Views
3 years ago

2017-22

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Waar
  • Goede
  • Schepen

De Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 22 24 oktober 2017 ONDERNEMERS UIT NOORD-NEDERLAND Noordelijke scheepsbouwers: nuchterheid en kwaliteit ! www.reddingmuseum.nl Stalen Tukkervlet voor op uw schip! Met EN1914 certificaat. 0623577755 info@boermetaaltechniek.nl www.boermetaaltechniek.nl Dé oplossing bij roest! www.ranexrustbuster.com Machinebouw en leidingsystemen Werfkade 22 9601 LG Hoogezand T: +31(0)598-39 31 31 E: info@royalbodewes.com W: www.royalbodewes.com Solcamastraat 35 9262 ND Suameer T: 0511-820300 E: info@hrpiping.nl W: www.hrpiping.nl www.webcam-harlingen.nl

De Binnenvaartkrant 23 24 oktober 2017 Nieuw kantoor voor Post Consultancy en Weforsea Crowdfunding slaat aan in scheepvaart DOOR EVERT BRUINEKOOL Het nieuwe kantoor van Post Consultancy en Weforsea Crowdfunding werd ludiek geopend. De moeder van eigenaar Louwe Post, Jannie Post, reed op een oldtimer-Solex over de rode loper door het lint naar het pand. Zij opende hiermee zowel de open dag als het nieuwe kantoor. Post startte tien jaar geleden Post Consultancy, een bedrijf dat administraties verzorgt, vooral voor maritieme bedrijven. In 2013 kwam daar Weforsea bij, een crowdfundingbedrijf, ook gespecialiseerd in de maritieme sector. Inmiddels werken van de elf personeelsleden twee fulltime aan de crowdfundingprojecten. Eén project in de visserij en zeven drogeladingschepen zijn in de afgelopen jaren gefinancierd. Op dit Louwe Post, voor het nieuwe pand met een van zijn oldtimer-brommers. (foto E.J. Bruinekool) moment worden drie nieuwe aanvragen onderzocht. Ze komen uit Nederland, België en Duitsland. Verbinden Het nieuwe pand aan het Marsdiep 4 in Urk is stijlvol ingericht. Elke kamer heeft zijn eigen thema. De kantoren op de bovenetage zijn huiselijk ingericht met schilderijen en schepen. De vergaderruimte heeft een tafel van een halve eik van de Veluwe en op de muur zijn bomen geschilderd. Daarnaast zijn er kantoren met een Urkse zonsondergang aan de muur en mediterrane huisjes. Het klapstuk is het Veteranencafé met oude brommers, die Post zelf verzamelt. Daarnaast oude fauteuils en jaren 50-meubels. Post wil met zijn crowdfundingbedrijf mensen verbinden. De nieuwe manier van financieren is volledig gericht op de maritieme industrie. Daarin is WeforSea het enige crowdfundingplatform in Nederland. “Wij kunnen voor de toekomst nog een rol vervullen voor de mensen: het koppelen van vraag en aanbod en het bij elkaar brengen van partijen. Veel schippers zitten nu tegen de pensioenleeftijd en willen hun schip verkopen. Niet als makelaar, maar als crowdfunder kunnen wij jonge mensen koppelen en de kans geven een schip te kopen.” Post heeft regelmatig contact met grote bevrachters. Die zoeken schepen. Er zijn te weinig schippers die behoefte hebben voor zichzelf te beginnen op een klein schip, zoals een kempenaar of dortmunder. Het benodigde startkapitaal is vaak te groot voor een jonge ondernemer om helemaal zelf in zo’n schip te investeren. Daardoor wordt crowdfunding steeds belangrijker. Kleine schepen “We praten vaak over drogeladingschepen in de kleinere tonnages, waardoor de looptijd van de lening wat korter is. Een hoge rente en geen lange looptijd is interessant voor de investeerder”, vertelt Post. Een droom van Post is schepen in serie voor de visserij te gaan bouwen. De vloot is aan vernieuwing toe. Voor jonge startende ondernemers zijn de kosten veel te hoog om een eigen schip te bouwen. “Ik zou graag een orgaan opzetten waar iedereen aan mee kan doen. Hierdoor kan het voor jonge ondernemers weer mogelijk worden een visserijschip te kopen. Ik kon mij vroeger inkopen op een vissersschip; dat is nu bijna niet meer mogelijk. Post startte zijn carrière zelf in de visserij. Dertien jaar viste hij, waarvan zeven jaar met een eigen schip. Daarnaast voer hij zeven jaar als schipper op een draagvleugelboot. Die maritieme kennis gebruikt hij nu in zijn bedrijf. “Zelfs banken benaderen Weforsea vanwege de kennis”, stelt Post. “Of wij actief mee willen participeren in scheepsprojecten.” Sanering Ford-terrein Genk: afvalstoffen gaan per schip Door Noud van der Zee Eind augustus is gestart met de sloop van de oude Ford-fabriek in Genk. De gebouwen maken plaats voor een nieuw bedrijventerrein. 200.000 ton schroot en 160.000 ton gewapend beton moeten verwijderd worden. Een groot deel van deze afvalstoffen wordt met schepen afgevoerd via het Albertkanaal. Het terrein is meer dan 40 hectare groot. Aclagro en aannemers bedrijf Aertssen slopen tot 2 meter onder het maaiveld om zoveel mogelijk leidingen en constructies weg te halen. Eind 2018 moeten de werkzaamheden klaar zijn. De sloop kost 6,3 miljoen euro. De afbraak gebeurt selectief. Dat wil zeggen dat de afvalstoffen gescheiden worden en afzonderlijk, meestal per schip, afgevoerd worden naar de verwerker. Klap Bijna drie jaar na de sluiting van de Ford-fabriek is de eerste productiehal op het terrein van 140 hectare tegen de vlakte gegaan. Het Vlaams Gewest kocht het terrein eind 2015 voor 1 euro, nadat de Ford Motor Company besliste de productie van de Mondeo over te hevelen naar Valencia. Dat betekende een economische klap voor de Belgische provincie Limburg en de stad Genk in het bijzonder. 4.200 directe banen gingen verloren, plus die bij toeleveranciers. Om de gevolgen van de werkloosheid op te vangen startte het Vlaams Gewest een herstructureringsplan voor de provincie Limburg: het zogenaamde SALK-plan. In augustus 2016 ging het Masterplan Ford Genk van start, een samenwerking van Vlaanderen met de stad Genk en vaarweg beheerder De Vlaamse Waterweg om de voormalige industrieterreinen om te vormen tot een nieuw bedrijvenpark. De Vlaamse minister van Economische Zaken, Philippe Muyters, zei: “Door de succesvolle samenwerking met de projectpartners zullen we onze ambitie kunnen waarmaken om hier 2.500 tot 3.000 nieuwe banen te creëren. Dit geeft een nieuwe boost voor Genk en Limburg.” Ook burgemeester Wim Dries van Genk is enthousiast dat het terrein tweeënhalf jaar na de sluiting van Ford al een nieuwe invulling krijgt: “De eerste jobs kunnen in de eerste helft van 2018 al worden ingevuld.” De Ford-site is verdeeld in drie zones. De Vlaamse Waterweg is ontwikkelaar van de 50 hectare grote C-zone, die gelegen is aan het Albertkanaal. De waterwegbeheerder treedt ook op als bouwheer voor de sanering, de afbraak van de oude fabriekshallen en de aanleg van de gemeenschappelijke nutsinfrastructuur op het terrein. Aan de watersnelweg Transportbedrijf H. Essers en Haven Genk zullen Zone C in concessie ontwikkelen. Dankzij de uitgebreide transportmogelijkheden moeten er elke maand 1.800 vrachtwagens van de weg verdwijnen. Dat betekent dat beide bedrijven 130.000 containers extra via het Albertkanaal gaan vervoeren. “De bedrijven die zich hier vestigen zien de sterke troeven van de binnenvaart en zetten voluit in op die binnenvaart als transportmodus.” Aldus Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg.” Ze ondernemen dan ook pal naast de watersnelweg. Wij hopen dat nog veel ondernemingen hen hierin zullen volgen in Vlaanderen.” In Zone C komt ook een logistieke campus. Met onder meer een demonstratiecentrum, een regionaal overslagcentrum en een nieuw onderkomen voor het Logistiek Platform Limburg. Genk Green Logistics, dat een joint venture is tussen vastgoedgroep Intervest en het milieubedrijf Groep Machiels, zal in Zone B (40 hectare) een logistiek park maken. De nadruk ligt daarbij op bedrijven in de e-commerce en de slimme maakindustrie. De A-zone wordt een gemeenschappelijke strook met parkeergelegenheid en nutsvoorzieningen. DE BINNENVAARTKRANT is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag VERSPREIDPUNTEN U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl ADRES REDACTIE EN ACQUISITIE ‘s-Gravenweg 37A 2901 LA Capelle aan den IJssel T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 klantenservice@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl REDACTIE Martin Dekker (Hoofdredacteur) M 06-22871516 Michel Gonlag (Eindredacteur) M 06-53244445 Sarah De Preter M +31(0)6-22701893 VORMGEVING Steven Chiang San Lin SALES Ken Rijkers (Commercieel Manager) Rica Adjis (Account Manager) KLANTENSERVICE – ADMINISTRATIE Karin Hell (Office Manager) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) AAN DIT BLAD WERKTEN MEE Evert Bruinekool Frank Antonie van Alphen Jan Hoek Jan Johan ten Have Jitze Hooghiemstra Johan de Witte Joke Heikens Menno Bonnema Noud van der Zee DRUK Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten.

Binnenvaartkrant