Views
2 years ago

2017-23

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Goede
  • Nieuwe
  • Twee
  • Haven
  • Rijn

De Binnenvaartkrant 14 7

De Binnenvaartkrant 14 7 november 2017 ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV “für alle Ihre Abwrackschiffe, Abwracktonnage und andere treibende Objekte.” +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be Barzahlung Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com Recycling drijvend materieel +31 (0)38 477 29 35 Oslokade 1 8326 CH Kampen In- en verkoop van: • Schroot en metalen • Drijvende objecten • Bruikbare onderdelen Vergunt voor verwerking van ongereinigde tankers Hijsen en slopen van grote constructies met eigen drijvende bok www.hoebenrdm.nl Kommen Sie an Bord als KAPITÄN oder Steuermann auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans ist: Eine Flotte von 30 modernen, gut gepflegten, ausschließlich eigenen Mega-Tankschiffen mit separater Wohnung und allem benötigten Komfort. Innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes transportieren wir minerale Ölprodukte und chemische Produkte. Traditie combineren met moderne kennis. Luxe passagiersschepen, grote jachten en binnenvaartschepen worden door Da-Capo voorzien van een volledig interieur. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse ( Englisch, C-Zertifikat, ... ) und Aufstiegsmöglichkeiten für motivierte Mitarbeiter. System zu besprechen. Wir suchen motivierte Kapitäne und Steuermänner mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be Rivierdijk 423a • 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 • Fax 0184-618601 • info@da-capobv.nl • www.da-capobv.nl

De Binnenvaartkrant 15 7 november 2017 “Het lijkt wel of de stad de haven niet meer aardig vindt” DOOR EVERT BRUINEKOOL De woningbouw rukt op, de haven staat onder druk en er is sprake van groot ruimtegebrek. Dat is kort gezegd de conclusie van het Havendebat Amsterdam, dat Nieuwsblad Transport 2 november organiseerde. De verdeeldheid tussen de politiek en de ondernemers is groot. In een sterk groeiende regio zijn ruimte, huizen en mobiliteit de bottleneck. Daarnaast lijken met name kolen in de ban gedaan. Mark Frequin, directeur-generaal Bereikbaarheid bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ging in op het belang van het achterland van de Amsterdamse haven. In het achterland wordt de komende jaren 2 miljard euro in de infrastructuur gestoken, zei hij. Ook verduurzaming is een opdracht voor de gemeente Amsterdam. Daarom verbaast Frequin zich over de plannen van de gemeente om de Passenger Terminal Amsterdam (PTA) te verplaatsen, vanwege de bouw van bruggen over het IJ. “Jullie willen auto’s en bussen weren uit de stad. Dus vraag ik me af wat het plan is achter de verplaatsing van een cruiseterminal om vervolgens met een bus de stad in te rijden. Terwijl toeristen voor de deur te laten uitstappen de meest intelligente manier is om transport te voorkomen.” De conclusie van zijn betoog was: denk goed na voor je iets in gang zet, je kan nooit meer terug. Dat geldt ook voor de huizenbouw rond de haven. Zijn de woningen eenmaal in de haven gebouwd, kan je nooit meer terug. De locatie en de verbindingen met het achterland en Schiphol zijn samen goud. Dat samen moet beter benut worden. “Je kan maar één keer afscheid nemen van gevestigde bedrijven.” Ruimtetekort Koen Overtoom, CEO van Havenbedrijf Amsterdam reageerde: “Het grote vraagstuk gaat vooral over ruimte en dat is een probleem dat de Amsterdamse regio niet meer alleen kan oplossen.” Zowel de stad als de haven is zo succesvol dat het moment naderbij komt dat ze elkaar gaan bijten. Dat moet volgens Overtoom “gemanaged worden als een succes, want dan worden er andere afwegingen gemaakt.” Hij gaf aan dat er veel uitplaatsingen zijn van de stad naar de haven en dat bedrijven als Damen Shipyard en de PTA in de toekomst moeten wijken. Hij wil dat de discussie daarover met de haven en de bedrijven wordt gevoerd. Coen- en Vlothaven Kees Noorman, algemeen directeur van de Amsterdamse ondernemersvereniging ORAM uitte zich in dezelfde trant. De stad heeft ook ruimte nodig voor bedrijvigheid. “De Coen- en de Vlothaven moeten in de toekomst worden opgegeven, maar waar gaan de bedrijven dan heen? Ook voor het Hembrugterrein heeft men inmiddels woningbouwplannen. Je kunt het je als overheid niet permitteren wél vol in te zetten op ruimte voor wonen, terwijl je de ruimte voor bedrijvigheid alleen maar inkrimpt. Er moet zorgvuldig met de totale ruimte worden omgegaan. Het lijkt wel of de stad de haven niet meer aardig vindt.” Uitbreiding In de nog actuele Structuurvisie 2040 voor het Noordzeekanaalgebied werd de Houtrakpolder gereserveerd voor de noodzakelijke uitbreiding van de haven. “Start nu de gesprekken met de regio over deze reservering en maak groei mogelijk”, vindt Noorman. Er is al snel vijftien jaar nodig voor de grond in gebruik kan worden genomen. Volgens Hans van Wijk van de afdeling economische zaken heeft de gemeente onlangs besloten de relatie met de haven te verbeteren. De haven is nadrukkelijk aangewezen als gebied voor de industrie. “We zien dat we overal in de stad worstelen met schaarste; de stad is populair.” Voor de Coen- en de Vlothaven is bepaald dat de gevestigde bedrijven er tot 2040 mogen blijven. De Topambtenaar Mark Frequin waarschuwde: “Je kan maar één keer afscheid nemen van bedrijven.” (foto E.J. Bruinekool Fotografie) conclusie van het debat was dat door de overheid te weinig gesproken wordt met de haven en het bedrijfsleven. De gemeente bedenkt plannen en betrekt de bedrijven daar te weinig of te laat bij. Luid applaus kreeg Martin Berendse, directeur van OBA Bulk Terminal Amsterdam, met zijn opmerking dat de politiek verdeeld is over wat er moet gebeuren. De bedrijven ontberen de betrouwbaarheid van de politiek. Daarnaast moet er niet meer kleinschalig over alleen Amsterdam gedacht worden, maar moet gekeken worden naar de hele regio. Daar is nog wél ruimte. RPA 8: minimale weerstand >> Vervolg van pagina 13 “Onder andere moet je in de ontwerpspiraal het materiaalgewicht in exacte overeenkomst met het beproefde modelontwerp houden. Tijdens de bouw blijft dit actueel”, vervolgt Maarten. “Vanuit 3D bepaal je het gewicht. Dan moeten onderdelen die van buiten komen, gecheckt worden: of ze wel overeenkomstig de opgave zijn.” Veel geleerd “Naast de uitdaging hebben we door de bouw van dit schip opnieuw veel geleerd. Door de cascovorm en de Hull Vane heeft het vaartuig minimale weerstand." "Mede hierdoor vaart het schip ook bij de meestal lagere snelheid van een patrouilleboot, erg zuinig en daar kan je wat mee voor de toekomst.” (foto Johan de Witte) Waardoor zijn jullie als ‘beste’ door de selectie van het Havenbedrijf gekomen, denk je? “We hebben goed geluisterd naar de wensen van de opdrachtgever. Daarbij was het evident dat we met een vooruitstrevender concept moesten komen dan onze mededingers. We hebben puur gewonnen op techniek – en deels ook door onze reputatie, hoop ik.” Denk je dat de Hull Vane ook toegepast zou kunnen worden op grotere schepen? “We weten dat daar in de markt over wordt nagedacht. Ook bij crewtenders bijvoorbeeld wordt hij toegepast.” Hoe ervaar je dit resultaat, samen met je team? “Wanneer je laat zien dat het kan, geeft dat scheepsbouwers grote voldoening.” Bargelink in nieuw jasje Bargelink, de digitale marktplaats voor de Europese binnenvaart, heeft zich in zestien jaar tijd ontwikkeld tot een tool waarmee steeds meer analysewerk kan worden verricht en in de toekomst wellicht ook prognoses kunnen worden gemaakt. Eind november wordt de nieuwe versie van Bargelink gelanceerd. Bargelink heeft een compleet nieuw jasje gekregen. Door het responsive design is de site nu ook met tablets en smartphones prima te gebruiken. Nieuw is onder meer een premium-account waarmee deelnemers ook foto’s van zichzelf of hun schip en logo’s kunnen uploaden. Wie op zoek is naar lading, kan voortaan chatten met ladingaanbieders. Als men eenmaal de onderhandelingsfase ingaat en over details praat, kan de chat als PDF worden opgeslagen. Nieuwe modules De BargeScout (voortaan Cargo) en de VrachtScout (voortaan Schepen) kregen een moderne look and feel met meer informatie. Met de nieuwe module Radar kan men schepen zoeken. Via verschillende criteria kan men alle schepen zoeken die in de database staan. Deze telt inmiddels 1.480 schepen, met de bijbehorende informatie over bijvoorbeeld vlag, afmetingen en vergunningen. In de module Cargo wordt lading voortaan aangeboden in dertien goederencategorieën. De nieuwe module Bargelink Business Cockpit toont een strakke kaart van de Europese vaarwegen waarop te zien is welke lading en schepen in de verschillende vaargebieden worden aangeboden. “Op termijn gaan we dit verder uitbouwen”, aldus Bargelinkdirecteur Axel Götze-Rohen. “We kunnen dan laten zien hoeveel Bargelink-bedenker Axel Götze-Rohen. (foto Sarah De Preter) schepen en lading worden aangeboden van het ene vaargebied naar het andere.” Big data Sinds de lancering van Bargelink in 2001 is via het platform enorm veel data verzameld. De tool wordt hierdoor steeds meer geschikt voor marktobservatie en big data-analyse ten behoeve van de binnenvaart. Götze-Rohen: “We kunnen inmiddels zestien jaar terugkijken. Met al die gegevens zijn we op termijn wellicht in staat prognoses op te stellen voor de sector.”

Binnenvaartkrant