Views
3 years ago

2017-22

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Waar
  • Goede
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 20

De Binnenvaartkrant 20 24 oktober 2017 De boeiende geschiedenis van scheepswerf De Biesbosch Een eeuw geleden werd machinefabriek De Biesbosch in Dordrecht opgericht. Aanleiding voor Vereniging De Binnenvaart om een boek uit te geven: In 100 jaar van scheepswerven naar Stadswerven. Binnenkort wordt het boek officieel aangeboden aan de Dordtse wethouder Piet Sleeking. Het boek, geschreven door Jan van ‘Verlaat, is nummer 8 in de reeks ‘Geschiedenis van de Binnenscheepvaart’. Het is een lijvig boek geworden: 200 pagina’s met maar liefst circa 450 afbeeldingen, waaronder vele nog nooit eerder gepubliceerde foto’s. Het boek beschrijft de boeiende historie van scheepswerf De Biesbosch, ingebed in de maatschappelijke ontwikkelingen van toen. Het bedrijf groeide uit tot de grootste van de scheepswerven die gevestigd waren in het gebied waar nu een nieuwe stadswijk groeit, die heel toepasselijk Stadswerven heet. Daaronder bevonden zich ook de scheepswerven Dordrecht en Koopman, die beide in De Biesbosch opgingen. Duwvaart Het boek legt het accent op de binnenvaart, waarvoor de Dordtse scheepswerf baanbrekende geschiedenis schreef als initiator van de duwvaart in Europa en in een toonaangevende rol bij de verdere Bedrijvigheid op de werf in 1933. (archieffoto Vereniging De Binnenvaart) evolutie daarvan. Totdat de werf in 2000 ophield te bestaan. Maar al eerder schreef de scheepswerf binnenvaarthistorie met onder meer schepen van het type Franse motor. Eén van de veertien hoofdstukken is geheel daaraan gewijd. Vereniging De Binnenvaart is zelf nauw met de voormalige werf verbonden. Die band wordt prachtig gesymboliseerd door de ligplaats van het binnenvaartcentrum (de René Siegfried met de lashbak CGS 6013) pal bij de voormalige machinehal van De Biesbosch. De duwboot werd ook gebouwd op deze werf. Als voorloper van de duwboten van de zogenoemde tweede generatie krijgt deze in het boek uiteraard speciale aandacht met afbeeldingen uit de tijd dat hij nog volop actief was op de rivier. De binnenvaartliefhebber zal met volle teugen genieten van dit boek. In de eerste hoofdstukken zijn nog machtige stoomsleepboten en ook kleine spitsen te zien, in de laatste hoofdstukken gaat het over moderne duwboten en motortankschepen. Daartussen zit een grote variatie aan vaartuigen, waaronder indrukwekkende zeeschepen. Het boek vult tevens talrijke gaten die de ooit verschenen drie jubileumboeken van de scheepswerf helaas lieten vallen. Achterin bevindt zich een tien pagina’s lange, volledig bijgewerkte bouwlijst van bouwnummer 1 tot en met 895. Najaarsbijeenkomst Het boek is voor € 30,- te koop op de René Siegfried, Maasstraat 13, Dordrecht. Maar ook tijdens de najaarsbijeenkomst van Vereniging De Binnenvaart op zaterdag 28 oktober bij het Scheepvaart en Transport College in Rotterdam. En op de stand (7003) tijdens Europort 2017 in Ahoy. Op verzoek stuurt de vereniging het boek per post. (met bijkomende portokosten) Bestellen kan door een bericht te mailen naar info@debinnenvaart.nl. De cover van het boek. Wij wensen de fam. Langeslag en bemanning van de MTS Return een behouden vaart. Loswal 5 . 6566 CH MILLINGEN A/D RIJN . T +31 481 438310 . F +31 481 438315 . info@heijmen.nl www.bunkerstationheijmen.nl . www.scheepsuitrusting.nl . www.stuurstoelen.com Wij feliciteren familie Langeslag van harte met mts Return Kadlec & Brödlin GmbH SCHIFFSELEKTRIK ELECTRIC ELEKTRONIK MARINE BUILDING NAVIGATION and KOMMUNIKATION ENGINEERING Non Ferro bv .GmbH DE BINNEN VAART KRANT

De Binnenvaartkrant 21 24 oktober 2017 Familie Langeslag gaat dubbelwandig met de Sunrisetanker Return DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Met de ingebruikname van de gloednieuwe Sunrisetanker maken Ger Langeslag en zijn zonen Sander en Patrick de overstap naar de dubbelwandige tankvaart. Hiermee is de Rotterdams-Zeeuwse familie klaar voor de toekomst. Voor vader Ger was de overstap niet meer nodig geweest. Hij is inmiddels 65 en was normaal gesproken volgend jaar met pensioen gegaan. Echter, zijn beide zonen zetten – tot zijn genoegen – als vijfde generatie de familietraditie in de scheepvaart voort .Zij nemen het familiebedrijf in de tankvaart over: Patrick met name vanaf de wal en Sander als kapitein en mede-eigenaar aan boord. Nieuwbouw Gezien de dubbelwandigheidseisen die volgend jaar van kracht worden, was het tijd om voor het eerst in de bedrijfsgeschiedenis te investeren in nieuwbouw. “Dus doe ik nog een paar jaar mee, dat vind ik leuk”, zegt pa Langeslag. Nieuwbouw, dat was wel een dingetje. Want Ger Langeslag bezat in zijn 50-jarige carrière op het water heel wat schepen. Maar nooit was het een nieuw schip dat in eigen beheer werd gebouwd. Terwijl hij geniet van zijn sigaartje, vertelt Langeslag senior: “Als die dubbelwandigheidseisen er niet waren geweest, hadden wij waarschijnlijk ook nu niet geïnvesteerd in nieuwbouw. Ik heb altijd bestaande schepen gekocht en daarmee een goede boterham verdiend. Nieuwbouw vond ik een groot risico, dat hoefde van mij niet zo nodig.” Van Alpa tot Patmos Ger Langeslag werd geboren in een scheepvaartfamilie. Zelf vaart hij ook al zijn hele leven. Dat begon aan boord bij zijn ouders, waarna hij een tijdje bij Rijkswaterstaat aan de slag ging in het baggerwerk. Bij rederij W. de Beijer in Arnhem werkte hij als kapitein; eerst in de vrachtvaart en later op een duwboot. Met name in de ARA-regio voer hij met eetbare olie. Als telg van een vrachtvaartfamilie was dit zijn eerste kennismaking met de tankvaart. Het bleek een liefde die beklijfde. Hij bleef de tankvaart zijn hele werkzame leven trouw: “Tankvaart ligt mij beter dan vrachtvaart.” In 1982 kocht Ger Langeslag zijn eerste eigen tanker, de 1000-tonner Alpa, in 1990 gevolgd door de tweede 1000-tonner en niet veel later een 2000-tonner als derde schip. Schepen kwamen en gingen. De vloot werd later aangevuld met een 3000-tonner en een 2800-tonner. De laatste jaren hadden vader en zonen Langeslag de 3000-tonner Patmos in charter. “Ik vaar al twintig jaar bij mijn vader aan boord. Daarnaast heb ik tussendoor in totaal zes jaar op andere schepen gevaren, altijd in de tankvaart.” Korte zoektocht De enkelwandige Patmos moet volgend jaar uit de vaart. Gezien de huidige markt voor dubbelwandige tankers was vervangende nieuwbouw bedrijfseconomisch gezien de beste optie. Sander: “Wij wilden nieuwbouwen op 110 meter lengte. Dat vinden wij een mooie maat voor de Rijnvaart waarin wij actief zijn. Met die lengte kunnen wij overal komen waar we moeten zijn, ook op de zijrivieren en -kanalen.” De Return is 110 bij 11,45 meter en heeft een tonnage van 2.630 bij 3,07 meter diepgang. Het schip gaat op contract voor een Duitse bevrachter varen met minerale oliën. al tientallen jaren en doe vaker zaken met hen. Met de wensen die wij hadden, konden we bijna niet om het Sunriseconcept van deze werf heen: maximale tonnage voor deze lengte met een zeer aantrekkelijk brandstofverbruik.” Voor Langeslag senior was er gevoelsmatig nog wel een kleine hobbel te overwinnen: “De Sunrise is een zeer economisch en functioneel gebouwd schip. Het is tot in detail gebouwd om maximaal rendement mee te behalen. Maar voor mij persoonlijk speelt het esthetisch aspect ook een rol. Ik hou van een mooi achterschip en de Sunrise is nou eenmaal niet het meest oogverblindende schip om te zien. Ik weet het wel: schepen zijn er om mee te werken en zo goed mogelijke rendementen mee te behalen. En in dat opzicht is dit echt een topschip. Maar gevoelsmatig moest ik er wel even aan wennen.” Van haver tot gort Die gewenning gebeurde grotendeels tijdens de afbouw van het schip. Gedurende de drie maanden waarin de Return aan de boorden van het Winschoterdiep werd afgebouwd, waren Ger en Sander Langeslag fulltime op de werf aanwezig. Sander: “Wij wilden bij de afbouw aanwezig zijn om ons nieuwe schip meteen van haver tot gort te leren kennen. Als we binnenkort varen, willen we alles kunnen vinden en precies weten hoe ons schip in elkaar steekt.” “En het was bepaald geen straf om hier drie maanden te werken; de samenwerking verliep zeer aangenaam. Hadden we wensen, dan was één keer vragen voldoende. Er is gedurende de afbouw geen onvertogen woord gevallen.” Ook Ger Langeslag is zeer te spreken over de werf: “GS Yard steunt ons volledig. Bij het plaatsen van de handtekening onder het bouwcontract had ik 100 procent vertrouwen en dat was terecht. Wij kregen alle steun die we nodig hadden, ook bij het regelen van de financiering. De bouw heeft al met al net een half jaar geduurd. Van kiellegging tot oplevering in slechts zes maanden… Het verbaast ons oprecht hoe snel het hier allemaal gaat.” Sander Langeslag: "Wij wilden bij de afbouw aanwezig zijn om ons nieuwe schip meteen van haver tot gort te leren kennen." De zoektocht naar nieuwbouwmogelijkheden duurde niet erg lang. De familie Langeslag kwam al heel snel terecht uit op het Sunriseconcept van de Groninger GS Yard: “Ik ken werfeigenaren Christian Hochbein en Daniel Gausch (foto’s Jan Johan ten Have) Aan mts Return leverden onder andere: GS Yard B.V. Volledige afbouw. Alphatron Marine B.V. - JMA-610 radar; - MFM-line nautische apparatuur; - JLR-21 GPS-kompas. Blokland Non-Ferro B.V. U-bundelkoelers en een luchtkoeler. Bunkerstation Heijmen B.V. Bunkerstation, gasolie, smeerolie. FS Schiffstechnik GmbH & Co. KG Hydrauliek stuurwerk. Heinrich Harbisch Schiffswerft GmbH Ankers en kettingen. HR Piping B.V. De complete machinekamer installatie incl. motoren uitlijning. Kadlec & Brödlin GmbH Wir projektierten, lieferten und installierten die elektrische und elektronische Ausrüstung inkl. der Steuerungs- und Automatisationstechnik sowie das Tankmess- und Alarmierungssystem und die dazugehörige Visualisierung sowie die Navigations- und Kommunikationseinrichtungen. Kampers Pompservice B.V. 2 stuks 400m3/h kruiplijn ladingpomp, type KAMPERS 2M210/90XHE. Lloyds Register EMEA Classificatie. Schreinerei Marcus Leder GmbH Kompletten Innenausbau Wohnung und Steuerhaus, Fenster/Türen. Van Wijk Machinefabriek B.V. Autokraan, hefkolom en stuurhuis. Verhaar Omega B.V. - Eén (1) Verhaar Omega Boegschroefinstallatie type kanalen 31120-4k (schroefdiam 1200mm) horizontale opstelling, 330 kW bij 1780 omw/min; - Bediening wegafhankelijk incl. omschakeling Pomp/Boegschroefbedrijf. WindeX Engineering B.V. RVS Klaproosters. DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL

Binnenvaartkrant