Views
3 years ago

2017-22

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Waar
  • Goede
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 4 24

De Binnenvaartkrant 4 24 oktober 2017 Kommen Sie an Bord als KAPITÄN oder Steuermann auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans ist: Eine Flotte von 30 modernen, gut gepflegten, ausschließlich eigenen Mega-Tankschiffen mit separater Wohnung und allem benötigten Komfort. Innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes transportieren wir minerale Ölprodukte und chemische Produkte. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse ( Englisch, C-Zertifikat, ... ) und Aufstiegsmöglichkeiten für motivierte Mitarbeiter. System zu besprechen. sportvisserschip cap. 60 personen Den Oever wegens pensionering, goed schip, groei perspectief, zelfstandig mooi vak in de vrije natuur, gezellig werk met enthousiaste vissers, natuurmensen vraagprijs € 100.000- ref.4055 Wir suchen motivierte Kapitäne und Steuermänner mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be www.Fikkers.nl HOOGE DER A 36/37 GRONINGEN TEL 050-3111404 Rivertech houdt zich met haar team voornamelijk bezig met het nautisch en technisch management op luxe rivier cruiseschepen. Hoenderop BV zoekt een MAGAZIJNCHEF Ben jij in staat een magazijn met meer dan 10.000 artikelen te optimaliseren en aan te sturen? Dan zijn wij op zoek naar jou! Hoenderop is een technische groothandel in scheepsbenodigdheden. Opgericht in 1975 is de organisatie uitgegroeid tot marktleider in kwaliteitsproducten voor de beroepsvaart. Collegialiteit, onderling respect en een Rotterdamse aanpakkersmentaliteit kenmerken dit familiebedrijf. Als Magazijnchef bij Hoenderop ben je verantwoordelijk voor de processen en de aansturing van het team, maar werk je ook mee. Als het extra druk is ben je bereid om langer door te werken. Jij bent het aanspreekpunt voor alle logistieke handelingen van zowel binnenkomende als uitgaande goederen en behoudt het volledige overzicht en de eindcontrole. Ook stuur je 6 vaste medewerkers aan die samen met jou in het magazijn en de werkplaats werken. FUNCTIE EISEN: - Aantoonbare ervaring als magazijnmedewerker/beheerder - Affiniteit met scheepsbenodigdheden is een pre - Ervaring met magazijn automatisering is een pre - In het bezit van geldig heftruck certificaat en tevens ervaring met het manoeuvreren van een heftruck in een magazijn - In het bezit van rijbewijs B Als Magazijnchef geniet je een fulltime functie met uitzicht op vast dienstverband. Je komt terecht in een klein informeel team en een organisatie met korte lijnen. Geïnteresseerd in deze functie? Stuur dan je reactie met CV naar Martine Hoenderop via martine@hoenderop.nl Ter versterking van ons team zijn wij per direct op zoek naar een: Nautisch Manager Functieomschrijving: • Operationeel verantwoordelijk voor de nautische dienst binnen Rivertech • Personeelsbestand op peil houden met de juiste kwalificaties • Het beheren en controleren van vaarprogramma’s • Contacten onderhouden met overheidsinstanties en havens • Direct aanspreekpunt van de (corporate) kapiteins • Verantwoordelijk voor de veiligheid middelen en crewtraining • Administratieve werkzaamheden • Verantwoording af te leggen aan Managing Director Functie eisen: • Ervaring in een leidinggevende functie • Ervaring in de binnenvaart en eventueel cruise sector • Goede communicatieve eigenschappen, inlevingsvermogen en overtuigingskracht • Goede beheersing van de Engelse en Duitse taal • Goede kennis van de Europese waterwegen • Woonachtig in de directe omgeving van Arnhem of bereid te verhuizen • In bezit van rijbewijs B Wat bieden wij U: • Goede arbeidsvoorwaarden (NL-contract) • Zeer afwisselende baan • Goede begeleiding en studiemogelijkheden • Op basis van een 40-urige werkweek – weekenden vrij • Bedrijfsauto Heeft u interesse en / of vragen? Rivertech BV Delta 60, 6825 MS ARNHEM, T: +31 (0)26 362 03 40, E: info@rivertech.nl

De Binnenvaartkrant 5 24 oktober 2017 BVB wil brede aanpak personeelstekort “Het personeelstekort in de binnenvaart neemt langzaam ernstige vormen aan.” Dat stelt het Bureau Voorlichting Binnenvaart. Daarom werkt de organisatie aan een ‘strategische arbeidsmarktagenda 2017-2030’. “Die agenda, met daaraan gekoppeld een concreet actieprogramma en een langlopende campagne, moet er wat ons betreft snel komen”, aldus Mariska van der Starre, programmamanager bij het BVB. Volgens haar zijn circa 200 vacatures in de binnenvaart feitelijk onvervulbaar. Ondernemers zoeken hun heil uit noodzaak steeds vaker over de grens. Ongeveer een derde van de ruim 17.000 arbeidsplaatsen op de Nederlandse vloot bestaat inmiddels uit buitenlands personeel, vooral afkomstig uit Oost-Europa. Uitval Circa 80 procent van nieuw personeel wordt geworven binnen de branche zelf. Nog maar 60 tot 65 procent van de pas aangenomen bemanningsleden vaart na drie jaar nog steeds. De ‘uitval’ wordt vooral veroorzaakt door jongeren die willen doorstuderen of voor Rhein-Main-Donau Schifffahrtsagentur GmbH Vermittlung von Lotsen und Ablösern in der Binnenschifffahrt Wir bieten Ihnen selbständige Kapitäne an und suchen Kapitäne die auf selbständiger Basis arbeiten möchten. Neue Adresse: Dyckerhoffstr. 16, 55276 Oppenheim Neue Festnetznummer: 0049 61339242949 Faxnummer: 0049 61335799044 Kontakt: rhein-main-donau@t-online.de PETERSON ZOEKT: GEMOTIVEERDE BINNENVAARTONDERNEMERS & SCHEEPVAART PERSONEEL een baan aan de wal kiezen, zo blijkt uit onderzoek van STC Rotterdam en het Nova College. “We worden geregeld gebeld met de vraag hoe het tekort aan binnenvaartpersoneel aan te pakken? Ook van onze sponsoren krijgen we zorgwekkende berichten. Als voorlichtingsbureau voor de binnenvaart nemen we daar graag het voortouw in.” Aldus Van der Starre. Volgens het BVB heeft de binnenvaart extra personeel nodig om de potentiële groei op te vangen. “Logistiek gezien is er daarnaast een verschuiving gaande waarbij steeds meer verladers voor ‘the Blue Road’ (vervoer over water) kiezen. Ook dat sluit aan bij de wens van Europa om het aandeel binnenvaart in het goederenvervoer te vergroten teneinde de CO 2 -uitstoot door het goederenvervoer te verlagen.” “Bij dergelijke innovatieve inspanningen en toekomstambities hoort een gezond personeelsbestand”, stelt Van der Starre. “Geen korte termijn acties op ad hoc-basis, maar acties gebaseerd op een gezamenlijke strategische arbeidsmarktagenda voor de binnenvaart 2017-2030." "Dit betekent dat je de problemen ook serieus in kaart brengt: hoe groot is het probleem, waar knelt het, wat komt er nog op de sector af, wat betekent dit voor de personeelsvraag, hoe ziet het personeelsbestand eruit over vijf, tien of vijftien jaar. Dat zijn vragen waar we ons als sector over moeten buigen. Pas dan kunnen we doelgericht aan de slag, met allerlei maatregelen inspelen op trends en gericht campagne gaan voeren.” Anders kijken Het Bureau Voorlichting Binnenvaart voert al vergevorderde gesprekken met brancheorganisaties, vakbonden, het bedrijfsleven en het onderwijs om zo’n agenda gezamenlijk op te stellen en een gedegen langlopende campagne voor te bereiden. Van der Starre: “We zullen heel anders naar het probleem moeten Na vier jaar klaar Woensdag 25 oktober wordt de vernieuwde Meppelerdiepsluis officieel geopend. Het kunstwerk in Zwartsluis beschermt tegen hoogwater en voorkomt scheepvaartstremmingen door te hoge of te lage waterstanden. De sluis is breder én dieper dan zijn voorganger. De ombouw van keersluis naar schutsluis heeft vier jaar geduurd. Nu kunnen grotere schepen het Meppelerdiep op. Dat is ook gunstig voor de scheepswerven gaan kijken. Een potentiële werknemer legt als het ware een reis af vanaf opleiding tot aan loopbaan. Spannen we ons in om bijvoorbeeld de instroom op de opleidingen te bevorderen, maar laten we het vervolgens als sector elders op die reis versloffen door slechte leermeesters aan boord of nauwelijks carrièreperspectief, dan worden onze inspanningen eerder op die reis, later alsnog tenietgedaan. En hier zien we voor elk deel van de reis een rol voor de betrokken gesprekpartners.” Financiering Voor de financiering van een actieprogramma, met een looptijd tot 2030, denkt het BVB aan bijdragen uit de binnenvaart zelf, van de landelijke overheid en Europa. “Een langduri ge, structurele inspanning om te komen tot een gezond, professioneel en toereikend personeelsbestand, ook in de toekomst, vraagt nu eenmaal om voldoende budget.” aan het kanaal. Naast de economische ontwikkeling van het gebied is ook de veiligheid van het achterliggende land vergroot. De Meppelerdiepsluis is namelijk gelegen in een primaire waterkering. Met de ingreep voldoet deze nu aan de eisen uit het Deltaprogramma. Het officiële gedeelte van de opening op 25 oktober is ’s ochtends. Vanaf 13.00 uur is er een kijk middag voor het publiek. er worden onder meer rondleidingen gegeven. VERVOER VAN • Veevoedergrondstoffen • Diverse droge bulkladingen • Diverse neo bulkladingen WAAR • Nederland • Duitsland • België/Frankrijk OP BASIS VAN • Daghuur • Dagvracht • Loondienst CONTACT Afdeling Binnenvaart 010-2823200 biva@onepeterson.com Aan startende ondernemers kan een financiële ondersteuning geboden worden. onepeterson.com (foto: Rijkswaterstaat/John Davids)

Binnenvaartkrant