Views
3 years ago

2017-22

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Waar
  • Goede
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 6 24

De Binnenvaartkrant 6 24 oktober 2017 KICKERS Kleine advertentie met een verzoek, een aanbod of een mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst direct op via onze website Vaart u regelmatig via de Te Koop Gevraagd Volvo Kreekraksluizen? Cummins Perkins etc, Pik daar dan een exemplaar Aggregaten, van De Binnenvaartkrant Scheepsmotoren etc. mee. Contante betaling en snelle Ook nu er geen afwikkeling. sluispersoneel meer is, ligt E: vemodieselmotoren@live. de krant daar voor u klaar ! nl T: 0031-6551 868 23 VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl Gezocht Kapitein voor tankschip: • 14 dagen op / 14 dagen af • Vaargebied ARA • Rijn – Radar – ADN patent • Goede verloning Contact: Tel: +32 477479870 of Mail: pascal@bauwens-shipping.be Wij zoeken: Een Schippers(echt)paar dat met beunschip Grevelingen onze klanten gaat bevoorraden in Nederland. WEEKENDS VRIJ Van der Waal B.V. Zandhandel en Overslagbedrijf Tel. 078-6151286 E-mail info@vanderwaalbv.nl www.vanderwaalbv.nl Wie wil het team van Ortygia Shipping bv versterken We zoeken: Kapitein met minimaal patent tot Keulen Stuurman Stel is ook mogelijk • Goede arbeidsvoorwaarden en goede beloning • Vrije tijd 14/14 • Alleen dagvaart • Vast traject Hengelo / Leverkusen/Dormagen/Krefeld Voor informatie: Eelke Fransbergen . tel 0610562494 BEMANNING NODIG? Gemotiveerde ervaren Gerwil Crewing Letland SIA Aziatische bemanning biedt u per direct aan : (licht) Afdrachten en verzekeringen matroos/ goede condities. conform wetgeving. Email: office.nl@gerwil.com, Vanaf Euro 117,00 per dag, T. 0527-690032 lange periode. Barko UG Duisburg. Tel. Upstream Crew B.V. +49-3222-1096-896. Uw betrouwbare bemiddeling Of : + 31-1025-799-22 voor Poolse bemanning. (tijdverschil + 7 uur) email : e: info@upstreamcrew.com sales@barkocrewing.eu t: 085-877 2324 www.barkocrewing.eu Biedt zich aan: AFLOSSCHIPPER Met patent tot Neuss. 62 jaar. Ook ervaring met peil-, meeten werkschepen. Tel. 06-51 45 22 42 Met een lading vol herinneringen Is hij aan zijn laatste reis begonnen Dankbaar voor alles wat hij voor ons heeft betekend, hebben wij afscheid genomen van onze vader en broer Rob Stavorinus Karel Robert Zwolle, 17 december 1962 † Akaba (Jordanië), 15 oktober 2017 Zijn zonen Ivan Kevin Zijn broers John Frank Correspondentieadres: Tesselschadestraat 105, 8023 BL Zwolle Gevraagd op MS Taling Volmatroos/Stuurman zonder patent, evt. stel 14 op/14 af, Loon N.O.T.K., Zondag wordt niet gevaren. Tel. 06-54 95 76 45 Als u geen rouwkaart heeft ontvangen, dan vragen wij u deze advertentie als zodanig te beschouwen. Te Koop TELESCOPISCHE SPUDPALEN Beste kwaliteit prijs ! Tot 25 m onder het schip uit ! www. botermantechniek.nl T: 06 54 28 7373 Rondvaartschipper (m/v) gezocht Oproep of ZZP I.b.v. groot vaarbewijs Schottel-ervaring en bekend in Amsterdam zijn een pré Solliciteren? Mail naar werving@blueboat.nl of bel 020-820 45 45 HOLLAND SHIP CLEANING Scheepsruimen 500 BAR + verven Hydrojetten 2500 BAR Tel. 0617324458 De uitvaart heeft plaatsgevonden op 24 oktober in Zwolle. Uw herinnering aan Rob kunt u voor ons achterlaten in het condoleanceregister op www.najade-uitvaarten.nl/condoleance FAMILIEBERICHTEN geboorte • verloving • huwelijk • overlijden • dankbetuiging • in memoriam Familiebericht plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl Overweegt u een Gezocht : Schepen 600 ton HERMOTORISERING? tot 1000 ton Shipfix Techniek \’s-Gravendeel met één ruim en strakke is uw merkonafhankelijke ijzeren vloer voor vast werk in leverancier en inbouwer voor België. al uw boegschroef- en Tel. +32 499 731 631 voorstuwingsmotoren en aggregaten. Werkschip Janny Gevraagd op MS Taling www.shipfixtechniek.nl Stuurman/Kapitein info@shipfixtechniek.nl met patent tot Mannheim. Tel. 06-15 204 640 14 op/14 af, evt. op aflosbasis. Loon N.O.T.K. Zondag wordt niet gevaren. Tel. 06-54 95 76 45 Tevreden met zijn leven en trots op hetgeen hij daarin bereikte, is berustend overleden mijn attente, lieve man, onze zorgzame vader, schoonvader en trotse opa Leendert Overvliet Leen * 13 september 1935 † 9 oktober 2017 Corrie Sylvia en Willem Max en Amanda Mariska en Ben Koert Saskia Carl en Arenda Jay en Eva Lloyd Lilian † Joris Leona Correspondentieadres: Lupine & De Lier uitvaartverzorging T.a.v. familie Overvliet Hoofdstraat 82, 2678 CM De Lier De uitvaart heeft 14 oktober plaatsgevonden. Ons bereikte het bericht dat de oprichter van ons bedrijf LEEN OVERVLIET op 9 oktober 2017 op 82 jarige leeftijd is overleden. Wij hebben Leen leren kennen als een hardwerkende ondernemer en assurantieman in hart en nieren die altijd klaar stond voor het belang van zijn binnenvaart- en andere klanten. Het sociale aspect in zijn manier van werken ook naar assuradeuren en experts was één van zijn kenmerkende eigenschappen. Daarnaast was het een echte familieman met immer belangstelling voor de mens achter de ondernemer dan wel werknemer. Wij denken met veel respect terug aan de periode dat hij leiding gaf aan ons bedrijf. Zijn echtgenote Corrie, de kinderen, kleinkinderen alsmede verdere familie wensen wij veel sterkte met dit ongetwijfeld enorme verlies. Directie en medewerkers SAA Overvliet Assurantiemakelaars

De Binnenvaartkrant 7 24 oktober 2017 Dichter doet inspiratie op in brugwachtershuisje Servaasbrug DOOR NOUD VAN DER ZEE Dichter en schrijver Wiel Kusters (70) gebruikt enkele weken het brugwachtershuisje op de Maastrichtse Sint Servaasbrug als observatiepost. Kusters wil verhalen en gedichten schrijven over wat hij vanaf die plek boven de Maas hoort en ziet. Hij laat zich inspireren door de Maas, de brug en de passanten. Het brugwachtershuisje op de ‘Aw Brogh’ in Maastricht wordt sinds 2014 niet meer gebruikt. De brugwachter is vervangen door bediening op afstand vanuit Maasbracht. Het bijzondere, voor een groot deel uit glas opgetrokken, huisje staat er al jaren werkloos bij. De bedieningsinstallatie in het brugwachtershuisje op de Servaasbrug wordt alleen nog in geval van nood gebruikt. Je hangt boven de Maas Eigenaar is Rijkswaterstaat. Plannen voor een nieuwe bestemming zijn er (nog) niet. Terwijl het huisje een bijzondere geschiedenis kent: op 13 september 1944, een dag vóór de bevrijding van Maastricht, bliezen de terugtrekkende Duitsers de brug gedeeltelijk op. Op de resten van het zuidelijk torentje is het brugwachtershuisje gebouwd. Kusters vertelt over zijn tijdelijk onderkomen: “Ik loop al jarenlang over deze brug. Wat is dit een bijzondere plek! Je bent niet in de stad en niet in Wyck. Je bent er eigenlijk helemaal niet. Maar je hangt boven de Maas. Een constante stroom van mensen hier, en die staat haaks op de eeuwenlange stroom van de rivier.” Sfeer Het oude brugwachtershuisje op de Servaasbrug heeft altijd aantrekkingskracht gehad op de dichter. “Ik weet niet precies waar ik naar op zoek ben. Een sfeer, een gevoel. Ik weet niet wat ik zoek.” Hij zal vooral de mensen die de brug oversteken, observeren. Kusters: “Mensen gedragen zich anders op de brug. Ze lopen allemaal een stuk langzamer. Ze zijn een stuk relaxter. Vraag me niet waarom. Sommige mensen hebben niet eens oog voor het water, maar toch doet het iets met je.” Hij hoopt dat uit zijn observaties een vervolg vloeit op zijn bundel Door enkele straten van Maastricht. In 1985 verscheen van Wiel Kusters de dichtbundel Het leven op de stoomschepen. Stichting Brugwachtershuisjes Door de intrede van afstandsbediening vanuit bediencentrales zijn ruim 1.300 brugwachtershuisjes door heel Nederland overbodig geworden. Daardoor staan heel wat bijzondere gebouwtjes van architectonische waarde, en vaak op een markante plek, leeg en te verpauperen. De Stichting Brugwachtershuisjes heeft als doelstelling ze een nieuwe bestemming te geven. De stichting stimuleert hergebruik en biedt daar ondersteuning bij. De brugwachtershuisjes aan de Zuid-Willemsvaart in Den Bosch worden bijvoorbeeld benut voor kunstinstallaties. Zo tekende beeldend kunstenaar Erik Vink in een van huisjes portretten van voorbijgangers. Van de techniek en knoppen moest hij afblijven; soms kwam er nog een brugwachter om een jacht door te laten. Passanten hebben geen oog voor het brugwachtershuisje op de Servaasbrug. (foto Noud van der Zee) IJsselkogge wordt behouden DOOR EVERT BRUINEKOOL De ruim 500 jaar oude IJsselkogge, die begin 2016 bij Kampen is gelicht, kan worden geconserveerd. Dit blijkt uit onderzoek in het conserveringsstation bij het Nieuwe Land in Lelystad. Demissionair minister Jet Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap nam tijdens een werkbezoek aan Stichting Batavialand een kijkje bij de IJsselkogge en was bij de contractondertekening. In het conserveringsstation is door medewerkers van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed gewerkt aan verder onderzoek naar de kogge en de mogelijkheden voor conservering. Dinsdag 17 oktober werd het contract ondertekend. Sinds februari 2016 wordt het schip in een speciaal daarvoor gebouwde ruimte doorlopend natgehouden, omdat het hout anders uitdroogt en het schip verloren gaat. Uit het onderzoek komt dat conservering het beste kan door de kogge handmatig te besproeien met polyethyleenglycol (PEG), een soort hars. In etappes Op zich verkeert de kogge in uitstekende staat. De buitenlaag van het hout is zacht, maar de kern is hard. Het conserveringsproces gaat in etappes, door middel van een combinatie van geconditioneerd drogen en besproeien. De komende anderhalf jaar wordt met hars verdunde vloeistof gesproeid. Daarna mag het hout drogen en zal het nogmaals besproeid worden. Na vier jaar kan de daadwerkelijke reconstructie beginnen. Tot die tijd kost het project circa 5 miljoen euro. Of alle losse planken die gevonden zijn, teruggeplaatst worden, is nog niet besloten. Burgemeester Bort Koelewijn van Kampen vertelde tijdens de ondertekening dat hij het schip na de conservering graag in Kampen terugziet. Daar moet het bijzondere vaartuig het topstuk worden van een permanente expositie. “De kogge heeft de handels- en vrachtvaart groot gemaakt, die hoort in een Hanzestad.” Berging Bij de berging van de IJsselkogge werden vorig jaar nog twee andere schepen gevonden. Die zijn inmiddels vernietigd nadat ze voor het nageslacht in kaart zijn gebracht. “De houtkwaliteit was te slecht om geconserveerd te worden”, zegt archeoloog en hoofd conservering Laura Koehler. Inmiddels is de kogge volledig in kaart gebracht door archeologisch projectleider Wouter Waldus. Autokrikken HEBO Maritiemservice, dat het historische vaartuig wist te bergen, speelde ook voor de opstelling van de kogge een belangrijke rol. Jaap Scheffer, projectleider bij HEBO, bedacht met de technische dienst dat een ondersteuningsconstructie met zestig autokrikken flexibel en verstelbaar is. Hout krimpt als het droogt en daarom moet de constructie regelmatig bijgesteld worden. ADVERTENTIE ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! De ondersteuningsconstructie is dankzij zestig autokrikken flexibel en verstelbaar. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant