waalwijk kort schutlengte sluis toch in Waalwijk kort de schutlengte van de gemeentesluis in van 86 naar 82 meter. De gemeenteraad heeft ingestemd met de havenverordening waarin dat is opgenomen. “Hiermee wordt de afwaardering van sluis Waalwijk definitief en komt een teleurstellend einde aan de ruim twee jaar durende strijd”, aldus Koninklijke BLN-Schuttevaer. De vereniging heeft geprobeerd de gemeente op andere gedachten te brengen. “We zijn diep teleurgesteld”, reageert voorzitter Marcel Het CBRB is positief over het kabinetsplan om met de sector een Green Deal te sluiten. Er is nu echt snelheid vereist, stelt de brancheorganisatie. “Het Klimaatakkoord van Parijs, de Europese NRMM Richtlijn en de nationale Energieagenda maken een versnelling van het proces van verduurzaming noodzakelijk. De recente uitspraak van de rechtbank in Den Haag die het kabinet dwingt tot de aanpak van luchtvervuiling is een extra stok achter de deur.” De binnenvaart staat volgens het CBRB de komende dertig jaar voor grote opgaven om de uitstoot van de voor de luchtkwaliteit schadelijke stoffen NOx en PM én broeikasgas CO 2 te verminderen. Dat vereist een structurele aanpak, vindt directeur Robert Kasteel. “De zo hoog nodige transitie gaat echter niet vanzelf. Het is noodzakelijk dat marktpartijen en overheid samen stappen zetten om te versnellen en de transitie naar een toekomstbestendige vervoersmodaliteit mogelijk te maken: schoon, veilig en concurrerend ten opzichte van andere modaliteiten.” Het CBRB wil snel overeenstemming met de overheid over de Green Deal om binnenvaartschepen duurzamer te maken. “Het gebrek aan bereidheid om voor milieuvriendelijk vervoer te betalen, betekent een extra belasting voor scheepseigenaren”, aldus van Schijndel van BLN-Schuttevaers regionale afdeling De Amer. “We hebben in de afgelopen twee jaar alle denkbare argumenten op tafel gelegd. We hebben vergaderd met de gemeente, ingesproken op raadsvergaderingen, brieven geschreven, deskundigen geraadpleegd en betrokkenen gemobiliseerd. Maar het heeft helaas niet het gewenste resultaat opgeleverd. We hebben het voorstel vorig jaar nog tegen kunnen houden, maar nu na aanvullend onderzoek door de gemeente is het alsnog aangenomen.” Kasteel. “Maatregelen die de binnenvaart ondersteunen zijn zeer wenselijk. Zoals het regeerakkoord vermeldt, kan de binnenvaart een belangrijke bijdrage leveren aan het beperken van toenemend goederenvervoer over de weg én het beperken van uitstoot die slecht is voor het klimaat.” Fonds Vergroening Binnenvaart Het CBRB wil aanpassing van weten regelgeving, het opstellen van een transitiemodel en beloning voor ondernemers die investeren De sluis moet voldoen aan de nieuwe machinerichtlijn. De extra veiligheidseisen die daarmee samenhangen, leiden tot inperking van de schutlengte. De sluis alsnog geschikt maken voor schepen van 86 meter zou circa 800.000 euro gaan kosten. Nieuwe haven Van Schijndel: “Voor ons is elke vorm van afwaardering een groot verlies en daarmee onbespreekbaar. Wij willen dat het vaarwegennet tot in de haarvaten optimaal beschikbaar blijft. We hebben een in duurzaamheid. Belangrijk is nu de opzet van een Fonds Vergroening Binnenvaart, vindt Kasteel. “Maar een financieringsfonds is niet voldoende. We staan voor cruciale vragen: leidt de huidige regelgeving tot het achterblijven van milieu- en klimaatprestaties? Hoe beïnvloedt de onzekerheid over de kosten en baten van nieuwe technieken de besluitvorming over investeringen? Komen er meerdere stimulerende maatregelen om de gewenste versnelling van de vergroening te bereiken? Doen verladers voldoende mee?” gedifferentieerde vloot en er is werk voor elke scheepsmaat. We willen de logistiek kunnen bedienen op elk niveau.” Buiten de sluis komt in Waalwijk een geheel nieuwe haven voor de binnenvaart. Die moet in 2020 operationeel zijn. De meeste bedrijven die van vervoer over water gebruik maken, verhuizen naar de nieuwe haven. De nieuwe haven is straks wél bereikbaar voor grote schepen. De scheepvaart naar de haven achter de sluis zal flink afnemen. “Binnenvaart is grote groene kans” “We moeten zo snel mogelijk de Green Deal handen en voeten geven. Begin december willen we rond de tafel met bankiers, wetenschappers, verladers en schippers." Aldus Tweedekamerlid Matthijs Sienot van D66 zondagavond 5 november bij NPO Radio 1 in het programma over de vergroening van de binnenvaart. “De binnenvaart is een grote groene kans.” In het radioprogramma werd aan de hand van twee aan boord opgenomen interviews met Rienk Abrahamse en zijn zoon Wouter van het cementschip Challenger en Martin Seine van het PTC-schip ms Hendrika in de studio gepraat met haveneconoom Bart Kuipers over de huidige situatie in de vergroening van de binnenvaart. “De binnenvaart is relevant voor het halen van de klimaatdoelen van Parijs”, vertelde dr. Kuipers. Hij vertelde tevens dat er een transitie nodig is voor de binnenvaart omdat 80 procent van de schepen nog niet voldoet aan de milieueisen van 2020 en 2025. Rienk Abrahamse vertelde een eerlijk verhaal over zijn keuze in 2014 voor een nieuwe dieselmotor van 200.000 euro in plaats van te kiezen voor een 480.000 kostende hybride aandrijving. “Om in 2020 aan de eisen te voldoen, zullen er wel katalysatoren moeten worden geplaatst.” Hij voegde eraan toe dat zijn opdrachtgever niet bereid was meer te betalen als hij een schonere motor zou inbouwen. Kuipers: “De opdrachtgever vindt het logisch dat de binnenschipper investeert in een groenere aandrijving, net als je ook niet meer betaalt voor kleding als er geen kinderarbeid aan te pas is gekomen.” Opdrachtgever Tata Steel gaf wel aan in gesprek te zijn met coöperatie PTC over alternatieve brandstoffen, zoals waterstof. Het hoofd Inkoop Logistiek bij Tata Steel: “De hele keten moet duurzamer. Vervoer op de oude, vervuilende wijze moet gewoon duurder worden.” Meten aan de pijp Martin Seine sneed een gevoelig punt aan. “Bij het meten aan de pijp laten we zien dat we de helft schoner zijn dan dat de overheid denkt. De overheid stelt wel eisen maar komt zelf niet met meetmethoden.” Volgens Bart Kuipers blijkt hieruit dat in de binnenvaart precies het omgekeerde aan de hand is van het dieselschandaal van Volkswagen. Directeur Hester Duursema van BLN-Schuttevaer reageerde tijdens de uitzending: “De transitie is een ketenopgave. De verlader moet weten wat groen is, de binnenvaart moet meten aan de pijp. We zijn met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in gesprek over een groen certificaat. Hoe financieren we dat? Daar kunnen we met de Green Deal invulling aan geven.” Matthijs Sienot wilde niet ingaan op de suggestie van de NPO-verslaggever dat de Maut (de kilometerheffing voor vrachtauto’s) gebruikt kan worden voor innovatie in de binnenvaart. “Ik kan niet voor de muziek uit lopen, ben afgelopen dinsdag pas beëdigd als Kamerlid”, aldus Sienot. Leeftijd Door een wonderlijke speling van het lot ontving ik van vier verschillende verzekeraars een brief over pensioenen. Als iets verstand heeft van kansberekening dan zijn het de verzekeringsmaatschappijen. Alle vier waren tot deze zonderlinge conclusie gekomen: ‘de kans dat iemand ouder wordt, neemt elk jaar toe’. Daar sta je dan met je dromen over de eeuwige jeugd. Je wordt ouder, papa, althans dat zegt je pensioenverzekeraar. Maar de assurantiecowboys bedoelen het niet zo. Dat we ouder worden wisten zelfs zij wel (getuige de oplopende premies voor oudere werknemers). Zij bedoelen te zeggen in hun briefjes dat we langer leven en dus later doodgaan dan voorheen. Dat langere leven is duur en ze hebben het al zo moeilijk. Ze kunnen niet eens een fatsoenlijke tekstschrijver betalen. De tijd van kolossale rentewinsten is ook voor de pensioenfondsen voorbij. Je kunt je geld beter besteden dan ervoor te betalen om het op de bank te laten staan. Dat beseft ook het nieuwe kabinet. Ik hoorde iemand de koers van dat kabinet omschrijven als ‘rechts met de bijbel’. Welnu, voor het schrijven van het bijbeltje van dit kabinet was helaas ook geen geld voor een goed tekstschrijvertje. Wel wil Rutte III 4 miljard uittrekken voor een duurzaam Nederland middels een ambitieus klimaatbeleid. ‘Duurzaam’ betekent hier dus zo weinig mogelijk uitstoot van kooldioxide. Interessant voor de binnenvaart is de maatregel waarvoor om mysterieuze redenen gegrepen wordt naar de Duitse term ‘Maut’. Maut is (in Duitsland) wat ze in België de kilometerheffing voor vrachtauto’s noemen. Verdacht is dat in Nederland wordt gekozen voor het woord ‘vrachtverkeer’, waarmee zomaar ook andere modaliteiten kunnen worden bedoeld. De binnenvaart wordt weliswaar meegenomen in het ambitieuze plan, maar moet dan wel groener. Er wordt altijd weer een tegenprestatie verwacht. Het wordt de hoogste tijd dat de binnenvaart een definitieve stap zet en hard maakt dat een schip met nul emissie kan varen. Met minder (eigenlijk zou ‘met meer’ hier toepasselijker zijn) nemen we geen genoegen. Net zomin moeten we genoegen nemen met een Nederland dat ineens duurzaam is als wij minder kooldioxide produceren. Als de rest van de wereld vrolijk verder gaat met CO2-productie ligt dat duurzame Nederland spoedig als een modern Atlantis voor tweederde onder water. En als we ons bovendien blindstaren op CO2-beperking, zal de overige vervuiling van het milieu onze gezondheid verruïneren. Dan gaan we weer net als vroeger, vroeger dood. Krijgen we een brief van de pensioenfondsen dat de kans steeds groter is dat we elk jaar jonger worden. Zou Rutte III dat bedoelen met vertrouwen in de toekomst? EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant