Views
3 years ago

2017-14

  • Text
  • Juli
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Nieuwe
  • Marine
  • Goed
  • Vaart

De Binnenvaartkrant 12 4

De Binnenvaartkrant 12 4 juli 2017 SCHEEPSBEVRACHTER Gevraagd wordt: • Ervaring en kennis van de Rijn- en Binnenvaart • Beheersing van de Duitse taal • Kunnen werken in teamverband Reageren: Heef u interesse in bovenstaande functie, neemt u dan kontakt op met Novitrans Bevrachting B.V. Contact persoon: Jan Snijder of Koos van Dam Boelewerf 44 . 2987 VE Ridderkerk . Tel. 0180 - 487 487 E-mail: snijder@novitrans.nl of koosvandam@novitrans.nl Uitstekend zeilschip voor grotere groepen, restaurant capaciteit tot 32 personen vr.pr. € ? - moet beslist weg ref.3055 zie ook Fikkers.nl Your Pilots in Expertise, 24/7 - 365 days schip kan verkocht worden met HOOGE DER A 36/37 GRONINGEN TEL 050-3111404 Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Damage surveys (hull & machinery / loss of hire / P & I) Inspections and condition surveys On- and off hire surveys Valuations Nautical and Tchnical investigations Consultancy seagoing vessels Mediation and Arbitration www.doldrumsbv.nl Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Rotterdam +31 (0)10 429 95 90

De Binnenvaartkrant 13 4 juli 2017 Werk van tien jaar Doldrums-experts op de golven van de markt Op 1 juni 2007 startten Hans van Bodegraven, Han Gravendeel, Frank Jonkers en Niko Vos met het maritiem, technisch expertisebureau Doldrums. Vorige maand maakte het viertal het tweede lustrum vol. Vier experts met passie voor hun vak. Tien jaar geleden presenteerden ze zich in De Binnenvaartkrant en het is nu goed om te polsen hoe het met ze is vergaan, dat eerste decennium van Doldrums. Ze houden zich goed staande, ondanks en soms dankzij de marktontwikkelingen. De vier surveyors zitten nog in hetzelfde pand nabij de Rotterdamse Waalhaven, intussen voorzien van airco, wat opgeknapt en met wat extra ruimte uitgebreid. Ook niet voor niets, want de groep werd inmiddels wel uitgebreid, zo’n vijf jaar geleden met Mathieu Tolenaars, ook een expert en net als de andere vier met een ‘vaarverleden’ en mede door zijn ervaring in de tankvaart de expert voor LPG- en LNG-tankers. Vertrouwen Om met vier verschillende mensen met verschillende achtergronden samen een onderneming te beginnen is één, om het na tien jaar nog steeds succesvol te runnen samen, is bepaald indrukwekkend. “We hebben daar van het begin af aan het volste vertrouwen in gehad”, vertelt Han Gravendeel. “Eerlijk gezegd was dat toen we begonnen het laatste waar we ons zorgen over maakten.” De start was spannend genoeg. Zouden ze erin slagen het vertrouwen van de markt – en dan vooral de verzekeringsmaatschappijen – te krijgen? Frank Jonkers: “Vooral de assurantiebedrijven waren wat terughoudend, maar er was in 2007 veel vraag naar scheepskeuringen en taxaties.” Dat hing samen met de hoogconjunctuur en de levendige handel in schepen. Anderhalf jaar later maakte de financiële crisis daar een einde aan, hoewel dat effect pas later in de binnenvaart voelbaar werd. Niko Vos: “We hebben ons van de crisis niet zoveel aangetrokken.” Han Gravendeel: “Al zag je de markt wel veranderen, met name het claimgedrag van scheepseigenaren bij verzekeringen. Taxaties in verband met aan- en verkoop zijn na 2010 vrijwel stilgevallen. Sinds vorig jaar is dat weer een beetje aan het opleven.” De assurantiebedrijven kregen toch al spoedig vertrouwen in de nieuwe club. “Het gaat ook niet zozeer om het bedrijf, maar om persoonlijke contacten. Het is zeker geen automatisme dat je de klanten van je vorige werkgever meeneemt. Dat mag ook niet zomaar. Maar de relatiekring ontstond vanzelf.” Hans van Bodegraven: “Veel contacten komen van netwerken. De loyaliteit van sommige opdrachtgevers ligt bij je oude werkgever, en dat moet je respecteren.” Maar het was niet helemaal dezelfde vijver als van de vorige werkgevers, waarin Doldrums viste. Niko Vos: “Soms kregen we opdrachten 2007 Tien jaar zit er tussen deze foto’s: het is eigenlijk nauwelijks te zien. Op de foto uit 2017 vlnr: Hans van Bodegraven, Niko Vos, Frank Jonkers en Han Gravendeel. van bedrijven waar we niets van hadden verwacht. Dan heeft een Nederlands bedrijf een vestiging in het buitenland en voor je het weet ben je actief in Las Palmas of Kazachstan.” Zo sommen de experts een groot aantal plaatsen op die ze hebben bezocht. “We zijn op alle continenten geweest, behalve op Antarctica…” Hans van Bodegraven: “Vaak zijn dat conditie-inspecties, waarbij je kijkt of het schip voldoet aan de eisen voor de activiteiten die deze klant met dat schip wil gaan doen.” Binnenvaart Ook kwam er werk bij dat werd afgestoten door de overheid. Zo gingen de inspecties van binnenschepen van de Scheepvaart Inspectie (nu onderdeel van Inspectie Leefomgeving en Transport, ILT) naar de markt. Frank Jonkers: “Tankers worden meestal gedaan door de klassebureaus. Wij inspecteren veel drogeladingschepen.” Hans van Bodegraven en Frank Jonkers zijn bevoegd om NBKBkeuringen in de binnenvaart te doen voor ILT-certificering. Meer dan de helft van de opdrachten ontvangt Doldrums uit de binnenvaart. Voorts komen opdrachten uit de zeevaart, de visserij, de baggersector en de havenindustrie. Ze hebben de rollen netjes verdeeld onder elkaar en bij elke nieuwe opdracht die binnenkomt, wordt bekeken wie van hen deze het beste kan verzorgen. Han Gravendeel: “Er zijn wel specialisaties, maar in principe wordt er gekeken wie er tijd heeft want we kunnen het allemaal. Het is nooit een wet van Meden of Perzen dat iemand een bepaalde klant moet helpen. Hans en Niko zijn wat meer thuis in de techniek van motoren, maar dat wil niet zeggen dat ik er niet naar zou kunnen kijken.” Het was niet echt een vastomlijnd plan om zo te gaan werken. Niko Vos: “Het is zo gegroeid.” Soort brandweer Ze verwachten nog wel iets te groeien, maar dat is niet hun grote doel. “Er zal nog wel iemand bij komen”, zegt Frank Jonkers. “Maar je moet ook voldoende werk voor hem hebben.” Experts creëren niet zelf hun werk. Hans van Bodegraven: “We zijn meer een soort brandweer, we komen als een expert nodig is en we zijn – aanvankelijk met z’n vieren, nu met z’n vijven – heel flexibel.” “We hebben nog nooit nee hoeven verkopen”, vult Niko Vos aan. 2017 Hun werk biedt een venster op de economische ontwikkelingen in de markt. Han Gravendeel: “In een tijd dat het in de tankvaart heel goed gaat, zie je dat na een kleine aanvaring de voorkeur wordt gegeven aan directe noodreparaties – die niet door de verzekeringen worden vergoed – boven een definitieve reparatie die wél wordt vergoed. Dan willen ze zoveel mogelijk varen, want dan is er wat te verdienen. Een situatie die zich bijvoorbeeld voordeed tijdens de langdurige laagwaterperiode van 2015.” Frank Jonkers: “Maar tijdens de crisis werd door veel schippers bespaard op het onderhoud en dan valt er een gat in de revisies waardoor de kans op schade groter wordt, maar de dagwaarde van een motor zakt.” Hun werk wordt ook sterk beïnvloed door de wet- en regelgeving. Natuurlijk speelde de inmiddels min of meer voltooide uitfasering van de enkelwandige tankers een rol. Vanaf 2019 moeten jachten langer dan 20 meter en/of meer dan 100 m 3 en werkvaartuigen ook worden gecertificeerd. Dat levert weer werk op. De afgelopen tien jaar is gebleken dat er altijd wel werk is voor experts met een goede naam. Werkbezoek VVD-woordvoerder Barbara Visser Maandag 26 juni organiseerde het BVB een binnenvaartwerkbezoek voor Barbara Visser van de VVD. Zij is de nieuwe woordvoerder binnenvaart namens de VVD in de Tweede Kamer. Het BVB nodigt nieuwe woordvoerders altijd uit voor een werkbezoek om ze zo kennis te laten maken met onze sector. Afgevaardigden uit de branche zijn hierbij aanwezig. De gast wordt een inkijkje gegeven in de praktijk van het varen en er wordt meer verteld over actualiteiten die spelen. VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Vanaf de Verkeerspost in Dordrecht wordt met een patrouillevaartuig van Rijkswaterstaat al varende een bezoek gebracht aan binnenschepen. Dit keer stapte het gezelschap aan boord bij het ms Factotum en het ms Primo. De volgende twee werkbezoeken staan gepland in week 28. Op 11 juli met Cem Lacin van de SP en op 13 juli met Rob Jetten van D66. Dit laatste werkbezoek zal plaats vinden in Nijmegen. Binnenvaartcafé Woensdag 28 juni vond het Binnenvaartcafé plaats in het World Port Center in Rotterdam. Het Binnenvaartcafé is een initiatief van het BVB en Havenbedrijf Rotterdam. Tijdens deze bijeenkomsten, die drie keer per jaar georganiseerd worden, komen diverse actuele initiatieven, projecten of modal shifts in de binnenvaart aan de orde. Ditmaal werd een update gegeven van het al langer lopende project NextLogic. Hierin zijn grote stappen gemaakt die deze middag gedemonstreerd werden. Vervolgens was er aandacht voor modal shift in Overijssel. Het BVB voert samen met evofenedex in opdracht van de provincie Overijssel een project uit waar lokale verladers met advies op maat begeleid worden naar het water. De Provincie Overijssel lichtte de aanleiding en inhoud van dit project toe en het BVB gaf praktijkvoorbeelden van bedrijven die inmiddels de overstap naar het water hebben gemaakt. Ook kwamen de kansen en uitdagingen die er nog liggen aan bod. Afsluitend was er uitgebreid gelegenheid na te praten tijdens de borrel. In het najaar is het volgende Binnenvaartcafé.

Binnenvaartkrant