Views
3 years ago

2017-23

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Goede
  • Nieuwe
  • Twee
  • Haven
  • Rijn

De Binnenvaartkrant 16 7

De Binnenvaartkrant 16 7 november 2017 UITZONDERLIJKE ONLINE VERKOPING in opdracht van belanghebbenden, 3 ‘Flandria’ pleziervaartuigen Koersbepalend in verzekeren Gespecialiseerd in binnenvaart UNIEKE KANS Beurs-World Trade Center Beursplein 37 Rotterdam Telefoon: 010 - 405 2000 Mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl 3 PLEZIERVAARTUIGEN “Flandria 1”, “Flandria 16” en “Flandria 18”; Flandria 1 (‘64) is uitgerust met een elektrisch aangedreven boegschroefmotor en meet 30 x 6 meter. Flandria 16 is de grootste en de oudste van de drie (‘51), uitgerust met een elektrisch aangedreven boegschroefmotor en meet 60 x 9 meter, cap. 250 passagiers. De Flandria 18 (‘64) en meet 35 x 7 meter, cap. 300 passagiers; alle technische details beschikbaar op onze veilingwebsite SLUITING: dinsdag 21 NOVEMBER vanaf 14u00 Bezichtiging: op afspraak via info@troostwijk.be Noorderlaan 21, Haven 28 - 2030 Antwerpen / catalogus beschikbaar op onze website www.TroostwijkAuctions.com Hydraulische stuurmachines Roeren en Hennegatkokers Stuurhut hefkolommen Revisie - fabricage hydraulische cilinders 06-51125174 LIMBURG ONDERNEMERS UIT LIMBURG De Maritime trots van Zuidoost Nederland! Wessem Port Services Group BV Buitenhavenweg 7 6171 DW Stein +31 46 4747777 www.wessem.com Brouwersstraat 17 NL-6051 AA Maasbracht www.linssenyachts.com Restaurant de Kolentip info@kolentip.nl . www.kolentip.nl 0475-559133 OMRU SCHEEPSRAMEN HET BESTE ZICHT OP SERVICE, KWALITEIT EN INNOVATIE www.omruscheepsramen.com Tel: 0475-465555 / 06-20650790 info@scheepswerfmaasbracht.nl www.scheepswerfmaasbracht.nl

De Binnenvaartkrant 17 7 november 2017 Vijf op een rij in het Yangtzekanaal Maasvlakte 2 begint zich meer en meer te ontwikkelen en dat levert de nodige reuring op. De vaarweg ernaartoe is het Yangtzekanaal. Dat is, ondanks de megacontainerschepen aan de noordzijde bij Euromax, breed genoeg. Zo te zien is het een drukte van belang, waarmee de dynamiek van de Rotterdamse haven eens temeer wordt geschetst. Uitgaand twee feeders die net zijn vertrokken van de Euromax-terminal, gevolgd door de half geladen tanker Patroclus die, ontmeerd van de Palen 90, nog een sleepboot in de zij heeft. Op de voorgrond de snelle loodstender Orion, die vertrokken is uit de Pistoolhaven. Het geheel wordt gecomplementeerd door de RPA 14, die met gezwinde spoed ergens op afstuift. De patrouillevaartuigen van de Rotterdam Port Authority zijn de ogen en oren in het havenveld. Ze hebben getrainde 24/7-bemanningen en zijn voorzien van de modernste apparatuur, waaronder niet in het minst brandblusapparatuur met grote pompcapaciteit. De Orion dient hoofdzakelijk voor het vervoer van loodsen van en naar de loodsboten op het loodsstation. De tender kan dat met een snelheid van 28,1 knopen en dat is 52 kilometer per uur. De feeders gaan doorgaans de helft minder snel, hoewel de Energizer met 7400 kW wat meer vermogen WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Zie www.wssrotterdam.nl heeft dan de Ice Runner met 7200. De laatste is van Bockspiegel in Emden en gaat onder de goedkope vlag van Antigua & Barbuda naar Aalborg. Capaciteit is 700 TEU. De Energizer kan er 50 meer meenemen en vaart onder Nederlandse vlag. JR Shipping in Harlingen voert het management. JR is afgeleid van Jan Reier Arends, een van de eigenaren. De feeder vaart het water van Rotterdam dun, want van Euromax ging ze via de Beatrixhaven (RST) en de Waalhaven (Uniport) naar Oslo. TEKST: CEES DE KEIJZER FOTOGRAFIE: ARJAN ELMENDORP Van der Velden: korting met Green Award Van der Velden Marine Systems heeft zich aangesloten bij Stichting Green Award. De nieuwe supporter van het internationale certificatiesysteem geeft voortaan tot 15 procent korting op geselecteerde producten en diensten van Van der Velden. De roeren en stuurinstallaties van Van der Velden Marine Systems zijn bekend om hun hoge kwaliteit. Om verdere promotie van praktijkvoorbeelden en toepassing van efficiënte technologieën te ondersteunen, en zo te helpen de ecologische voetafdruk te verminderen, besloot Van der Velden toe te treden tot het Green Awardsysteem toe te treden. Green Award stelt de kwaliteitsen veiligheidseisen aan zee- en binnenvaartschepen. Door certificering kunnen scheepseigenaren aantonen dat ze uitstekende duurzame prestaties leveren. Dat levert dan weer diverse kortingen en andere voordelen op. Zee- en binnenvaartschepen die over zo’n certificaat beschikken ,ontvangen voortaan ook kortingen tot 15 procent op de geselecteerde producten en diensten van Van der Velden. Gecertificeerde binnenvaartbedrijven komen daar naast in aanmerking voor gratis advies op installaties voor brandstofbesparing. De samenwerking tussen beide partijen werd officieel bezegeld door de overhandiging van het Green Awardbord door directeur Jan Fransen van de stichting (links) aan salesmanager Cor de Wit (midden) en directeur Wim Knoester van Van der Velden. Tussen mens en rivier stroomt de geschiedenis van Europa DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN Beroepsmopperkont Maarten van Rossem vindt het een aanrader, het pas verschenen boek De Rijn. De biografie van een rivier. De van tv bekende historicus afficheert zichzelf na het lezen ervan als “Rijnverslaafde”. Want “wie echt iets van de Rijn wil weten, móét dit boek lezen.” Allerminst in een notendop beschrijft journalist en schrijver Martin Hendriksma op een nipte 400 pagina’s de geschiedenis van een rivier. De Rijn als economisch belangrijke waterweg, als levend wezen en verteller van verhalen. Toen er nog geen langeafstandsvervoer over land plaatsvond en er geen treinen reden, was daar de Rijn. De rivier was voor lange tijd de belangrijkste verkeersader. Langs de Rijn werd door de eeuwen heen tol geheven, de schippersgildes waren machtig. Als persoon kon je maar beter een diligence nemen… Dat was goedkoper. Maar een schipper had natuurlijk geen keus en betaalde zich blauw aan tolheffing op de grote rivieren. Het was een onwerkbaar systeem, dat voor veel vertragingen, frustraties en ellende onder de varensmensen zorgde. Totdat Napoleon kwam en het hele Rijnwezen onder één bestuur plaatste. Het was afgelopen met die lappendeken van gildes langs de rivier. Meer diepgang Een volgende, grote stap kondigde zich aan. Vadertje Rijn moest vérder bedwongen worden, grillig en slecht bevaarbaar als hij was. De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR), opgericht in 1815, kon aan de slag. Pruisen, Oostenrijk, Rusland en Engeland hadden Napoleon verslagen en wilden de volkeren van Europa en hun economieën meer met elkaar verbinden. De opkomende kolenen staalindustrie vroeg om grotere schepen met meer diepgang. Er moest gebaggerd en verbreed worden. Alle industriële ontwikkelingen langs de Rijn zorgden ervoor dat Nederland de poort van Europa werd, een uiterst belangrijke economische positie. Het werk van de CCR werd nogal eens onderuitgeschopt door oorlog tussen Duitsland en Frankrijk, die elkaar het recht op de Rijn betwisten. Dat ging door totdat Hitler een ruïne van Europa maakte. Nu zitten er vijftien in plaats van vijf landen met elkaar aan de vergadertafel van de CCR en die kunnen het goed met elkaar vinden. Door een gemeenschappelijk belang: de Europese binnenvaart. Van anti-Europese sentimenten hebben ze daar geen last. Maar de positie van de Rijn als concurrerende vaarweg is verzwakt. Het vervoer over spoor en asfalt heeft het nodige terrein gewonnen en regeringen gaan maar door met het investeren in snelwegen. De Rijneconomie heeft het moeilijk, zoals de natuur het moeilijk had. Riool van Europa De Rijn heeft heel wat meegemaakt. De rivier die in de loop der tijd voor zoveel arbeidsplaatsen heeft gezorgd, werd als dank sterk vervuild en “het riool van Europa” genoemd. Inmiddels is een en ander verbeterd, wat de waterkwaliteit betreft. Te laat voor de nodige diersoorten. Het was mens versus rivier. Met grote kennis van feiten vertelt Hendriksma over het leven van, op en langs de Rijn. In verhalen, anekdotes, feiten en cijfers. We lopen mee met de dichter Goethe, zwemmen met activist Ernst Bromeis en nemen de brug van Remagen in. We komen te weten waar de rivier begint en waar het met de rivier heen zal gaan. Want alles stroomt, begint en eindigt. De Rijn. Biografie van een rivier is verschenen bij Uitgeverij De Geus en kost € 24,99.

Binnenvaartkrant