Views
3 years ago

2017-23

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Goede
  • Nieuwe
  • Twee
  • Haven
  • Rijn

De Binnenvaartkrant 18 7

De Binnenvaartkrant 18 7 november 2017 Dubbelwandig tankschip gezocht Vinotra uw innovatieve partner voor transport en bunkering van zwarte en blanke producten actief in Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen en de Noord-Europese waterwegen. Om aan de vraag van onze klanten te voldoen, breiden wij onze vloot uit. Beschikt u over een dubbelwandig tankschip met een capaciteit tussen 1000mt tot 4000mt voor het transport van blanke of zwarte producten? Dan zijn we op zoek naar u. Vinotra is - Betrouwbaar - Flexibel - Innovatief - Transparant - Iso 9001 en 14001 gecertificeerd Voor meer informatie neem contact op met Jan Verbergt of Koen Geeraerts op het telefoonnummer: +31 (0)85 064 60 40 (Main and AOH number) of per e-mail op info@vinotra.com Vinotra - Brugsteen 4, 4815 PL Breda mogelijkheden tot time-charter BUYCK TECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP INSTALLATIE REPARATIE Buyck Techniek is gespecialiseerd in het ontwerpen, leveren, installeren en repareren van alle voorkomende hydraulische installaties voor scheepvaart & industrie. Buyck Techniek is gevestigd op een gunstige plaats gelegen tussen de grote havens van Antwerpen, Rotterdam en Moerdijk. 0167 - 52 45 65 | HEIJNINGEN | INFO@BUYCKTECHNIEK.NL | WWW.BUYCKTECHNIEK.NL Gummi lager op maat gemaakt gumeta – uw specialist voor rubberen lagers • Complete levering volgens tekening • Kostenbesparende nieuwe coating van gebruikte en beschadigde lagers • Aanpassing aan alle inbouwinstallaties, ook in gesplitste uitvoeringen • Goede referenties • Op korte termijn beschikbaar GUMETA H. Maes GmbH | Südstr. 9 | D-66780 Rehlingen-Siersburg Tel. + 49 (6835) 3094 | Fax + 49 (6835) 670 57 | E-mail: info@gumeta.de www.gumeta.de Werkendam 0183 67 80 30 Een behouden vaart begint met een goede uitrusting! NCP erkend REOB onderhoudsbedrijf voor verkoop en keuring van brandblusmaterialen en zwemvesten. Keuring brandblusser aan boord: €8,50 incl. voorrijden excl. btw Simplus Brandblusapparaten bv Dordrecht 078 652 07 52

De Binnenvaartkrant 19 7 november 2017 Jubilerend Opleidingsinitiatief Abi werkt aan vernieuwing Animo voor Duitse binnenvaartopleidingen loopt weer terug Het Duitse Opleidingsinitiatief Binnenvaart (Abi) heeft er sinds 1997 voor gezorgd dat 165 jongeren een opleiding aan boord van binnenschepen kregen. De viering van het 20-jarig bestaan in Duisburg was ook een wake up-call: het aantal opleidingscontracten daalt, terwijl de sector juist veel nieuwe medewerkers nodig heeft. Abi-voorzitter Jürgen Schlieter is zelf particulier schipper. Hij kent de sector als geen ander en heeft zijn eigen zonen opgeleid. Betrouwbaar personeel is volgens Schlieter ontzettend belangrijk. Daarom moet de sector gemotiveerde jongeren blijven aantrekken en opleiden. Stageplek Abi bundelt als werkgever voor jongeren in opleiding de krachten met partners: rederijen en particulieren die een stageplek aanbieden. De administratie en organisatie wordt hen door Abi volledig uit handen genomen. Dit is vooral voor particulieren interessant. Zij hebben het immers druk en de eisen worden steeds strenger. Twintig jaar Abi in Duisburg: terugkijken en vooruitkijken. (foto Sarah De Preter) Schlieter: “In twintig jaar tijd hebben wij 165 jongeren laten opleiden aan boord. We zeggen niet dat we daarmee de besten zijn, maar hebben wel altijd geprobeerd toekomstgericht te werken. Dat doen we nog steeds, want de binnenvaart heeft goed opgeleid personeel keihard nodig.” Van de mensen die aan de Abiwieg stonden, zijn er helaas twee overleden: voormalig schoolschipkapitein Peter Haas en ProJoboprichter Udo van Koeverden. ‘Geestelijk vader’ Gunter Dütemeyer, voormalig directeur van de Werkgeversvereniging in de Duitse binnenvaart (AdB), schetste tijdens de jubileumviering hoe het aantal jongeeren dat een binnenvaartopleidingen volgde in 1994 een historisch dieptepunt bereikte. De sector ging in deze periode gebukt onder de afschaffing van de Festfrachten en het vrijgeven van de cabotage. Deze combinatie veroorzaakte een negatief dominoeffect. De vrachtprijzen kelderden, grote rederijen verkleinden hun vloot en personeelsbestand. De beroepsopleiding kwam nagenoeg volledig tot stilstand. Een dramatische ontwikkeling, aangezien de vier grootste Duitse rederijen tot dan toe ieder dertig tot vijftig scheepsjongens per jaar hadden opgeleid. De particulieren konden dit niet opvangen. “Een troosteloze situatie”, aldus Dütemeyer. “Het aantal opleidingscontracten daalde tussen 1991 en 1994 enorm. Van de voormalige beroepsscholen voor binnenvaart bleven alleen de scholen in Duisburg en Schönebeck over.” Ommezwaai De AdB móést reageren en richtte in 1997 Abi op. Vanaf 1999 deed de Duitse overheid een duit in het zakje voor de opleiding van jongeren. Naast geld waren er mensen nodig met de juiste opleidingskwaliteiten. Ook daar droeg Abi aan bij. Het initiatief was volgens Dütemeyer geen ‘businessmodel’, maar een daad van maatschappelijke verantwoordelijkheid voor jongeren en de hele binnenvaartsector. Vanaf 2000 keerde het tij en werden weer meer jongeren opgeleid. Op het hoogtepunt in 2009 werden in totaal ruim 440 opleidingscontracten afgesloten. Dat waren er ongeveer drie keer zoveel als in 1994. Bergafwaarts De laatste jaren gaat het weer bergafwaarts met de opleiding. Hoewel jongeren in Duitsland tijdens een duale binnenvaartopleiding goed verdienen, is er weinig belangstelling. De tijden zijn dan ook veranderd. “Tegenwoordig is vrije tijd voor jonge mensen belangrijker dan geld”, aldus Dütemeyer. “Abi moet kijken hoe de binnenvaart hiermee om kan gaan. Het zou goed zijn om in de hele sector donaties op te halen om contracten te sluiten met laag opgeleide jongeren. Ook moeten we Abi beter onder de aandacht brengen van scholen. Dit jubileum kan een wake up-call zijn om sterker naar de toekomst te kijken.” Logische stap Meegaan met nieuwe uitdagingen en gezamenlijk de blik naar voren richten; hierop wil Abi samen met partners blijven inzetten. De nieuwe Europese richtlijn voor de beroepskwalificaties zal ook in Duitsland tot vernieuwing van de binnenvaartopleidingen leiden. De nationale opleidingsrichtlijnen moeten worden aangepast. Abi-directeur Lothar Barth verwacht hierbij geen problemen: “De Duitse duale binnenvaartopleiding is zeer goed en overtreft zelfs het niveau van de Europese richtlijn.” Dat opleiding belangrijk is voor de sector, bevestigde Eurotankdirecteur Silvie Sulejman-Najaa. Deze dochteronderneming van rederij Jaegers is Abi-partner van het eerste uur. Voor Eurotank was het eind jaren 90 een logische stap om met Abi te gaan samenwerken. “In die tijd hadden wij in Luxemburg nog geen beroepsopleiding voor de binnenvaart. Abi is voor ons altijd een betrouwbare partner geweest. Op dit moment zijn we in Luxemburg elf jonge mensen aan het opleiden. We hebben aan boord van onze tankers gekwalificeerd personeel nodig.” Schippersvrouw Irene Bruyninckx bundelt columns uit De Binnenvaartkrant “Alweer tapioca” Vanaf de start van De Binnenvaartkrant stond de column ‘Vareling’ van schippers vrouw Irene Bruyninckx in deze krant. Ze gaf inzage in de werkelijkheid van alledag van een schippers vrouw aan boord van een vrachtschip. Waargebeurde verhalen, uit het leven gegrepen. Ze bouwde haar eigen lezerskring op en heeft het meer dan tien jaar volgehouden elke twee weken de haar toebedeelde kolommen te vullen. Ze heeft van al die beschikbare columns een selectie gemaakt en ze gebundeld in het boekje met de toepasselijke titel Vareling. Dat blijft een leuk woord, vooral aangezien Irene Bruyninckx dat zelf heeft verzonnen. Een nieuw woord waarvan je meteen weet wat het betekent. De Varelingen lezend krijg je enerzijds een gevoel van nostalgie als je ziet hoe het leven in de pensionaten was voor de schipperskinderen, uit de tijd van vóór de radar, als oma voorop stond in de mist, om maar eens wat voorbeelden te noemen. Anderzijds kun je dan ook wel weer blij zijn dat er tegenwoordig wel radar, mobiele telefoon en vele andere gemakken beschikbaar zijn voor de huidige generatie schippers en hun schippersvrouwen. Je kan van Irene’s stijl houden maar er zijn natuurlijk ook mensen die niets moeten hebben van een kleine serie columns geschreven vanuit het gezichtspunt van de scheepshond (die je dan wel leert kennen). Veel mensen die aan boord zijn opgegroeid, zullen zich herkennen in de complicaties van het leven aan boord, het gezin dat over andere schepen moet klauteren, het zoeken naar een huisarts onderweg als het kind ziek is of de beperkingen voor sociale contacten waar een schippersfamilie zich bij neer moet leggen. Het is ook leuk om vanuit de schippersvrouw naar het werk van de schipper te kijken. Niet alleen het (harde) werken aan boord zelf maar ook de onderhandelingen met bevrachters. “Alweer tapioca, alweer stof, alweer een avond varen.” Het is het eeuwigdurende conflict tussen de meevarende thuissituatie en het bedrijf, dat Bruyninckx in een lange rij anekdotes weergeeft met veel sfeer en persoonlijke noten. Het gaat vooral over mensen (en dieren): van kleinkinderen tot grootouders. Het boek ‘Vareling’ (164 pagina’s, met foto’s) van Irene Bruyninckx is verkrijgbaar in de boekhandel en te bestellen bij Bol.com. Tevens is het te koop in het Maas Binnenvaart Museum in Maasbracht. Het kost € 17,16.

Binnenvaartkrant