Views
3 years ago

2017-22

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Waar
  • Goede
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 18

De Binnenvaartkrant 18 24 oktober 2017 Elektrische installaties voor de binnenvaart Weena 745 / Rotterdam / 5 min. lopen vanaf Rotterdam CS www.miniworldrotterdam.com 30% Lezersaanbieding (op vertoon van deze advertentie) MAAND ACTIES Zenit man Explosie vrije dompelpomp Zenit Man 250/2 G65 Atex 1380, - 50 meter 5 polig 265, - 525, - 32 Ampère 63 Ampère Daalderop Mono-3 boiler 400V 80/120 liter Beide uit voorraad leverbaar 120 liter Wampler kabelhaspel t.b.v. luikenwagen 1245, - Dimplex oliegevulde paneelradiator 230V 750/1000/1500/2000 watt Uit voorraad leverbaar v.a. 197, - VMF225M onderhoudsvrije accu 12V 225aH Vraag vrijblijvend naar de mogelijkheden van gratis accu’s wisselen. 215, - ITT Rayline Walstroomverlengkabel Walstroomtransformatoren verkrijgbaar in 32 en 63 Ampère Prijs op aanvraag Leverbaar uit voorraad Mastervolt Acculaders en omvormers Alle modellen uit voorraad leverbaar Reeferverdeling 1in – 4uit Prijs op aanvraag Tevens alle soorten Reefer stekkers en kabels uit voorraad leverbaar schijnwerper 230 V 1000 W Exclusief bediening 1095, - Deze aanbiedingen gelden tot het einde van de maand, of zolang de voorraad strekt. Genoemde prijzen zijn exclusief BTW. Zet- en drukfouten voorbehouden. Stand no. 1219 elektrotechniek service shop www.oechies.nl Waalhaven Z.z. 42 - 3088 HJ Rotterdam T 010 - 297 39 99 - F 010 - 484 28 74 - E info@oechies.nl Dichtstbijzijnde aanlegsteiger (50mtr) 2242-6 Ma/vrij 8.00-16.30 uur, Za 9.00-13.00 uur

De Binnenvaartkrant 19 24 oktober 2017 NC-5L en NC-6L aan de slag op Curaçao >> Vervolg van pagina 17 tevredenheid van de klant op te leveren… Ja, dat is waar je het voor doet.” Waar ligt jullie specialisme precies, René? “In de rondspant: het tekenen en de maatvoering van de platen, het lassen. De bedrijven die een mooie rondspant kunnen bouwen, moet je tegenwoordig zoeken. In Sliedrecht beschikken we als het moet nog over een spantenvloer. Tegenwoordig snijden we zelf niet meer, maar ook dat moet heel nauwkeurig. Elke millimeter vervorming komt in de huid terug.” Strak werk “Strak werk leveren hangt van best veel factoren af. Recentelijk hebben we bijvoorbeeld tien casco’s onder Lloyds gebouwd met 4 millimeter vlakdikte. De slijpmachine blijft daarbij in de kast en het plamuur in de bus. Ons team is tien man sterk, waaronder uitstekende lassers die een lasvolgorde aanhouden waarmee ook dun plaatwerk zo strak blijft als op de tekening.” Hebben jullie voldoende werk? “We mopperen niet. Er ligt een opdracht voor twee Multi Workers, de loods in Sliedrecht en die in Dordrecht liggen vol met secties voor een groot baggervaartuig." "Voor dit KTK-project stuurden we op grond van de gevraagde specificatie een concept. Dat gaat een keer of vier voor aanpassing heen en weer. De opdrachtgever komt kijken, ziet ons werk en de platte organisatie die bouwwijzingen direct kan uitvoeren.” “Na een half jaar kregen we de opdracht. Je bent dan altijd blij. Nooit is er veel tijd. Meestal moet je dan vol aan de bak om de leverdatum te halen.” Ruimschoots gehaald Schlieker vervaardigt secties voor zeer uiteenlopende vaartuigen, constructies of complete casco’s. Bij het meren van zeevaart in Rotterdam, Amsterdam, Vlissingen, en Antwerpen kun je de Schliekerrondspant ijverig in de weer zien. Straks eveneens in Willemstad op Curaçao. Overigens: de voorwaarden van een bollard pull van 4,5 ton en een snelheid van 8,5 knopen werden ruimschoots gehaald. De proefvaart kwam uit op 5,5 ton en 9,8 knopen. De NC-5L en NC-6L zijn mooie scheepjes! Aan NC-5L en NC-6L leverden onder andere: J. Schlieker & Zonen B.V. Bouw casco en het ontwerp. Blokland Non-Ferro B.V. Schroefassen. ClimaLogic B.V. - Airco installatie; - Ventilatiesysteem machinekamer; - Filtersysteem machinekamer. Damen Marine Components 1 Optima straalbuis, diameter 1.210 mm en een 4-blads schroef diameter 1.200 mm. Den Breejen & Zn. Schilderwerken B.V. RAFA Scheepsramen B.V. Schilderwerk. Ramen. Pon Power B.V. Caterpillar, type C12, van 287 bkW / 385 pk bj 1800 rpm. DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL De troefkaarten van de binnenvaart in het regeerakkoord Hoe verwelkom je Cora van Nieuwenhuizen als VVD-minister van Infrastructuur & Waterstaat en haar D66-staatssecretaris Stientje van Veldhoven? Cora van der Nieuwenhuizen is een buitengewone vrouw, die ik nog goed ken uit de tijd dat ze in de Tweede Kamer woordvoerder voor de VVD was voor sociale zaken. Een flinke dame; ik denk dat we trots op deze minister kunnen zijn. Niets ten nadele van Melanie IN GESPREK MET ROLAND KORTENHORST (voorzitter Koninklijke BLN-Schuttevaer) (Schultz, de vertrekkende minister van Infrastructuur & Milieu – red.); die was altijd voor ons bereikbaar. Maar ik denk dat Cora nieuwe energie brengt in dit ministerie en dat is zeker welkom. Stientje van Veldhoven is een staatssecretaris met een milieuhart. Zij heeft als Kamerlid ons programma voor vergroening van de binnenvaart altijd gesteund. Zij zal zeker meedenken met ons om de inzet van de binnenvaart meer mogelijk te Neuzen dezelfde kant op Afgelopen week heeft de Tweede Kamer gedebatteerd over het eindverslag van informateur Zalm naar aanleiding van het nieuwe regeerakkoord dat is gepresenteerd. Eindelijk was het zover, want na de verkiezingen op 15 maart volgde de langste GESABBEL Dit is een rubriek van de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart formatie in de Nederlandse parlementaire geschiedenis. Als formateur legt Mark Rutte de laatste hand aan de formatie van de kabinetsploeg. Dus kunnen we deze week een nieuw kabinet verwachten bestaande uit vier politieke partijen, maken. In het regeerakkoord wordt gesproken over een Green Deal met onder andere de binnenvaart, maar milieu vertrekt naar Economische Zaken. Een Green Deal sluit je met de regering, niet met één ministerie. Relevant is dat er een milieuparagraaf in het regeerakkoord staat waar je niet omheen kan. De beoogde CO 2 -reductie kan alleen door de inzet van de binnenvaart, want per ton/kilometer is dat op z’n hoogst nog niet eens de helft van de andere modaliteiten. Je ziet ook in het regeerakkoord staan dat er tol wordt geheven op het wegvervoer. Er is een transitie aanstaande, en dan is het bij de ontwikkeling van schoner goederentransport belang rijk dat er een staatssecretaris op Infrastructuur zit met een milieuhart. te weten VVD, CDA, D66 en de ChristenUnie. Overeenstemming bereiken tussen diverse partijen blijft toch een heikel punt, ongeacht of het nu een particuliere of zakelijke kwestie is. De gemoederen kunnen soms hoog oplopen waardoor het extra lastig wordt om alle neuzen dezelfde kant op te laten wijzen en te gaan voor het hogere gezamenlijke doel. Gebundelde krachten doen het nu eenmaal beter. Na een gesprek van de SAB medio september van dit jaar met een aantal rederijen, ontvangstvoorzieningen en het Gemeentelijk Het meest concrete voor de binnenvaart in het regeerakkoord lijkt dat er afspraken worden gemaakt voor de bedieningstijden van sluizen en bruggen. Dat lijkt wat pover. En dat is ook niet waar. Het is nooit eerder vertoond dat in een regeerakkoord de binnenvaart wordt aangemerkt als een oplossing voor de grote druk op weg en spoor. Dat is een erkenning van de binnenvaart, ook als schoner vervoerder. De voorgenomen Green Deals duiden op de wil tot interactie met de samenleving. We zullen daar als branche op in moeten spelen. En ja, dan zullen we ons hard moeten maken voor concrete financiële bijdragen van de overheid. Er is geen enkele concrete financiële toezegging in het regeerakkoord. Maar de nadruk op milieukwaliteiten van de binnenvaart Havenbedrijf Rotterdam werd duidelijk dat er behoefte is aan eenduidigheid over het scheiden van afval aan boord en het gescheiden afgeven van dit afval in de havens en langs de rivieren. Sommige bedrijven hebben een bedrijfspolicy waardoor het afval aan boord wordt gescheiden, maar dit is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend. Deze behoefte aan eenduidigheid kan diverse oorzaken hebben, waaronder een tekortkomende infrastructuur, maar ook de verschillende hand having van kleuren, namen en pictogrammen ten opzichte van het buitenland en de zeevaart. is in geen enkel regeer akkoord eerder zo duidelijk geweest. Het is ook de ondersteuning van ons vergroeningsplan waarin we hebben onderbouwd welke rol de binnenvaart kan spelen. In het regeerakkoord staat dat in de toekomst wordt gesproken over mobiliteit in plaats van over afzonderlijke transportmodaliteiten. Maar 2030 als richtdatum lijkt nog ver weg. Natuurlijk mag dat sneller. Maar het denken in die richting is wel een omslag. Voor de sectoren zelf is de uitdaging om als de wiedeweerga de binnenvaart naar voren te schuiven, niet als vervoerder, maar als sleutelspeler in die mobiliteit van de toekomst. We zullen onze troefkaarten uit moeten spelen. Mijn drive is om die voornemens om te zetten in klinkende munt. Aan boord zouden misschien vuilniszakken (Fipo-zakken) in verschillende kleuren en/of met specifieke pictogrammen een optie kunnen zijn. Deze kleuren en pictogrammen zou je dan op de afvalbakken in de havens en langs de vaarwegen ook terug moeten vinden. In november start de werkgroep ‘Uniformiteit Codering Afvalstoffen’ waarvoor diverse aan binnenvaart gerelateerde organisaties zijn uitgenodigd. Het doel is om gezamenlijk meer ‘gezicht’ te geven aan een mogelijke wijze van uitvoering zodat dit plan te zijner tijd op Europees niveau kan worden voorgesteld.

Binnenvaartkrant